1
Vraag
2
Reacties
RonaldG

Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

UBEE EVW3200 in combinatie met Asus rt-ac66u

Ik ondervind de laatste tijd steeds vaker wegvallen van het wifi signaal, zelfs dichtbij de router (6m). Bedraad internet gaat wel goed. Weet iemand of ik dat moet zoeken in de router of kan het ook de verouderde modem zijn. Ik lees tenminste dat de ubee een oudje is en ik heb geen idee hoe lang een modem en een router meegaat en hoe je het best kan testen. Als ik wel verbinding heb dan geeft speedtest aan dat het een prima verbinding betreft. De wifi analizer app geeft -61 als signaal sterkte waar het in het verleden makkelijk -40 was. 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@RonaldG  Ik zie dat de groene kabel middels F-connector rechtstreeks naar de Hirschmann splitter gaat. Hiervoor zou ik toch door een monteur een AOP laten plaatsen. Vervolgens is het misschien ook een idee om de splitter te vervangen door een modernere. Deze gaat volgens de Specs tot 1000 MHz. 
Maar ik blijf het raar vinden dat er met kabel het probleem niet of minder speelt. 

Dus AOP plaatsen door monteur. Een POA-1-B splitter daarop. Vervolgens een kabel naar de modem en andere uitgang voor TV eventueel middels een versterker als lengte van kabel dit vereist of er sprake is van meerdere TV's

Bekijk in context

RonaldG
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hallo Paul, ik heb 2 opmerkingen, 1. Het plaatsen van de AOP en de service van Ziggo is helemaal naar wens verlopen. Ik heb nog wel af en toe uitval van wifi en krijg niet duidelijk of dat dan aanschaf van een nieuwe router betekent, ik kan geen testmethode vinden om erachter te komen of de router nog voldoet. Ik schat dat deze router 4 of 5 jaar oud is.

 

2. Ondanks dat ik geen juiste AOP had blijkt het signaal met de oude installatie voldoende sterk te zijn, ik had geen last van blokkerige tv beelden behalve bij het aanzetten van de tv en dat komt volgens de monteur door de CI module, die moet de gegevens checken. Uiteraard is mij duidelijk dat de nieuwe aansluiting een 10 krijgt (ook tijdens de test door Ziggo monteur).

Kortom, tevreden met hoe Ziggo dit heeft opgepakt maar ik ben er nog niet uit hoe ik het wifi kan verbeteren. Let op ik heb het over een afstand van max 6 meter vanaf de router en het signaal hoeft niet door betonnen muren.

Bedankt voor de hulp.

Bekijk in context

18 Reacties 18
jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@RonaldG  Dat is wel een behoorlijk groot verschil inderdaad. Is er in huis iets veranderd waardoor de ontvangst verstoord kan worden? Of buitenshuis... zijn er netwerken bij gekomen. Maar ook een drukker netwerk kan voor aparte dingen zorgen.
Mag ik vragen hoe het spul aangesloten is?
Staat de modem in Bridge
Is de Asus access point

Staat de wifi van de modem uit?

RonaldG
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

JansMarcel, dank voor je reactie, de modem staat inderdaad in bridge mode en zover ik weet is de wifi van de Ubee uitgeschakeld maar ik weet niet hoe je dat moet checken. De Asus is het access punt. E.e.a. staat in de huiskamer bij het punt waar de coax het huis inkomt. Voordeel is dat er geen belemmering is voor het access point om te zenden.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie. 

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@RonaldG  In eerste instantie zou ik niet direct de modem de schuld van de problemen geven daar hij alleen als gateway functioneert (doorgeefluik) en de ASUS verder het verkeer afhandelt. Als het bedraad ook niet goed gaat zou je naar de modem ook moeten kijken als probleem veroorzaker. 
Als de modem zeker in bridge staat is de wifi uitgeschakeld. 
Wat je als test zou kunnen doen is op ca 1m van het apparaat kijken of er sterke wifi netwerken binnenkomen op een draadloos apparaat. Mocht je een SSID zien wat begint met Ziggo en dan cijfers/letters erachter dan zou dat weer kunnen wijzen op dat de modem juist niet in bridge staat en vervolgens stoort op het signaal van de asus maar daar ga ik nog niet van uit. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik gok op het modem en de mogelijke niet meer hedendaagse eerste aansluitingen.

Mocht dit zo zijn, dan kan Ziggo je gratis hedendaagse spullen sturen of een noodzakelijke monteur als de eerste wandcontactdoos in je woning aan vervanging toe is.

 

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@Bert  Dacht ik ook even aan, maar liet het voor even wat het was omdat @RonaldG aangaf het probleem met een kabel niet te ervaren. 

RonaldG
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dank je voor je input, hierbij 3 foto's van de aansluiting.

20220307_090859.jpg

20220307_090732.jpg

20220307_090838.jpg

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@RonaldG  Ik zie dat de groene kabel middels F-connector rechtstreeks naar de Hirschmann splitter gaat. Hiervoor zou ik toch door een monteur een AOP laten plaatsen. Vervolgens is het misschien ook een idee om de splitter te vervangen door een modernere. Deze gaat volgens de Specs tot 1000 MHz. 
Maar ik blijf het raar vinden dat er met kabel het probleem niet of minder speelt. 

Dus AOP plaatsen door monteur. Een POA-1-B splitter daarop. Vervolgens een kabel naar de modem en andere uitgang voor TV eventueel middels een versterker als lengte van kabel dit vereist of er sprake is van meerdere TV's

RonaldG
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@jansmarcel, ik ga verder met jou advies. Bedankt tot zover.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3333Likes

Hey @RonaldG en welkom hier! 

Ik zie dat je nog geen afspraak had gemaakt met de monteur dus dit heb ik zojuist voor je in orde gemaakt. De monteur komt langs op vrijdag 11 maart tussen 12.00 en 18.00 uur om ervoor te zorgen dat je AOP weer netjes wordt gemaakt. Komt deze datum/tijd niet goed uit dan kun je de afspraak gemakkelijk verplaatsen via je Mijn Ziggo account (Gegevens -> Mijn monteursafspraken) 

Laat maar weten hoe het is gegaan als de monteur langs is geweest 🙂
 

RonaldG
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hallo Mariska, ik wilde eerst nog uitzoeken of er kosten worden gemaakt zodat ik dat kan overzien vandaar nog geen reactie. Weet jij ook of de oude modem/router wordt vervangen? En komen er kosten voor de monteur? 

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3333Likes

Ah dat snap ik heel goed, je wilt wel graag weten waar je aan toe bent. Het vervangen of in jouw geval, plaatsen van het AOP is voor de rekening van Ziggo dus je hoeft je geen zorgen te maken over kosten. In de bevestigingsmail die je hebt ontvangen staan alle voorwaarden benoemd dus deze kun je altijd nog even nalezen. En als er vragen zijn, geef het gerust aan!

Wat betreft het vervangen van je modem, als de monteur een nieuw modem bij zich heeft dan kun je hierom vragen 🙂 We kunnen deze ook later altijd nog toesturen. Het is allereerst van belang dat je AOP weer netjes wordt gemaakt.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@RonaldG We zijn heel erg benieuwd wat jouw bevindingen zijn sinds het monteursbezoek. Werkt alles inmiddels volledig naar wens? 

RonaldG
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hallo Paul, ik heb 2 opmerkingen, 1. Het plaatsen van de AOP en de service van Ziggo is helemaal naar wens verlopen. Ik heb nog wel af en toe uitval van wifi en krijg niet duidelijk of dat dan aanschaf van een nieuwe router betekent, ik kan geen testmethode vinden om erachter te komen of de router nog voldoet. Ik schat dat deze router 4 of 5 jaar oud is.

 

2. Ondanks dat ik geen juiste AOP had blijkt het signaal met de oude installatie voldoende sterk te zijn, ik had geen last van blokkerige tv beelden behalve bij het aanzetten van de tv en dat komt volgens de monteur door de CI module, die moet de gegevens checken. Uiteraard is mij duidelijk dat de nieuwe aansluiting een 10 krijgt (ook tijdens de test door Ziggo monteur).

Kortom, tevreden met hoe Ziggo dit heeft opgepakt maar ik ben er nog niet uit hoe ik het wifi kan verbeteren. Let op ik heb het over een afstand van max 6 meter vanaf de router en het signaal hoeft niet door betonnen muren.

Bedankt voor de hulp.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@RonaldG Hartelijk dank voor je uitgebreide terugkoppeling! Goed om te lezen dat je tevreden bent over de wijze waarop het probleem door ons is opgepakt. Ik begrijp dat alles nu naar wens werkt. Alleen merk je dat de wifi verbinding nog niet helemaal naar wens is. Het kan zijn dat het wifi signaal van je router verstoord wordt door andere apparaten. Denk bijvoorbeeld aan draadloze speakers, subwoofer, babyfoon, DECT telefoonstation(s) of een draadloze deurbel. Op deze pagina staan handige adviezen waarme je ook de draadloze verbinding optimaliseert. Ik raad aan hier eens naar te kijken. Je kan daarnaast ook dit stappenplan gebruiken.  Tot slot staat mijn aanbod om het modem (Ubee320b) kosteloos te vervangen door een nieuwer type (SmartWifi of Ubee1318ZG) ook nog. Laat het maar weten als ik dit voor je moet regelen. 

Check tot slot ook nog eens de (online)handleiding van je Asus Wifi router, mogelijk dat daar ook nog tips staan voor de meest ideale instelling van deze wifi router. 

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@RonaldG  Ik ken de router dus misschien kan ik je er mee helpen. Mocht je vragen hebben leg hier uit wat je precies wilt. Dan ga ik eventueel met hulp van anderen kijken hoe we je kunnen helpen.

RonaldG
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Marcel, ik ben benieuwd hoe de 3 antennes gericht moeten worden voor de beste wifi. Verder wil ik weten of de levensduur invloed heeft op de sterkte van het signaal. Ik haal - 50 dBm op 2 meter afstand onder 2.4Mhz en - 40 dBm bij 5 MHz. Ik gebruik in de keuken een wifi radio en die valt af en toe weg. Ik weet niet zeker hoe oud de router is en of een nieuwe router een verbetering oplevert. Ik heb de kanaal ook gunstig gekozen zodat ik geen last heb van andere router in de omgeving. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@RonaldG Er zijn n.a.v. je vraag in dit topic al een boel adviezen gegeven. We zijn heel benieuwd hoe alles op dit moment werkt. 

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@RonaldG  asus adviseert de middelste recht omhoog (hoek 90° als de router ergens opstaat) en de buitenste in een hoek van 45°.  (plaatje als illustratie, komt uit de handleiding). Als de router hangt de antennes in de zelfde stand naar achteren duwen. (dan staat de middelste dus in een hoek van 180°)

jansmarcel_0-1647858524729.png

 

 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic