1
Vraag
2
Reacties
dijk039

Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

UDM Pro / MS Teams onverstaanbaar

Beste Community experts,

 

Sinds september 2022 ben ik overgestapt van KPN VDSL naar Ziggo kabel voor Internet en TV, maar loop nu vrijwel dagelijks tegen haperende Teams verbindingen aan. Ik krijg de vinger niet achter het probleem en vandaar deze roep om hulp.

 

Mijn Ziggo Abonnement: Down: 1GBit/s / Up: 50MBit/s


Het belangrijkste probleem is dat mijn gesprekspartner(s) in de Microsoft Teams meetings zeer regelmatig aan mij terugkoppelen dat zij mij niet meer kunnen verstaan en het beeld haperig is. Ik kan op die momenten mijn gesprekpartner(s) nog prima verstaan en zien. Sommige dagen is dit vrijwel de hele dag, andere dagen maar een of twee keer.


Daarnaast valt het mij op dat overige verbindingen tijdens een teams meeting zoals Web browsing of terminal sessies ook veel trager worden of soms zelf mislukken. Dit is echter wat minder bewijsbaar; Ik gebruik namelijk ook nog een Cisco Any Connect VPN verbinding voor mijn werk.

 

Microsoft Teams meetings gebruik ik al jaren probleemloos, maar nu met Ziggo is het een echt probleem geworden.

 

Mijn apparatuur:

  • Ziggo modem: Ziggo SmartWifi modem Giga
  • Eigen router: Unifi Dream Machine (UDM) Pro / OS versie: 1.12.30, Netwerk versie 7.2.94
  • Huisnetwerk: 4x Unifi Flex Mini 5 poorts switches en 2x U6 Lite AP's

Het Ziggo modem is aangesloten met de meegeleverd drie meter coax kabel op het punt waar in mijn woning de kabel is afgemonteerd (OAP?). Vervolgens is de UDM WAN poort 1 aangesloten met een CAT5e kabel op poort 1 van het Ziggo modem.

Mijn werklaptop (voor Teams) is altijd aangesloten met een CAT5e kabel op een Flex mini switch die weer is aangesloten op de UDM. Overschakelen op WiFi lost het probleem niet op. De Teams verbinding opzetten met mijn telefoon op WiFi geeft ook problemen, maar is probleemloos op Vodafone 4G.

Dit is wat ik al heb geprobeerd of gecontroleerd om het probleem op te lossen:

  • Er is een nieuw aansluitpunt gemaakt in mijn huis door een Ziggo monteur (oude was ongeschikt)
  • Smart Queue's (QOS) aangezet op UDM
  • IPS op de UDM uitzetten
  • Ziggo modem in Bridge mode laten zetten

Het gekke is dat ik bij speedtesten (speedtest.net) consitent (redelijk) lage latency en hoge snelheiden meet. De Idle latency is meestal rond de 13ms. De download schommelt tussen 450Mbit/s en 900Mbit/s terwijl de upload schommelt tussen 35Mbit/s en 45Mbit/s.

 

In mijn huishouden heb ik verder alleen Youtube-, Netflix- en Televisiegebruikers; Geen spannende dingen denk ik.

 

Zelf ben ik redelijk onderlegt in de ICT, maar mis de diepgaande netwerkkennis voor een grondige analyse.

 

Heeft iemand een idee wat er bij mij mis is?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
dijk039
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Beste Community experts,

 

Via deze post wil ik jullie laten weten dat na een week van testen met MS-Teams, Online gaming en meerdere zakelijke VPN diensten ik nu durf te concluderen dat mijn problemen zijn opgelost.

 

Samenvattend:

  • Mijn probleem werd veroorzaakt door ARRIS modem van type TG3492LG-ZG (wit melkpak modem)
  • Ziggo heeft dit (na wat vijven en zessen) voor mij opgelost door mij het Sagemcom type F3896LG-ZG modem op te sturen

Ter lering en vermaak:
Deze community en de community achter unifi-forum.nl wezen mij erop dat het werkelijke probleem door de chipset wordt veroorzaakt. Bovenstaand ARRIS modem heeft een Intel Puma 7 chipset. Het Sagemcom modem heeft een Broadcom BCM3390 chipset.


Er zijn in retrospect tal van artikelen te vinden over de problemen met Intel Puma 6 chipsets, maar ook de Intel Puma 7 chipset heeft dergelijke problemen (blijkbaar!).

 

Voorbeelden:
- https://lookgadgets.com/articles/intel-puma-modems-list/
- https://approvedmodems.org/bad-modems/
- https://tweakers.net/nieuws/192936/delta-test-kabelmodem-met-2-komma-5gbit-s-ethernetpoort-en-wi-fi-...

 

Disclaimer: Ik las dat providers over de hele wereld bezig zijn met de uitrol van firmware updates op modems met deze problemen omdat het leidt tot rechtszaken. Het kan dus zijn dat dat deze problemen in de toekomst worden verholpen.

 

'Mijn' Sagemcom modem staat nu overigens in Bridge modes met daarachter de UDM Pro. De problemen waren (wat mij betreft) ook al verdwenen voordat ik het nieuwe Sagemcom modem in bridge modes liet plaatsen.

 

Tot slot wil ik graag iedereen hartelijk bedanken die mij hebben geholpen om dit op te lossen. Het was op z'n zachtst gezegd erg frustrerend om met deze vage klachten thuis te moeten werken. Daarnaast is een Modem Chipset probleem wel het laatste waaraan ik zou denken bij thuisnetwerk problemen.
Super blij met jullie!

Bekijk in context

33 Reacties 33
robinjoo19

Level 18
Expert
  • 6115Posts
  • 86Oplossingen
  • 2254Likes

kan je de huidige upstrean/downstream waardes delen vanuit het modem, misschien zien we daar nog wat aan

S4R

Level 13
Expert
  • 786Posts
  • 34Oplossingen
  • 446Likes

Smart Queue's  moet sowieso uit.

 

https://unifi-forum.nl/

dijk039
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

@robinjoo19 Hoe kan ik de upstream/downstream waardes van het modem delen? Het modem staat in Bridge modes.

dijk039
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Thanks @S4R

Done...

robinjoo19

Level 18
Expert
  • 6115Posts
  • 86Oplossingen
  • 2254Likes

in bridge modus kan je het modem bereiken op

192.168.100.1

dan geavanceerde instellingen

dan hulpmiddelen

dan netwerk status

en dan de waardes in de tabels downstream en upstream hier plaatsten

dijk039
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Duidelijk. Dank je. Zie de bijgevoegde screenshots.

robinjoo19

Level 18
Expert
  • 6115Posts
  • 86Oplossingen
  • 2254Likes

nou alles is netjes binnen de waardes 

heb je het witte giga modem of het nieuwste sagemcom modem ?

 

anders zou een omruiling naar een Ubee UBC1318zg of het Sagemcom F3896LG-ZG

 

misschien een oplossing zijn mijn vermoeden is dat je last hebt van de intel puma chipset problemen die zowel zei het in minder mate ook aanwezig is in de intel puma 7

de 2 modems die ik hierboven noemde hebben een broadcom chipset dus geen problemen met bepaalde vpn/torrent/udp verkeer 

S4R

Level 13
Expert
  • 786Posts
  • 34Oplossingen
  • 446Likes

Waarschijnlijk is het modem de veroorzaker.

Op het Unifi forum was ook iemand (met een UDM SE) die dit probleem had. 

Heeft nu zo'n Ubee modem (ik zelf heb er ook één en een UDMPro)

dijk039
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Uit andere (redelijk vergelijkbare) posts op Tweakers en het Unifi forum was mij ook al duidelijk geworden dat het de modem ook wel eens de boosdoener kon zijn. Voor is mij erg lastig te verifiëren.

 

Ik heb nu een witte taps toe lopend model modem. Aan de onderzijde staat ARRIS TG3492LG-ZG.

 

Nu jij dit ook zegt @robinjoo19 ga ik graag mee je voorstel om het modem te vervangen. Liever gisteren dan vandaag, want het thuiswerken met teams is werkelijk om moedeloos van te worden.

 

Voor wat betreft de modem keuze heb ik kort naar de details gekeken. Ik vind het altijd prettig om backup te hebben voor in het geval dat de UDM om wat voor reden dan ook niet meer goed functioneert. Dan activeer ik simpelweg de WiFi weer in het modem en kunnen de meesten hier thuis weer vrolijk verder.

 

Het Ubee modem beschikt voor zover ik kan zien niet over WiFi mogelijkheden, dus valt mijn keuze voor een vervangend modem op het Sagemcom F3896LG-ZG modem. Deze hoeft wat mij betreft dan niet meer in Bridge modes te staan.

 

Kan ik het bij jou laten @robinjoo19 om de omruiling naar het Sagemcom F3896LG-ZG modem verder voor mij te regelen of moet ik hiervoor bellen met de helpdesk?

dijk039
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Ik had dit inderdaad ook gezien (zie mijn eerdere reactie op @robinjoo19

Dank je wel @S4R voor het meedenken! Na jullie verhalen ben ik er inmiddels van overtuigd dat het modem de veroorzaker is. Hopelijk snel een vervangend model. Zal mijn ervaringen met jullie delen zodra dat kan.

robinjoo19

Level 18
Expert
  • 6115Posts
  • 86Oplossingen
  • 2254Likes

ik kan dat zelf niet doen ik ben geen moderator helaas

 

misschien kan @tobiastheebe (super experts kunnen verzoeken/topics neerleggen bij moderators)dit verzoek neerleggen bij de moderators ?

dijk039
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Graag.

robinjoo19

Level 18
Expert
  • 6115Posts
  • 86Oplossingen
  • 2254Likes

tip

zorg er dan wel effe voor dat je postcode en huisnummer in je profiel staan

https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile

 

dit is alleen inzichtelijk voor moderators, dan kunnen ze je klantgegevens erbij pakken zodra ze langskomen 🙂

 

 

Bert

Level 21
Super Expert
  • 63191Posts
  • 4367Oplossingen
  • 16674Likes

Mogelijk kan een Ziggo moderator dieper in de systemen kijken, want met langdurig Teams en Teamviewer sessies worden over het algemeen, geen problemen ervaren met dit modem.

 

@dijk039 Heb je dezelfde ervaringen als je direct met het modem verbinding hebt met het modem?

 

Een vervangend modem wordt vaak pas gestuurd als alle andere mogelijke oorzaken uitgesloten zijn.

 

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

dijk039
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Bijgevoegd de gevraagde foto's @Bert . Mijn hoofdaansluiting is in de woonkamer. Het modem heeft een eigen plekje gekregen in het wandmeubel wat daar ongeveer een meter vanaf staat. Verder gebruik ik geen splitters of versterkers.

 

V.w.b. je vraag of ik ook problemen heb als ik direct met het modem verbind kan ik je geen antwoord geven. Ik heb een thuiswerkplek op zolder.

dijk039
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Hoi. Ik heb vandaag wederom een dag vol thuiswerkproblemen achter de rug en heb nog geen contact gehad met een "super moderator". Hopelijk komt er vlotte opvolging op dit probleem, want zoals gezegd is dit echt niet leuk meer.

puppie

Level 16
Expert
  • 1428Posts
  • 38Oplossingen
  • 584Likes

zit er in de meterkast geen ziggo aansluiting.

dijk039
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

De aansluiting van Ziggo zit niet in de meterkast @puppie. Dat had de Ziggo monteur ook al gechecked. Dat zou overigens wel ideaal geweest zijn, want dan had het modem naast de Unifi apparatuur kunnen worden geplaatst.

 

Ander ding: Gisteren gesproken met een Ziggo medewerker (iemand van Conduent). Hij had nagevraagd of het modem kon worden vervangen. Antwoord was zoals @Bert al eerder aangaf: Eerst alle technische stappen doorlopen. Ene kant begrijpelijk, andere kant balen want dit kost mij nu al weken met gedoe. 

 

Wat mij echter nog altijd het meeste verbaast is dat de Unifi Apparatuur kennelijk volgens Ziggo niet goed (genoeg) functioneert. Die had ik niet zien aankomen. Heb deze relatief dure spullen aangeschaft voor wat meer controle in mijn thuisnetwerk (hobby-matig) en anderzijds omdat dit spullen zijn van hoge kwaliteit (zo dacht ik althans).

puppie

Level 16
Expert
  • 1428Posts
  • 38Oplossingen
  • 584Likes

@dijk039 

Unifi met ziggo werkt perfect.

Heb ik thuis.

Stel je vraag eens op het unifi forum  https://unifi-forum.nl/

Daar zitten een paar gebruikers die je van informatie kunnen voorzien.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Ga je voor een film of een serie?

Uitgelicht topic