1
Vraag
2
Reageer en help mee
DenSub

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Trage uploadsnelheid

Beste ziggo community,

Wij hebben hier een Max internet abbo wat normaal gezien 500Mbit/s down en 40Mbit/s upload zou moeten geven. Nu is de downloadsnelheid in orde alleen geeft de upload snelheid maar de helft van de gewenste maximum waarde. Bij meerdere metingen is de snelheid rond de 20Mbit/s.

https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/873beda0-5d5f-11eb-b31a-f5fddca0dbbb

 

De opstelling in huis is als volgt:

Naast de hoofdaansluiting staat een Connect Box (in bridgemode), vanaf hier gaat een kabel naar een Netgear R7000 router en vanaf de router een kabel naar de PC.

 

Upsteamstatus:

 

Beide apparaten zijn al gereset. De Netgear router is voorzien van de nieuwste firmware. En de hoofdaansluiting is al eens vervangen door een Ziggo monteur.

 

Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?

 

Kleine aanvulling, het heeft wel altijd goed gewerkt en aan de setup hier in huis is niks veranderd. Hieronder de waardes uit 2019.

 

 

16 Reacties 16
emiliovisser

Level 9
  • 331Posts
  • 30Oplossingen
  • 94Likes

@DenSub,

 

Heb je de router ook al even uitgesloten.. dus pc rechtstreeks op modem.
(Lijkt mij niet het probleem, maar om het uit te sluiten)

DenSub
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Opzich een goed idee maar kan dat als de modem in bridgemodus staat?

DenSub
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@emiliovisser Zojuist geprobeerd maar de PC krijgt geen verbinding met internet. De melding die te voorschijn komt is ‘ethernet heeft geen geldige ipconfiguratie’.

emiliovisser

Level 9
  • 331Posts
  • 30Oplossingen
  • 94Likes

Heb je de kabel wel op Lan 1 aangesloten op modem. De andere poorten functioneren n.l. niet in in bridge mode.

En modem even voor de zekerheid herstarten.

Steefb

Level 20
  • 15866Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Ter aanvulling  '’en PC even voor de zekerheid herstarten.'’

DenSub
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Vandaag weer even verder gezocht naar het probleem. De modem resetten na het aansluiten van de PC (in plaats van de router) heeft gewerkt om internet op de pc te krijgen. @emiliovisser 

 

Na het controleren van de snelheden is het probleem nog steeds hetzelfde. Upload maar 20mbit/s. 

Voor de zekerheid de splitter met tv kabels uit de hoofdaansluiting gehaald en de modem direct op de hoofdaansluiting aangesloten. Ook dit gaf geen verbetering.

 

Hierna contact gehad met de helpdesk van Ziggo. Ze merkte op dat de 'netfilter' in de modem verkeerde instellingen had en heeft deze aangepast. Na 30minuten wachten nogmaals een test gedaan maar helaas zonder resultaat.

 

Weer gebeld met de helpdesk en ditmaal was de conclusie dat er een hoog 'packets loss' getal was te zien. Het vermoeden gaat uit naar de kabel tussen de modem en de hoofdaansluiting. De coax kabel met groene en rode aansluitingen. Er wordt een nieuw kabel opgestuurd om te testen.

 

Ik blijf het wel vaag vinden want met de kabel is nooit iets gebeurd. Die kan toch niet zomaar meer weerstand krijgen of beschadigd raken? Ook vind ik het raar dat de uploadsnelheid exact de helft is van wat het moet zijn. Mocht iemand nog andere ideeën hebben hoor ik het graag.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hoi @DenSub! Wat goed dat je al zoveel hebt getest! Erg jammer dat er nog steeds geen oplossing is gekomen. 
Heb je de coaxkabel inmiddels binnen en getest? Hoe gaat het nu?

We zouden ook je modem eens uit bridge modus kunnen halen en daarna een test uitvoeren rechtstreeks op een laptop of PC. Mocht je dit willen testen, dan hoor ik het graag 🙂 Of je modem terug zetten naar de fabrieksinstellingen. Dit doe je door het reset gaatje voor 30 seconden ingedrukt te houden. Hierna gaat hij opnieuw opstarten met de standaard instellingen en gegevens. Dit proces kan 30 minuten duren. 

DenSub
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hallo @Maud ,

 

De coaxkabel is nog niet bezorgd. De pakketbezorgers zullen het wel druk hebben.

 

Het resetten van de modem naar fabrieksinstellingen is al getest. Dit gaf helaas geen verschil.

 

De bridgemodus uitschakelen is het proberen waard. Alleen doen we dit dan even in het weekend als er meer tijd is om te testen.

 

Eerst de nieuwe coaxkabel maar even afwachten. Zodra die getest is zal ik mijn bevindingen hier posten.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hoe staat het ervoor, @DenSub? 🙂 

DenSub
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Zit nog te wachten op een nieuwe coaxkabel. Blijkbaar was er bij Ziggo intern iets mis gegaan waardoor er vorige week geen kabel is verzonden. Als het goed is is er nu wel 1 onderweg. @Lycke 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Oeps! Nu wel goed gegaan, @DenSub

DenSub
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Nope, nog steeds niet. In het eerste pakketje dat is aan gekomen zaten 2 coaxkabels voor tussen een tv en muurcontact (blauw groen) en een splitter. In het pakketje dat daarop volgde zat een coaxkabel met 2 dezelfde aansluitingen (rood rood). Als het goed is hebben ze nu de juiste opgestuurd (rood groen). Zou van de week binnen moeten komen, ik wacht geduldig af. @Lycke 

DenSub
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Vandaag eindelijke de juiste coaxkabel kunnen proberen. De uploadsnelheid is iets verbeterd maar helaas nog geen 40mbit/s. De snelheid varieert nu tussen de 25 en 29 mbit/s. Iemand nog een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn van het verlies van 11-15 mbit/s? @Lycke @Maud 

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Fijn de coaxkabel eindelijk binnen is @DenSub.
Ook mooi dat de uploadsnelheid hoger is, maar zo te lezen zijn we nog niet op het oude en gewenste niveau.

Het lijkt mij verstandig om wat verder te kijken daarom.
Kun je ook een foto delen van hoe het modem is aangesloten?
En maakt het verschil als je een andere UTP-kabel of UTP- uitgang gebruikt?
Daarnaast ben ik benieuwd of je de snelheid ook op een ander apparaat dan de PC kunt testen.

DenSub
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Helaas was de iets hogere snelheid van korte duur. Zojuist meerdere keren de speedtest gedaan en de uploadsnelheid is weer 20mbit/s.

 

Andere utp-kabels en andere utp-poorten maakten geen verschil. Ook de modem uit bridgemodus halen maakte geen verschil. Laatst al deze opties al geprobeerd met de telefonische helpdesk. Daar gaven ze ook aan dat als de coax kabel het probleem niet zou verhelpen er een monteur langs zou moeten komen. Dit is voor mij eigenlijk een allerlaatste optie omdat zoiets nooit gelegen komt in verband met werk.

 

1.jpg

Dit is de opstelling die normaal altijd goed gewerkt heeft. Oranje utp-kabel gaat vanaf de modem naar de woonkamer naar een Netgear R7000 router en vanaf daar gaat er een utp-kabel naar een PC.

 

2.jpg

En dan nog de testopstelling om te zien of het aan mijn eigen netwerk ligt. Coax modem direct op de hoofdaansluiting en laptop met korte utp kabel aan de modem.

 

Foto's duidelijk genoeg? @Erik P 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

 

Je hebt nu op de AOP een splitter waarvan 1 kabel naar de modem gaat. Wat is er op de ander uitgang van de splitter aangesloten, nu? Ik kan het net niet helemaal goed zien op de foto. 

Lukt het ook om de modem eens zonder splitter aan te sluiten? 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic