1
Vraag
2
Reacties
dijk039

Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

UDM Pro / MS Teams onverstaanbaar

Beste Community experts,

 

Sinds september 2022 ben ik overgestapt van KPN VDSL naar Ziggo kabel voor Internet en TV, maar loop nu vrijwel dagelijks tegen haperende Teams verbindingen aan. Ik krijg de vinger niet achter het probleem en vandaar deze roep om hulp.

 

Mijn Ziggo Abonnement: Down: 1GBit/s / Up: 50MBit/s


Het belangrijkste probleem is dat mijn gesprekspartner(s) in de Microsoft Teams meetings zeer regelmatig aan mij terugkoppelen dat zij mij niet meer kunnen verstaan en het beeld haperig is. Ik kan op die momenten mijn gesprekpartner(s) nog prima verstaan en zien. Sommige dagen is dit vrijwel de hele dag, andere dagen maar een of twee keer.


Daarnaast valt het mij op dat overige verbindingen tijdens een teams meeting zoals Web browsing of terminal sessies ook veel trager worden of soms zelf mislukken. Dit is echter wat minder bewijsbaar; Ik gebruik namelijk ook nog een Cisco Any Connect VPN verbinding voor mijn werk.

 

Microsoft Teams meetings gebruik ik al jaren probleemloos, maar nu met Ziggo is het een echt probleem geworden.

 

Mijn apparatuur:

  • Ziggo modem: Ziggo SmartWifi modem Giga
  • Eigen router: Unifi Dream Machine (UDM) Pro / OS versie: 1.12.30, Netwerk versie 7.2.94
  • Huisnetwerk: 4x Unifi Flex Mini 5 poorts switches en 2x U6 Lite AP's

Het Ziggo modem is aangesloten met de meegeleverd drie meter coax kabel op het punt waar in mijn woning de kabel is afgemonteerd (OAP?). Vervolgens is de UDM WAN poort 1 aangesloten met een CAT5e kabel op poort 1 van het Ziggo modem.

Mijn werklaptop (voor Teams) is altijd aangesloten met een CAT5e kabel op een Flex mini switch die weer is aangesloten op de UDM. Overschakelen op WiFi lost het probleem niet op. De Teams verbinding opzetten met mijn telefoon op WiFi geeft ook problemen, maar is probleemloos op Vodafone 4G.

Dit is wat ik al heb geprobeerd of gecontroleerd om het probleem op te lossen:

  • Er is een nieuw aansluitpunt gemaakt in mijn huis door een Ziggo monteur (oude was ongeschikt)
  • Smart Queue's (QOS) aangezet op UDM
  • IPS op de UDM uitzetten
  • Ziggo modem in Bridge mode laten zetten

Het gekke is dat ik bij speedtesten (speedtest.net) consitent (redelijk) lage latency en hoge snelheiden meet. De Idle latency is meestal rond de 13ms. De download schommelt tussen 450Mbit/s en 900Mbit/s terwijl de upload schommelt tussen 35Mbit/s en 45Mbit/s.

 

In mijn huishouden heb ik verder alleen Youtube-, Netflix- en Televisiegebruikers; Geen spannende dingen denk ik.

 

Zelf ben ik redelijk onderlegt in de ICT, maar mis de diepgaande netwerkkennis voor een grondige analyse.

 

Heeft iemand een idee wat er bij mij mis is?

33 Reacties 33
dijk039
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Goeie tip @Puppey. Zojuist topic gestart: https://unifi-forum.nl/onderwerpen/udm-pro-ms-teams-onverstaanbaar.4132/

 

Je zegt dat je wel goede ervaringen hebt met UDM en Ziggo. Blij te horen (er is nog hoop). Welk modem gebruik jij?

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes

ik heb het witte modem, geen melkpak, van ziggo in bridge staan met een usg3 daarachter.

Geen UDM dat was er nog niet toen ik begon met unifi maar werkt nog steeds perfect.

dijk039
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Ok. Duidelijk. Het kan zijn dat mijn UDM dus inderdaad niet goed functioneert. Hoewel mensen op het Unifi-Form daar een andere mening over lijken te hebben: https://unifi-forum.nl/onderwerpen/udm-pro-ms-teams-onverstaanbaar.4132/#post-40294

 

Welk type modem hij precies @puppie ? Is dat de connect-box Giga (zie link hieronder) of een andere?

 

Dan nog even een update:

Vandaag via Ziggo support (chat) te horen gekregen dat het modem wat ik heb, niet geschikt is voor Gigabit internet. Ik krijg een nieuwe modem opgestuurd, maar begrijp het niet helemaal.

 

Het gaat verder: Zojuist kreeg ik als antwoord op mijn vraag welk modem zou worden opgestuurd, het volgende antwoord: https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/wifi-modems/connect-box-giga

Precies hetzelfde modem. Ik begin het spoor nu een beetje te verliezen.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik denk dat je het sagemcom modem krijgt de giga connectboxen zijn qua voorraad op

 

 

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

Dat modem wil je dus niet hebben. Die heb ik ook de deur uitgedaan voor een Ubee.

Dat andere nwe modem is ook goed.

 

 

dijk039
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Afgaand op jullie reactie @S4R en @MR_CHIP wacht ik maar even geduldig af tot het nieuwe modem er is.

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes

ziggo-modem.jpgDeze heb ik, heet nu wifi smart maar dat wifi en router gedeelte gebruik ik dus niet.

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

Dat is ook een fout ding met de Puma  (S)Chipset er in 🙂

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

zowel de connect box als de connect box giga en fritz cable 6690 hebben allemaal een intel puma chipset

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

Daarom niet gebruiken.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik houd het idd lekker bij de sagemcom al enkele maanden in gebruik top ding

dijk039
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Hierbij een update:

 

Nieuw modem (Sagemcom) is gisteren netjes bij mij thuis afgeleverd en door mijzelf aangesloten. Nadat de stroomkabel was aangesloten heeft het modem iets van 10/15 minuten nodig gehad om op te starten en zichzelf te configureren. Mijn UDMPRO kreeg uiteindelijk netjes een IP adres en mijn thuisapparaten konden weer gebruik maken van internet.

 

De eerste testen zijn positief. MS-Teams en VPN verbinding voor het werk zijn stabiel. Heb geen klachten meer gekregen van collega's over slechte geluidskwaliteit. Daarbij wel even de kanttekening dat ik vandaag niet heel veel Teams meetings heb gevoerd. Deze testen worden de komende tijd vervolgt.

 

Iets waarover ik nog niet eerder had verteld is online gaming via Nvidia Geforce now. Wij hadden hier online gaming enkele weken geleden al een beetje opgegeven door de hoge framedrops en packetloss ; Wij hadden er niet bij stil gestaan dat dit probleem ook wel eens veroorzaakt zou kunnen worden door het modem. Leuk dus om nu te melden dat het probleem van framedrops en packetloss nu als sneeuw voor de zon is verdwenen.

 

So far so good. Wordt vervolgt.

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes

Mooi om te lezen dat het tot nu toe goed gaat. 👍

dijk039
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Beste Community experts,

 

Via deze post wil ik jullie laten weten dat na een week van testen met MS-Teams, Online gaming en meerdere zakelijke VPN diensten ik nu durf te concluderen dat mijn problemen zijn opgelost.

 

Samenvattend:

  • Mijn probleem werd veroorzaakt door ARRIS modem van type TG3492LG-ZG (wit melkpak modem)
  • Ziggo heeft dit (na wat vijven en zessen) voor mij opgelost door mij het Sagemcom type F3896LG-ZG modem op te sturen

Ter lering en vermaak:
Deze community en de community achter unifi-forum.nl wezen mij erop dat het werkelijke probleem door de chipset wordt veroorzaakt. Bovenstaand ARRIS modem heeft een Intel Puma 7 chipset. Het Sagemcom modem heeft een Broadcom BCM3390 chipset.


Er zijn in retrospect tal van artikelen te vinden over de problemen met Intel Puma 6 chipsets, maar ook de Intel Puma 7 chipset heeft dergelijke problemen (blijkbaar!).

 

Voorbeelden:
- https://lookgadgets.com/articles/intel-puma-modems-list/
- https://approvedmodems.org/bad-modems/
- https://tweakers.net/nieuws/192936/delta-test-kabelmodem-met-2-komma-5gbit-s-ethernetpoort-en-wi-fi-...

 

Disclaimer: Ik las dat providers over de hele wereld bezig zijn met de uitrol van firmware updates op modems met deze problemen omdat het leidt tot rechtszaken. Het kan dus zijn dat dat deze problemen in de toekomst worden verholpen.

 

'Mijn' Sagemcom modem staat nu overigens in Bridge modes met daarachter de UDM Pro. De problemen waren (wat mij betreft) ook al verdwenen voordat ik het nieuwe Sagemcom modem in bridge modes liet plaatsen.

 

Tot slot wil ik graag iedereen hartelijk bedanken die mij hebben geholpen om dit op te lossen. Het was op z'n zachtst gezegd erg frustrerend om met deze vage klachten thuis te moeten werken. Daarnaast is een Modem Chipset probleem wel het laatste waaraan ik zou denken bij thuisnetwerk problemen.
Super blij met jullie!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic