1
Vraag
2
Reacties
willmich

Level 2
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

UMU-1006 vervangen door POA-01-B. Zijn deze waarden in de modem goed?

Ik heb onlangs de voorplaat van het AOP (UMU-1006) erafgehaald en vervangen door een POA-01-B splitter. Tevens de kabel die bijgeleverd is geplaatst, aangezien de vorige kabel 2x male was.

Internetverbinding is verder stabiel, maar ik wil graag checken bij de experts hier of de volgende waarden goed zijn (de power waarden bij downstream lagen bij de vorige splitter tegen de 0 dBmv of iets erboven). Ik begreep dat deze splitter waarschijnlijk een andere demping heeft, waardoor de waarden anders kunnen uitvallen. Is dit prima zo?:

 

Alvast bedankt :-)!

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
willmich wrote:

Begrijp ik het goed dat deze waarden, ondanks de lagere demping van de POA splitter, nog steeds goed is?

In principe geeft het modem zelf aan via de correctables/uncorrectables waarden en de T3/T4 waarden aan of er sprake is van een goed functionerende verbinding tussen modem en CMTS. Als je die waarden snel op ziet lopen dan is er iets mis.

willmich wrote:

Of is het slim om hiervoor een afspraak te laten maken om in de straatkast te laten meten en evt. een aanpassing door te laten voeren om dat terug te brengen naar het juiste niveau?

Ik denk niet dat Ziggo daarvoor komt. Als ze namelijk op jouw AOP het signaal zouden willen aanpassen dan heeft dat ook gevolgen voor de rest van de aansluitingen die achter dezelfde versterker/multitap zitten en zouden ze eigenlijk bij ieder klant in de wijk langs moeten om dan overal de oude AOPs/splitters te vervangen.

 

willmich wrote:

De waarden voorheen lagen rond de 0. Zou best 1.5 tot 3 kunnen zijn geweest.

Oké, zoals je ziet is er altijd wat variatie qua sterkte per downstream.

 

willmich wrote:

Ik heb in de webinterface van de TC7210 niet kunnen vinden waar ik die correctables/uncorrectables terug kan vinden. Is die optie beschikbaar op dit modem?

Ik durf dat niet met zekerheid te zeggen. Ik ken dit modem niet goed. Misschien dat iemand anders met dit type modem weet hoe en waar de Reed Solomon errors worden weergegeven.

Bekijk in context

5 Reacties 5
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes

Een UMU-1006T heeft een demping van 10 dB op de data uitgang en een demping van 3 dB op de TV uitgang. Als voorheen je modem aangaf dat de signaalsterkte ongeveer 0 dBmV was, dan was de combinatie van AOP en UMU-1006T dus perfect aangepast op de signaalsterkte die Ziggo aanbiedt op jouw AOP, namelijk ongeveer 10 dBmV. De signaalsterkte voor de TV was dan ongeveer 7 dBmV.

Een POA heeft een demping van 3.5 dB op beide uitgangen waardoor het signaal op het modem dus 6.5 dB sterker geworden zou moeten zijn door minder demping en het signaal voor de TV ongeveer gelijk moet zijn gebleven. De signaalsterkte die het modem nu aangeeft is dan toch iets hoger dan verwacht. Weet je zeker dat de signaalsterkte van het modem voorheen ongeveer 0 dBmV was?

Verder blijft de signaalsterkte binnen de toegestane marges dus als het modem niet klaagt over de signaalkwaliteit (volgens mij via correctable/uncorrectables in de logging van dit type modem) dan kan het geen kwaad.

Qua retoursignaal neemt de demping van de POA met 2 dB toe ten opzichte van een UMU-1006T. Dit heeft tot gevolg dat het modem zelf via de upstream kanalen met meer signaalsterkte moet zenden om die demping te compenseren. Zolang de signaalsterkte van de upstream kanalen lager dan 50 dBmV blijft gaat het goed en ook wil je geen T3 timeout toename zien.

 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Kanaal 16 ontbreekt. Dat zien we sinds een jaar of zo vaker bij de TC7210, dus dat ligt niet aan je splitter oid. Oorzaak is hier nooit vermeld. (Ik heb ook nog maar 15 Downstreams)

Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@ArChie.DVB Niets mis met je berekening, maar ook van belang is of de waarden van het modem correct zijn. Ik kan me voorstellen dat die afwijken van gekalibreerde professionele apparatuur.

willmich
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

@ArChie.DVB bedankt voor je snelle reactie! Begrijp ik het goed dat deze waarden, ondanks de lagere demping van de POA splitter, nog steeds goed is? Of is het slim om hiervoor een afspraak te laten maken om in de straatkast te laten meten en evt. een aanpassing door te laten voeren om dat terug te brengen naar het juiste niveau?

De waarden voorheen lagen rond de 0. Zou best 1.5 tot 3 kunnen zijn geweest. Ik heb in de webinterface van de TC7210 niet kunnen vinden waar ik die correctables/uncorrectables terug kan vinden. Is die optie beschikbaar op dit modem?

@efok dat klopt, kanaal 16 ontbreekt al een hele tijd, zo viel me op. Ik merk daar echter niets van terug in de kwaliteit en/of stabiliteit van de verbinding.

ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
willmich wrote:

Begrijp ik het goed dat deze waarden, ondanks de lagere demping van de POA splitter, nog steeds goed is?

In principe geeft het modem zelf aan via de correctables/uncorrectables waarden en de T3/T4 waarden aan of er sprake is van een goed functionerende verbinding tussen modem en CMTS. Als je die waarden snel op ziet lopen dan is er iets mis.

willmich wrote:

Of is het slim om hiervoor een afspraak te laten maken om in de straatkast te laten meten en evt. een aanpassing door te laten voeren om dat terug te brengen naar het juiste niveau?

Ik denk niet dat Ziggo daarvoor komt. Als ze namelijk op jouw AOP het signaal zouden willen aanpassen dan heeft dat ook gevolgen voor de rest van de aansluitingen die achter dezelfde versterker/multitap zitten en zouden ze eigenlijk bij ieder klant in de wijk langs moeten om dan overal de oude AOPs/splitters te vervangen.

 

willmich wrote:

De waarden voorheen lagen rond de 0. Zou best 1.5 tot 3 kunnen zijn geweest.

Oké, zoals je ziet is er altijd wat variatie qua sterkte per downstream.

 

willmich wrote:

Ik heb in de webinterface van de TC7210 niet kunnen vinden waar ik die correctables/uncorrectables terug kan vinden. Is die optie beschikbaar op dit modem?

Ik durf dat niet met zekerheid te zeggen. Ik ken dit modem niet goed. Misschien dat iemand anders met dit type modem weet hoe en waar de Reed Solomon errors worden weergegeven.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic