Vraag
Reacties
Oplossing
Scampi26
Level 1

Trage verbinding via IPv4 maar snel via IPv6? Test via ipv6-test.com/speedtest

Helaas is sinds 2 weken mijn internet (wifi en LAN) erg traag. Ik heb het startpakket van Ziggo met 40mbits (niet het snelste internet, dat klopt). Sinds 2 weken moeten video's tijdens het terugkijken van programma's om de paar minuten bufferen en sommige video's starten helemaal niet. Dit is erg vervelend en ik heb al meerdere keren contact gehad met Ziggo en verschillende handelingen/testen gedaan. Wanneer er een speedtest wordt gedaan, wordt wel rond de 40mbits qua snelheid behaald, maar toch blijft het probleem bestaan dat video's niet afspelen/ niet laden en andere video's weer om de paar minuten moeten bufferen. Is er iemand met een tip of oplossing waaraan dit kan liggen? Een harde reset van de retour is al gedaan, helaas heeft dit niet veel opgelost. Video's op YouTube laden wel gewoon en spelen wel goed af. Alvast bedankt. MVG Sander

** Topic titel aangepast voor vindbaarheid **
0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
106 Reacties 106
Jbr67
Level 11
NOU MOE!

IPv4 is hier ook erg traag.. terwijl IPv6 (via vpn van Hurricane Electric nota bane) WEL heel snel is... pfffff, wat een sof.

http://img2.ipv6-test.com/speedtest/result/2018/11/18/3ef644642051f3d8c0781e769ead0b9e.png
0 Kudos
Jbr67
Level 11
Update: parijs is wel gewoon OK. (vorige meting was: roubaix).

0 Kudos
Huizinga
Level 15
Even om mezelf te abonneren op dit onderwerp. Ben wel benieuwd waar dit door veroorzaakt wordt. 😉
0 Kudos
Postvoordennis
Level 1
Ik heb dit probleem precies andersom; trage internetverbinding bij IPv6 en snel bij IPv4.

Wij hebben een nieuwe laptop en het viel mij op dat het internet hierop erg traag was, terwijl ik met andere apparaten daar geen last van heb. Na lang zoeken bleek het aan de adapterinstellingen te liggen. Wanneer ik bij netwerkverbindingen Ipv6 uitvink, dan is het internet ontzettend snel. Maar zodra ik dit aanvink dan is de snelheid ontzettend traag. Bij mijn werklaptop heb ik hetzelfde probleem, alleen heb ik daar niet de autorisaties om Ipv6 uit te vinken. Ik heb alleen thuis dit probleem. Weet iemand waar dit aan ligt en hoe ik gewoon snel internet kan krijgen als Ipv6 staat aangevinkt?
0 Kudos
Jbr67
Level 11
Postvoordennis wrote:
Ik heb dit probleem precies andersom; trage internetverbinding bij IPv6 en snel bij IPv4.

Wij hebben een nieuwe laptop en het viel mij op dat het internet hierop erg traag was, terwijl ik met andere apparaten daar geen last van heb. Na lang zoeken bleek het aan de adapterinstellingen te liggen. Wanneer ik bij netwerkverbindingen Ipv6 uitvink, dan is het internet ontzettend snel. Maar zodra ik dit aanvink dan is de snelheid ontzettend traag. Bij mijn werklaptop heb ik hetzelfde probleem, alleen heb ik daar niet de autorisaties om Ipv6 uit te vinken. Ik heb alleen thuis dit probleem. Weet iemand waar dit aan ligt en hoe ik gewoon snel internet kan krijgen als Ipv6 staat aangevinkt?

Doe in ieder geval even de speedtest zoals hierboven en share je resultaten (plaatje)
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
De hier gebruikte speedtest is een goed instrument om verschil tussen IPv4 en IPv6 snelheid te laten zien. Bij mij zijn ze gelukkig beide rond de 130 Mbps (Server Zeelandnet).
Niks geks aan de hand dus.

De gemeten snelheid is wel erg laag t.o.v. referentietest:
http://www.dslreports.com/speedtest
Daar krijg ik netjes de 400/40 te zien van mijn abonnement.
Bij IPv4 en bij IPv6.
Default is deze test over IPv4 maar je kunt ook een IPv6 test instellen bij 'Advanced settings'.
Deze resultaten geven mij een beter gevoel over de (geidealiseerde!) max prestaties van mijn Internetverbinding. Als dit niet ok was, dan zou ik gaan klagen bij Ziggo, dat matige resultaten van de DSL-Reports test serieus neemt.

De hier gebruikte test is wel handiger om een verschil in snelheid te kunnen aantonen & is daarom goed genoeg voor alleen dit doel.

Gr Han
0 Kudos
Nickow93
Level 1
Ook hier een trage IPv4 verbinding.

http://img2.ipv6-test.com/speedtest/result/2018/11/20/97b5abe214182bb74b88465226abc955.png
0 Kudos
Huizinga
Level 15
Dag allemaal,

Ik ben even aan het zoeken geweest. Het probleem wat hier omschreven word is op meerdere online forums te vinden. Zo schijnt er een probleem te zijn met bepaalde Android apparaten icm IPv6. Hiernaast hebben ook bepaalde routers zoals bepaalde Neatgear routers een issue met de doorvoersnelheid van IPv6. Sommigen hiervan zijn inmiddels opgelost maar sommigen ook nog niet.
Ook enkele buitenlandse kabelbedrijven ervaren problemen met de snelheid op IPv6.

De conclusie die ik eruit haal is dat, in de meeste gevallen, het probleem veroorzaakt wordt door de apparatuur die aan het modem gekoppeld zit. Dit kan zowel de software (instellingen) of de hardware zitten.

Ik heb een post gezien die aangeeft dat er gereset is. Ik vraag me dan ook af hoe er hier getest is bij alle anderen die dit probleem ervaren.

• Wat voor modem heb je?
  • Heb je een fabrieksreset gedaan (niet softwarematig) zonder dat er verder andere apparaten via UTP aangesloten zijn? (niet even een periode stroom van je modem halen en dan weer op laten starten! Dit is een soft reset en dat is wat we niet willen.)
  • Is er na deze fabrieksreset een bekabelde snelheidstest gedaan via meerdere speedtests? (liefst in Veilige Modus)
  • Indien mogelijk een 2e bekabelde speedtest op dezelfde manier als hierboven maar met een andere PC/laptop.

Waar moet je rekening mee houden bij een fabrieksreset?

• Connectbox: Houd het knopje 25-30 seconden ingedrukt. (Modem KAN tot maximaal 1 uur nodig hebben om opnieuw op te starten. Geef het modem deze tijd ook voordat je andere apparatuur aansluit)
• Cisco EPC-3925/3928: Houd het knopje 15-20 seconden ingedrukt. (Modem KAN tot maximaal 45 minuten nodig hebben om opnieuw op te starten. Geef het modem deze tijd ook voordat je andere apparatuur aansluit)
• Technicolor: Houd het knopje 25-30 seconden ingedrukt. (Modem KAN tot maximaal 1 uur nodig hebben om opnieuw op te starten. Geef het modem deze tijd ook voordat je andere apparatuur aansluit)
• Ubee modems: Houd het knopje 15-20 seconden ingedrukt. (Modem KAN tot maximaal 30 minuten nodig hebben om opnieuw op te starten. Geef het modem deze tijd ook voordat je andereb apparatuur aansluit)
• Hitron: Houd het knopje 25-30 seconden ingedrukt. (Modem KAN tot maximaal 1 uur nodig hebben om opnieuw op te starten. Geef het modem deze tijd ook voordat je andere apparatuur aansluit)

Ik weet dat op de Ziggo website hier net iets andere informatie op staat maar in mijn ervaring kloppen bovenstaande tijden beter. Opstartsnelheid van het modem heeft vaak te maken met de kwaliteit van het signaal op de kabel. Daarbij is er een mogelijkheid dat je modem een softwareupdate gaat ophalen waardoor deze in de genoemde tijd meermalen opnieuw opstart.
Als bovenstaande is gedaan en de snelheden zijn goed dan kan je eventuele eigen apparatuur weer aansluiten en deze testen om de oorzaak in je eigen netwerk te vinden

Mogelijke oplossingen

• Mogelijk lost bovenstaande reset je probleem al op
  • Je zou IPv6 kunnen uitschakelen in windows.
  • IPv6 uitschakelen op Android apparatuur.
  • IPv6 uitschakelen op MAC OS X.
  • firmware updaten van eventuele switches, routers, etc. updaten
  • Voorkomen dat de problemen veroorzaakt worden door een IP conflict als er gebruik gemaakt wordt van een eigen router.

Succes! Ben benieuwd naar de resultaten.

Groeten, Christiaan
0 Kudos
Postvoordennis
Level 1
Jbr67 wrote:

Postvoordennis wrote:

Doe in ieder geval even de speedtest zoals hierboven en share je resultaten (plaatje)

Zojuist de test gedaan. Hierbij de resultaten wanneer IPv6 bij mijn netwerkverbindingen staat aangevinkt:

En hierbij het resultaat wanneer IPv6 staat uitgevinkt:

0 Kudos
Postvoordennis
Level 1
Afbeeldingen werden als link weergegeven en ik kon mijn vorige bericht niet meer aanpassen. Hierbij een nieuwe poging;

Hierbij de resultaten wanneer IPv6 bij mijn netwerkverbindingen staat aangevinkt:

En hierbij het resultaat wanneer IPv6 staat uitgevinkt:

0 Kudos
fmeixner
Level 1
Mark Ziggo wrote:
Werkt je internet op bepaalde websites traag, zijn de downloads via Steam niet vooruit te branden, haperen en bufferen de streams op Twitch constant; terwijl Youtube, andere websites en een speedtest wel goed werken?

Dan heb je wellicht last van hetzelfde probleem als Scampi26 hier heeft gepost.

Hoe kom je erachter of jij hetzelfde probleem ervaart? Simpel:

• Ga naar ipv6-test.com, als het goed is zie je hier zowel een IPv4 als een IPv6 adres. (Zie je geen IPv6 adres? Dan ervaar je een ander probleem!)
  • Doe de speedtest via ipv6-test.com/speedtest
Zie je hierin net zo'n resultaat als bij InternetMan9000 met een hele trage IPv4 verbinding en een snelle IPv6 verbinding?
Voorbeeld:

Reageer dan in dit topic met jouw resultaat (klik "Share results" en kopiëer de "forum link" in je reactie).
Ik zal daarna contact met je opnemen om ook je publieke IP adressen te noteren en door te geven, plaats deze niet openbaar.

** English **
Is your internet slow on certain websites, are downloads through Steam extremely slow, do Twitch streams stutter and buffer constantly; while Youtube, other websites and a speedtest show good results?

You might be experiencing the same issue as posted by Scampi26.

How do you find out if you're experiencing the same issue? Simple:

• Go to ipv6-test.com, you should see both an IPv4 and an IPv6 address here. (If you do not see an IPv6 address, you're experiencing a different problem!)
  • Do the speedtest via ipv6-test.com/speedtest
Do you see similar results as InternetMan9000 with a very slow IPv4 connection and a fast IPv6 connection?
Example:

Reply to this topic with your results (click "Share results" and copy the "forum link" in your response).
I will then contact you to record your public IP addresses and pass them on, do not post these publicly.

Dear Mark, I have exactly this issue: ipv4 super slow, ipv6 okay. Please find here my test results and further information:

https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/problems-with-internet-speed-on-ipv4-connections-through-ipv6-modem-32761#post327930
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
fmeixner test hier eens, die is een stuk accurater. http://www.dslreports.com/speedtest
0 Kudos
fmeixner
Level 1
Be rt wrote:
fmeixner test hier eens, die is een stuk accurater. http://www.dslreports.com/speedtest

Hi Be Rt, thank you for your reply. Which of the options for the speed test is the accurate one if i am using the ziggo connect box with a coax cable? Cable?

For any of the options, however, i cannot find any distinction between ipv4 and ipv6.
0 Kudos
Jbr67
Level 11
Be rt wrote:

Waarom is deze accurater Bert?
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Jbr67 Omdat er veel testsites zijn die zeer wisselend beeld geven, inclusief de Ziggo speedtest.
Accuraat in de betekenis van stipt, nauwkeurig.

Ik ken er nu 2 die lijken vrijwel altijd goed weer te geven, DSL reports en de Ookla app met de server Nucleus BVBA Antwerp.
De rest is mij te wisselend.
0 Kudos
fmeixner
Level 1
I could solve my problem with the here proposed deactivation of the IPv6. I had a technician do it for me whom I contacted via Facebook. Now I download from steam with around 20-25mbps which is pretty much the maximum i can select.

Not sure if this will limit me to download faster from other sources that use IPv6 but at least now i have a stable and comfortably fast connection.

Thanks for the suggestions!
0 Kudos
Jbr67
Level 11
Be rt wrote:
Jbr67 Omdat er veel testsites zijn die zeer wisselend beeld geven, inclusief de Ziggo speedtest.
Accuraat in de betekenis van stipt, nauwkeurig.

Ik ken er nu 2 die lijken vrijwel altijd goed weer te geven, DSL reports en de Ookla app met de server Nucleus BVBA Antwerp.
De rest is mij te wisselend.

Ah, ok, eigen waarneming. Dank!
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
hanh wrote:
De hier gebruikte speedtest is een goed instrument om verschil tussen IPv4 en IPv6 snelheid te laten zien. Bij mij zijn ze gelukkig beide rond de 130 Mbps (Server Zeelandnet).

Bij IPv4 en bij IPv6.
Default is deze test over IPv4 maar je kunt ook een IPv6 test instellen bij 'Advanced settings'.
Deze resultaten geven mij een beter gevoel over de (geidealiseerde!) max prestaties van mijn Internetverbinding. Als dit niet ok was, dan zou ik gaan klagen bij Ziggo, dat matige resultaten van de DSL-Reports test serieus neemt.

De hier gebruikte test is wel handiger om een verschil in snelheid te kunnen aantonen & is daarom goed genoeg voor alleen dit doel.

Jbr67
Wat vond je hiervan?
Gr Han
0 Kudos
Jbr67
Level 11
hanh wrote:

hanh wrote:

Bij IPv4 en bij IPv6.

Jbr67
Wat vond je hiervan?
Gr Han

Prima!!!

Eerlijk gezegd vind ik een test(server) te weinig. Pas op basis van een aantal verschillende kan ik genuanceerd beeld vormen.
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Jbr67
Dat heb ik al voor je gedaan.
Interessant is dat de DSL-Report test een geheel andere technologie gebruikt dan de gebruikelijke Ookla tests- ook de speedtest van Ziggo gebruikt Ookla software en die van KPN. DSL-Reports gebruikt meer testServers in de Internet Backbone. De automatische keuze is altijd ok.
Bij de Ookla test moet je soms spelen met de gekozen meetServer om het max resultaat te zien te kunnen krijgen. Welke dat is hangt af van waar je zit in NL.

Zoals gezegd: een speedtest moet in een geidealiseerde situatie vast kunnen stellen wat de max speed is van je internet link.
Dat zegt weinig over effectieve snelheid.
Kies bij Ookla maar eens een testServer in Alaska. Nou dan zie je het wel.

Het enige echte belang van een speedtest is dat je ISP de resultaten serieus neemt bij een klacht. Dat is worldwide het geval bij de DSL-reports test. Ook bij Ziggo.

Vandaar spreek ik over: DSL-reports is de referentietest.
Een beetje verborgen kun je ook nog eens het verschil testen tussen IPv4 en IPv6 speed. Dat kan niet met elke speedtest. De hier gebruikte speedtest sucks als test van je Internet-speed, maar is ok om een te groot verschil te laten zien tussen IPv4 en IPv6 speed.

Gr Han
0 Kudos