1
Vraag
2
Reacties
Templer

Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

UItbreiding en dekking netwerk - tips gezocht

Ben een beetje ten einde raad.

Een heel verhaal van wapperende en trage bedrade en draadloze internet verbindingen dat begon met een alerte monteur die de buitenkabel ging doormeten. Resultaat: vervanging van de kabel.

Nu wil ik achter in de tuin en in de schuur achter in de tuin ook wifi hebben. In huis zelf hebben we ook een aantal blinde spots (o.a. verdieping). Mij werd tplink deco m4 geadviseerd.  Die heb ik aangeschaft.

Echter in ben ook in bezit van een TPlink AC750 router. Die had ik ooit als eens laten instellen als een uitbreiding van het wifi netwerk.

Aan de spullen zal het niet liggen. Echter, ik heb het nog steeds niet werkende en begin ik te twijfelen of ik met de Deco geen kat in zak heb gekocht. Met name in omgeving waar zwaar gebruik wordt gemaakt van wifi (veel data)

Ik moet zeggen dat de deco het een tijdje goed heeft gedaan, maar op gegeven moment kwam er storing en daarna niks anders dan problemen. Daarnaast was effect van installeren van Deco dat er een 2e wifinetwerk was (2 netwerknamen met allebei een wachtwoord; 1 wifi vanuit de ziggo modem/router en 1 wifi vanuit de Deco)

Wat heb ik

  • Ziggo modem / router Connectbox
  • TP link AC750 Dual Band Gigabid router, model Archer C2
  • TP link Deco M4 (3 stks)

Wat wil ik:

Alles op 1 wifi netwerk, met zelfde naam [NETWERK] en wachtwoord [WACHTWOORD] om volledige dekking te krijgen in huis, verdiepingen, tuin en schuur (achter in de tuin).

Vraag

Wat is de beste opstelling en hoe kan ik dit het beste instellen

Scenario 1

internet - ZMR - AC750 - DECO Master - 2 x deco draadloos?
Dat begint dat er een goede insteling is tussen ZMR en de AC750. 

Hoe kan ik dat doen of waar kan ik dit stap voor stap terugvinden (ik red me, ,maar ben verre van expert)

 

Scenario 2

internet - ZMR - AC750 (en dus geen gebruik van Deco)

 

Scenario 3

internet - ZMR - Deco Master - 2 x Deco draadloos 

(bij deze optie ben ik bang dat dit niet krachtig genoeg is)

 

Scenario 4

Alles terugbrengen en overgaan tot aanschaf van een krachtige netwerkversterker met grote dekking en snelle verbinding tot in de schuur achter in de tuin. Wat is dan de beste versterker?

 Als laatste scenario een monteur laten komen.

Wie kan mij adviseren?

Alvast erg bedankt.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8178Posts
  • 311Oplossingen
  • 3206Likes

@Templer 

Heel rigoreus……………..Ik kan uiteraard niet in je portemonnee kijken………. 

Alles er uit, schaf deze set aan de 2 stuks en de 1 .

https://www.amazon.nl/gp/product/B07QN892V6/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s01?ie=UTF8&psc=1 

https://www.amazon.nl/gp/product/B07QN892V6/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s01?ie=UTF8&psc=1

 

1e als hoofdrouter aangesloten op het Ziggo modem in Bridge en de 2 andere via een UTP kabel aansluiten.

Uiteraard is deze set ook goed geschikt om draadloos met elkaar te verbinden maar als de afstand wat te groot wordt dan lever je echt wel in.

Bedraad zijn het veredelde access points maar in mijn situatie van de ene naar de andere kant van mijn appartement +_ 30 meter met de hoofdrouter in het midden ( meterkast ) werkt dit heel goed ! 

Eenmalige configuratie in dee hoofdrouter en de andere 2 gaan mee , overall wifi ssid hetzelfde  je kan kiezen uit 3 netwerken 1 X 2.4 ghz en 2 X 5 ghz met hetzelfde paswoord en alle wifi apparaten gaan naadloos mee.

Alleen naar de schuur zal je denk ik een lan kabel moeten trekken met nog een simpel access point .

 

Het is maar een idee 

 

 

Bekijk in context

14 Reacties 14
Wlmpie

Level 11
  • 532Posts
  • 11Oplossingen
  • 174Likes

Als die ac750 ook draadloos is aangesloten op je connectbox. Maak je het alleen maar drukker met wifi netwerken die elkaar in de weg gaan zitten. Ik zou in huis de wifi in je connectbox uitzetten en daar je mesh systeem gebruiken (zoveel mogelijk bedraad aangesloten). Verder een ethernetkabel naar je schuur leggen en daar de ac750 bedraad aansluiten met een aparte wifinaam (bijv. Wifischuur op een kanaal dat zo ver mogelijk weg zit van je meshwifi en de wifi van de buren).

Dan werkt je wifi in huis altijd prima en moet je soms even omschakelen in schuur of tuin.

Templer
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor je reactie.

De AC750 is/ was aangesloten via een kabel. Dus vanuit de ZMR, via een switch (meerdere apparaten bedraad op aangesloten) en vanuit switch op een ethernet poort van de AC750. (aardige was dat de ik AC750 ook kon gebruiken als switch om meerder apparaten weer bedraad op aan te sluiten)

 

Maar als ik je goed begrijp

  • Is het beste om de mesh te gebruiken. 
  • Die dus te installeren en daarna de wifi in de ZMR uit te zetten.
  • En met een kabel vanuit de ZMR naar de schuur en hierop de AC750 aan te sluiten

Kan de mesh voldoende data aan? 

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@Templer wellicht is het handig om te kijken hoeveel zenders er nu in de lucht zitten en of ze elkaar in de weg zitten. Nog meer zenders naar binnen kruien veroorzaakt alleen meer interferentie zoals @Wlmpie al aangaf. Instaleer de volgende WiFi analyser op een courante telefoon en post de kanaalgrafieken van 2.4 en 5 GHz hier op de community.

WiFi Analyzer (open-source) - Apps op Google Play

Wlmpie

Level 11
  • 532Posts
  • 11Oplossingen
  • 174Likes

Of dat mesh systeem voldoende data aan kan? Denk het wel, mits hij voldoende ontvangst heeft. Ik heb zelf thuis gewoon op elke verdieping 1 bedraad aangesloten accespoint staan, met allemaal een andere naam(ssid). op wifi kanaal 1 6 en 11 (2.4 GHz). Heel soms moet ik even van wifi wisselen als ik boven ben en mijn telefoon nog verbinding heeft met het accesspoint beneden, maar meestal vind hij zelf al de beste verbinding.

Een mesh systeem doet dat allemaal achter de schermen voor je geloof ik, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee. Maar als je zoveel mogelijk bedraad aansluit en het gebruik van je wifi kanalen een beetje slim inricht kom je een heel eind. De tip van @Henno  om een wifi analyzer te gebruiken om te kijken op welke kanalen jijzelf en je buren allemaal uitzenden is ook wel handig.

Het is echt niet nodig om hele hoge speedtests te halen via wifi. Dat is alleen maar nuttig als je hele grote bestanden moet downloaden of uploaden en dat wil je toch gewoon bedraad doen en niet via wifi.

Kortom meer wifi zenders is niet perse beter, zeker niet als de dekking erg overlapt. 

Dus in huis alleen je mesh gebruiken (liefst wel allemaal bedraad aangesloten als dat kan) en voor tuin en schuur de AC750 lijkt mij een prima strategie. Als je dan te weinig dekking hebt dan kun je eventueel rondom je meterkast de ZMR gaan gebruiken, en je deco's op plaatsen zetten met weinig dekking, maar dat heeft meestal niet veel toegevoegde waarde.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8178Posts
  • 311Oplossingen
  • 3206Likes

@Templer 

Heel rigoreus……………..Ik kan uiteraard niet in je portemonnee kijken………. 

Alles er uit, schaf deze set aan de 2 stuks en de 1 .

https://www.amazon.nl/gp/product/B07QN892V6/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s01?ie=UTF8&psc=1 

https://www.amazon.nl/gp/product/B07QN892V6/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s01?ie=UTF8&psc=1

 

1e als hoofdrouter aangesloten op het Ziggo modem in Bridge en de 2 andere via een UTP kabel aansluiten.

Uiteraard is deze set ook goed geschikt om draadloos met elkaar te verbinden maar als de afstand wat te groot wordt dan lever je echt wel in.

Bedraad zijn het veredelde access points maar in mijn situatie van de ene naar de andere kant van mijn appartement +_ 30 meter met de hoofdrouter in het midden ( meterkast ) werkt dit heel goed ! 

Eenmalige configuratie in dee hoofdrouter en de andere 2 gaan mee , overall wifi ssid hetzelfde  je kan kiezen uit 3 netwerken 1 X 2.4 ghz en 2 X 5 ghz met hetzelfde paswoord en alle wifi apparaten gaan naadloos mee.

Alleen naar de schuur zal je denk ik een lan kabel moeten trekken met nog een simpel access point .

 

Het is maar een idee 

 

 

Templer
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor jullie reacties!

@henno:heb je ook tip voor beste wifi analyzer voor ios?

@Wlmpie : misschien mijn domheid, maar schakel je dan automatisch over naar de sterkste wifi signalen als je door het huis loopt.  Dan is het nl 1 x instellen en dan klaar. In ieder geval in huis.

dan ben ik inderdaad geneigd om alleen de deco mesh te installeren (en wifi op ZMR uitzetten?)

Voor schuur en tuin heb ik nog geen voldoende dekking. Zou er ook deco extra kunnen aanschaffen om dit verder uit te breiden.  Maar ga eerst de mesh proberen.

 

nb is de tplink m4 de meest ideale? Of kan ik beter voor de tplink x20 gaan?

Templer
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Ronihd : dank voor je reactie

ik heb wat teruggezocht en de rt ax92u is zeker een prijzige ?  maar schijnt wel state of the art te zijn.

Als ik je goed begrijp bedoel je 3 x een RT AX92U, alle bedraad aangesloten.

moet ik gelet op prijs even over nadenken.  

 

 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8178Posts
  • 311Oplossingen
  • 3206Likes
Templer wrote:

@Ronihd : dank voor je reactie

ik heb wat teruggezocht en de rt ax92u is zeker een prijzige ?  maar schijnt wel state of the art te zijn.

Als ik je goed begrijp bedoel je 3 x een RT AX92U, alle bedraad aangesloten.

moet ik gelet op prijs even over nadenken.  

 

 

Ja goedkoop is het niet maar er zijn nog veel duurdere zoals de orbi ? die rond de 1000 euro kosten. 

ik bedoel idd 3 stuks en vanaf de hoofdrouter bedraad de 2 andere daarop aansluiten , ik ben er zeer tevreden over .  

RoWi.

Level 20
  • 18168Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

@Templer zet eerst de doelen op papier, wat moet in dat tuinhuis mogelijk zijn? Is bedraad aansluiten mogelijk. Waar wil je apparaten opstellen, ga je voor visueel of functioneel.

In principe is wat je hebt mogelijk goed genoeg voor het doel, je zal voor de beste resultaten zoals je zelf al dacht nog 2 extra Deco M4 units erbij kunnen inzetten zeker als bekabelen een uitdaging vormt. De C2 zou ik als reserve achter de hand houden die heeft weinig nut met een mesh systeem. Hoewel zoals Wimpie het beschrijft is zeker functioneel.

 

misschien mijn domheid, maar schakel je dan automatisch over naar de sterkste wifi signalen als je door het huis loopt.  Dan is het nl 1 x instellen en dan klaar. In ieder geval in huis.

Dat is wel de gedachte achter een mesh systeem. Ga je echt heel vaak rondlopen?

nb is de tplink m4 de meest ideale? Of kan ik beter voor de tplink x20 gaan

 

Geen van beiden. Ongeacht het merk als bedraad aansluiten een probleem is kies dan altijd een Tri-band systeem. Is bekabelen mogelijk dan mag het uiterlijk mee spelen. Het oog wil ook wat.

 

Bekijk eventueel dit vergelijk.

https://nl.hardware.info/artikel/9767/wat-is-het-beste-multiroom-wifi-systeem-21-mesh-sets-getest

Onhoud een belangrijk iets al zijn onze tips nog zo goed bedoeld als in jouw omgeving de 2,4 ghz vol zit is alles bijna weggegooid geld.

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@Templer “@henno:heb je ook tip voor beste wifi analyzer voor ios?” Helaas zal je zelf even moeten zoeken, op IOS is er maar heel weinig mogelijk doordat er van Apple heel weinig mag. Je zou natuurlijk ook een Android telefoon kunnen lenen.

RoWi.

Level 20
  • 18168Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

Zover ik weet hebben IOS toestellen zelf zo'n functie aan boord, mogelijk niet zo uitgebreid als de opties voor android.

Templer
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Wederom dank. Ik wordt behoorlijk op weg geholpen.

ik ga voor een mesh systeem en ga eerst mijn tp link deco m4 maar eens proberen.

1 hoofdstation m4 bedraad aansluiten op ZMR connectbox

1 substation m4 draadloos op verdieping

1 substation m4 kan ik bedraad aansluiten in woonkamer.  
Vraag hierover: deze bedrade aansluiting gaat uiteindelijk terug naar ZMR. Gaat dat goed?

of moet dit een bedrade aansluiting zijn met hoofdstation m4?

 

 

Pasi

Level 18
  • 9831Posts
  • 493Oplossingen
  • 5463Likes
Templer wrote:

Wederom dank. Ik wordt behoorlijk op weg geholpen.

ik ga voor een mesh systeem en ga eerst mijn tp link deco m4 maar eens proberen.

1 hoofdstation m4 bedraad aansluiten op ZMR connectbox

1 substation m4 draadloos op verdieping

1 substation m4 kan ik bedraad aansluiten in woonkamer.  
Vraag hierover: deze bedrade aansluiting gaat uiteindelijk terug naar ZMR. Gaat dat goed?

of moet dit een bedrade aansluiting zijn met hoofdstation m4?


Leest u dit eens door.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8178Posts
  • 311Oplossingen
  • 3206Likes
Pasi wrote:

 


Leest u dit eens door.

 

Goed geschreven en uitgelegd @Pasi mijn compliment ! ( Kudo's voor deze man ) 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic