1
Vraag
2
Reageer en help mee
Formatera

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

USB poort op nieuwe Technicolor TC7210 modems is GEEN USB3.0

Afgelopen week was ik heel blij met mijn nieuwe Technicolor TC7210 modem. Eindelijk een modem waarvan de USB poort het doet en aan de kleur te zien (blauw) is het nog USB 3.0 ook.

Ik dus meteen aan de slag om mijn huidige USB2.0 externe harde schijf om het bouwen in een USB3.0 box.

WAARSCHUWING: Niets is wat het lijkt en dus ook deze mooie BLAUWE aansluiting niet. Volgens mij is blauw juist DE kleur om USB3.0 aan te geven.

Ik kwam er achter toen mijn nieuwe USB3.0 box na aansluiten op de USB poort geen data zou bevatten. Ik zit zelf tot over mijn oren in de ICT dus ging er bij mij een belletje rinkelen.

USB2.0 ipv USB3.0?? Maar het is toch een BLAUWE aansluiting.

Na de specs van het modem opgezocht te hebben bleek dus waarom ik geen data zag. Het is een BLAUWE USB2.0 aansluiting.

1 geluk, hij werkt wel behoorlijk en dat is op zich al een vooruitgang.

32 Reacties 32
Takwan

Level 3
  • 1023Posts
  • 50Oplossingen
  • 51Likes
Formatera wrote:
Eindelijk een modem waarvan de USB poort het doet en aan de kleur te zien (blauw) is het nog USB 3.0 ook.

WAARSCHUWING: Niets is wat het lijkt en dus ook deze mooie BLAUWE aansluiting niet. Volgens mij is blauw juist DE kleur om USB3.0 aan te geven.

Ik kwam er achter toen mijn nieuwe USB3.0 box na aansluiten op de USB poort geen data zou bevatten. Ik zit zelf tot over mijn oren in de ICT dus ging er bij mij een belletje rinkelen.

USB2.0 ipv USB3.0?? Maar het is toch een BLAUWE aansluiting.

Beste Formatera,

misschien is het handig om niet van de kleur uit te gaan maar van het symbool wanneer u een USB 3.0 apparaat installeert of wilt gaan gebruiken, de kleur heeft namelijk niks te maken met de USB poort

U kunt ook aan de blauwe labels zien in de aansluitingen/uiteindes van de kabels en in de poorten van uw pc of USB-hub.

Alle USB 3.0-kabels en -poorten bevatten het USB 3.0-symbool, ongeacht hun kleur.

symbool USB 2.0 :


symbool USB 3.0 :


Ik hoop dat dit uw verwarring met de kleur enigszins verduidelijkt

vriendelijke groet Takwan
Rick.

Level 6
  • 79Posts
  • 6Oplossingen
  • 4Likes
... en op mijn Lenovo laptop zijn de logo's bij de poorten nu net weer hetzelfde en is het enige verschil dat de USB 3 poort blauw gekleurd is. Het lijkt erop dat niets (blauwe kleur en/of logo) echt verplicht is en goed de specificaties bekijken of testen de enige manier is om zeker te weten met welk soort USB poort je te maken hebt.
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Inderdaad worden USB 3.0 poorten vaak van een blauwe kleur voorzien. Echter op dit soort routers zul je niet zo snel een USB 3.0 aansluiting zien, daarvoor is de cpu van de router lang niet krachtig genoeg.
Formatera
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Het was voor mij alleen een waarschuwing voor een snelle misleiding als je niet goed kijkt, wat mij dus is overkomen. Alle andere uitleg is voor mij bekend terrein dus overbodig. IK snap het wel maar wil alleen mensen met minder kennis waarschuwen.

Dank voor ieders reactie.
Takwan

Level 3
  • 1023Posts
  • 50Oplossingen
  • 51Likes
Rick. wrote:
... en op mijn Lenovo laptop zijn de logo's bij de poorten nu net weer hetzelfde en is het enige verschil dat de USB 3 poort blauw gekleurd is. Het lijkt erop dat niets (blauwe kleur en/of logo) echt verplicht is en goed de specificaties bekijken of testen de enige manier is om zeker te weten met welk soort USB poort je te maken hebt.

Als ik kijk naar de verschillende lenovo modellen zie ik toch steeds het logo staan zie bijlage (in dit model niks blauws en toch USB 3.0)


ook op kabels en alle apparatuur hier in mijn huis staan logo's usb 2.0 ofwel 3.0

groet Takwan
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
WiKi schrijft het volgende:

Since USB 2.0 and USB 3.0 ports may coexist on the same machine and they look similar, USB 3.0 specification mandates appropriate color-coding and recommends that the Standard-A USB 3.0 connector has a blue insert (Pantone 300C color).


Dus de blauwe kleur behoort inderdaad aan te geven dat het een USB 3.0 aansluiting is.
Takwan

Level 3
  • 1023Posts
  • 50Oplossingen
  • 51Likes
caesar wrote:
WiKi schrijft het volgende:

Since USB 2.0 and USB 3.0 ports may coexist on the same machine and they look similar, USB 3.0 specification mandates appropriate color-coding and recommends that the Standard-A USB 3.0 connector has a blue insert (Pantone 300C color).


Dus de blauwe kleur behoort inderdaad aan te geven dat het een USB 3.0 aansluiting is.

in combinatie met het USB 3.0 logo .. wat op de Technicolor TC-7210 niet het geval is
zie ook in de Wiki pagina :

USB 3.0 connectors are usually distinguished from their USB 2.0 counterparts by blue color-coding of the receptacles and plugs, and the initials SS.

groetjes Takwan
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Ja, maar wie leest er nu wat er boven staat? Kleurcoderingen worden juist gebruikt om in één oogopslag zaken te kunnen identificeren. Het gebruik van die blauwe kleur voor een USB 2.0 aansluiting is domweg onjuist.
Takwan

Level 3
  • 1023Posts
  • 50Oplossingen
  • 51Likes
caesar wrote:
Ja, maar wie leest er nu wat er boven staat? Kleurcoderingen worden juist gebruikt om in één oogopslag zaken te kunnen identificeren. Het gebruik van die blauwe kleur voor een USB 2.0 aansluiting is domweg onjuist.


er zijn geen officiële regels voor de kleurcodering van de USB poort zie ook :

"If you felt the need to pay attention to the coloring of this plastic piece, you’d notice that there’s something of an unofficial standard. USB 3.0 ports, for instance, tend to run with a blue plastic piece, while black or white are the common colors for USB 2.0. Certain companies choose a custom color; Apple’s plastic piece, for instance, is some kind of off-white. You also might notice a red or yellow piece, which generally signifies a port that can charge a device while the computer is powered off. Whereas Apple’s iconic colors are white, black, and grey, Razer’s iconic colors are black and acidic green. So, to jibe with Razer’s heavy focus on uniform aesthetics, the little plastic piece needed to be the brand’s iconic bright green — a color in which those pieces didn’t yet exist."

In dit articel kunt u lezen dat Razer 380.000 dollar heeft betaald om groene poorten te gebruiken en een licentie op de kleur heeft zie : http://www.extremetech.com/gaming/178445-380000-the-price-razer-paid-for-a-green-usb-port-on-the-new-blade-laptop

groetjes Takwan
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Van de usb.org web site waar alle standaards voor USB te vinden zijn:


Blue Pantone (color) in USB 3.0 Connectors
Mandate: Informational
Effective Date: June, 2011
Section 5.3.1.3 of the USB 3.0 Specification defines Blue (Pantone 300C) as a recommended color for USB 3.0 A-connectors.

The use of blue pantone thermoplastics in USB 3.0 connectors is recommended on systems with a mix of USB 2.0 and USB 3.0 ports. For certification, the USB-IF does require that the user be able to clearly and easily distinguish between a USB 3.0 and a USB 2.0 port on a system; however, it is left to the system implementer on how to accomplish this.
Takwan

Level 3
  • 1023Posts
  • 50Oplossingen
  • 51Likes
caesar wrote:
For certification, the USB-IF does require that the user be able to clearly and easily distinguish between a USB 3.0 and a USB 2.0 port on a system; however, it is left to the system implementer on how to accomplish this.


in de regels van 2015 staat niet dat de kleur blauw moet zijn echter het is een advies kleur wel moet er om te voldoen aan het certificaat (USB-IF) een duidelijk kleur verschil zijn tussen 2.0 3.0

+ ze geven aan : http://www.usb.org/developers/compliance/

Retest not required:

•Product packaging changes (color, shape, etc.)
•Microcontroller vendor change (no board layout change, no firmware change). Retest not required only if new Microcontroller is on Integrators List
•Microcontroller firmware change (changes in fully modular code not associated with USB functions).
•Connector color and esthetics
•Connector vendor or model number change (no board layout change) as long as the new connector is on the Integrators List. .

Microsoft zegt daarnaast :

"Wanneer u een USB 3.0-apparaat installeert, hebt u hier wellicht een blauwe kabel voor. U kunt ook de blauw labels zien in de aansluitingen aan de uiteindes van de kabels en in de poorten van uw pc of USB-hub. Alle USB 3.0-kabels en -poorten bevatten het USB 3.0-symbool, ongeacht hun kleur."

(Bron) http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows-8/install-usb-3-usb-devices

leuke discussie overigens Caesar :cool:

groetjes Takwan
Takwan

Level 3
  • 1023Posts
  • 50Oplossingen
  • 51Likes
toegevoegd bij vorige reactie
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Blauw is inderdaad de aanbevolen kleur voor USB 3.0, en dan is het gewoon niet handig om een USB 2.0 aansluiting ook blauw te maken. Een rode aansluiting geeft vaak aan dat je daar stroom op blijft staan als de notebook uit staat. Als iedereen zich nu een beetje aan dat soort standaards houdt, dan is dat wel zo makkelijk.

Maar dat is wel een Europees idee. Ik heb wel eens een opmerking van een Amerikaan gelezen die er op wees dat Europeanen aan LED kleuren een betekenis hechten. En dat klopt ook, ik werd een keer bij een printertje geroepen dat het niet deed, en alles leek goed. Er brandde zelfs een groen ledje. En dat gaf aan dat er een storing was, een Europese fabrikant had daar geheid een rode led voor gebruikt.
Takwan

Level 3
  • 1023Posts
  • 50Oplossingen
  • 51Likes
haha doet mij denken aan een mevrouw die een knipperend oranje ledje had op haar laptop en tegen mij zei dat ze dan contact op moest nemen met Ziggo klantenservice ... (inderdaad als dat oranje ledje nou op het modem knipperde)

mevrouw was zelfs boos op Ziggo dat het lampje niet weg ging en had meerdere malen de klantenservice gebeld

in dit geval bleek dat de mevrouw een knipperend oranje led had wanneer de voeding van de laptop was aangesloten fabrikant had hier een Bios update voor dus .. geen knipperend ledje meer 😄

groet Takwan

p.s. ik werk niet voor Ziggo dus wat hier geschreven staat is niet uit enig Ziggo dossier
Drone

Level 1
  • 308Posts
  • 17Oplossingen
  • 0Likes
USB-IF geeft zelf aan dat ze adviseren de kleur blauw te gebruiken voor een USB 3.0 poort en plug om duidelijk onderscheid te krijgen tussen USB 2.0. Het woordje SHOULD gebruiken waar MUST beter is is gelijk een vrijbrief aan fabrikanten om er een eigen invulling aan te geven. Zo blijkt ook hier met het Technicolor modem. Daarom is het goed ook de specificaties van hardware te lezen. Iets wat elke gebruiker die kan lezen toch wel kan.
AlexZ1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1360Posts
  • 235Oplossingen
  • 9Likes
Dank voor het waarschuwen Formatera.
Ik zal dit ook bij de product manager neerleggen. Wellicht dat ze dit in het toekomstige modem kunnen aanpassen.

Formatera wrote:
Het was voor mij alleen een waarschuwing voor een snelle misleiding als je niet goed kijkt, wat mij dus is overkomen. Alle andere uitleg is voor mij bekend terrein dus overbodig. IK snap het wel maar wil alleen mensen met minder kennis waarschuwen.

Dank voor ieders reactie.


De uitleg is daarnaast voor iedere klant zichtbaar. En iedereen kan inspringen als hij of zij meer informatie wil 😉

Groet,
Alex
Takwan

Level 3
  • 1023Posts
  • 50Oplossingen
  • 51Likes
Alex Ziggo wrote:
Ik zal dit ook bij de product manager neerleggen. Wellicht dat ze dit in het toekomstige modem kunnen aanpassen.
Groet,
Alex

Beste Alex,

Wat heeft dat voor zin om het aan te passen :8 of te vragen aan de product manager er is geen richtlijn (officiële) qua kleur Technicolor heeft een vrije keuze in welke kleur ze gebruiken zie ook mijn reacties en links (gaat dat ook niet veranderen)

in de regels van 2015 van de "USB.org" die dit bedenkt staat duidelijk dat de kleur na certificering \aangepast mag worden.


Takwan wrote:
in de regels van 2015 staat niet dat de kleur blauw moet zijn echter het is een advies kleur wel moet er om te voldoen aan het certificaat (USB-IF) een duidelijk kleur verschil zijn tussen 2.0 3.0

+ ze geven aan : http://www.usb.org/developers/compliance/

Retest not required:

•Product packaging changes (color, shape, etc.)
•Microcontroller vendor change (no board layout change, no firmware change). Retest not required only if new Microcontroller is on Integrators List
•Microcontroller firmware change (changes in fully modular code not associated with USB functions).
•Connector color and esthetics
•Connector vendor or model number change (no board layout change) as long as the new connector is on the Integrators List. .

Microsoft zegt daarnaast :

"Wanneer u een USB 3.0-apparaat installeert, hebt u hier wellicht een blauwe kabel voor. U kunt ook de blauw labels zien in de aansluitingen aan de uiteindes van de kabels en in de poorten van uw pc of USB-hub. Alle USB 3.0-kabels en -poorten bevatten het USB 3.0-symbool, ongeacht hun kleur."

(Bron) http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows-8/install-usb-3-usb-devices



Daarnaast staat nergens in de gebruiksaanwijzing van de Technicolor dat het een USB 3.0 poort heeft
en houden ze zich keurig aan de regels door het symbool van USB 2.0 erbij te zetten



groetjes Takwan

p.s. bij mijn tc-7210 staat netjes onderstaand logo
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Ja, ze mogen iedere kleur gebruiken, maar als die blauwe kleur nu eigenlijk bedoeld is voor USB 3.0, waarom zou je hem dan voor USB 2.0 gebruiken? Het schept verwarring, en alleen daarom is het al niet slim.

Heel veel mensen lezen pas een gebruiksaanwijzing als het niet anders kan, dus ze lezen de specificaties niet.

Als je apparatuur vorm geeft, dan is het best practice om de vormgeving zo te maken dat de gebruiker intuïtief begrijpt hoe alles functioneert. Iemand die een beetje van USB af weet denkt nu intuïtief dat hij te maken heeft met een USB 3.0 aansluiting, en die gedachte blijkt fout. Dan is dus de vormgeving fout 🙂 .
Takwan

Level 3
  • 1023Posts
  • 50Oplossingen
  • 51Likes
Caesar daar gaat het nu net om .. de kleur is afgeschaft ... en hoe mooi het allemaal ook had kunnen zijn en hoe makkelijk het het ook maakt voor gebruikers.

Het gaat niet meer veranderen :8 en een Logo is in mijn ogen echt genoeg.

groet Takwan

p.s. is de kleur overigens wel de Pantone 300C color 😄
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic