1
Vraag
2
Reacties
Galerius

Stamgast
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

UBC1318ZG in plaats van Connectbox

Enige tijd geleden is de Connectbox die ik op het moment heb, ingesteld in bridge mode. Aangezien ik veel last had van de wifi connectie en latency die niet helemaal in orde was. Daarnaast had ik veel last van packet loss waardoor de modem wel vaker gereset moest worden. Dit alles heeft wel wat problemen weggenomen. Maar niet alles. De hoge latency is er nog steeds en er zijn nog steeds periodes dat het modem vaak gereset moet worden. Nu ben ik rond gaan kijken en zie dat de Connectbox niet altijd even stabiel is. De oplossing hier zou zijn om de UBC1318ZG als vervanger aan te vragen. Is dit mogelijk om die vervangend aan te vragen zodat de problemen worden opgelost? Alvast bedankt voor de reactie. 

1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jiri
Community Moderator
Community Moderator
  • 1615Posts
  • 189Oplossingen
  • 472Likes

@Galerius Onze intentie is inderdaad ook dat je een stabiele verbinding krijgt. Wat dat betreft liggen we op 1 lijn 😉

Helemaal duidelijk. Super dat de andere splitter besteld is en je met de bekabeling aan de slag gaat. Ik zal je op mijn beurt een ander modem sturen. De Ubee komt zo snel mogelijk jouw kant op. Per mail volgt nog even een bevestiging.

Bekijk in context

26 Reacties 26
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 56533Posts
  • 3725Oplossingen
  • 13548Likes

Een UBC1318ZG wordt pas verzonden door Ziggo als alle andere mogelijke oorzaken uitgesloten zijn.

 

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

Galerius
topicstarter
Stamgast
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Bij deze alle informatie betreft downstream, upstream en netwerk historie in Excel bestand met 5 tabs toegevoegd (heb mac adressen en IP bij de historie eruit gefilterd). Daarnaast onderstaand diverse afbeeldingen betreft de connectie.

 

Algemeen beeld: 

PXL_20220305_174735548.jpg

Aansluiting binnenkomst:

PXL_20220305_174747241.jpg

TV splitter:

PXL_20220305_174810994.jpg

Modem dat boven de splitter en aansluiting hangt:

PXL_20220305_174800025.jpg

 

Is dit voldoende qua informatie? Ik zou graag een oplossing willen voor packetloss wanneer er gebruik gemaakt wordt van VPN en thuiswerken. Afgelopen twee weken wel minder thuisgewerkt, wellicht is dit ook terug te zien in de historie met minder packetloss. 

 

Daarnaast had ik begrepen dat de UBC1318ZG minder stroom verbuikt doordat er geen wifi chip aanwezig is. Dit zou dan ook een grote plus zijn, aangezien ik de modem toch in bridge mode gebruik. 

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 56533Posts
  • 3725Oplossingen
  • 13548Likes

Ik zie niet direct grote problemen, maar @KBX458 of @tobiastheebe kunnen meer halen uit het log.

Zij komen langs als zij online zijn.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9755Posts
  • 573Oplossingen
  • 3544Likes

Er is wat ruis aanwezig in de downstream door instraling/interferentie van 4G uplink. Dit is waarschijnlijk te wijten aan de verouderde driewegsplitter en/of verouderde bekabeling achter deze splitter en elders in huis. In de log zijn geen bijzonderheden zichtbaar.

 

De voornaamste beperking is vermoedelijk de Puma-chipset van het SmartWifi modem.

Galerius
topicstarter
Stamgast
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Bedankt voor de reacties. Wat zou hierin dan het vervolg zijn? Een TV nieuwe splitter plaatsen? Maar dat zou dan nog onvoldoende zijn als ik @tobiastheebe begrijp? Het modem zal dan nog steeds een bottleneck zijn?

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9755Posts
  • 573Oplossingen
  • 3544Likes

Je kunt het modem enkele uren direct op het AOP aansluiten (dus zonder de eerste splitter POA-01-B) en vervolgens de downstream-gegevens opnieuw plaatsen. Dan kunnen we beter zien waar de ruis vandaan komt.

Madelon
Community Moderator
Community Moderator
  • 388Posts
  • 45Oplossingen
  • 147Likes

@Galerius is het gelukt om een aantal uren rechtstreeks op het AOP aan te sluiten? We zijn erg benieuwd naar de nieuwe downstream-gegevens 🙂

Galerius
topicstarter
Stamgast
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Nog niet @Madelon, zal dat binnenkort doen en de bevindingen daarna plaatsen. Maar kom er zeker nog op terug. 😉

Galerius
topicstarter
Stamgast
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Heb een aantal uren het modem direct op de AOP aangesloten en de downstream waarden waren als volgt:

 

KanaalFrequentie (Hz)Vermogen (dBmV)SNR (dB)ModulatieKanaalnummer
1602000000838256qam1
2610000000838256qam2
3618000000838256qam3
4626000000738256qam4
5634000000737256qam5
6642000000737256qam6
7650000000737256qam7
8658000000737256qam8
9666000000737256qam9
10674000000837256qam10
11682000000837256qam11
12690000000837256qam12
13698000000937256qam13
14706000000937256qam14
15714000000937256qam15
16722000000937256qam16
17730000000937256qam17
18738000000937256qam18
19746000000937256qam19
20754000000937256qam20
21826000000837256qam29
22834000000837256qam30
23842000000737256qam31
24850000000737256qam32

 

KanaalLocked StatusRxMER (dB)Pre RS ErrorsPost RS Errors
1Goed (Locked)38.983173536775436
2Goed (Locked)38.605173447600142
3Goed (Locked)38.605173447753348
4Goed (Locked)38.605173447527848
5Goed (Locked)37.636173447568938
6Goed (Locked)37.636173447504364
7Goed (Locked)37.636173447580642
8Goed (Locked)37.356173447371242
9Goed (Locked)37.356173447493834
10Goed (Locked)37.636173447505722
11Goed (Locked)37.636173447522836
12Goed (Locked)37.636173447124716
13Goed (Locked)37.636173447482832
14Goed (Locked)37.636173447114712
15Goed (Locked)37.636173447532924
16Goed (Locked)37.636173447507018
17Goed (Locked)37.636173447041614
18Goed (Locked)37.636173447494038
19Goed (Locked)37.636173447482910
20Goed (Locked)37.636173446949354
21Goed (Locked)37.356173447106724
22Goed (Locked)37.636173447490846
23Goed (Locked)37.356173447465252
24Goed (Locked)37.356173447581266

 

Ik merk zelf geen verschil met of zonder direct aansluiten op de AOP. De verbinding blijft instabiel.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9755Posts
  • 573Oplossingen
  • 3544Likes

Er is nu duidelijk minder ruis aanwezig, de eerder aanwezige ruis leek dus verband te houden met verouderd en/of onvoldoende afgeschermd aansluitmateriaal in de meterkast of elders in huis.

 

Ondanks bovenstaande zou je op de UBC1318ZG duidelijk lagere latency en jitter moeten zijn. Wel koppelt de UBC1318ZG meer kanalen (32 i.p.v. 24 SC-QAM-kanalen en (indien Internet Giga beschikbaar is in jouw woonplaats) een OFDM-kanaal) en signaalproblemen als ruis worden dan meer 'geaccentueerd'.

Jiri
Community Moderator
Community Moderator
  • 1615Posts
  • 189Oplossingen
  • 472Likes

Hi @Galerius welkom op de Ziggo Community en top dat je deze problemen hier voorlegt.

Zoals @Bert in zijn eerste reactie al aangaf, wordt een ander modem pas verstuurd wanneer daadwerkelijk al het andere uitgesloten is. Gezien @tobiastheebe zijn bericht, begrijp ik dat er een verstoring ontstaat door een verouderde binnenhuisbekabeling. Zie je kans om deze te verbeteren/vernieuwen?

Ik kan hier, tegen de voorwaarden, eventueel ook een monteur voor inplannen. Mocht je dit willen, hoor ik het graag.

Galerius
topicstarter
Stamgast
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

@Jiri bedankt voor je reactie. Heb een nieuwe TV splitter besteld die bestendig is tegen signalen zoals 4G van buitenaf. De kabels lijken in orde. Die zijn eerder nog doorgemeten. Maar verwacht niet dat het significant verschil gaat maken. Aangezien het modem direct op de AOP nog steeds jitter en packet loss zag via een tool die ik ernaast had draaien op een PC (die direct via UTP was aangesloten). En de waarden die ik heb doorgegeven in mijn vorige bericht was van ongeveer +/- 4 uur. De waarden in mijn eerste bericht was van een aantal dagen. Grotendeels komt het overeen als je het doorberekend. Alleen de hogere kanalen kan nog te maken hebben met de TV splitter. Aangezien de waarden daar nog hoger waren bij Post RS. Maar dat zou eventueel ook met tijd te maken kunnen hebben. Zoals @tobiastheebe aangeeft kan de UBC1318ZG wel oplossing bieden voor minder jitter en betere latency moeten zorgen. Voor mij hoeft niet perse een monteur langskomen. Heb liever een stabiele verbinding. En als dat oplost met een betere modem, dan heb ik dat liever dan onnodig een monteur langs te laten komen. 😉

Jiri
Community Moderator
Community Moderator
  • 1615Posts
  • 189Oplossingen
  • 472Likes

@Galerius Onze intentie is inderdaad ook dat je een stabiele verbinding krijgt. Wat dat betreft liggen we op 1 lijn 😉

Helemaal duidelijk. Super dat de andere splitter besteld is en je met de bekabeling aan de slag gaat. Ik zal je op mijn beurt een ander modem sturen. De Ubee komt zo snel mogelijk jouw kant op. Per mail volgt nog even een bevestiging.

Galerius
topicstarter
Stamgast
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Bedankt @Jiri! Heb zojuist de mail bevestiging ontvangen. Daar staat wel het volgende in:

 

Binnen een paar dagen bezorgt PostNL uw splinternieuwe Connectbox (=modem). 

 

Dit is denk ik een standaard mail? Aangezien je aangaf dat een Ubee wordt opgestuurd. 

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 56533Posts
  • 3725Oplossingen
  • 13548Likes

@Galerius YEP, dat is een standaard mail, iedereen krijgt dezelfde mail.

Het is namelijk niet standaard dat je een Ubee krijgt.🙂

Galerius
topicstarter
Stamgast
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

De nieuwe splitter in combinatie met het nieuwe modem lijkt de problemen hebben opgelost. Zie ook geen errors meer in het modem. Bedankt voor deze goede service!

Galerius
topicstarter
Stamgast
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Hallo, de Ubee draait nu een tijdje. En dat leek ook wel prima te gaan afgelopen weken. Toch controleer ik wel wat vaker of er geen bijzonderheden zijn op het modem. Nu viel mij zojuist op dat het modem sinds vandaag of gisteren het volgende aangeeft:

 

  • Internet (Verbonden (partial bonding DS))

 

En de uncorrectables zijn ook flink opgelopen sinds gisteren. Voorheen waren eigenlijk maar enkele die naar voren waren gekomen (bij een aantal hoge channels van maximaal 50 dacht ik met een periode van +/-10 dagen). 

 

CM Downstream Channel Info

ChannelLock StatusChannel TypeChannel IDFrequencyWidthPowerSNRModulation Profile IDCorrectablesUncorrectables
1LockedSC-QAM Downstream9666000000 Hz8000000 Hz5.1 dBmV40.9 dBQAM25670042978
2LockedSC-QAM Downstream1602000000 Hz8000000 Hz5.7 dBmV41.3 dBQAM2564855109
3LockedSC-QAM Downstream2610000000 Hz8000000 Hz5.4 dBmV41.1 dBQAM25675103555
4LockedSC-QAM Downstream3618000000 Hz8000000 Hz4.8 dBmV40.9 dBQAM256950
5LockedSC-QAM Downstream4626000000 Hz8000000 Hz4.5 dBmV40.7 dBQAM25677993842
6LockedSC-QAM Downstream5634000000 Hz8000000 Hz4.2 dBmV40.7 dBQAM25676923795
7LockedSC-QAM Downstream6642000000 Hz8000000 Hz4.3 dBmV40.7 dBQAM25676323644
8LockedSC-QAM Downstream7650000000 Hz8000000 Hz4.2 dBmV40.7 dBQAM25678643670
9LockedSC-QAM Downstream8658000000 Hz8000000 Hz4.7 dBmV40.8 dBQAM25678743819
10LockedSC-QAM Downstream10674000000 Hz8000000 Hz5.1 dBmV40.7 dBQAM25613712
11LockedSC-QAM Downstream11682000000 Hz8000000 Hz5.5 dBmV41.1 dBQAM2561250
12LockedSC-QAM Downstream12690000000 Hz8000000 Hz5.5 dBmV40.9 dBQAM256980
13LockedSC-QAM Downstream13698000000 Hz8000000 Hz5.9 dBmV41.1 dBQAM25677653728
14LockedSC-QAM Downstream14706000000 Hz8000000 Hz5.9 dBmV41.3 dBQAM25676693621
15LockedSC-QAM Downstream15714000000 Hz8000000 Hz6.4 dBmV41.4 dBQAM25674803640
16LockedSC-QAM Downstream16722000000 Hz8000000 Hz6.3 dBmV41.3 dBQAM25676653479
17LockedSC-QAM Downstream17730000000 Hz8000000 Hz6.4 dBmV41.2 dBQAM256670
18LockedSC-QAM Downstream18738000000 Hz8000000 Hz6.2 dBmV41.4 dBQAM25676413760
19LockedSC-QAM Downstream19746000000 Hz8000000 Hz5.9 dBmV41.1 dBQAM2561030
20LockedSC-QAM Downstream20754000000 Hz8000000 Hz6.3 dBmV41.3 dBQAM2561170
21LockedSC-QAM Downstream21762000000 Hz8000000 Hz5.8 dBmV41.2 dBQAM2561040
22LockedSC-QAM Downstream22770000000 Hz8000000 Hz6.1 dBmV41.1 dBQAM2561090
23LockedSC-QAM Downstream23778000000 Hz8000000 Hz5.9 dBmV41 dBQAM2561010
24LockedSC-QAM Downstream24786000000 Hz8000000 Hz6.2 dBmV41.2 dBQAM25670953744
25LockedSC-QAM Downstream25794000000 Hz8000000 Hz6 dBmV41.2 dBQAM256820
26LockedSC-QAM Downstream26802000000 Hz8000000 Hz5.8 dBmV41.1 dBQAM2561000
27LockedSC-QAM Downstream27810000000 Hz8000000 Hz5.6 dBmV41.1 dBQAM256960
28LockedSC-QAM Downstream28818000000 Hz8000000 Hz5.4 dBmV41.1 dBQAM2569213
29LockedSC-QAM Downstream29826000000 Hz8000000 Hz5.5 dBmV41.1 dBQAM25672313572
30LockedSC-QAM Downstream30834000000 Hz8000000 Hz5.7 dBmV41.1 dBQAM2565090
31LockedSC-QAM Downstream31842000000 Hz8000000 Hz5.6 dBmV40.9 dBQAM25691983475
32LockedSC-QAM Downstream32850000000 Hz8000000 Hz5.5 dBmV40.8 dBQAM25616844
33LockedOFDM Downstream159917000000 Hz93300 kHz4.1 dBmV40.7 dBOFDM PLC7740693518875

 

CM Upstream Channel Info

ChannelLock StatusChannel TypeChannel IDFrequencyWidthPowerModulation/Profile ID
1LockedATDMA157800000 Hz6400000 Hz40.8 dBmV2
2LockedATDMA250900000 Hz6400000 Hz40.8 dBmV2
3LockedATDMA344000000 Hz6400000 Hz39.8 dBmV2
4LockedATDMA437100000 Hz6400000 Hz39.8 dBmV2
5LockedATDMA531800000 Hz3200000 Hz39.3 dBmV2
6LockedATDMA628600000 Hz3200000 Hz38.8 dBmV2

 

Time Priority Description

2022-04-05 01:46:44errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=0c:b9:37:2e:3a:de;CMTS-MAC=
2022-04-04 19:18:58noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=
2022-04-04 19:18:29noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=
2022-04-04 18:01:47noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 22; Chan ID: 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=
2022-04-04 18:01:30noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 20; Chan ID: 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=
2022-04-04 05:07:18noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 11; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=
2022-04-04 05:06:58warningMDD message timeout;CM-MAC=
2022-04-03 23:43:31criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=
2022-04-03 02:12:52warningMDD message timeout;CM-MAC=
2022-04-02 13:23:48criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=
2022-04-01 19:11:35noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=
2022-04-01 19:11:14noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=
2022-04-01 17:57:49noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=
2022-04-01 17:57:23noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=
2022-04-01 13:46:44errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=
2022-03-31 13:52:12noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 11; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=
2022-03-31 13:51:46warningMDD message timeout;CM-MAC=
2022-03-29 08:05:50noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 11; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=
2022-03-29 08:05:14warningMDD message timeout;CM-MAC=
2022-03-29 02:41:48noticeDHCP Renew - lease parameters UTC Time Offset modified;CM-MAC=
2022-03-29 02:41:48errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=
2022-03-28 18:23:22noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=
2022-03-28 18:22:56noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=
2022-03-28 18:19:18noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=
2022-03-28 18:18:39noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 159; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=
2022-03-25 19:31:34warningDynamic Range Window violation
2022-03-25 19:31:34warningRNG-RSP CCAP Commanded Power Exceeds Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=
2022-03-25 19:31:34warningDynamic Range Window violation
2022-03-25 19:31:34warningRNG-RSP CCAP Commanded Power Exceeds Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=
2022-03-25 19:31:26noticeDS profile assignment change. DS Chan ID: 32; Previous Profile: ; New Profile: 1 2 3.;CM-MAC=
2022-03-25 19:31:19noticeTLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=
2022-03-25 19:31:18errorMissing BP Configuration Setting TLV Type: 17.9;CM-MAC=

 

Zat nog even te zoeken naar andere topics en daar lijkt het op ruis van buitenaf dat daar de oorzaak zou zitten? Wat zou er dan plotseling zo'n ruis kunnen veroorzaken? Er is namelijk binnenshuis niks veranderd. En de nieuwe splitter lijkt ook prima in orde voor afgelopen 24 uur. Of zouden er ook nog andere oorzaken kunnen zijn geweest?

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9755Posts
  • 573Oplossingen
  • 3544Likes

Er is nog steeds instraling van 4G en 5G (en vermoedelijk Digitenne) aanwezig, de uncorrectable errors zouden 0 moeten zijn. Ook op het OFDM-kanaal is teveel ruis aanwezig. Verder zie ik OFDM profile + NCP FEC lock loss/recovery in de log ('CM-STATUS message sent'). 'Partial bonding' zie ik echter niet terug, het totale aantal DS-kanalen is correct.

 

De ruis is zeker niet gisteren ontstaan, gezien de log en eerder geplaatste downstream/upstream-gegevens. De binnenhuisinstallatie blijft de hoofdverdachte.

Galerius
topicstarter
Stamgast
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Zou de coaxkabel van de tv (met CI+ kaart) naar de centraalplaat in de woonkamer van invloed kunnen zijn? Die zou ik dan nog kunnen vervangen. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic