Gwabber

Level 4
  • 37Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

US/DS errors

Beste allen,

 

Sinds een tijdje zie ik met regelmaat Upstream en Downstream errors op mijn modem. De gebruikelijke groene lampjes gaan dan blauw kleuren (ik heb het Ubee modem). Ik merk hier niet altijd direct iets van bij mijn internetverbinding, maar soms moet ik toch het modem toch opnieuw opstarten.

 

Wat ik al heb gedaan:

- modem opnieuw opstarten

- coax erin en eruit

- met- en zonder splitter aansluiten

 

Situatie:

- modem direct aangesloten op het AOP

- staat in bridgemode

- het AOP is ongeveer twee jaar geleden vervangen door een Ziggo monteur

- onlangs is glasvezel in de straat gelegd.

 

Wat kan hier nog meer mee gedaan worden? Alvast bedankt.

10 Reacties 10
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6230Posts
  • 234Oplossingen
  • 4806Likes

Dag @Gwabber 


@Gwabber  schreef:

 

- het AOP is ongeveer twee jaar geleden vervangen door een Ziggo monteur


Ondanks dat twee jaar geleden een nieuw AOP is geïnstalleerd, zou u tóch nog een foto kunnen plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo uw huis binnenkomt (het abonnee overnamepunt) met eventuele splitters, signaalversterkers en het modem op de foto?

 


@Gwabber  schreef:

- onlangs is glasvezel in de straat gelegd.


Heeft u het vermoeden dat de aanleg van glasvezel in de straat invloed heeft op uw storing?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

"Sinds een tijdje zie ik met regelmaat Upstream en Downstream errors op mijn modem."

 

Kun je daar een schermafbeelding van plaatsen?

Gwabber
Topicstarter
Level 4
  • 37Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Bedankt voor de reacties. Hier alvast de logs:

logs.PNGlogs2.PNGregistreren.PNG

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

In de downstream is het vermogen iets te hoog (> 11 dBmV) door de aansluitwijze modem direct op AOP. In de upstream is het (zend)vermogen echter ook hoog voor die aansluitwijze, meestal is het zendvermogen in dit geval juist laag, bijvoorbeeld tussen 36 en 40 dBmV. Wanneer het modem via een splitter aangesloten zou zijn, wordt het zendvermogen te hoog (> 51 dBmV).

 

Kun je ook de event log plaatsen?

Gwabber
Topicstarter
Level 4
  • 37Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Dank voor je reactie! Ik was niet helemaal duidelijk in de post. Hij zit momenteel mét splitter aangesloten.

 

Eventlog:

event.PNG

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

In dat geval is het vermogen op het AOP te hoog (14~16 dBmV, zou maximaal 12 dBmV moeten zijn), dit zou door een monteur gecorrigeerd moeten worden door de huisaansluitkabel op een andere tap aan te sluiten op de multitap in de EV (straatkast) of door het modem via een 6 of 10 dB FPA (forward path attenuator) aan te sluiten. De DRW violations kunnen duiden op een fluctuerend zendvermogen in de upstream. Wordt de splitter alleen gebruikt als signaaldemper c.q. is de andere aansluiting niet in gebruik?

Gwabber
Topicstarter
Level 4
  • 37Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Ah check! De andere aansluiting gaat middels een vrij lange kabel naar een hdhomerun die nauwelijks gebruikt wordt...

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Welk type splitter is in gebruik?

 

Wanneer je problemen ervaart kun je het beste eerst de event log kopiëren voor een eventuele reset. Bij een reset worden namelijk alle events met een severity lager dan critical gewist uit de event log.

Gwabber
Topicstarter
Level 4
  • 37Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Inmiddels een foto van de AOP  en splitter genomen:23-05-16 16-21-56 4409.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

De btv 01-SET en POA-01-B zijn prima en up-to-date. Voorlopig zou ik de situatie even aankijken. Mocht je opnieuw problemen ervaren, kun je dan nogmaals de event log plaatsen zonder een reset uit te voeren op het modem?

Uitgelicht topic