1
Vraag
2
Reacties
PerryT

Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Traag internet in de avond

Dag,

Sinds deze eerste week van oktober 2021 is internet erg traag vanaf het begin van de avond. De hele dag toteen uur of 16:00 zijn de snelheden zoals die horen te zijn. De Ookla speedtest laat download snelheden van 300Mbps zien, oke dus.

Vanaf een uur of 17:00 wordt die snelheid opeens veel lager. Het lijkt of iedereen opeens op internet wil... Ookla speedtest snelheid meting laat gemiddeld 75Mbps zien. Dus laden alle sites opeens een stuk trager. 

Hebben meer mensen hier last van? En hebben die misschien een oplossing bedacht of gekregen van Ziggo?

Vooralsnog is het mij niet gelukt. De computers in huis zijn zeer recent en snel, de kabels in orde enz. En tenslotte werkte het toch ook prima vóór deze week...

Hoop dat er een oplossing is.

p.s. Als ik een computer (om t even welke) opnieuw opstart en dan een speedtest doe, blijkt die wel goed te zijn. Het is vervelend om dat steeds te moeten doen. Maar misschien helpt dit iemand aan een idee voor de oplossing.

vrgr, Perry

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
PerryT
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Dag Alex, 

Om kort te gaan. Nee, het probleem bestaat niet meer. 

Wat nou de precieze oplossing was...

Er speelden een paar dingen tegelijk. Allereerst heb ik gezorgd voor goede bekabeling (nieuw) naar m'n vaste computer, naar de router, enz.

De router heb ik de laatste firmware gegeven. De Ziggo modem/router een goede herstart gegeven. Daarmee werd het probleem al veel minder.

Ik gebruik als computers een Chromebook en een Chromebox. Dus voor de uitwisseling van ervaring voor andere gebruikers misschien handig te weten. De chromebook draait standaard ook Android apps, updates gaan automatisch, dus op zich werkt dit goed. Wel merk je soms, te zien in een diagnostic app, dat het processor gebruik en geheugen gebruik omhoog schiet tijdens updates. Normaal, lijkt mij. Maar precies toen ik de snelheid problemen ondervond, was er een Chrome OS release die bij heel veel mensen wereldwijd zorgde voor een enorme performance drop en enorm batterij gebruik. De update om dat te fixen na een paar dagen hielp enorm.

De Chromebox waar ik het over had was een nieuwe die ook standaard Android apps kan draaien. Maar laat dat nou niet ge-optimaliseerd zijn. Ook hier een enorme aanslag op de processor en geheugen tijdens updates. En daar is nog niks aan gedaan.

Inmiddels heb ik wel 2 bug reports naar de developer van deze chromebox gestuurd om het probleem te melden. En ik heb voor nu het gebruik van Android apps uitgeschakeld. Daarmee is de snelheid terug waar hij hoort.

Dus, ja, na deze lange uitleg, het probleem is er niet meer.

Maar wel bedankt voor het meedenken en de suggesties.

Vrgr, Perry 

Bekijk in context

9 Reacties 9
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Capaciteitsproblemen heeft Ziggo vrijwel niet en als die in een wijk opgemerkt worden, wordt dit opgelost.

 

Het lijkt meer op een signaalstoring probleem, want dit verschil is wel heel groot.

 

Om je binnenkomend signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

PerryT
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Dag Bert,

 

Dank je wel voor de snelle reactie. Ik heb nog niet de tijd kunnen nemen om je gevraagde gegevens op te zoeken.

Je beschrijft een mogelijk verbinding probleem. Dus heb ik vandaag de moeite genomen om de modem en router opnieuw te starten, mijn verbindingen na te lopen en opnieuw te maken en een splitter in de tv kabel te vervangen.  

De hele middag heb ik een vast bekabelde computer gebruikt en steeds kunnen testen op snelheid en gemerkt dat die prima is (300 Mbps). Het openen van meerdere tabs en websites ging allemaal snel, de Ookla tests naar verschillende servers en met verschillende tussenpozen, allemaal oké. Dus naar mijn beleving is er met de hele setup en de verbindingen weinig mis. Alles werkte zoals ik al heel lang gewend ben.

Tot een uur of 18:00. Plots stort de snelheid in, inloggen op sites en openen van nieuwe sites en tabs gaat opeens veel trager. De ookla tests die ik nu doe laten weer zo'n 75 Mbps zien. 

Als het de rest van de dag goed werkt en altijd rond 17:00 - 18:00 uur instort, dan lijkt er me toch een Ziggo netwerk probleem..

Waar kan ik dit verhaal kwijt? Want hoe ga ik de klantenservice  - storingen melden wat er mis gaat?

 

Hoop dat je kan helpen,

in ieder geval bedankt voor je moeite en tijd.

vrgr, Perry

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

Zij kunnen diep in de systemen kijken en je op weg helpen.

 

Maar het helpt enorm als je de gevraagde gegevens hier plaatst, want in de systemen kun je wel mogelijke fouten zien, maar niet de oorzaak en waar en om binnen uit te sluiten zijn gegevens wel van belang voor je.

Zit de oorzaak bij Ziggo = de 1e plaats / wandcontactdoos waar Ziggo je huis binnenkomt, de eerste splitter en de 1e korte kabels, dan zijn de kosten voor Ziggo, zit de oorzaak verder in je coax netwerk, is dit voor jezelf of als daar een monteur aan te pas komt volgt er een rekening.

Dit is te voorkomen door hier alvast de gevraagde gegevens te plaatsen.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1322Posts
  • 203Oplossingen
  • 664Likes

Dankjewel Bert voor je helpende hand aan @PerryT
Bert heeft helemaal gelijk over de capaciteit, daar zijn niet directe problemen en als die er wel zijn dan werken we die graag ook snel weg. 
Een signaalprobleem is ook niet heel logisch, aangezien de snelheid overdag ook gehaald wordt. Hier is het wel een heel specifieke kwestie dat het rond het begin van de avond problemen geeft. Iets met de router kan natuurlijk, het gaat hier om een voormalig UPC gebied en zijn modem staat niet in bridge modus. 

@Bert, heb je een idee waar we dit moeten zoeken?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Toch blijf ik bij de vraag van het inkomende signaal en dan het liefst 1 van overdag en 1 als de boel is ingestort.

 

Omdat het tussen 17 en 18 uur is, vermoed ik dat er iemand thuis komt en iets aanzet waardoor de boel bijna plat gaat en dat is in het binnenkomend en uitgaand signaal te zien als ruis of in de achterliggende systemen als inzakken van download of upload capaciteit.

PerryT
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

@all

Allereerst sorry dat ik geen foto's / diagnostics heb gepost. Had nachtdiensten en kwam er niet aan toe. Het beetje tijd heb ik besteed aan checken van "mijn" eind van de keten. 

Overdag gaat alles perfect, dus het lijkt me dat de hardware geen probleem is. Omdat elke dag na 17:00 de problemen beginnen, ging ik uit van een netwerk probleem. Wie er dan bij mij thuis komt weet ik precies, das niemand. We hebben geen onverwachte gebruikers van mijn aansluiting.. 

Wie er op het netwerk in mijn straat thuiskomt.. Geen idee. 

Tijdens de problemen gisteren heb ik contact gehad met klantenservice van Ziggo. Het koste me moeite om aan de helpende persoon uit te leggen dat ik geen WiFi problemen heb, maar vaste kabel problemen. Maar na 4x begreep hij het, gaf alleen aan dat Ziggo niks ermee gaat doen als mijn snelheid "maar" 75% wegzakt. Pas als de resterende snelheid lager is dan 10%.van waar ik voor betaal gaan ze het misschien onderzoeken... Mijn argument dat er misschien nog meer mensen in mijn buurt dezelfde problemen melden, maakte geen indruk. Accepteren, ademhalen, doorgaan. 

Ziggo vindt het "normaal". 

Wel voerde de persoon die me hielp een diagnostic uit. Terwijl het probleem er was, kon hij zien dat dle kwaliteit van de in en uitgaande signalen goed tot uitstekend was. Dat geloof ik dan. 

Sorry dat ik niet zo bedreven ben in diagnostics uit een modem zoeken. Als ik echt tijd heb, ga ik ervoor zitten. 

Maar ik ben wel dankbaar voor het meedenken en de hulp! 

Vrgr, Perry 

 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8988Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @PerryT,

 

We zijn inmiddels enige tijd verder. Speelt het probleem nog steeds?

PerryT
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Dag Alex, 

Om kort te gaan. Nee, het probleem bestaat niet meer. 

Wat nou de precieze oplossing was...

Er speelden een paar dingen tegelijk. Allereerst heb ik gezorgd voor goede bekabeling (nieuw) naar m'n vaste computer, naar de router, enz.

De router heb ik de laatste firmware gegeven. De Ziggo modem/router een goede herstart gegeven. Daarmee werd het probleem al veel minder.

Ik gebruik als computers een Chromebook en een Chromebox. Dus voor de uitwisseling van ervaring voor andere gebruikers misschien handig te weten. De chromebook draait standaard ook Android apps, updates gaan automatisch, dus op zich werkt dit goed. Wel merk je soms, te zien in een diagnostic app, dat het processor gebruik en geheugen gebruik omhoog schiet tijdens updates. Normaal, lijkt mij. Maar precies toen ik de snelheid problemen ondervond, was er een Chrome OS release die bij heel veel mensen wereldwijd zorgde voor een enorme performance drop en enorm batterij gebruik. De update om dat te fixen na een paar dagen hielp enorm.

De Chromebox waar ik het over had was een nieuwe die ook standaard Android apps kan draaien. Maar laat dat nou niet ge-optimaliseerd zijn. Ook hier een enorme aanslag op de processor en geheugen tijdens updates. En daar is nog niks aan gedaan.

Inmiddels heb ik wel 2 bug reports naar de developer van deze chromebox gestuurd om het probleem te melden. En ik heb voor nu het gebruik van Android apps uitgeschakeld. Daarmee is de snelheid terug waar hij hoort.

Dus, ja, na deze lange uitleg, het probleem is er niet meer.

Maar wel bedankt voor het meedenken en de suggesties.

Vrgr, Perry 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19161Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7271Likes

@PerryT Ontzettend fijn om te lezen dat het inmiddels naar volle tevredenheid werkt! En super dat je zo'n uitgebreide terugkoppeling met ons deelt onder dit topic. Mogelijk dat ander gebruikers op dit forum hier ook iets aan hebben.
Laat je het weten als wij je verder nog ergens mee kunnen helpen? Nog een prettig weekend!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic