1
Vraag
2
Reageer en help mee
Sander1

Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Twee netwerken creëren

Is het mogelijk om twee netwerken te maken die niet met elkaar in conflict gaan, met behulp van een apparaat (extra router??)? Een voor de kinderen en een voor alle apparaten en mezelf.

 

De huidige setup is de ziggo connectbox met 3 tplink deco extenders. 

ik wil één netwerk s nachts automatisch uit laten gaan met een tijdschakelaar. Het is niet afdoende om MAC adressen op bepaalde tijdstippen te blokkeren. Dit heeft geen effect op apparaten in privemodus. 


Dankjewel voor het meedenken. Ook als je denk: dit gaat niet werken, hoor ik het graag. 

24 Reacties 24
DON PAPA

Level 17
  • 3835Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

Ja dat kan met het gastnetwerk op je Connectbox, toets in de adresbalk van je webbrowser http://192.168.178.1 en druk op Enter. Log in met het wachtwoord van je Connectbox. Deze vind je onderop de Connectbox. Klik op de optie Wijzig je gastnetwerk en zet die aan voor de kids. Of er ook een optie is om het op bepaalde uren automatisch uit te zetten, weet ik zo niet, ik gebruik zelf namelijk geen Connectbox... 

Roos59

Level 7
  • 177Posts
  • 2Oplossingen
  • 134Likes

Het is mogelijk om twee gescheiden netwerken te maken, meer hierover lees je in het volgende artikel https://computertotaal.nl/artikelen/internet-thuis/bouw-een-extra-router-in-je-thuisnetwerk/

 

Maar je kunt ook een meer ‘geavanceerde’ reden hebben voor zo’n tweede of zelfs derde router: je wilt bijvoorbeeld je netwerk in subnetten opdelen, waarbij gebruikers (of hackers …) van het ene subnet niet bij de apparaten van het andere kunnen. Zo’n afgeschermd subnet kan nuttig zijn voor gebruik door je kinderen of gasten, of wanneer je een server draaien hebt die je van de rest van je netwerk wilt afscheiden. Ook voor onveilige IoT-apparatuur komt een dergelijk gescheiden netwerk van pas.

 

Routers achter elkaar

 

Er zijn eigenlijk twee manieren waarop je routers achter elkaar kunt verbinden. Bij het eerste type koppel je een lan-poort van de eerste router via een utp-kabel met een lan-poort van je tweede router. En wel zo dat beide routers zich in hetzelfde lan-ip-segment bevinden, zodat computers en andere netwerkapparaten met beide routers kunnen verbinden. Deze setup is aanbevolen wanneer je bestanden en andere bronnen binnen je hele netwerk wilt kunnen delen, de tweede router dient dan als wifi-accesspoint of switch in je normale netwerk.

Bij het tweede type wordt het wat complexer: hier verbind je een lan-poort van de eerste router met het wan-poort van je tweede router. Beide routers hebben dan verschillende ip-segmenten, zodat apparaten uit het ene segment niet zomaar toestellen uit het andere segment kunnen benaderen. Het omgekeerde is normaliter wel nog mogelijk. Wil je echt twee volledig gescheiden segmenten die elkaar niet kunnen benaderen, dan kun je een Y-opstelling met drie routers overwegen. In dit artikel komen al deze mogelijkheden expliciet aan bod.

 

Het is dus mogelijk een subnetwork te maken hiervoor is een extra router soms nodig.

Wellicht is het eenvoudiger een gastnetwerk zo in te stellen dat het aan de door u gestelde eisen voldoet, zoals ook @DON PAPA @al suggereerde.

Veel succes.

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Het gastnetwerk kan alleen aan of uit.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Sander1  schreef:

Is het mogelijk om twee netwerken te maken die niet met elkaar in conflict gaan, met behulp van een apparaat (extra router??)? Een voor de kinderen en een voor alle apparaten en mezelf.

 

De huidige setup is de ziggo connectbox met 3 tplink deco extenders. 

ik wil één netwerk s nachts automatisch uit laten gaan met een tijdschakelaar.... 


 

Hallo,

 

Zijn die "...3 tplink deco extenders..." de Deco M4 torentjes? 

Zo ja, dan zou u van 1 Deco station een eigen wifi netwerk kunnen maken ( met een eigen passwoord ) en die ene Deco uit/aan schakelen. Het Deco systeem heeft ook veel Parental Control instellingen voor kinderen, maar het uitschakelen van een wifi-netwerk m.b.v. een tijdschakelaar, is beslist voor iedereen de makkelijkste instelbare wijze.

U zou dan b.v. 2 Deco m4 stations in AccessPoint mode ( uw oude wifi netwerk, maar nu met een nieuw password )  hebben en voor de kids 1 station in AccessPoint mode, die dan ook eigen wifi-naam en passwoord heeft. Het 'kids' station schakelt u dan m.b.v. een tijdschakelaar uit. Wilt u wel voor het 'kids'-station wel Parental Control instellingen gebruiken, dan dat ene station in Router mode zetten.


Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.

DON PAPA

Level 17
  • 3835Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@Bert Schreef: Het gastnetwerk kan alleen aan of uit.

 

Dan zou ik het Ziggo modem in Bridge stand laten zetten, en de Deco's in router stand en dan de "ouderlijk toezicht" opties in de Deco's gaan gebruiken, dan kan je het per gebruiker instellen wat wel en niet mag (hoeveel uur ze online mogen zijn elke dag, hoe laat het bedtijd is, enz enz), en je kan ook meteen zien wat elke gebruiker doet op internet. 

 

Schermafbeelding 2022-11-13 100545.png

 

Deco M4 | AC1200 dual-band Wifi 5 Mesh System | TP-Link Nederland

BAM

Level 13
  • 844Posts
  • 54Oplossingen
  • 219Likes

hoi @Sander1,

 

Gekke aanvulling op je gestelde vraag.

 

Ik zou gaan voor 1 of 2 extra routers, de Ziggo C7, en daar de originele software op installeren van TP Link.

Die  instellen voor het Kids netwerk, en de eerste als router instellen op de tijdklok ( eventuele tweede als 'domme' switch erachter ).

Valt de eerste uit is er geen IP  adres uitgifte meer ( DHCP ).

 

Die C7 routers vind je goedkoop op Marktplaats 🙂

 

 

Succes,

 

Bam

 

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

Als ik mij niet vergis heeft @Sander1  ook al zoiets in een ander topic gevraagd.

Wat @DON PAPA oppert dat werkt niet. Zie dit:

https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Netwerk-blokkeren-voor-iPhone-met-priv%C3%A9-wifi-adres/m-p/1...

Sander1
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Een gastnetwerk kan niet automatisch uitgezet worden. Op dit moment zijn we dit aan het testen, maar moeten we elke avond handmatig met de Deco-app het gastnetwerk uitzetten. Ook een gastnetwerk dat we aangemaakt hebben met de Smart-wifi-app of met de browser via 192.168.178.1 kan niet automatisch aan- en uitgeschakeld worden.

Dus dit werkt niet voor ons. 

Sander1
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Het zijn inderdaad de Deco M4 torentjes. Je oplossing klinkt heel interessant. Zelf kan ik de optie om 1 deco station een eigen netwerk te laten zijn niet vinden in de app en webapplicatie. Hoe en waar kan ik dit instellen?

Sander1
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Helaas werken de ouderlijk toezicht functies niet op apparaten in privemodus.

Sander1
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Helaas is daar geen oplossing uit voortgekomen voor ons specifieke probleem, daarom proberen we het nu met een gerichtere vraag op te lossen.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Sander1  schreef:

Het zijn inderdaad de Deco M4 torentjes. Je oplossing klinkt heel interessant. Zelf kan ik de optie om 1 deco station een eigen netwerk te laten zijn niet vinden in de app en webapplicatie. Hoe en waar kan ik dit instellen?


U moet dan 1 Deco station verwijderen uit uw huidige netwerk ( wel opletten dat u de onderlinge verbinding tussen de overgebleven stations niet verbreekt ) en met dat ene station een nieuw netwerk toevoegen in de Deco app.

Dat ene nieuwe station, moet ( volgens de TP-link regels ) dan wel met een netwerk kabel aangesloten zijn. Dat zou b.v. vanaf de Ziggo Modem/Router kunnen, maar kan ook vanaf de netwerk aansluiting van de andere 2 Deco stations of vanaf b.v. een switch ( als u die gebruikt ).

Ik kan u wel een exact aansluit voorbeeld leveren. Laat maar weten als u dat wilt.

Zo te lezen staan de Deco's in Access-Point mode, dat is vaak de juist instellingen en maakt het aansluiten van de stations veel gemakkelijker !! Zoals in de Leidraad voor TP-Link DECO te lezen is.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Sander1  schreef:

Helaas is daar geen oplossing uit voortgekomen voor ons specifieke probleem, daarom proberen we het nu met een gerichtere vraag op te lossen.


Alles wat in dat andere topic aan mogelijkheden is benoemd kan hier enkel worden herhaald.

 

Op welke specifieke type apparaten wilt u de verbinding verhinderen?  Ik dacht niet dat dit specifiek is benoemd, smartphones en tablets kan men in een kast opbergen en de volgende ochtend weer overhandigen. Voor computers en spel consoles kunnen de hier en in het andere topic aangedragen opties werken.

 

Zorg ervoor dat de mogelijkheid niet wordt gecreëerd dan hoeft men ook niks te blokkeren. En dat is wat ik in dat andere topic bedoelde met me niet willen bemoeien met de opvoeding.

 

Het gaat hier om een in mijn ogen 'luxe' probleem wat inherent is aan de moderne technieken. Mijn ouders hadden dat probleem gelukkig nog niet toen ik jong was. De zaklamp om na bedtijd een boek te lezen was de grootste uitdaging.

Sander1
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

We willen verhinderen dat de kinderen 's nachts nog met laptop of mobiel op internet gaan. 

Laptops: geen probleem, kunnen via de parental controls

Android telefoons: geen probleem, kunnen via de parental controls

iPhone: dit is het probleem, de setting 'private wifi' zorgt ervoor dat iPhones niet gezien worden op het netwerk en dus niet geblokkeerd kunnen worden via Parental Controls. 

 

Telefoons in een kast opbergen is bij ons geen oplossing, maar daar gaat het topic niet over. Het topic gaat om de vraag hoe we een kids-netwerk kunnen maken en dat automatisch laten uitschakelen op een bepaald tijdstip.

Sander1
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dankje. Ik krijg het idee dat het dus inderdaad kan. Heel fijn. Nu nog het hóe ontdekken. Ik krijg het idee dat dat nog niet zo eenvoudig is op afstand. Ook artikelen (oa de gelinkte naar computer totaal) geven voor mij persoonlijk nog niet de praktische handvaten waar ik mee door kan. Wordt nog een proces van trial and error vermoed ik :). 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

https://support.apple.com/nl-nl/HT211227

 

https://support.apple.com/nl-nl/HT211949

 

Mogelijk heeft u voor de Apple  producten iets aan deze artikelen. Verder zijn alle opties al benoemd.

 

Ps ook Android toestellen vanaf Android 10 een soortgelijke optie. Zie de link.

 

U schrijft dit:  

We willen verhinderen dat de kinderen 's nachts nog met laptop of mobiel op internet gaan

 

Wat ik benoem is eenvoudig weg de meest effectieve methode die mogelijk niet gewenst is.

Diverse ouders in mijn directe omgeving passen dit met succes toe.

 

Met deze methode hoeft u niet moeilijk te doen met uw netwerk instellingen een andere optie is dan geen toestellen met die private settings.

 

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1067Likes

@Sander1 is dit iets voor jouw probleem https://www.iculture.nl/uitleg/schermtijd/

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Sander1  schreef:

Dankje. Ik krijg het idee dat het dus inderdaad kan. Heel fijn. Nu nog het hóe ontdekken. Ik krijg het idee dat dat nog niet zo eenvoudig is op afstand. Ook artikelen (oa de gelinkte naar computer totaal) geven voor mij persoonlijk nog niet de praktische handvaten waar ik mee door kan. Wordt nog een proces van trial and error vermoed ik :). 


Omdat niet iedereen dezelfde layout gebruikt, kan ik niet zien waar u b.v. in dit draad op reageert, daarom gebruik ik b.v. altijd de Quote/Aanhalen functie, want dan staat de tekst waarop men reageert erboven.

Ziggo quote.png

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Sander1  schreef:

Dankje. Ik krijg het idee dat het dus inderdaad kan. Heel fijn. Nu nog het hóe ontdekken. Ik krijg het idee dat dat nog niet zo eenvoudig is op afstand..... 


Als u op mij reageert en dit wil proberen, dan kan u me altijd persoonlijk ( via Ziggo ) mailen, dan kunnen we dat stap voor stap plannen en daarna eventueel stap voor stap uitvoeren.
Als de kids-Deco m.b.v. een netwerk kabel aangesloten kan worden, dan is dit heel simpel in te stellen.


Maar omdat dit over iPhones gaat, kunnen de Apple experts misschien ook een andere oplossing voor u bedenken.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic