menomenic

Level 2
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Traag internet

Goedendag,

 

Het internet is zeer traag met een 300/30 pakket, op sommige moment onder de 5 met max 80mb.

2x Ziggo monteur geweest probleem nog niet opgelost, een probleem wat eind november begon en voorheen goed was.

De bekabeling nagemeten is okay.

28 Reacties 28
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Heb je de snelheid al getest bij een directe ethernet-verbinding met de router, via speedtest.net of dslreports.com? Zo ja, wat was hiervan het resultaat?

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

menomenic
Topicstarter
Level 2
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Getest met verschillende vaste ethernet kabels cat6A en verschillende computers.

Speedtest gebruikt snelheid als ik geluk heb net onder de 100 MB vaak rond de 25 of zelfs onder de 5, dslreport.com kan ik niet testen hierop krijg ik een fout melding.

 

De gegevens van de modem kan ik niet uitlezen aangezien ik niet op de inlog pagina kan komen van de modem, de aansluiting heeft een Ziggo monteur twee keer gemaakt.

 

Problemen begonnen eind november dat de snelheid inzakte van 300 naar 200 toen halve weg december naar 100 en langzamer, vreemd dat het opeens aan de bekabeling zou liggen wat voorheen altijd goed was, aangezien er verder ook weinig tot niks veranderd is aan de bekabeling of apperatuur.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Zonder de gegevens en een of meerdere foto's wordt verder onderzoek lastig.

 

Kun je aangeven hoe je de webinterface aanroept en een screenshot plaatsen van een eventuele foutmelding?

menomenic
Topicstarter
Level 2
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Eind november zag een Ziggo medewerkers een dip in de router, plots geen telefoon verbinding meer en langzamerhand trage verbinding, heb de router van spanning gehad, vervolgens bleef het probleem, Ziggo gebeld deze medewerker heeft nog iets met de lijn gedaan en modem opnieuw laten aanmelden de telefoon verbinding deed het weer maar bleef wel traag internet houden.

De medewerker heeft een ziggo monteur laten langs komen en heeft aosp veranderd.

In de avond getest nog traag internet, Ziggo gebeld contact gehad deze zei dat wat men gemaakt had niet goed was, dus opnieuw een monteur langs.

Aanpassingen gemaakt nu zou het goed zijn.

S avonds getest nog traag internet, kreeg toen van een medewerker te horen dat ik 4 dagen moest wachten op een signaal dat de modem dan pas zou begrijpen moest over 7 dagen maar weer bellen als het probleem daar dan nog was.

 

Ondertussen dus traag tot geen internet (bekabeld) blijkt ook dat wifi verbinding weinig tot geen respons geeft naar enige tijd alsof deze volloopt, om dit op te lossen wifi uitzetten en weer aan om weer gebruik van te kunnen maken, dit is naast de modem zelf.

Een andere apparaat waar ik test mee heb uitgevoerd had 800mb upload???

 

Tot op heden kan ik weinig tot niks op internet, elke pagina is traag of laat al helemaal niet.

 

Ene gegevens die ik nog heb is een screenshot van mijn speedtest en enkele gegevens van deze speedtest

IMG-20220103-WA0000.jpeg

Mijn eigen bekabeling van de router de woning in is FTP CAT 6A, alle bekabeling is getest met een fluke netwerktester en is goed bevonden.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Ik begrijp dat de haalbare snelheden steeds lager worden, maar zoals vermeld in mijn vorige reactie kan ik verder geen onderzoek doen zonder de downstream/upstream-gegevens en een of meerdere foto's van de installatie.

menomenic
Topicstarter
Level 2
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bij deze de gegevens alvast bedankt voor de hulp.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Tot nu toe zie ik nog geen opvallende zaken aan de installatie of het signaal.

 

Zou je ook de gegevens op het tabblad 'Netwerk historie' willen plaatsen?

menomenic
Topicstarter
Level 2
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

bij deze

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Helaas is er maar een uur aan log beschikbaar, daaruit zijn ook geen bijzonderheden op te maken.

 

Gebruik je naast de modemrouter ook een eigen router, switch en/of AP's?

menomenic
Topicstarter
Level 2
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Wel een router en een unmanged switch maar dit alles afgekoppeld en de ziggo modem een harde reset gedaan om te zien waar de fout vandaan komt

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het lijkt mij verstandig om een moderator te laten meekijken, zij hebben meer uitgebreide inzage in zowel actuele alsook historische (signaal)gegevens.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

menomenic
Topicstarter
Level 2
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

We wachten dan maar af, iedergeval bedankt voor de hulp zover

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

In de tussentijd zou je nog wel kunnen testen met het modem direct op het AOP aangesloten. Hiervoor heb je een IEC/F-kabel (groen/rood) nodig.

 

De kabel tussen splitter en versterker is te kort en zou door een langere kabel (ook IEC/F) vervangen moeten worden, standaard is 1,5 meter.

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Goedemiddag @menomenic,

Frustrerend dat het internet vaak zo traag is. Helemaal als er al veel aan de aansluitingen is gesleuteld!

Op aanraden van @tobiastheebe heb ik dieper in de systemen gekeken, maar net als hem zie ik geen afwijkingen in het signaal. Het enige dat opvalt is dat op 3 januari 2022 het modem een korte tijd offline is geweest.

Nu is er afgelopen woensdag een monteur geweest. Merk je helemaal geen verschil met hoe het daarvoor was? En heb je een coaxkabel van 1.5 meter? Anders sturen we die graag naar je toe. 

 

menomenic
Topicstarter
Level 2
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Goedendag, Bedankt voor de hulp @tobiastheebe voor zover.

 

Kan zeggen dat het altijd goed werkte voordat de monteur er was.

Waarom iets maken als het niet kapot is 😉

 

Maar goed monteur is er 2x geweest paar keer met Ziggo zelf gebeld tot geen resultaat, de Ziggo monteur heeft wat kabeltjes gemaakt en aangesloten prima dit zal dikke prima zijn.

 

Maar behoud langzaam internet, moet wel zeggen dat zaterdag het internet iets sneller is geworden maar of dit iets te maken heeft gehad met de monteur betwijfel ik nog steeds.

 

Ondertussen mijn eigen kabels nogmaals na gemeten met een fluke netwerktester deze gaf pass aan, dus aan mijn eigen interne bekabeling ligt het ook niet.

 

Denk niet dat een coax kabel van 1,5 meter de doorslag zal geven @Erik P  helaas.

 

Heb mijn netwerk op 2 bekabelde devices geprobeerd en 5 keer via wifi.

Nu weet ik dat internet snelheid testen via wifi niet optimaal is en zelf dit altijd bedraad doe maar het geeft wel enige indicatie.

 

Krijg de indruk dat het aan de modem of in het Ziggo netwerk zit.

 

Kan me herinneren enkele jaren geleden een soort van zelfde soort probleem gehad te hebben, toen kon er maar 1 iemand van het internet gebruik maken, de oplossing durf ik zo niet te zeggen een andere modem of toendertijd overgestapt naar een andere ISP kon ook.

 

Even off-topic is het mogelijk om de DNS te veranderen zonder dit in de apparaten zelf te doen, zie veel die hun modem in bridge-mldua zetten is dit dé oplossing?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Om de binnenhuisinstallatie volledig uit te sluiten, zou testen direct op het AOP wel waardevol zijn.

 

Op het SmartWifi modem kunnen de door de DHCP-server uitgedeelde DNS-servers helaas niet worden aangepast. Bridge mode i.c.m. een eigen router is hiervoor inderdaad een oplossing. Je kunt ook de DHCP-server uitschakelen en DHCP + DNS forwarding/relay door bijvoorbeeld dnsmasq laten regelen (denk aan Pi-hole).

menomenic
Topicstarter
Level 2
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Was al bang dat de modem in bridge zou moeten.

Heb een router met openwrt erop het is me gelukt om een andere DNS te verkrijgen.

Denk er toch nog over na om de modem om te zetten in bridge, enige nadeel is dat je je wifi hotspots kwijt bent, maar op dit moment is die Ziggo modem wel een drank van een ding, de vorige modems van Ziggo waren fijner.

 

Het zou fijn zijn als Ziggo de kabel naar buiten zou kunnen meten.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

dat klopt niet altijd mijn modem toen had ik de connectbox nog draaide in bridge mode en had zelf nog wel toegang tot de wifispost

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@menomenic, Heb je je modem al helemaal rechtstreeks getest op de hoofdaansluiting? Of je modem inmiddels in bridge modus getest? 
Voor het meten van de kabel naar buiten, zouden we nogmaals een monteur moeten inplannen. Die kan dit ter plekke doen. 

Uitgelicht topic