SjoerdA
Gedreven Meedenker
  • 20Reacties
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Trage upload op werkdagen tussen 8-18

De upload snelheid is al meerdere weken enorm langzaam onder kantoortijden.

's Avonds haal ik netjes de 250/25 zoals beloofd, echter kantoortijden daalt dit naar 250/2 (test via ziggo.nl/speedtest, bekabeld).

Dit is onacceptabel laag als er twee mensen thuis werken die regelmatig videobellen en zorgt voor veel frustratie van meerdere kanten.

Wat kan er gedaan worden aan deze enorme onder capaciteit in het netwerk?

42 Reacties 42
anoniemforum
Expert
Expert
  • 4636Reacties
  • 315Oplossingen
  • 705Likes

daar zou even een moderator naar moeten kijken 

zou je een foto van de hoofdaansluiting het aop (abonnee overname punt) kunnen maken 

en een printscreen van de down en upstream

 https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van...

zet ook even je postcode en huisnummer in je profielinstellingen

SjoerdA
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 20Reacties
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hierbij toegevoegd.

anoniemforum
Expert
Expert
  • 4636Reacties
  • 315Oplossingen
  • 705Likes

SjoerdA wrote:

Hierbij toegevoegd.

zou je het plastic kapje van de splitter kunnen verwijderen 

 daarna de splitter stevig in het aop duwen

SjoerdA
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 20Reacties
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Aangepast. Zat er goed in. Na aanpassing ook geen verandering in up-down stream waardes.

 

Maar het feit dat dit enkel onder werktijden is lijkt het mij meer een zware onder capaciteit op het Ziggo netwerk? Ik zie meerdere mensen op dit forum met exact het zelfde bandbreedte gedrag.

anoniemforum
Expert
Expert
  • 4636Reacties
  • 315Oplossingen
  • 705Likes

SjoerdA wrote:

Aangepast. Zat er goed in. Na aanpassing ook geen verandering in up-down stream waardes.

 

Maar het feit dat dit enkel onder werktijden is lijkt het mij meer een zware onder capaciteit op het Ziggo netwerk? Ik zie meerdere mensen op dit forum met exact het zelfde bandbreedte gedrag.

kan idd een capaciteit probleem zijn

wel is het zo dat als jullie allemaal thuis werken kinderen thuis school volgen en ook met meerdere tegelijk videobellen de modem ook meer belast woord en dat kan het zijn dat die door het witte kapje de splitter niet ver genoeg het aop in gaat dat voor haperingen zorgt

SjoerdA
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 20Reacties
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Morgen! Geen verschil tov afgelopen weken.

 

Het lijkt vanaf net voor 0900 in te storten. 

 

Server: XS4ALL via Speedtest CLI (bekabeld)
11/01/2021 08:48
Down:     254 Mbps
Up        21,74 Mbps

11/01/2021 08:59
Down:     257 Mbps
Up        8,74 Mbps

11/01/2021 09:00
Down:     257 Mbps
Up        2,85 Mbps

11/01/2021 09:02
Down:     257 Mbps
Up        2,43 Mbps

Ronihd
Super Expert
Super Expert
  • 7001Reacties
  • 251Oplossingen
  • 1974Likes

SjoerdA wrote:

Morgen! Geen verschil tov afgelopen weken.

 

Het lijkt vanaf net voor 0900 in te storten. 

 

Server: XS4ALL via Speedtest CLI (bekabeld)
11/01/2021 08:48
Down:     254 Mbps
Up        21,74 Mbps

11/01/2021 08:59
Down:     257 Mbps
Up        8,74 Mbps

11/01/2021 09:00
Down:     257 Mbps
Up        2,85 Mbps

11/01/2021 09:02
Down:     257 Mbps
Up        2,43 Mbps

 

Hoi,

Beetje bizar dit gedrag……

Het kan niet zo zijn dat in 10 minuten er in 1 keer tig klanten bijkomen die massaal gaan uploaden en daardoor je upload snelheid instort , zo ver ik weet heeft Ziggo voldoende capaciteit.

Ik denk dat je in 1e instantie toch even in je thuisomgeving moet zoeken kijken of daar een oorzaak zit.

Er moet dan iets stevig aan het uploaden zijn gedurende 08:00 <> 18:00 uur.

Loop even goed na welke apparaten verbonden zijn met het internet of ogenschijnlijk alleen in je eigen netwerk opereren.

Kan van alles zijn wat een IP adres heeft , bijvoorbeeld een slime lamp.

 

Je kan het goed zelf testen door alles wat je hebt wat nogmaals gebruik kan maken van internet uit te schakelen en dan met de laptop/desktop die je zelf gebruikt de testen nog een keer te doen.

Zet je huisnummer en postcode in je community profiel  https://community.ziggo.nl/settings/profile ik zal dit topic even melden bij het moderatieteam en vragen of hun jouw modem even kunnen monitoren.

 

 

KBX458
Super Expert
Super Expert
  • 5501Reacties
  • 225Oplossingen
  • 2001Likes

Het modem heeft tijdens upload op alle kanalen moeite met het bereiken van de CMTS. Lijkt op een probleem in het coaxsegment tussen AOP > straatkast e.v.

Ook is er ruis aanwezig op de kanalen 22 t/m 24 downstream.

SjoerdA
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 20Reacties
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Bedankt voor jullie reacties.

 

Situatie thuis is modem in bridge met PfSense in VM naar een unmanaged switch.

 

Vanuit Pfsense kan ik duidelijk zien dat er geen netwerk activiteit is naar buiten toe (Status > Traffic Graph). Ik heb geen “slimme” apparatuur dat naar buiten kan connecten, enkel Zigbee met Home Assistant in een VM. Ook geen iPhone, iPad of iets anders dan offsite backups maakt ;-).

 

@KBX458 Hoe zie jij dit?

 

 

KBX458
Super Expert
Super Expert
  • 5501Reacties
  • 225Oplossingen
  • 2001Likes

In de tabel upstream zie je frequenties waarvan de laatste 5 cijfers afwijken van nul, een teken dat het modem telkens de frequenties opschroeft in een poging contact te houden met de CMTS. Daardoor mede ontstaat een verlaging van de uploadsnelheid.

Ruis op de download zie je aan de post RS fouten.

KBX458
Super Expert
Super Expert
  • 5501Reacties
  • 225Oplossingen
  • 2001Likes

@SjoerdA zou je het modem eens rechtstreeks willen aansluiten op het AOP zonder splitter? En doe dan deze speedtest en plaats daarvan een schermprint.

SjoerdA
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 20Reacties
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb helaas geen kabel met die twee connectors. 1 is schroef, andere is druk.

KBX458
Super Expert
Super Expert
  • 5501Reacties
  • 225Oplossingen
  • 2001Likes

Dan rest niet anders dan wachten op de reactie van een moderator. 

SjoerdA
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 20Reacties
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Na het los halen van de kabel tussen het AOP en modem, deze om te draaien, krijg ik ook geen DHCP meer. Wacht al 25 min. 

 

Ronihd
Super Expert
Super Expert
  • 7001Reacties
  • 251Oplossingen
  • 1974Likes

KBX458 wrote:

In de tabel upstream zie je frequenties waarvan de laatste 5 cijfers afwijken van nul, een teken dat het modem telkens de frequenties opschroeft in een poging contact te houden met de CMTS. Daardoor mede ontstaat een verlaging van de uploadsnelheid.

Ruis op de download zie je aan de post RS fouten.

 

Dat ben ik met je eens ( ik had niet goed genoeg gekeken naar de waardes ) maar dat verklaart niet waarom het modem in 10 min tijd een significante upload snelheid mist ? 

Ik ben niet goed thuis in wat een PfSense in VM doet ? iets van een server ? en wat ik daarvan lees, is het niet mogelijk dat er daar naar een oorzaak moet worden gezocht.

 

Ik weet uiteraard dat het modem rare dingen kan doen en ik ga ook mee met de analyse van @KBX458 maar wat ik vreemd vind dat je zo stellig bent @SjoerdA  met die genoemde tijden , in mijn optiek als het aan signaal niveau's ligt je het probleem 24 / 7 zou moeten hebben en niet op alleen de werkdagen 08:00 <> 18:00 uur

 

Edit: ik was aan het tikken en toen zijn er nog 2 reacties geplaatst.

 

SjoerdA
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 20Reacties
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

PfSense is router SW. Zo iets vergelijksbaars als dd-wrt alleen dan wat uitgebreider.

 

Deze opstelling draai ik ongeveer 4 jaar nu, zowel in mijn huidige huis (2 j) als in mijn vorige huis. Hier uit lijken mij de problemen niet te komen aangezien dit altijd goed heeft gewerkt.

 

Ik zou het timeframe nauwkeurige bij moeten houden om echt hier iets heel stelligs over te zeggen maar dit is waar het nu op lijkt.

 

Ik zit echter nu vast op de DHCP failed in het modem. Discover sent, no offer received. Modem na 25min opnieuw opgestart (10sec gewacht), kabel weer omgedraaid, geen verschil..

 

Ik zie onder de status dat hij steeds van Down en up stream kanaal aan het switchen is. Mogelijk om het opnieuw te proberen op andere frequency?

Ronihd
Super Expert
Super Expert
  • 7001Reacties
  • 251Oplossingen
  • 1974Likes

@SjoerdA 

We proberen mee te denken en naar een oorzaak te zoeken 

Kan je foto maken van hoe het nu zit aangesloten op de aop van Ziggo ? en even hier plaatsen , meerdere foto's van hoe het er uit ziet helpt.

 

SjoerdA
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 20Reacties
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik vind het top dat jullie mee denken! ?

Zo zit AOP aan het modem. Kabel is 50cm.

Ik gebruik geen TV of radio, enkel ZiggoGo App via o.a. AppleTV. Vandaar geen kabel daar 🙂

SjoerdA
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 20Reacties
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb weer een IP gekregen van Ziggo na veel DHCP failed en ook TFTP Request Retries Exxceeded, CM unable to register.. Upload nog steeds slecht helaas

 

dslreports: http://www.dslreports.com/speedtest/66938823

 

Server: XS4ALL via Speedtest CLI

11/01/2021 08:48 - Down:     254 Mbps | Up:    21,74 Mbps
11/01/2021 08:59 - Down:     257 Mbps | Up:    8,74 Mbps
11/01/2021 09:00 - Down:     257 Mbps | Up:    2,85 Mbps
11/01/2021 09:02 - Down:     257 Mbps | Up:    2,43 Mbps
11/01/2021 09:44 - Down:     256 Mbps | Up:    2,12 Mbps
11/01/2021 09:53 - Down:     256 Mbps | Up:    3,87 Mbps
11/01/2021 10:38 - Down:     257 Mbps | Up:    4,89 Mbps
11/01/2021 10:48 - Down:     257 Mbps | Up:    4,14 Mbps
11/01/2021 12:03 - Down:     257 Mbps | Up:    6,77 Mbps

 

 

Uitgelicht topic