1
Vraag
2
Reacties
Meara

Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Twee derde wifi kwijt ondanks TP Link Deco M4

Ik heb sinds zo'n 3 weken ongeveer ziggo. Sindsdien is het een beetje rommelen geweest met de WiFi. De monteur vertelde me dat het slechte bereik aan de 2.4 en 5ghz lag. Nu had ik de 2.4 uitgeschakeld zodat ik snellere verbinding zou hebben. Het probleem bleef echter dat ik al snel twee derde van m'n wifi signaal kwijt was. Ik hoor 300 mbs te krijgen, nu begrijp ik heel goed dat daar iets van wegvalt maar 200 is wel veel. Ik heb hiervoor de tp link m4 aangeschaft in de hoop dat dit het wifi signaal zou verbeteren. Helaas is dit niet het geval. Ik haal op de 2.4 ghz in de slaapkamer misschien net 30 en op de 5ghz 100. Alles in dit huis is gelijkvloers en zitten geen iot apparaten tussen om het signaal te verstoren. Woning is zo'n 78 vierkante meter. WiFi op het modem staat uitgeschakeld zoals de instructies hebben aangegeven. Ik hoorde 't een en ander over de waardes in 't modem laten aflezen. Zou iemand mij hierbij kunnen helpen? 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Meara
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Beste @Paul en @RoWi.,

Ik heb wat gerommeld met de kabels vandaar mijn late reactie. Ik heb de UTP kabel vervangen en de Deco opnieuw bedraad verbonden. Dit lijkt het probleem voor het grootste gedeelte opgelost te hebben! Betreffende de verbrekingen met de T3 timeouts, is dat iets wat ik nog in de gaten moet houden? Om antwoord te geven op je vraag Paul betreffende de dip in het signaal rond 8 en 9, ik heb toen niet actief gebruik gemaakt van het internet dus durf dat niet met zekerheid te zeggen. Allebei heel erg bedankt! 

Bekijk in context

22 Reacties 22
Dewiss

Level 4
  • 37Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Als je de tweede en derde Deco's draadloos neerzet dan moeten ze zo staan dat ze wifi van de een van de andere nog goed op kunnen pakken. Dus de tweede nog op een plek waar de eerste nog degelijk bereik geeft. Maar je levert draadloos altijd iets in, dat is logisch. Wil je meest snelle wifi. Kabels trekken en Deco's op zetten. 

 

Het is een handige set om draadloos ergens toch internet te krijgen maar dan moet je niet verwachten dat je het meest maximale kan halen 🙂

 

Tip zet fast roaming en beamformig aan. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

M.b.t. de Deco M4: leest u dit eens : Leidraad voor TP-Link DECO. Daarin wordt e.e.a. uitgelegd en aangegeven hoe e.e.a. het beste te plaatsen en installeren is.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Bij draadloos gebruik is een gelijkbenige driehoeks opstelling ten op zichte van de master deco het ideaalst.

 

@Meara eerst dit haal je bedraad aangesloten via de Connectbox wel de 300 Mbps  of daar in de buurt? Als dat niet het geval is dan kunnen de modemwaardes van belang zijn.

In een apartement van die afmetingen, afhankelijk van de bouwmaterialen van de wanden en dergelijke zou 50 Mb via 2,4 ghz geen probleem mogen zijn. De afstand en de Connectbox vermoedelijk opgesloten in de meterkast komt de verdeling van het wifi signaal niet ten goede.

Staat de master Deco in of buiten de meterkast?

 

Meara
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Hallo RoWi :),

Bedraad verschilt het ook, ik dacht eerst gewoon 300 mbps bedraad te hebben maar ik kijk nu en ik zie 180. Verder staat de connectbox niet in de meterkast maar op zo'n 1 meter hoogte in de woonkamer op het raamkozijn. De master deco staat hiernaast. 

Meara
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ik verwacht ook inderdaad niet dat ik hetzelfde behaal maar de deco's staan bedraad aangesloten. Ook de verplaatste deco, een gemis van zo'n 50 a 100 mbps is tot daaraantoe maar 200 mbps minder vind ik toch best wel veel. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Helder, de uitleg over het bereik van 2,4 ghz dat klopt wel toch zou je in je woonkamer genoeg moeten hebben aan alleen de Connectbox. Wat wel mee kan en zal spelen is de wifi drukte om je heen, zeker in een apartementen complex.

Dus laten we ons eerst op de Connectbox concentreren, als je de Deco units tijdelijk afkoppeld dan indien mogelijk een speedtest bedraad via de Connectbox uitvoeren en via wifi.

 

Je geeft aan dat je bedraad 180Mbps meet dan heb je dus minimaal cat5e kabels in gebruik.

Eerst moet duidelijk worden wat je via de connectbox bedraad haalt dan komt het wifi deel aanbod.

Wat de modemwaarden betreft meer uitleg en waar deze te vinden staat in dit topic.

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

 

Dewiss

Level 4
  • 37Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Als je maar bijvoorbeeld 100mbit haalt direct naast de Deco dan zit je waarschijnlijk op de 2.4GHz band, dat is de oude trage WiFi standaard. Die kan je uit zetten in de app. Let er wel op sommige dingen gebruiken die band zoals meeste printers, meeste Sonos speakers, smart home dingen. 

 

Het kan ook zijn als je bekabeld op de uitgang van Deco 100mbit haalt dat je er een switch van 100 in de meterkast hebt. 

 

Mocht je beide gecontroleerd hebben start keer alles opnieuw op. 

 

Ook een fout die veel mensen maken is de Deco dezelfde naam en wachtwoord als modem (router) provider geven. Daarna vergeet men WiFi van provider kastje uit te zetten.  🙂 Wellicht kan je hier iets mee. 

Meara
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Yes dat had ik ook als eerste gedaan haha. Mijn 2.4 staat uit en heb ook de wifi van mijn modem uitgezet. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Afhankelijk van de client zit het theoretische maximum van 2,4 ghz op 72 of 144Mbps

Dat zijn prima werkbare snelheden, de niet gigabit switch is inderdaad een goede gedachte, kortom welk netwerk apparatuur is er naast de Decoset aanwezig.

Maar boven alles wat ik al aangaf moet eerst vast staan dat de 300Mbps wel binnenkomt op de Connectbox. 

Dewiss

Level 4
  • 37Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Hoogst waarschijnlijk wel. Modem komt online of niet online. Vaak met een schade zie je eerder dat internet Hapert en modem weg valt, maar dan is je tv ook vaak slecht. 

 

Wat je even moet doen. Laptop pakken, bekabeld aansluiten internet poort modem. De rest eruit halen. Doe een speedtest op www.speedtest.net. slaat daarna Deco bekabeld weer aan en volg de internet bekabeling stap voor stap en doe speedtests. Zo weet uiteindelijk waar de fout zit, bekabeling of één van de kastjes (modem, Deco of wellicht draadloze devide zelf). Ik had laatst 1 poort op mij. Switch die slecht was, komt niet vaak voor. Dacht eerst even dat het de Deco was.

 

Ga eens op onderzoek uit 🙂

Dewiss

Level 4
  • 37Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Als je in het modem inlogt kan je trouwens signaal informatie over het modem vinden. Of hij goed signaal binnen krijgt via zijn Docsis kanalen. 

Meara
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Hoi Rowi,

Als ik de deco sets loskoppel en bedraad laat verbinden haal ik ook onstabiel bedraad internet. Op het moment van schrijven zelfs maar 80 mpbs, in het kantoor waar ik het test op de wifi haal ik nu 140 ongeveer. Maar ook dit verschilt voor mijn gevoel heel erg. 

Meara
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Meara_0-1622445047393.pngMeara_1-1622445061825.png

Meara_2-1622445083705.pngMeara_3-1622445105478.pngMeara_4-1622445132882.png

 

Meara_5-1622445154468.png

 

Meara
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Afgezien van de Deco is er verder niks gekoppeld aan het modem, ook geen switch of iets dergelijks. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemiddag @Meara en een warm welkom op de Community,

Goed dat je met je vraag een topic bent gestart op dit forum. Zo te zien is expert @Rowi al flink met je aan het analyseren geslagen en heb je al een boel nagelopen. Heb je in de instellingen van de TP Link Deco App ook gecontroleerd hoe Quality of Service (QoS) staat ingesteld? Kijk daar of de snelheid voor down- en upload die ingesteld staat overeenkomt met de snelheid die je afneemt. Optimaliseer daarnaast je wifi met de informatie die je hier kunt vinden. 

Ik ben ook erg benieuwd hoe de snelheid is op het moment dat je bekabeld op de TP Link Deco en op het modem test. Laat je onder dit topic weten wat je bevindingen zijn?

Meara
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Paul! 

Ik heb via deco lab ook even alles doorgemeten, daar is mijn upload snelheid wel goed alleen wisselt deze veel. De ene meting is het 40 en de ander 25. download is 140 alleen krijg ik de melding dat er veel interferentie is. In de bijlage staat de screenshot, ik weet niet goed wat dit betekent. 

Ik kan vanavond testen of er verschil is met bekabeld aan het modem + bekabeld aan de Deco, ik moet daarvoor even schuiven met kabels wat nu niet mogelijk is. 

kaska

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bij de Deco M4 is het belangrijk dat de hoofd deco bekabelt is aangesloten op het moden, in Acces point is ingesteld (Deco app -> 4 of 9 puntjes rechtsonderin -> geavenceerd -> bewerkingsmode -> dan Access point inplaats van draadloze router.) Soms helpt het als u niet meer dan één ding bekabelt heeft de decos te installeren als Router en het modem van Ziggo in Bridge te laten zetten of elf doen afhangkelijk van uw locatie. De deco's kunt u het aller beste zo uit elkaar neer zetten dat u overal 100 + Mbit snelheid behaalt. Wilt u sneller dan raad ik aan een switch te komen en ze daarop allemaal bekabelt aan te leggen zo kunt u de afstand ook groter maken. Zet snelle roaming aan en beamvorming. 

Als u dit allemaal gedaan heeft en het werkt nog steeds niet zowel bekebelt (zou maximale 866 Mbit aan moeten kunnen) als draadloos (100 Mbit op z'n minst) dan zou het misschien handig zijn om weer even contact te zoeken met ziggo of tp-link zelf. 


Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Meara Goed dat je naar de wifi analyser gekeken hebt in de Deco Lab app. De melding die je te zien krijgt m.b.t. interferentie geeft aan dat er 1 of meer draadloze signalen storen op jouw draadloze signaal.Je kan dit verbeteren door de draadloze instellingen van de TP Link Deco aan te passen naar een draadloos kanaal. Dit staat ook uitgelegd in de eerder doorgegeven link. We zijn daarnaast erg benieuwd naar je bevindingen ten aanzien van de bekabelde internetverbinding. Laat je het weten onder dit topic?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Paul er zijn wel veel T3 fouten zo te zien en vooral kanaal 1 lijkt wat fouten te hebben. Geen idee of dat ruis is.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic