Resul33

Level 7
  • 159Posts
  • 0Oplossingen
  • 77Likes

Trage verbinding tijdens het gamen (PS4, PS5)

Beste,

 

Hierbij wil ik graag informeren dat ik erg last heb van traag internet tijdens het online gamen (FIFA22 en Warzone) . Tijdens het gamen geeft het 20/30ms aan, maar dit voelt meer aan als 200ms. 
Het lijkt meer alsof ik vrachtwagens aan het besturen ben wat niet zou moeten...

 

Het probleem ervaar ik helaas op beide consoles en die zijn aangesloten met een internetkabel van 5 tot 10m.
Dit probeer wat betreft de trage verbinding tijdens het gamen ervaar ik sinds heel lang, maar niemand die er nog een oplossing voor heeft kunnen vinden??

Sinds kort is er een monteur langsgeweest welke ook niet kosteloos was, die heeft de hoofdaansluiting (AOP) vervangen en volgens de monteur waren de waardes goed ook..
Toch zie helaas geen verandering/verbetering in het netwerk.

Ik weet nu niet of het ook specifiek komt door de Connectbox GIGA.

Ik heb namelijk de internetsnelheid verhoogd in de hoop dat het misschien beter zou werken, maar ook niet. 
En streamen is ook onmogelijk vanwege de trage verbinding tijdens het gamen, daat wil ik helemaal niet aan beginnen. 

 

Kunnen we hiervoor graag een oplossing voor bedenken??
Ik zie namelijk nu geen verschil tussen een 100mb dsl verbinding en internet GIGA van Ziggo.
Het voelt juist zelfs slechter aan. 

 

 

334 Reacties 334
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Heeft de monteur alleen het AOP vervangen?

Want dat zou gratis moeten zijn.

 

Om je binnenkomend signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

Resul33
Topicstarter
Level 7
  • 159Posts
  • 0Oplossingen
  • 77Likes

Er was door Ziggo een servicemonteur ingepland.

Monteur is 22 oktober geweest en heeft enkel de waardes binnen- en buiten gecontroleerd.

Verder een splitter geplaatst die ik al in bezit had. 


Nadat de monteur is vertrokken deed het internet niet meer. Direct contact opgenomen en helaas hierdoor moeten wachten tot 29 oktober voor een nieuwe monteur. Volgens de tweede monteur was de groene kabel stuk omdat het te strak is vastgemaakt. Die heeft de groene kabel zelfs nog meer ingekort waardoor hij het heeft moeten verlengen met dergelijke speciale kabel. Ten slotte heeft de monteur de AOP vervangen door middel van dat verlengkabel. 

 

Maar nog steeds ervaar ik een slechte met name trage gameplay tijdens het online gamen. 

Een abonnement van 1000MB download en 50upload maar dat helpt ook niet dus... 

En ook niet echt te vreden met het GIGA netwerk, zie helaas geen enkel verschil. 

 

Zie bijlages voor downstream en upstream waarden en ook de hoofaansluiting. 

Resul33
Topicstarter
Level 7
  • 159Posts
  • 0Oplossingen
  • 77Likes

Ben vergeten te zeggen dat ik de modem gisteren heb gereset.. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Je schrijft: "Sinds kort is er een monteur langs geweest welke ook niet kosteloos was,"

 

Heeft de monteur alleen het AOP vervangen?

Want dat zou gratis moeten zijn.

Wat waren de kosten?

 

Ik zie geen spat afwijking in je signaal.

Mogelijk kan een Ziggo moderator dieper iets zien in de systemen.

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

Resul33
Topicstarter
Level 7
  • 159Posts
  • 0Oplossingen
  • 77Likes

Wij hebben een rekening van 55euro gekregen voor de bezoek van de eerste monteur ( 22 oktober)

De monteur heeft niks aangepast, alleen de waardes binnen- en buiten gecontroleerd en na controle van de AOP een splitter geplaatst welke ik al thuis had liggen. 

 

Boven heb ik uitgelegd dat het internet na vertrek van de monteur niet werkte, waardoor binnen 30min contact heb gehad met de klanteservice.  Ik kreeg toen een melding van registratiefout, zie bijlage. 

Uiteindelijk was een 2de monteur noodzakelijk omdat het bij de eerste bezoek van de monteur iets niet goed is gegaan. Verder heeft de eerste monteur niks aangelegd etc..  

 

Ziggo community profiel ik heb zojuist aangepast..

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

Goedemorgen @Resul33 en een warm welkom op de Community,

Ontzettend balen dat de internetverbinding bij jou nog niet werkt zoals gewenst! Daarnaast lees ik dat je met monteurskosten geconfronteerd wordt na het monteursbezoek van 22 oktober 2021. Ik heb gelijk even jouw gegevens erbij gepakt. De kosten a € 55,- zijn naar mijn idee onterecht in rekening gebracht omdat in het latere bezoek het AOP niet in orde bleek en ook vervangen is. Deze kosten heb ik in iedergeval voor je vergoed. 

Daarnaast heb ik even een blik geworpen op de verbinding tussen het modem en ons netwerk en die zie het er op het oog prima uit. Ik zie geen afwijkingen terug die de problemen die jij beschrijft doen verklaren. Gebruik je alleen een netwerkkabel tussen het Giga Connectbox modem en jouw gameconsoles (PS4/PS5) en computers in huis? Of maak je ook gebruik van een router, switch, hub of andere randapparatuur achter het modem? En kun je ook aangeven of je de trage verbinding opmerkt bij elke online game, of is dit alleen het geval bij Call of Duty Warzone en FIFA? Als dat laatste het geval is, kan het interessant zijn een pingtest, traceroute of WinMTR uit te voeren naar de gameserver. De bottleneck zou namelijk goed kunnen zitten in de connectie naar een specifiek (game)server toe. 

Test tot slot ook de verbinding eens door een computer of laptop rechtstreeks d.m.v. een netwerkkabel op het modem aan te sluiten. Voer dan via www.ziggo.nl/speedtest eens een speedtest uit en controleer welke snelheid je meet. 

Resul33
Topicstarter
Level 7
  • 159Posts
  • 0Oplossingen
  • 77Likes

Goedemiddag @Paul

 

Allereerst wil ik heel erg bedanken voor het vergoeden van de monteurskosten.

 

Ik gebruik een netwerkkabel van 7-10meter omdat mijn kamer op de tweede verdieping zit.

Verder maak ik geen gebruik van een router of stwitch etc.  De trage verbinding merk ik met name bij het spelen van FIFA sneller omdat daar ook P2P verbinding vaak voorkomt, maar bij warzone heb ik ook een soortgelijk probeem. Het lijkt dan alsof ik met 200ping aan het spelen ben terwijl het spel zelf 20 tot 50 MS aangeeft. 

 

Ook als ik aan het  streamen ben dan voelt het nog zwaarder aan? Dit zou dan ook niet met het spel zelf te maken hebben neem ik aan. Ik maak gebruik van zo'n elgato stream ellement en stream mijn PS5 gameplay vanuit mijn gaming PC. 

 

Als ik een bekabelde speedtest uitvoer op mijn PC  komen de snelheiden erg goed uit. 
Verder heb ik een vraag m.b.t. de splitter. Is zo'n splitter noodzakelijk?
Wij hebben namelijk een internet Only abonnement, maar als ik de splitter eraf haal dan komen de waardes van de downstream kanalen (dBmV) hoger uit op namelijk ongeveer 10.

 

Ten slotte wil ik vragen of het mogelijk is om toch een eigen kabel modem te gebruiken ipv GIGA modem? Ik gebruik het netwerk 90% voor gamen op de PS5. 

 

Zie ook bijlage voor uitslag van traceroute naar EA server. 

 

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

@Resul33 Heel graag gedaan! Wat betreft je vraag tast ik eerlijk gezegd even in het duister. De verbinding tussen het modem en ons netwerk ziet er prima uit. De uitslag van de traceroute naar de EA Server (in de Verenigde Staten, Californie) ziet er verder ook prima uit. Een responstijd van 95 ms is vrij normaal als je bedenkt dat de server aan de andere kant v.d. oceaan staat. Hoe het nu alsnog kan dat je tijdens het gamen merkt dat e.e.a. traag/zwaar lijkt te lopen weet ik niet. Je geeft wel aan tijdens het online gamen een stream element te gebruiken, mogelijk dat dit i.c.m. het online gamen voor enige vertraging zorgt. Probeer anders alleen de games te spelen (zonder stream add-ons) en kijk of je het dan ook merkt. Test daarnaast ook andere online games, liefst ook 1 of meer games waarvoor een andere server gebruikt wordt. 

Check daarnaast of UPnP aanstaat in de instellingen van het modem. Of maak in plaats van UPnP gebruikt van handmatige portforwarding. Let op: gebruik altijd een v.d. 2 opties, dus niet zowel UPnP als handmatige portforwards. Dit kan namelijk ook problemen opleveren. Meer hierover lees je hier. Volgens de info op Playstation.com dienen in geval van handmatige portforwardergels de volgende poorten opengezet te worden voor optimale online gameplay:

TCP: 80, 443, 3478, 3479, 3480
UDP: 3478, 3479


Als het zich echt alleen voordoet bij het online gamen via de EA Servers, raad ik aan het voor te leggen bij de support afdeling van EA of de support van Playstation Network. Mogelijk dat zij iets in de routering kunnen aanpassen.

Resul33
Topicstarter
Level 7
  • 159Posts
  • 0Oplossingen
  • 77Likes

Ik heb alles 2 weken lang zitten testen en letterlijk niks helpt...
Ben toevallig momenteel werkloos en ben daardoor voornamelijk het aan gamen, maar dit is echt niet te doen zo. 10min geleden weer even geprobeerd een potje fifa te spelen en het voelt weer aan alsof ik speel met een ms van 200 en er is ook gewoon delay daardoor. 

 

Ik heb de bovengenoemde poorten geopend en hiervoor een statische IP toegewezen aan mijn PS5.
UPnP aangezet en ook geprobeerd door uit te zetten. 

DNS servers gebruikt ook, zoals 8.8.8.8 en 8.8.4.4 en nog een paar andere. 

Maar geen van de bovengenoemde heeft geholpen of heeft een grote verschil gemaakt in de gameplay/verbinding.

 

Verder contact opgenomen met EA chat en die geven ook dat alles er goed uit ziet vanuit de UO trace en dat het gewoon komt door mijn ISP/ internetprovider. 

 

Ik game vaak tegen mensen in de omgeving van NL, DE en EN. Tegenstanders vanuit deze regio in FIFA hebben altijd een snellere reactievermogen etc.. Word er nu heel erg moeizaam van...


Is het misschien mogelijk om zelf een kabelmodem aan te schaffen bijvoorbeeld een AVM FRITZ!Box 6660?

Het netwerk van ZIggo gebruik ik alleen voor het gamen. 

Ik weet verder niet meer wat voor andere oplossingen er nog meer zijn en wat hieraan gedaan kan worden.

 

 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5179Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Wat jammer dat niets lijkt te werken @Resul33

Ik snap dat je vat met ideeën en oplossingen een beetje leeg raakt. Je kunt niet zelf een modem aanschaffen en gebruiken voor je Ziggo internetverbinding. Nog even terugkomen op een eerdere vraag, als jij enkel internet gebruikt en geen TV, dan is een splitter overbodig. Je kunt het modems eens rechtstreeks op de hoofdaansluiting aansluiten en dan een aantal tests doen. Laat de uitkomst hier maar weten. 

Resul33
Topicstarter
Level 7
  • 159Posts
  • 0Oplossingen
  • 77Likes

Beste @Rikst,

 

Wij hebben inderdaad internet only (1000mb down, 50 upload) abonnement. 

 

Afgelopen weekend heb ik uit frustratie al de splitter weggehaald maar dat heeft ook niet geholpen.

Zodra ik geen splitter plaats, komen de waardes van de downstream kanalen erg hoog te staan.

De waardes liggen dan ongeveer tussen de 8 en 11. 

 

Monteuren die eerder langs zijn geweest hebben ook toen gezegd dat de signaal te sterk na binnen komt.

Sindsdien gebruiken wij een splitter waar ik normaal geen gebruik van maak. 

 

Wat ik merk is dat het soms met een splitter zelfs trager aanvoelt, maar zonder splitter zie ik ook geen verbetering in de verbinding als ik aan het gamen ben. Ik weet ook niet op welke manier de waardes nog verlaagd kunnen worden, welke zonder een splitter best hoog staan, volgens de monteurs dan. 

 

Ik zal vandaag de modem resetten en de splitter nogmaals wegdoen.

Morgen plaats ik even een screenshot van de waarden van de downstream en upstream kanalen. 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9760Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

een splitter is niet aanbevolen wegens de aansluiting die dan open blijft waardoor dat straling van buitenaf zoals 4d en digitale het coax netwerk in kan wat weer voor storingen kan zorgen

 

beter is de kabel van het modem rechtstreeks op het aop aansluiten tussen de modem en de kabel een coax demper te plaatsen 

https://www.allekabels.nl/antenne-satelliet-ontstoring/11436/1284301/demper.html?gclid=EAIaIQobChMIs...

 

ook het aop zelf lijkt niet een door ziggo geplaatste 

weet je zeker dat het geen wandcontactdoos in de woonkamer is

en het ziggo aop met de groene kabel ergens in de meterkast zit ?

 

edit: het aop zelf is zo te lezen al vervangen

 

kun je ping plotter https://www.pingplotter.com eens een half uur op een bekabelde pc of laptop laten lopen (server google.nl) daarna een printscreen maken en delen in het topic

Resul33
Topicstarter
Level 7
  • 159Posts
  • 0Oplossingen
  • 77Likes

Op dit moment heb ik de coaxkabel rechtstreeks op het aop aangesloten.

Is een demper met 6 db voldoende? Ik zal deze dan direct bestellen. 

 

Wat betreft de AOP, zit deze in de woonkamer (hoofdaansluiting).

De aop is bij bezoek van de laatste monteur vervangen. Groene kabel komt via buiten de woonkamer binnen.

 

De monteur vond de groene kabel te kort, omdat het door de eerdere monteurs te kort is afgewerkt. 

Hierdoor heeft hij een soort verlengkabel van 1 meter vastgemaakt aan de groene kabel en die vervolgens op de wandcontactdoos. Ik zou niet weten of het ook daar wat mee te maken heeft. Maar voordat dit is gebeurd, had ik ook problemen met trage verbinding tijdens het gamen. 

 

Ik zal zo een test uitvoeren via pingplotter en deze hier plaatsen met zowel de waardes van de modem zonder splitter. 

Resul33
Topicstarter
Level 7
  • 159Posts
  • 0Oplossingen
  • 77Likes

Zie bijlage voor de waardes van de modem. 
Verder een bekabelde test uitgevoerd  via pingplotter. Ik zie bij bij ziggo hop1 en 2 al behoorlijk packetloss?

Zou niet weten hoe dat zou komen..

 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9760Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

6 db is prima 

daarna wel het modem 30 seconde van de stroom

 

Resul33
Topicstarter
Level 7
  • 159Posts
  • 0Oplossingen
  • 77Likes

Hoe zit het met de waardes en pingplotter waar packletloss te zien is??

Resul33
Topicstarter
Level 7
  • 159Posts
  • 0Oplossingen
  • 77Likes

Verder kreeg ik van EA een 2de reactie over de onbekende hosts in my UO trace die ook vertraging in de verbinding veroorzaken. Zie bijlage voor mail. 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9760Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

de downstream is te hoog

de upstream is prima

 

 de pingplotter  blijft onder de 25 ms maar heeft wel veel rode vlakken dat betekent dat de verbinding vaak weg valt

waarschijnlijk veroorzaakt door de te hoge downstream

16BD5E5F-385F-4377-9EC0-ECB8DCA84ADD.jpeg

kun je een foto van de hoofdaansluiting het aop (abonnee overname punt) maken

Resul33
Topicstarter
Level 7
  • 159Posts
  • 0Oplossingen
  • 77Likes

Ik denk zelf niet dat het alleen aan de waardes van de modem ligt. 
Met een splitter waren de waardes voldoende en toch was het niet oke. 

Ik heb zojuist de bovengenoemde demper gemonteerd. 

Zie voor foto voor hoofdaansluiting en waardes modem. 

Uitgelicht topic