1
Vraag
2
Reacties
john88

Level 4
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Tratec FRA752N versterker

hallo

 

Ik krijg binnenkort een nieuw modem van ziggo,ik heb nu tussen de hoofdaansluiting en het modem  eenTratec FRA752N versterker zitten ,kan ik deze bij het nieuw modem laten zitten ?of kan ik deze verwijderen .

deze vraag aan ziggo gesteld en zij zeggen dat ik de tratec kan verwijderen ,en de internet kabel en de coax kabel rechtstreeks op het modem kan aansluiten ,misschien weet iemand hier een antwoord op ,alvast bedankt 

 

gr j.leenders

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De FRA-752X is getest tot 1,2 GHz, waar de FRA-752N gegarandeerd tot 862 MHz doorgeeft. Voor DVB-C voldoet de FRA-752N inderdaad nog prima qua frequentiegebied. Bij Ziggo loopt DVB-C van 266 tot 538 MHz, EuroDOCSIS 3.0 van 602 tot 850 MHz. Voor DOCSIS 3.1 is de FRA-752N niet ontworpen, het OFDM-kanaal neemt momenteel 879 tot 973 MHz in beslag, in sommige gevallen 879 MHz tot 1 GHz. Dit kanaal kan dus problemen geven. Ik heb de datasheets van de FRA-752N en FRA-752X nog even naast elkaar gelegd, de specificaties zijn nagenoeg identiek, op het frequentiegebied na.

 

In specifieke situaties is het toch nodig om het modem via een versterker aan te sluiten, bijvoorbeeld bij appartementen waar de meterkast (met het AOP) zich op de openbare gang bevindt en de afstand tussen meterkast en appartement een meter of 10-20 is.

Bekijk in context

28 Reacties 28
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

De versterker mag niet meer tussen de AOP ( Abonnee Overname Punt, het witte Ziggo muurkastje ) en het Ziggo modem ! Was het vroeger nog normaal dat de versterker tussen de AOP en het Ziggo modem zat, tegenwoordig mag dat niet meer.

Op de AOP komt tegenwoordig een splitter, waarbij 1 uitgang naar de Ziggo modem gaat en de andere uitgang naar de versterker. De splitter en de eventuele extra benodigde coaxkabel(s) kan u gratis bij Ziggo verkrijgen.

Overigens is uw FRA752N versterker ook al verouderd. Ziggo adviseert en verkoopt de nieuwere FRA-752 X, die heeft namelijk een grotere bandbreedte.


Edit: tekst aangepast op aangeven van @jansmarcel 👍

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@Pasi  Ik ga er vanuit dat je bij de eerste keer modem de versterker bedoelt. Maar dat was mijn gedachte ook. Splitter op het AOP, een uitgang voor de Modem en de andere naar de versterker.

john88
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

oke bedankt voor jullie snelle ,maar kan ik de versterker ook verwijderen en niet meer gebruiken ?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@john88  schreef:

oke bedankt voor jullie snelle ,maar kan ik de versterker ook verwijderen en niet meer gebruiken ?


Het ligt eraan waarvoor u de versterker gebruikt. Zit alleen de Ziggo modem/router eraan, dan kan de versterker vervallen.

bburgg

Level 14
  • 915Posts
  • 99Oplossingen
  • 225Likes

Als je (ook) nog via de kabel TV kijkt (meerdere toestellen?) dan zou ik die uiteraard laten zitten.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Ik heb mijn modem nog aan de 0dB uitgang van de versterker aangesloten, zonder problemen. En ja ik weet dat het niet meer de aanbevolen aansluit methode is. 

De andere uitgangen gaan o.a naar TV, Next en kabelontvanger.

 

De FRA752N kan voorlopig nog prima voldoen deze gaat tot 1000 MHz, de FRA752X versie gaat tot +-1200 MHz. De X versie is voor Docsis 3.1 voorbereid. Ik heb wel de N versie voor de X versie vervangen, maar ziggo gebruikt in mijn omgeving (nog) geen frequenties boven 1000 MHz. Tussen 266 MHz en 528 MHz zitten de DVB-C TV/radio kanalen.

 

06840F6E-4448-4205-927E-8A9DE655A536.jpeg

john88
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

hallo. bedankt voor jullie reacties , hier ben ik echt mee geholpen nogmaals bedankt gr john

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

@Pasi  schreef:

De versterker mag niet meer tussen de AOP ( Abonnee Overname Punt, het witte Ziggo muurkastje ) en het Ziggo modem ! Was het vroeger nog normaal dat de versterker tussen de AOP en het Ziggo modem zat, tegenwoordig mag dat niet meer.

Overigens is uw FRA752N versterker ook al verouderd. Ziggo adviseert en verkoopt de nieuwere FRA-752 X, die heeft namelijk een grotere bandbreedte.

Als het modem niet meer aangesloten mag worden op de versterker, waarom wordt de X versie dan aanbevolen vanwege de grotere bandbreedte. Die extra bandbreedte is om aan Docsis 3.1 te voldoen.

 

De N-versie voldoet compleet als die alleen maar voor TV/Radio 266 MHz-528 MHz wordt gebruikt. Sterker nog dan is die zelfs aan te bevelen boven die van de X versie. Er kunnen dan immers geen signalen van boven de 1000 MHz versterkte interferentie en harmonischen veroorzaken.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Karel.  schreef:

......Als het modem niet meer aangesloten mag worden op de versterker, waarom wordt de X versie dan aanbevolen vanwege de grotere bandbreedte. Die extra bandbreedte is om aan Docsis 3.1 te voldoen.

 

De N-versie voldoet compleet als die alleen maar voor TV/Radio 266 Mhz-528 Mhz wordt gebruikt. Sterker nog dan is die zelfs aan te bevelen boven die van de X versie. Er kunnen dan immers geen signalen van boven de 1000 Mhz versterkte interferentie en harmonischen veroorzaken.


Dat mag u aan Ziggo vragen. Ik heb een tijdje geleden mijn FRA752N versterker vervangen voor een FRA-752 X op aanraden van o.a. Ziggo.

Maar als ik zo uw uitleg lees, dan heeft u wel een punt. Misschien kunnen de 'Super Experts' dit uitleggen ?

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

misschien weet @tobiastheebe hier wel een antwoord op?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De FRA-752X is getest tot 1,2 GHz, waar de FRA-752N gegarandeerd tot 862 MHz doorgeeft. Voor DVB-C voldoet de FRA-752N inderdaad nog prima qua frequentiegebied. Bij Ziggo loopt DVB-C van 266 tot 538 MHz, EuroDOCSIS 3.0 van 602 tot 850 MHz. Voor DOCSIS 3.1 is de FRA-752N niet ontworpen, het OFDM-kanaal neemt momenteel 879 tot 973 MHz in beslag, in sommige gevallen 879 MHz tot 1 GHz. Dit kanaal kan dus problemen geven. Ik heb de datasheets van de FRA-752N en FRA-752X nog even naast elkaar gelegd, de specificaties zijn nagenoeg identiek, op het frequentiegebied na.

 

In specifieke situaties is het toch nodig om het modem via een versterker aan te sluiten, bijvoorbeeld bij appartementen waar de meterkast (met het AOP) zich op de openbare gang bevindt en de afstand tussen meterkast en appartement een meter of 10-20 is.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@tobiastheebe  schreef:

De FRA-752X is getest tot 1,2 GHz, waar de FRA-752N gegarandeerd tot 862 MHz doorgeeft. Voor DVB-C voldoet de FRA-752N inderdaad nog prima qua frequentiegebied. Bij Ziggo loopt DVB-C van 266 tot 538 MHz, EuroDOCSIS 3.0 van 602 tot 850 MHz. Voor DOCSIS 3.1 is de FRA-752N niet ontworpen, omdat het OFDM-kanaal momenteel 879 tot 973 MHz in beslag neemt, in sommige gevallen 879 MHz tot 1 GHz. Dit kanaal kan dus problemen geven. Ik heb de datasheets van de FRA-752N en FRA-752X nog even naast elkaar gelegd, de specificaties zijn nagenoeg identiek, op het frequentiegebied na.

 

In specifieke situaties is het toch nodig om het modem via een versterker aan te sluiten, bijvoorbeeld bij appartementen waar de meterkast (met het AOP) zich op de openbare gang bevindt en de afstand tussen meterkast en appartement een meter of 10-20 is.


Dus zou je kunnen zeggen, dat de FRA-752N voor 99% in huis prima voldoet. Toch ?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Tegen de FRA-752N en diens voorganger FDU-44 maak ik zelf geen bezwaar als ik deze tegenkom in topics, ook al zijn deze types al wat ouder, zolang ze maar alleen voor DVB-C worden gebruikt. Ik was vorige maand bij kennissen voor een upgrade van hun installatie, zij gebruikten nog een versterker van 2002 (MSB-10/60), die heb ik toen wel vervangen door een FRA-752X.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@tobiastheebe  schreef:

Tegen de FRA-752N en diens voorganger FDU-44 maak ik zelf geen bezwaar....



Da's duidelijk ! Bedankt, weer wat geleerd!

@john88: Dus .... als u de FRA752N nog nodig hebt en wilt gebruiken, dan is dat prima !

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Bij gebruik van een versterker i.c.m. een Ziggo-modem, is wel mijn advies om een (splitter met) retourbandfilter te plaatsen. Dit om het modem en de binnenhuisinstallatie van elkaar te scheiden en verstoring van/door de upstream van het modem te voorkomen.

 

Ik plaatst het liefst een POA-254 op het AOP, met F/F- en IEC/F-kabels naar resp. modem en versterker. Andere mogelijkheid is een POA-01-B of ander type 'eenvoudige' splitter met los filter (HPF-85 of HPFX258-IECFM) op de kabel naar de versterker.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

In mijn situatie heb ik ook nog na de versterker een combiner en diplexer voor het parallel gebruik van de kabel en satelliet ontvangst over dezelfde coax. Deze heeft een kabel frequentie bereik van 5 - 863 MHz en voor satelliet 950 MHz - 2300 MHz. Hiermee voorkom ik ook dat het OFDM kanaal 879 MHz - 973 MHz invloed heeft op satelliet ontvangst.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

@Karel. Er is wel een kleine overlap. Het OFDM-kanaal kan nog worden uitgebreid naar 192 MHz en uiteindelijk kunnen er met de huidige DOCSIS 3.1-modems twee OFDM-kanalen van 192 MHz breed actief zijn.

alfredo 71

Level 2
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

ik heb ook nog de FRA752N bij het nieuwe modem zat de splitter POA-01B maar ik heb tussen het modem en de FRA een kabel met schroefdraad aansluiting en die zit niet op de POA welke moet ik dan hebben?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

@alfredo 71 Om het modem op de POA-01-B aan te sluiten, heb je een IEC/F-kabel nodig (stekkers met groene en rode rand). Je gebruikt nu een F/F-kabel. Als je geen IEC/F-kabel hebt ontvangen, dan kan deze via de klantenservice of een moderator worden toegestuurd.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic