Vraag
Reacties
Sander1
Level 2

Twee netwerken creëren

Is het mogelijk om twee netwerken te maken die niet met elkaar in conflict gaan, met behulp van een apparaat (extra router??)? Een voor de kinderen en een voor alle apparaten en mezelf.

De huidige setup is de ziggo connectbox met 3 tplink deco extenders. 

ik wil één netwerk s nachts automatisch uit laten gaan met een tijdschakelaar. Het is niet afdoende om MAC adressen op bepaalde tijdstippen te blokkeren. Dit heeft geen effect op apparaten in privemodus. 

Dankjewel voor het meedenken. Ook als je denk: dit gaat niet werken, hoor ik het graag. 

0 Kudos
24 Reacties 24
Meldingen
Aan Uit
RoWi.
Level 20

@Pasi die reactie is gericht op het berichtje van @Roos59

En door de werking van de Iphone's zal ook dat mogelijk niet tot het gewenste resultaat leiden, plus wat terecht in het andere topic al is benoemd dan mogen die Iphone's geen simkaart hebben anders wordt de data verbinding wel gebruikt.

De netwerken scheiden of het gastnetwerk instellen dat is blijkbaar het probleem niet.

De Apple Iphone's zo instellen dat de gebruikers (kinderen) niet bij de private settings kunnen komen is een heel ander verhaal.

Roos59
Level 8

In een ver verleden heb ik meerdere gescheiden netwerken gebruikt voor verschillende doeleinden via het onderstaande principe:

Bij het tweede type wordt het wat complexer: hier verbind je een lan-poort van de eerste router met het wan-poort van je tweede router. Beide routers hebben dan verschillende ip-segmenten, zodat apparaten uit het ene segment niet zomaar toestellen uit het andere segment kunnen benaderen. Het omgekeerde is normaliter wel nog mogelijk.

Het tweede netwerk (de tweede router) kunt u een andere naam geven. De router kunt u vervolgens een tijdslot geven (bijvoorbeeld op non-actief van 23.00 uur tot 6.00 uur).

Dit kan bij veel routers (ook wat mindere dure exemplaren).

Ik denk dat op deze manier de door u gewenste beperkingen grotendeels kunnen worden bewerkstelligd.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Dat klopt maar kinderen zijn slim, hun toestellen mogen dan nooit een verbinding hebben gemaakt met een ander wifi netwerk en met een smartphone heeft dat weinig nut die schakelt naar de data verbinding.

Roos59
Level 8

@RoWi.  U heeft gelijk dat kinderen afhankelijk van de leeftijd wel een oplossing hebben om een internet verbinding te bewerkstelligen (een smartphone met simkaart/abonnement).

Mijn antwoord is wat er technisch mogelijk is op de vraag van @Sander1 te weten:

Is het mogelijk om twee netwerken te maken die niet met elkaar in conflict gaan, met behulp van een extra router - een voor de kinderen en een voor mijzelf.

Ik wil één netwerk s nachts automatisch uit laten gaan met een tijdschakelaar.

Als kinderen per se van internet gebruik willen maken en een databundel op hun smartphone ter beschikking hebben dan is iedere technische suggestie zinloos, omdat met de smartphone een internetverbinding ‘buiten het netwerk om’ gebruikt kan worden.

Inleveren die smartphone ! En opbergen in een afgesloten kluis ‘s avonds lijkt dan toch de enige optie 😉

RoWi.
Level 20

Precies wat ik dus bedoel. Uw aangedragen optie is technisch haalbaar, en zal ook werken met de 'private network' optie van de iPhone's maar dan blijft nog de data verbinding over.

Mogelijk werken de opties waar Puppie naar verwijst.

0 Kudos