Severd

Level 4
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Traag internet

Goedemiddag Ziggo-community, Inmiddels ben ik er hier achter gekomen dat het modem wat ik gebruik de geleverde 90 Mbps met zuchten haalt. Dit heb ik getest aan het modem met een Cat-6 kabel van 1 meter. Mijn abonnement is 300 Mbps. Ik kom er dus wat te kort, wat vandaag de dag tot streaming-problemen leidt. Ook de wifi-download is nog maar 30 Mbps. Ik geef me over en moet met pijn in het hart afstand gaan nemen van mijn Cisco router en de Samsung recorder, vermoed ik. Mijn vraag aan een Ziggo-moderator is: zou ik een connectbox mogen? Met vriendelijke groet.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Severd
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Goedemorgen allen, Ik heb de SmartWifi modemrouter ontvangen en geïnstalleerd. Dit toestel is toch wel een stukje techniek van de bovenste plank! Hier ben ik heel blij mee. De interface is mooi en zeer duidelijk. Het toestel is door de onopvallende kleur niet hinderlijk. Te meer door het ontbreken van knipperende lampjes welke na een tijdje allemaal doven.

Na installatie had ik meteen een sterk en zeer stabiel Wifi-netwerk, ondanks de drukte op de 2,4 GHz in onze wijk. Door de interferentie en de geconstateerde 4G/5G-ruis liep de Wifi-snelheid nog niet verder op. De Tv-kabel werd door de post nageleverd op zondag (jawel, ze hebben het nu al druk) Nadat ik de oude tv-kabel vervangen had liep de Wifi-snelheid op. Blijkbaar was de oude kabel gevoelig voor 4G/5G-ruis welke tobiastheebe constateerde. Op 2,4 GHz haal ik nu 49 Mbps up en 29 Mbps down op routerkanaal 13 (1,6 en 11 zijn te druk) Op de 5-GHz haal ik 70 down en 31 up. Kanaal geoptimaliseerd (auto). Internet over de kabel is 250 Mbps. Hier ben ik erg tevreden mee. Voorlopig kan ik weer een aantal jaartjes vooruit. Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden. Mariska, Paul en Tobiastheebe bedankt voor de hulp. Groet, Severd

Bekijk in context

19 Reacties 19
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31057Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15499Likes

De EPC3928 is geschikt voor downloadsnelheden tot ~400 Mbps. Wanneer je snelheid consistent beperkt is tot ~90 Mbps, dan duidt dan meestal op een defecte UTP-kabel, een van de acht aders defect veroorzaakt al terugval van 1 Gbps naar 100 Mbps. Het kan ook een signaalprobleem zijn.

 

Een Connect Box wordt kosteloos toegestuurd door Ziggo. Om een goede werking van de CB te garanderen is wel van belang dat installatie en signaal in orde zijn:

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

Severd
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Hallo tobiastheebe, Het verrast mij dat dit modem zulke snelheden aan kan. Ik heb de downloadsnelheid gemeten met een ongebruikt kabeltje dus die is wel OK, wat de aderen betreft. Hieronder de gegevens van de Cisco en een foto van mijn aansluiting. Gelukkig niet veel stof... Uche

Bedankt voor het meekijken, Groeten van Severd

Channel 1:
Channel ID:21
Downstream Frequency:762000000 Hz
Modulation:256 QAM
Power Level:2.0 dBmV
Signal to Noise Ratio:40.3 dB
MER:40.4 dB
Correctable FEC:277 codewords
Uncorrectable FEC:0 codewords
Microreflections:37 dBc
Channel 2:
Channel ID:22
Downstream Frequency:770000000 Hz
Modulation:256 QAM
Power Level:2.3 dBmV
Signal to Noise Ratio:40.8 dB
MER:40.7 dB
Correctable FEC:242 codewords
Uncorrectable FEC:0 codewords
Microreflections:37 dBc
Channel 3:
Channel ID:23
Downstream Frequency:778000000 Hz
Modulation:256 QAM
Power Level:2.1 dBmV
Signal to Noise Ratio:38.2 dB
MER:40.0 dB
Correctable FEC:356 codewords
Uncorrectable FEC:0 codewords
Microreflections:38 dBc
Channel 4:
Channel ID:24
Downstream Frequency:786000000 Hz
Modulation:256 QAM
Power Level:2.1 dBmV
Signal to Noise Ratio:39.2 dB
MER:39.8 dB
Correctable FEC:1211 codewords
Uncorrectable FEC:0 codewords
Microreflections:37 dBc
Channel 5:
Channel ID:25
Downstream Frequency:794000000 Hz
Modulation:256 QAM
Power Level:1.9 dBmV
Signal to Noise Ratio:39.7 dB
MER:38.4 dB
Correctable FEC:36121 codewords
Uncorrectable FEC:0 codewords
Microreflections:43 dBc
Channel 6:
Channel ID:26
Downstream Frequency:802000000 Hz
Modulation:256 QAM
Power Level:1.9 dBmV
Signal to Noise Ratio:37.2 dB
MER:37.1 dB
Correctable FEC:78240 codewords
Uncorrectable FEC:0 codewords
Microreflections:39 dBc
Channel 7:
Channel ID:27
Downstream Frequency:810000000 Hz
Modulation:256 QAM
Power Level:2.0 dBmV
Signal to Noise Ratio:35.8 dB
MER:37.2 dB
Correctable FEC:210139 codewords
Uncorrectable FEC:0 codewords
Microreflections:30 dBc
Channel 8:
Channel ID:28
Downstream Frequency:818000000 Hz
Modulation:256 QAM
Power Level:2.0 dBmV
Signal to Noise Ratio:38.6 dB
MER:38.8 dB
Correctable FEC:293 codewords
Uncorrectable FEC:0 codewords
Microreflections:36 dBc
  
Upstream Channels  
   
  
Channel1:
Channel ID:4
Upstream Frequency:58800000 Hz
Modulation:64 QAM
Bit Rate:30720 kBits/sec
Power Level:42.0 dBmV
Channel2:
Channel ID:1
Upstream Frequency:52000000 Hz
Modulation:64 QAM
Bit Rate:30720 kBits/sec
Power Level:41.8 dBmV
Channel3:
Channel ID:2
Upstream Frequency:44500000 Hz
Modulation:64 QAM
Bit Rate:30720 kBits/sec
Power Level:41.5 dBmV
Channel4:
Channel ID:3
Upstream Frequency:36000000 Hz
Modulation:64 QAM
Bit Rate:30720 kBits/sec
Power Level:41.3 dBmV
Statistics   
  
T3Timeouts:0 timeouts
T4Timeouts:0 timeouts
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31057Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15499Likes

In de downstream is veel ruis zichtbaar (correctable codewords) door instraling van 4G/5G.


De installatie is gedeeltelijk verouderd: aftakelement UMU-01/1006 en modem- en TV-kabels zijn aan vervanging toe. Een nieuwe splitter POA-01-B met IEC/F- en IEC/IEC-kabels voor resp. modem en TV worden kosteloos door Ziggo toegestuurd. Wat is de geschatte lengte van de TV-kabel?

Severd
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

De tv-kabel is 5 m. Wordt de ruis m

.b.t. downstream veroorzaakt door stoorzenders in de omgeving?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31057Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15499Likes

De instraling wordt veroorzaakt door 4G/5G-masten in de omgeving. De huidige aansluitmaterialen zijn niet voldoende afgeschermd, als eerste stap zou ik deze vervangen, daarna kan ook de modemrouter worden vervangen, mocht dit onvoldoende resultaat opleveren.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan nieuw aansluitmateriaal toesturen en komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic.

Vul s.v.p. je adresgegevens in op deze pagina, deze gegevens zijn alleen voor moderators zichtbaar.

 

T.a.v. moderator, benodigdheden:

 

  • Splitter POA-01-B
  • Kabel IEC/F 1,5 meter
  • Kabel IEC/IEC 5 meter
Severd
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Bedankt voor zover tobiastheebe, ik wacht de reactie van een moderator af.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5738Posts
  • 596Oplossingen
  • 3327Likes

Hey @Severd en welkom hier! 

Zo te zien is tobiastheebe je al super goed aan het helpen. Ik heb op mijn beurt de aansluitmaterialen jouw kant op gestuurd, laat je ons weten hoe het gaat als je dit binnen hebt? 🙂

Severd
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Dag Mariska, Dag Tobiastheebe, Ik heb de splitter en de modemkabel ontvangen en aangesloten. Downloadsnelheid 247 Mbps, upload 30 Mbps. Hier wordt ik toch wel enigszins blij van. De ruis welke meekomt met de download is met mijn technische kennis (ahum) niet beter maar voor 247 Mbps doe ik het. Bedankt hiervoor. Ik hen wat gegevens vanuit het modem meegezonden. Groet!

Downstream Channels

Channel 1:
Channel ID: 9
Downstream Frequency: 666000000 Hz
Modulation: 256 QAM
Power Level: 6.8 dBmV
Signal to Noise Ratio: 40.8 dB
MER: 40.9 dB
Correctable FEC: 346 codewords
Uncorrectable FEC: 0 codewords
Microreflections: 40 dBc
Channel 2:
Channel ID: 10
Downstream Frequency: 674000000 Hz
Modulation: 256 QAM
Power Level: 6.8 dBmV
Signal to Noise Ratio: 40.8 dB
MER: 40.8 dB
Correctable FEC: 253 codewords
Uncorrectable FEC: 0 codewords
Microreflections: 42 dBc
Channel 3:
Channel ID: 11
Downstream Frequency: 682000000 Hz
Modulation: 256 QAM
Power Level: 7.1 dBmV
Signal to Noise Ratio: 41.4 dB
MER: 41.3 dB
Correctable FEC: 318 codewords
Uncorrectable FEC: 0 codewords
Microreflections: 41 dBc
Channel 4:
Channel ID: 12
Downstream Frequency: 690000000 Hz
Modulation: 256 QAM
Power Level: 6.8 dBmV
Signal to Noise Ratio: 41.3 dB
MER: 41.4 dB
Correctable FEC: 326 codewords
Uncorrectable FEC: 0 codewords
Microreflections: 46 dBc
Channel 5:
Channel ID: 13
Downstream Frequency: 698000000 Hz
Modulation: 256 QAM
Power Level: 7.1 dBmV
Signal to Noise Ratio: 41.4 dB
MER: 41.4 dB
Correctable FEC: 1893 codewords
Uncorrectable FEC: 0 codewords
Microreflections: 41 dBc
Channel 6:
Channel ID: 14
Downstream Frequency: 706000000 Hz
Modulation: 256 QAM
Power Level: 7.0 dBmV
Signal to Noise Ratio: 41.4 dB
MER: 41.4 dB
Correctable FEC: 1709416 codewords
Uncorrectable FEC: 0 codewords
Microreflections: 43 dBc
Channel 7:
Channel ID: 15
Downstream Frequency: 714000000 Hz
Modulation: 256 QAM
Power Level: 7.2 dBmV
Signal to Noise Ratio: 41.4 dB
MER: 41.4 dB
Correctable FEC: 11407210 codewords
Uncorrectable FEC: 0 codewords
Microreflections: 33 dBc
Channel 8:
Channel ID: 16
Downstream Frequency: 722000000 Hz
Modulation: 256 QAM
Power Level: 7.3 dBmV
Signal to Noise Ratio: 41.4 dB
MER: 41.4 dB
Correctable FEC: 355 codewords
Uncorrectable FEC: 0 codewords
Microreflections: 33 dBc

Upstream Channels


Channel1:
Channel ID: 3
Upstream Frequency: 36000000 Hz
Modulation: 64 QAM
Bit Rate: 30720 kBits/sec
Power Level: 43.0 dBmV
Channel2:
Channel ID: 1
Upstream Frequency: 52000000 Hz
Modulation: 64 QAM
Bit Rate: 30720 kBits/sec
Power Level: 43.5 dBmV
Channel3:
Channel ID: 2
Upstream Frequency: 44500000 Hz
Modulation: 64 QAM
Bit Rate: 30720 kBits/sec
Power Level: 43.3 dBmV
Channel4:
Channel ID: 4
Upstream Frequency: 58800000 Hz
Modulation: 64 QAM
Bit Rate: 30720 kBits/sec
Power Level: 44.0 dBmV
Statistics

T3Timeouts: 2 timeouts
T4Timeouts: 8 timeouts





Severd
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Beste Tobiastheebe, Beste Experts, De internetsnelheid is enorm verbeterd, maar het Wifi blijft achter. In de buurt van het modem ~27 Mbps down en ~32 Mbps up. Ik heb andere kanalen geprobeerd met behulp van 'Wifi-analyzer' maar dat heeft geen resultaat opgeleverd. Kan ik iets aan de instellingen van de Cisco wijzigen wat mogelijk een acceptabele snelheid oplevert?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31057Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15499Likes

De ruis is inderdaad nog steeds aanwezig, had je ook de TV-kabel vervangen?

 

Je kunt de 2.4 en 5 GHz-radio's elk voorzien van een aparte SSID en vervolgens met de SSID voor 5 GHz verbinden. Test dan nog eens de snelheid. Zorg er tevens voor dat de 2.4 GHz-radio is ingesteld op kanaal 1, 6 of 11 en 20 MHz kanaalbreedte (niet 40 MHz gebruiken).

Severd
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

De TV-kabel is niet geleverd. Alleen een internet kabel en de splitter. De snelheden op 5G zijn: 43 down en 28 up. Wat de kanalen 1,6 en 11 betreffen, die zijn in mijn buurt overbezet. Ik ga kanaal 6 testen. Die zitten wat verder weg. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31057Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15499Likes

Ik had wel gevraagd aan de moderators om een nieuwe TV-kabel (IEC/IEC) van 5 meter toe te sturen, misschien is deze nog onderweg. De oude kabel maakt de installatie mogelijk nog ruis-/instralingsgevoelig op dit moment.

 

Is de 5 GHz-radio op 40 MHz kanaalbreedte ingesteld? Daarop zou je zeker 100+ Mbps moeten kunnen halen.

Severd
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Op kanaal 6 meet ik op 2.4 GHz 20 down en 21 up. Nauwelijks verschil dus.

Severd
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

5GHz staat op 40 auto. Ik haal dan 70 MB/s Scheelt idd. Ik wacht de TV-kabel even af. Veel dank voor de hulp.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7272Likes

@Severd De coaxkabel van 5 meter (voor de TV) is zo te zien nog onderweg. Binnen 2 a 3 dagen moet je deze wel binnen hebben. Het modem wat je nu hebt (Cisco 3928) is overigens ook al een ouder type modem. Als je het wilt kan ik kosteloos het nieuwste type modem (SmartWifi) toesturen.

Severd
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Hoi Paul, Ik heb ook het vermoeden dat deze modemrouter de drukte niet meer zo goed aan kan. Na de snelheidsverhoging van 90 naar 250 Mbps internet is het Wifi-signaal verder vertraagd. Zou je mij de SmartWifi willen toesturen? Alvast bedankt hiervoor.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7272Likes

@Severd Dankjewel voor jouw reactie! Ik heb gelijk een SmartWifi voor je geregeld. Binnen uiterlijk 4 werkdagen ontvang je het nieuwe modem met de pakketdienst van Post NL in huis. Het Cisco 3928 modem hoeft niet retour en mag je inleveren bij de milieustraat. Laat je onder dit topic weten hoe het nieuwe modem jou bevalt?

Severd
Topicstarter
Level 4
  • 35Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Goedemorgen allen, Ik heb de SmartWifi modemrouter ontvangen en geïnstalleerd. Dit toestel is toch wel een stukje techniek van de bovenste plank! Hier ben ik heel blij mee. De interface is mooi en zeer duidelijk. Het toestel is door de onopvallende kleur niet hinderlijk. Te meer door het ontbreken van knipperende lampjes welke na een tijdje allemaal doven.

Na installatie had ik meteen een sterk en zeer stabiel Wifi-netwerk, ondanks de drukte op de 2,4 GHz in onze wijk. Door de interferentie en de geconstateerde 4G/5G-ruis liep de Wifi-snelheid nog niet verder op. De Tv-kabel werd door de post nageleverd op zondag (jawel, ze hebben het nu al druk) Nadat ik de oude tv-kabel vervangen had liep de Wifi-snelheid op. Blijkbaar was de oude kabel gevoelig voor 4G/5G-ruis welke tobiastheebe constateerde. Op 2,4 GHz haal ik nu 49 Mbps up en 29 Mbps down op routerkanaal 13 (1,6 en 11 zijn te druk) Op de 5-GHz haal ik 70 down en 31 up. Kanaal geoptimaliseerd (auto). Internet over de kabel is 250 Mbps. Hier ben ik erg tevreden mee. Voorlopig kan ik weer een aantal jaartjes vooruit. Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden. Mariska, Paul en Tobiastheebe bedankt voor de hulp. Groet, Severd

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7272Likes

@Severd Ontzettend bedankt voor je terugkoppeling! Heel fijn om te lezen dat je blij bent met het nieuwe SmartWifi modem wat volledig aan jouw wensen voldoet. Zo te lezen behaal je nu ook weer een prima snelheid. Mochten wij je nog ergens mee kunnen helpen, dan weet je ons hier te vinden. 😉 Veel plezier met het nieuwe modem gewenst! 

Uitgelicht topic