1
Vraag
2
Reacties
rommetje5

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Trage internet via UTP kabel dan wifi

Beste,

ik kwam er laatst achter (na het omzetten van mijn internet naar het max abonnement) dat mijn internet niet in een buurt van de snelheid kom die ik zou moeten krijgen. Ik kom met Speedtest.nl op 90 mb/s via de kabel! Als ik, via WiFi, naast het modem ga zitten in de meterkast haal ik 380 mb/s. Ik vind het gek dat de kabel zo’n stuk langzamer is, wat niet zou horen. Ik hem mijn modem gerest maar dat mocht niet baten. Ethernet kabels zijn cat6 kabel dus kan het ook niet aan liggen.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Dan heb je waarschijnlijk een 100mb verbinding tussen je router en je computer .
Kabels dienen minstens cat 5e zijn.
Connectoren moeten ook goed zijn
Je netwerkkaart op je computer moet op 1Ghz ingesteld staan en dat aankunnen.

Vaak is het een van deze.

Bekijk in context

2 Reacties 2
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Dan heb je waarschijnlijk een 100mb verbinding tussen je router en je computer .
Kabels dienen minstens cat 5e zijn.
Connectoren moeten ook goed zijn
Je netwerkkaart op je computer moet op 1Ghz ingesteld staan en dat aankunnen.

Vaak is het een van deze.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo rommetje5, welkom op onze Community. Ik sluit me helemaal aan bij Steefb. Je geeft aan dat je Cat6E kabels hebt, dat is de goede standaard.

Die kabel kan nog steeds problemen geven als 1 van de 8 aders een breuk heeft, of als een connector niet meer lekker is. De snelheid 'afspraak' tussen de 2 netwerk aansluitingen gaat dan van Gigabit (1000Mbps) naar 100Mbps of zelfs 10Mbps. Reken 10% verlies. We hebben het dan over 900Mbps, 90Mbps en 9Mbps in de praktijk. Test eens een andere Cat6E kabel als je die hebt liggen.

Ook kan de connector op de modem of computer defect zijn. Test een andere LAN aansluiting op de modem, en probeer eens een andere laptop of computer, om dat uit te zoeken.

De driver van je netwerkadapter op de computer moet up to date zijn, en check ook zeker in de diepere instellingen van de netwerkadapter of Gigabit/1000Mbps wel actief is.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic