1
Vraag
2
Reacties
Gewoon-Jo

Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

UBC1318ZG Link Aggegration

Ik lees op: https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/ubee-ubc1318zg dat dit modem link aggegration ondersteund, en hier zou ik graag gebruik van willen maken.

 

Zowel vanaf een server met dualport NIC, alsmede ene managed switch heb ik tot nu toe nog geen succes gehad om een aggegrated link over 2 poorten op te bouwen.

 

Ik heb al geprobeerd contact met ubee te zoeken, maar die verwijst naar de leverancier omdat dit per afnemer van hun product kan verschillen.

 

Kan iemand van ziggo mij van de juiste instellingen voorzien?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Gewoon-Jo
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Ik heb dit uiteindelijk werkend gekregen door de modem in bridge te zetten!
Mijn eigen router balanceerd nu netjes al het verkeer over beide links.

Gewoon-Jo_2-1615936089820.png

 

En ik ben er stiekem ook een beetje op vooruit gegaan in de speedtests (van 945/950 down naar 1009 - 1029)

Dit kan nog beter maar mijn buitenkabel heeft ergens buiten mijn macht interferentie, dus ik moet het tot ik ooit verhuis met "Limited DS" doen 🙂

Bekijk in context

23 Reacties 23
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Gewoon-Jo 

Ik krijg de indruk dat je ervan uitgaat dat één individuele data-stream bij Link aggregation evenredig verdeeld wordt over die link. Pas als er meerdere data-streams zijn, worden die verbindingen (elk in zijn geheel) verdeeld over de link. Per saldo kan er meer verkeer over de link, maar als er, op enig moment, maar één stream is, dan biedt LA geen voordeel.

 

**EDIT**

De letters ZG achter het type geven m.i. aan dat het een versie betreft voor Ziggo. Zoek je op UBEE UBC1318 dan kom je uit bij de fabrikant.  Die geeft dan niet veel meer info dan dat dit een kabelmodem is dat alleen aan kabelbedrijven wordt geleverd.

Gewoon-Jo
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Ik begrijp hoe de verschillende varianten van aggegration werken.
Ik had 2Gbps weg moeten laten in mijn oorspronkelijke vraag. 🙂

 

Het gaat mij erom dat die verschillende datastreams tegelijk nog wel hun maximale snelheid halen 🙂

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Even voor mijn begrip, heb je dan twee fysieke aansluitingen nodig? Of zijn die twee data streams leverbaar over 1 coax kabel?

Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes

Beste @Gewoon-Jo,

 

De Ubee UBC1318ZG wordt alleen zakelijk of bij hoge uitzondering geleverd, voor exacte informatie, zakelijk, kunt u contact opnemen met Ziggo Zakelijk door te bellen naar 0800 0620.

 

Het opbouwen van Link Aggregation zou ik zelf altijd via een switch laten verlopen, zeker als je de 2Gbps link tussen meerdere apparaten volledig wilt kunnen inzetten. (porten, management, etc)

 

Het kunnen configureren van Link Aggregation vergt overigens ook ondersteuning hiervan op de netwerk kaart van de server/computer.

 

MVG

Gewoon-Jo
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Hi Jonathan, bedankt voor je snelle antwoord. 

 

Ik werk momenteel al met 2-port link aggregation (static LAG) van zowel mijn NAS naar de switch alsmede mijn thuislab server met dualport NIC naar de switch. Dit werkt prima.


Tussen de switch en de ubee heb ik het nog niet werkend gekregen, zelfs een 2port static lag creert meteen een nare netwerkloop waarna de switch beide poorten weer uitzet om een crash te voorkomen.
vandaar mijn vraag naar de juiste instellingen alhier. 

 

Ik ben nu een testopstelling aan het opzetten met een los pctje en een dualport servernic om diverse configuraties uit te testen, maar het werkt natuurlijk beter als ik gewoon de juiste informatie bij de bron vandaan weet te halen 🙂

 

het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is de ubee in bridge te zetten, allicht dat ik een dezer dagen ook eens probeer 🙂

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

zoals @Jonathan-458  ook al aan geeft is de Ubee UBC1318ZG een zakelijk modem en woord die alleen bij hoge uitzondering aan particulieren geleverd dat kan zijn bij een te hoge latency (hoger dan 40ms) of als bij een giga abonnement de 1gbps niet gehaald woord en alle mogelijk oorzaken al uitgesloten zijn ook mag er geen ruis op de lijn zijn en moet indien het aop verouderd is door zijn ziggo monteur het aop vervangen woorden pas als alle mogelijk mogelijke oorzaken zijn uitgesloten en er geen ruis op de lijn zit maken ze een uitzondering

 

gezien je link aggegration wilt gebruiken gok ik weinig kans de Ubee UBC1318ZG is een modem zonder wifi en dus zal je een eigen wifi acces point of mesh wifi moeten gebruiken voor link aggegration kun je ook een eigen router aanschaffen die link aggegration ondersteund

 

Gewoon-Jo
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Hoi anoniemforum!


Ik heb een UBC1318ZG, en ik weet inmiddels ook wel dat ik een hoge uitzondering ben. 

 

Toch bedankt dat je de tijd neemt om te reageren! 🙂

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

mooi

ik heb zelf ook de UBC1318ZG en is zeker weten een beter modem dan de connectbox maar dat is logische gezien het een zakelijk modem is 

 

helaas eigelijk dat de meeste consumenten geen keuze hebben in welk modem ze geleverd krijgen maar denk ook dat 95% al tevreden is met een gewoon werkende internet verbinding via een connectbox 

 

Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes

Misschien dat @Ronihd je hiermee wat verder kan helpen, ik heb dit modem nooit met link aggregation geconfigureerd en deze instellingen nooit echt bekeken.

 

MVG

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

waarom zou je link aggregation tussen de Ubee en de switch willen

de switch is toch aangesloten op de Ubee je apparaten op de switch nas etc met link aggregation op de switch dan profiteer je toch al van 2 gbps op je nas of verwacht je dat een link aggregation tussen je modem en de switch ook de internet verbinding verdubbeld?

 

link aggregation is helaas niet mogelijk

als het modem in bridge mode staat

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Dat zou ik met alle liefde willen doen maar..........wat er precies bedoeld wordt met link aggregation weet ik eigenlijk niet.......ik heb niet van alles diepgaande kennis.

Dus in jip en janneke taal even uitleggen aan Ron dan kan ik kijken of ik er iets mee kan 😉 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Simpel gezegd moeten twee poorten zich als 1 gaan gedragen.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Link_aggregation

 

https://nl.hardware.info/artikel/5932/workshop-netwerkpoorten-samenvoegen-lacp

 

Nu vraag ik me af hoe het zit met de eerder genoemde twee datastreams kan ziggo een zakelijke klant twee 1 gb signalen sturen die dan in deze modem worden samengevoegd?

 

 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

volgens mijn kan ziggo geen 2x 1 gigabit op het zelfde adres leveren heb je 1 gbps verbinding bij ziggo ook met link aggregation is je internet snelheid 1gbps 

wel kan link aggregation je local netwerksnelheid dus van server naar nas etc in snelheid verdubbelen

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat dacht ik ook, dan heeft de ondersteuning dus enkel intern nut, dan zou ik wat @Jonathan-458 al schrijft dit oplossen met een managed switch.

Twee utp poorten op je Ubee kwijtraken lijkt mij niet wenselijk.

Gewoon-Jo
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Nee, het ' Internet ' word hier inderdaad niet sneller door, en daar gaat het mij niet om.


Als het op netwerken en apparatuur aan komt ben ik een enthousiasteling en wil ik graag alle features een keer benutten en uitproberen. Meer niet! 🙂

 

Ik had al een vermoeden dat ik hier niet (meteen) het antwoord zou vinden dat ik zocht.

Ik hoop uiteraard vooralsnog hier iemand te treffen die dit toevallig al eens geïmplementeerd heeft, dat scheelt mij weer verschillende setupjes bouwen/testen. Niet dat ik dat erg vind om te doen! ik heb nog diverse managed switches en routers liggen om mee aan te rommelen, alleen de tijd ervoor vinden is wat lastig de laatste tijd, en zo ben ik hier beland. 

Mocht hier toch iemand langsbladeren die wel met LAG/Aggegration op de ubee gewerkt heeft (of het zelfs nog gebruikt) dan houd ik mij uiteraard aanbevolen!

 

Gewoon-Jo_0-1612302453493.png

 

 

 

 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Gewoon-Jo mijn advies met meer specifiekere netwerk gerelateerde zaken, kijk eens rond op de Tweakers website. En verder lijkt het mij dat je jezelf al enigzins verdiept hebt in de materie dan is het vermoed ik de setup pagina's van de Ubee doorlopen. Ik neem aan dat er ergens wel IEEE 802.3ad staat in de Ubee. En het zal me niks verbazen als de mogelijkheid er toch niet in zit.

 

https://gathering.tweakers.net/forum/find?forumId%5B%5D=19&keyword=Link+aggregation

 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

technische  is link aggegration mogelijk 

3AE51AE3-B382-42D0-82A9-6B4E1B14AFD2.jpeg

 op de pagina staat link aggegration ook maar gok dat het alleen werkt als het modem in router mode staat

@Gewoon-Jo  heb je behalve je switch nog meer apparaten aan de Ubee

Gewoon-Jo
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

De ubee hangt enkel aan de switch ik gebruik de overige poorten niet (tot ik aggegration werkend krijg).

Ik denk dat ik voor nu beter even zelf verder kan gaan zoeken. Het is imho een iets te technisch verhaal om om deze community antwoord op te krijgen.

Bovendien kan het ook nog eens zo zijn dat mn huidige switch allicht problemen heeft met het protocol dat de ubee voor aggegration gebruikt (recent uitgebracht model, nieuwe firmware).

 

Ik laat dit topic hier staan voor het geval er iemand passeert die er ervaring mee heeft. ondertussen hoop ik over een weekje allicht tijd te hebben om een testopstelling te bouwen met een PC en een dualport netwerkkaart om diverse LAG/LACP settings uit te testen 🙂

Gewoon-Jo
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Ik heb dit uiteindelijk werkend gekregen door de modem in bridge te zetten!
Mijn eigen router balanceerd nu netjes al het verkeer over beide links.

Gewoon-Jo_2-1615936089820.png

 

En ik ben er stiekem ook een beetje op vooruit gegaan in de speedtests (van 945/950 down naar 1009 - 1029)

Dit kan nog beter maar mijn buitenkabel heeft ergens buiten mijn macht interferentie, dus ik moet het tot ik ooit verhuis met "Limited DS" doen 🙂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic