Vraag
Reacties
Oplossing
TjerkVisser
Level 6

Trage verbinding meerdere malen per dag

Sinds 1 december, na jullie overstap van AMS-IX naar AG Connect ervaar ik meerdere malen per dag een drop in mijn internet snelheid. Hiervoor nooit problemen gehad.

Voor Replay TV en youtube kijken is dit behoorlijk vervelend. Opgenomen programma's die niet starten bijvoorbeeld.

Helaas zijn jullie niet de enigen met dit soort problemen.

Qoute uit artikel Totaal TV:

https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-wijzigt-route-internet/

Overigens verliep de overstap bij T-Mobile van AMS-IX naar een Duits internetknooppunt van moederbedrijf Deutsche Telekom een jaar geleden niet vlekkeloos. Klanten van T-Mobile ervaarden na de omzetting van het internetverkeer plots trage verbindingen. T-Mobile draaide daarna het internetverkeer weer terug naar AMS-IX. VodafoneZiggo stelt dat het de omlegging van het internetverkeer een maand heeft uitgesteld om er zeker van te zijn dat klanten geen tragere internetconnectie zouden krijgen.

De maand uitstel heeft dus blijkbaar niet geholpen gezien het feit dat ik deze tragere internetconnectie dus ook ervaar meerdere malen per dag.

Wat gaat Ziggo hieraan doen. De verbinding is al duur genoeg. Dus ik verwacht een vlekkeloze connectie naar de buitenwereld en niet een die vanwege bezuiningsdrift een eigen leven lijdt.

Terwijl ik dit schrijf valt de verbinding weer weg.

Diagnostiek:

INTERNETSNELHEID: TRAAG

KORTOM EEN DRAMA SINDS DIE OVERSTAP!!!

e-mail meldingen
Aan Uit
198 Reacties 198
TjerkVisser
Level 6
Topicstarter

@Jiri Ik neem aan dat we dan praten over een storingsmonteur? 😁

Is prima, ik ben benieuwd.

0 Kudos
Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

@TjerkVisser

Dat klopt inderdaad. Helemaal goed!
Laat maar even weten hoe het gegaan is 🙂

0 Kudos
TjerkVisser
Level 6
Topicstarter

@Jiri @Erik P @Paul 
Ok, hier ben ik om te laten weten hoe het gegaan is. 

Afgelopen woensdag werd ik gebeld door de "digitale monteur" van Ziggo. Deze had de suggestie dat ik het modem achter de versterker had zitten. Ik heb hem toen laten weten dat dit voor hem helaas niet het geval was.
Ik heb ook met hem gesproken over de waardes van het modem zoals ik die hier heb geplaatst. 
Daar keek hij bijna nooit naar, was zijn reactie.
Vervolgens vond hij het niet nodig om langs te komen, want hij kon toch weinig doen.
Dus de afspraak werd door hem geannuleerd. 

Ik heb hem wel gevraagd wat ik dan hier zou moeten mededelen. Kon hij niet echt een antwoord op geven.
Daarna heb ik hem dus gezegd dat ik het even aan zou kijken, maar dat als ik weer problemen zou ondervinden ik dat hier zou gaan melden.

Dus , conclusie, ik heb weer problemen gehad. Vannacht rond een een uur of  een  zat ik nog even op mijn telefoon en merkte dat mijn internet traag was. Even snel een speedtest gedaan en ik had een ping van 250ms en een download snelheid van 2,54 MB.

Ben toen ingelogd op het modem en heb vanaf mijn telefoon screenshot gemaakt van de T error.
Screenshot_20210426-011410_Chrome.jpg

Zoals jullie zien stonden er weer de nodige T3 error.
Ik heb het modem toen via de interface een reboot gegeven en ben gaan slapen.

Net ingelogd op het modem en screenshots gemaakt van Log.
Screen Shot 04-26-21 at 08.38 AM.PNG
Screen Shot 04-26-21 at 09.00 AM.PNG

Vreemd om hier weer de datum 01/01/1970 te zien staan.
Kortom, de monteur is niet langs geweest en de problemen komen nog steeds voor.

Dus moderators, kunnen jullie even in intern overleg gaan en ervoor zorgen dat er nu wel een "digitale monteur" komt kijken wat er aan de hand is. en gaarne een die er net zoveel verstand van heeft als @KBX458 @Ronihd .

Ofwel een die wel verstand heeft van de waardes die in de logs van het modem staan.

Ik hoor graag van jullie.

Groet Tjerk

Ronihd
Level 18

Dus moderators, kunnen jullie even in intern overleg gaan en ervoor zorgen dat er nu wel een "digitale monteur" komt kijken wat er aan de hand is. en gaarne een die er net zoveel verstand van heeft als @KBX458 @Ronihd .

Ofwel een die wel verstand heeft van de waardes die in de logs van het modem staan.

Ik hoor graag van jullie.

Groet Tjerk

Hahahahh 😉

Ik heb wel eens begrepen van @Serkan dat een paar T 3 time outs niet super erg is.

Downstream:

Goed: -7 dBmV tot +7 dBmV

Voldoende: -8 tot -10 dBmV tot +8 tot +10 dBmV

Onvoldoende: -8 dBmV tot +11 dBmV

Slecht: -15 dBmV en hoger tot +15 dBmV en hoger

Upstream signaal waarden zijn +35 dBmV to +49 dBmV.

SNR: 33 dB of hoger.

De upload waarden zijn goed als ik die zo lees , kan je nog een keer de downstream waarden plaatsen ?

0 Kudos
TjerkVisser
Level 6
Topicstarter

@Ronihd 
De screenshots van 10:30 uur.

Screen Shot 04-26-21 at 10.27 AM.PNGScreen Shot 04-26-21 at 10.28 AM.PNGScreen Shot 04-26-21 at 10.29 AM.PNG

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

SVP ook de 2 pagina Downstream, dan is de kwaliteit van het signaal duidelijker.

TjerkVisser
Level 6
Topicstarter

@Bert  ik neem aan dat je deze bedoeld

Screen Shot 04-26-21 at 11.18 AM.PNG

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

OK, geen Fouten na RS, dat is al wat,

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi @TjerkVisser,

Erg opvallend dat de monteursafspraak op deze manier is behandeld. Het verhaal klinkt een beetje vaag en ik zal ook eerlijk toegeven dat ik ook aan deze kant niet veel meer informatie haal. Alleen dat hij telefonisch is behandeld en voorlopig lijkt opgelost. Ik had graag wat details gelezen over waarom dit op deze manier is gegaan en of er iets is gebeurd.

Dat is dus helaas niet het geval begrijp ik uit je verhaal (en modemlogs). Laat ik beginnen met het signaal, wat hierboven ook al opvalt en je zelf ook al weet: Dat is nog steeds aan de hoge kant. Het zit nét binnen de grens, maar kan daardoor wel af en toe voor problemen zorgen. We zien het inderdaad liever wat lager en op basis daarvan lijkt me een nieuwe afspraak wel nuttig.

Daaropvolgend wel een paar kanttekeningen: Je geeft aan dat er weer een paar T3-errors waren. Een T3 error hoeft op zichzelf niet zo spannend te zijn. Het is vooral het aantal, maar ook de context waarin dit gebeurt. Een enkele (of een paar) T3's op een paar uur of dag is niet zo erg. Als het echter heel rap oploopt, kan het wel een teken zijn dat het signaal van slag is. Het is me bijvoorbeeld bij je eerste screenshot hoe lang je modem op dat moment online was.

Verder heeft de uitval van afgelopen nacht mogelijk een andere oorzaak en wel een hele opvallende: Ik zie een enorme piek in het netwerkverkeer in de wijk vannacht rond die tijd en de uploadcapaciteit leek daarmee overschreden te worden. Dit gebeurde ergens tussen 00:00 en 01:30. Verdere details weet ik niet, maar gelukkig zien we dit verder in de afgelopen periode niet en is het hopen op een incident.

Ronihd
Level 18

Ik vind de signaalwaarden van de downstream niet helemaal lekker, er van uitgaande dat 11 eigen +11 is ( wat ik niet helemaal zeker meer weet @Bert  ?  )

Dat komt neer op onderstaande niveau's zo als ik altijd heb gerekend en geleerd.

Ronihd_0-1619438812574.png

Dan komt het signaal aan de hoge kant binnen........een verzwakker er tussen van 10 dbµV zou dan geen kwaad kunnen. 

Maar ik heb het ff niet helemaal helder als in de modem waarden zichtbaar is  11.3 of dat de + waarden zijn.

Ik denk dat @Bert dit wel goed weet. ?

Ronihd_1-1619438936321.png

0 Kudos
TjerkVisser
Level 6
Topicstarter

@Alex  Als je meer wil weten mag je mij altijd bellen en vragen stellen. Mijn 06 nummer staat bij jullie in het systeem. "Een beetje vaag" wordt ik ook niet vrolijker van. Zuig zoiets niet uit mijn duim.

"We zien het inderdaad liever wat lager en op basis daarvan lijkt me een nieuwe afspraak wel nuttig."

Nuttig indien er nu wel een monteur komt en die ook nog eens weet wat er precies aan de hand is met de signaal niveaus.

En wat die piek in het netwerk verkeer betreft, geen idee. Mijn PC stond uit 😎

0 Kudos
jarielcapitain
Level 13

Upstream freq delta.png

Je upstream frequentie gaat als een jojo op en neer.

Links en rechts de afwijkende frequentie, Het midden de nominale waarde.

De CMTS zou dit moeten corrigeren maar slaagt hier niet in.

OP 18/4 zijn er ook RCS partial service =een of meerdere kanalen zijn weg gevallen.

Ik zie ook een MDD timeout. dit kan veroorzaakt zijn door het loskoppelen van de coax kabel, Herken je dit?

0 Kudos
TjerkVisser
Level 6
Topicstarter

@jarielcapitain Dat is waarschijnlijk geweest toen ik op advies het witte kapje van de splitter verwijderd heb.

@Alex @Jiri @
Wat mij opvalt is dat alle experts  wel iets van een probleem zien. Waarom doet zo'n monteur het dan af met het feit dat hij weinig verkeerds ziet? En vervolgens de afspraak afzegd.

0 Kudos
KBX458
Oud Community-lid

Misschien is ie geen expert? Of hij had geen zin? Wilde snel naar moeder de vrouw? 

We zullen het waarschijnlijk nooit weten.

Ronihd
Level 18

Maar in de tussentijd is mijn dBµV verhaal bevestigd en daarom denk ik dat het modem een iewat overstuurd wordt ? 

Ik ga het ook nog even navragen bij een monteursgroep .

EDIT

Intussen heb ik antwoord gekregen dat genoemde waarden idd wat aan de hoge kant zijn.

Ik ga nu niet zitten te vertellen dat ik het allemaal zo goed weet maar met mijn 40 + jaar ervaringen in dit vak waarvan + 18 jaar actief als monteur A denk ik mogelijk in de goede richting te zitten.

Proberen kan geen kwaad , baat het niet schaad het niet........maar hoe kom je er aan ? , na wat googelen .

https://www.showmecables.com/f-type-male-to-female-dc-passing-attenuator-0-3000-mhz-6-db

3 dollar......zal alleen ff onderweg zijn 

TjerkVisser
Level 6
Topicstarter

@Ronihd @KBX458 @jarielcapitain 

Volgens mij ziet dit er beter uit? Uw mening graag.

Screenshot_20210426-200237_Chrome.jpg

Screenshot_20210426-200222_Chrome.jpg

Screenshot_20210426-200210_Chrome.jpg

splitter die ik nog had ertussen geplaatst om zo wat signaal demping te veroorzaken.

Speedtest ziggo op mijn samsung galaxy 5g

Screenshot_20210426-201704_Chrome.jpg

0 Kudos
Ronihd
Level 18

Ziet er zeker beter uit , behalve dat de upstream het wat zwaarder heeft gekregen, belangrijkste is hoe ervaar je het zo de komende tijd ? 

jarielcapitain
Level 13

Metingen zijn moment opnames. Maar het ziet er beter uit. De upstream frequencies zijn nu precies.

en de downstream signaal waarden zijn 4~ 5 dB lager, volgens mij is er ook een verzwakken  die enkel de downstream verzwakt en niet de upstream.

Hoe ziet nu je fysieke aansluiting eruit.

0 Kudos
TjerkVisser
Level 6
Topicstarter

@Ronihd Ik ga je op de hoogte houden. 

Bedankt alvast voor je support.

De moderators @Alex  zijn in een keer wel heel erg stil geworden.

Groet Tjerk

0 Kudos
TjerkVisser
Level 6
Topicstarter

@jarielcapitain 

Deze splitter zit nu tussen aop en modem.

20210426_211054.jpg

0 Kudos