1
Vraag
2
Reacties
webdokter

Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Traag en wegvallend internet met Ubee evw321b modem

Hallo,

 

Ik heb al een behoorlijke tijd last van traag internet waarbij de download snelheid niet gehaald wordt en de uploadsnelheid wel. De afgelopen maand heb ik echter problemen dat ook de upload snelheid niet gehaald wordt.

 

De modem heeft daarbij ook de laatste tijd veel last van een blauw upstream lampje. Ik heb zelf het vermoeden dat de modem langzaam aangeeft met pensioen te willen. Zou dat kunnen kloppen?

 

De kabel van de hoofdaansluiting naar de modem heb ik al vervangen maar dat heeft het probleem niet opgelost. Wat zou het probleem kunnen zijn?

 

Voor de volledigheid foto's toegevoegd van hoe de modem hangt en aangesloten is, wat de waarden zijn van de modem en een speedtest. 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Goedemorgen @webdokter, een warm welkom op de Ziggo Community!

Laten we het nieuwe jaar goed beginnen en ervoor zorgen dat jij weer met volle snelheid het internet op kan! Ontzettend fijn dat je ook direct de log van het modem hebt meegestuurd en een foto van de hoofdaansluiting. Op basis daarvan kunnen we gelijk door het scherm met je meekijken en actie ondernemen. 

Zoals je zelf al aangeeft is het modem al wat een ouder beestje. Ik heb deze dan ook omgeruild naar een Smart Wifi Modem (Connectbox). Deze ontvang je binnen enkele dagen via Post NL. Het oude modem mag je afgeven bij de milieustraat. Die hoeft niet naar ons retour. 

Ook de aansluiting en het signaal kan beter zoals onze Community topper @tobiastheebe al aangeeft. Ter vervanging van de UMU-01 heb ik je een POA-01 splitter toegestuurd en hierbij zit automatisch ook een nieuwe aansluitkabel voor je modem. Deze ontvang je afzonderlijk van het modem (brievenbuspakketje). Op de foto is ook een plastic kapje zichtbaar op de coax-kabel van de televisie. Dit is niet meer hedendaags en beschermt niet voldoende tegen invloeden van buitenaf op het signaal. Het advies is dan ook om deze te vervangen. Eventueel kan ik je ook een nieuwe coax-kabel voor de tv opsturen van 1,5 meter, 3 meter of 5 meter. Heb je een langere coax-kabel nodig? Dan kun je deze tegen de kostprijs zelf bestellen via deze pagina.

Uiteraard zijn we benieuwd naar je bevindingen zodra je alles hebt ontvangen en aangesloten. Mocht het signaal dan nog niet toereikend zijn of als jij nog problemen ervaart dan kunnen we altijd nog besluiten om een monteur toe te sturen. 

Bekijk in context

webdokter
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hallo @Meindert ,

 

Om het verhaal compleet te maken hierbij nog even de conclusie van mijn verhaal en probleem.

 

Er was in eerste instantie een monteur ingeroepen om mijn verbinding na te kijken. Deze monteur zou tussen 12 en 18 komen maar, ik kreeg een telefoontje dat het eerder tegen 19 uur zou worden en of dat een probleem zou zijn. Na aangegeven te hebben dat 19 uur geen probleem is kwam de monteur langs en zag gelijk dat de hoofdaansluiting niet goed was. Hij heeft een meting gedaan op de hoofdaansluiting en daaruit bleek dat deze goed was. Hij heeft de hoofdaansluiting vervangen en een POA-254 geplaatst. Hij heeft daarna de lijnen doorgemeten en alles was verder in orde (alleen de coax kabel naar de tv die door de muren loopt is verouderd en zou idealiter vervangen moeten worden. Qua snelheid was het nu in orde en na doormeten bleek dat mijn Netgear router 300mbit binnen krijgt echter maar 200mbit doorgeeft. (die dus gelijk vervangen voor een ASUS router).  Het probleem zou hiermee zijn verholpen (dit was op vrijdag)

 

Op dinsdag had ik weer problemen en na een herstart van de modem kon deze zich niet aanmelden. Dus telefonisch contact opgenomen met ziggo om dat aan te geven (leuk detail is dat bij geen internet het "bandje" aangeeft je de melding ook online kan doen. Hoe dan? :P) Er was een nieuwe afspraak gemaakt voor een tweede monteur op donderdag. Deze heeft de lijn doorgemeten en dan specifiek gekeken naar de upload aangezien daar het probleem zat. Ik had telkens geen of maximaal 1 upload kanaal. Na het doormeten van de lijn bleek dat er op 13 meter van de hoofdaansluiting een kabelbreuk zat. 

 

Ik had verwacht dat dit nog wel een tijdje kon duren echter tot mijn verbazing kwam ik vrijdag thuis en lag er een kaartje in de deur dat de kabel al gerepareerd was. Sindsdien ook geen problemen meer gehad en heb ik nu de volle snelheid zowel up als down ter beschikking. Ben erg blij dat op het eind de oplossing erg snel geregeld is. 

Bekijk in context

20 Reacties 20
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

Een aantal duidelijke problemen zowel de installatie in de meterkast als het signaal.

 

Het signaal komt zwak op het modem binnen (downstream) en het modem moet met maximaal vermogen zenden om Ziggo ook maar enigszins te kunnen bereiken (upstream). Er moeten vier US-kanalen gekoppeld zijn, maar omdat een zeer hoog zendvermogen nodig is, is het modem naar één US-kanaal teruggevallen. Samengevat is er teveel demping aanwezig.


Het aftakelement UMU-1006 is verouderd en deels verantwoordelijk voor het zwakke signaal, deze levert namelijk 10 dB demping in de downstream op. Mogelijk gaat er echter ook iets fout vóór het AOP, gezien het zeer hoge vermogen in de upstream. Tenslotte moet de TV-kabel worden voorzien van een nieuwe stekker, de huidige stekker met plastic kapje is afgekeurd.

 

Ziggo kan kosteloos een nieuwe splitter POA-01-B toesturen met IEC/F-kabel voor het modem. Ik vermoed dat er echter ook een monteursafspraak nodig zal zijn.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Goedemorgen @webdokter, een warm welkom op de Ziggo Community!

Laten we het nieuwe jaar goed beginnen en ervoor zorgen dat jij weer met volle snelheid het internet op kan! Ontzettend fijn dat je ook direct de log van het modem hebt meegestuurd en een foto van de hoofdaansluiting. Op basis daarvan kunnen we gelijk door het scherm met je meekijken en actie ondernemen. 

Zoals je zelf al aangeeft is het modem al wat een ouder beestje. Ik heb deze dan ook omgeruild naar een Smart Wifi Modem (Connectbox). Deze ontvang je binnen enkele dagen via Post NL. Het oude modem mag je afgeven bij de milieustraat. Die hoeft niet naar ons retour. 

Ook de aansluiting en het signaal kan beter zoals onze Community topper @tobiastheebe al aangeeft. Ter vervanging van de UMU-01 heb ik je een POA-01 splitter toegestuurd en hierbij zit automatisch ook een nieuwe aansluitkabel voor je modem. Deze ontvang je afzonderlijk van het modem (brievenbuspakketje). Op de foto is ook een plastic kapje zichtbaar op de coax-kabel van de televisie. Dit is niet meer hedendaags en beschermt niet voldoende tegen invloeden van buitenaf op het signaal. Het advies is dan ook om deze te vervangen. Eventueel kan ik je ook een nieuwe coax-kabel voor de tv opsturen van 1,5 meter, 3 meter of 5 meter. Heb je een langere coax-kabel nodig? Dan kun je deze tegen de kostprijs zelf bestellen via deze pagina.

Uiteraard zijn we benieuwd naar je bevindingen zodra je alles hebt ontvangen en aangesloten. Mocht het signaal dan nog niet toereikend zijn of als jij nog problemen ervaart dan kunnen we altijd nog besluiten om een monteur toe te sturen. 

webdokter
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Bedankt voor de snelle reactie 🙂   Het zou mooi zijn als dit ervoor kan zorgen dat het nieuwe (internet) jaar goed kan beginnen. Het plastic kapje weet ik dat die eigenlijk niet gebruikt moet worden echter is het tv-signaal goed en heb ik daar geen klagen over. Ik zal deze binnenkort wel gaan vervangen. 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

het gaat er ook om dat via dat plastic kapje er ruis kan komen in de weg naar het modem op de coax installatie 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

De stekker met plastic kapje maakt de installatie zeer ruisgevoelig omdat deze niet is afgeschermd tegen o.a. Digitenne, 4G en 5G. Instraling zorgt voor uiteenlopende problemen op de internetverbinding. Het nieuwe modem is hiervoor gevoeliger dan het huidige modem.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5789Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

Goedemorgen @webdokter

 

We zijn inmiddels alweer een weekje verder en als alles goed is heb je de nieuwe materialen ook thuis ontvangen.

Heb je al de tijd gehad om alles aan te sluiten en de verbinding opnieuw te testen?

 

We zijn enorm nieuwsgierig naar je bevindingen.

webdokter
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hoi @Jamyla ,

 

Ja ik heb de spullen in goed orde ontvangen en aangesloten. Het werkt nu allemaal weer naar behoren. 

Ik moet nog wel de coax bekabeling van de tv na lopen maar dat is van later belang.

Dank aan @Cecilia voor de snelle reactie en de oplossing 🙂

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

Zou je nogmaals de downstream/upstream-gegevens kunnen plaatsen zodat we kunnen zien of de problemen m.b.t. vermogen zijn opgelost?

webdokter
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@tobiastheebe Sorry voor de late reactie maar er waren wat zaken tussendoor gekomen.

Hierbij nog de data van de modem en als ik het zo bekijk zien die er wel goed uit.

 

Uploadsnelheid is weer in orde en internet lijkt ook weer stabieler te werken. Vindt het echter wel vreemd dat ik nog niet de 300mbit haal maar blijf steken op ongeveer 220mbit. Tevens is mijn tv signaal waar ik nooit problemen mee had wel een stuk slechter geworden. Heb nu wel nieuwe aansluitmateriaal (ziggo gecertificeerd) besteld om alles weer goed aan te sluiten. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

Qua vermogen zie ik nu goede waarden in zowel downstream als upstream. Wel lijkt er nog enige ruis aanwezig te zijn in de downstream, die mogelijk veroorzaakt dat je niet volledige downloadsnelheid haalt.

 

Verder zie ik dat het modem ongeveer een uur voor het maken van de screenshots opnieuw opgestart is, heb je dit zelf gedaan?

webdokter
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ja, klopt had even wat communicatie problemen tussen modem en router. 

webdokter
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Het leek eerst goed maar het begint nu toch wel een breinkraker te worden. Verbinding valt telkens weg en daarmee bedoel ik dan voornamelijk de upstream. Downstream lijkt als ik de waarden bekijk vrij goed (maar ben zeker geen expert hierin).  Alle aansluitingen en verbinding in huis geupgrade naar laatste standaard. Vreemde is dat mijn tv signaal sinds de nieuwe modem ook sterk achteruit is gegaan. 

 

Vandaag meermaals de modem herstart waarbij de laatste keer op het moment dat ik de stekker van de modem er weer in deed mijn tv begon te storen. Ergens lijkt het dat tv en internet bij mij met elkaar in de clinch liggen. 

 

Wat kan er nog aan de hand zijn?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

Verbinding valt telkens weg en daarmee bedoel ik dan voornamelijk de upstream.

Waar maak je dat uit op? Fluctueert het vermogen?

 

Het is inderdaad mogelijk dat er wederzijdse verstoring is tussen de TV en het modem. Dit zou opgelost kunnen worden met een retourbandfilter of andere splitter waarin zo'n filter is ingebouwd. Het vervangen van de POA-01-B door een POA-13-A is het makkelijkst.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75170Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Ik vind de upstream behoorlijk hoog en hoger dan de eerdere waarden die je plaatste.

Daar zit iets niet lekker richting Ziggo.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

Upstream is nu inderdaad 1 dB hoger dan vrijdag 28-1, nog net acceptabel. Mogelijk zorgt een (splitter met) retourbandfilter voor iets betere upstream.

 

 

Overigens, bij familie van ons in buitengebied fUPC staat de upstream al jarenlang probleemloos op 48~50 dBmV (na 6 dB demping van POA 03-UPC). Heb dit bij het een na laatste monteursbezoek (voor upgrade AOP) aangekaart bij monteur, die het niet nodig vond om verder actie te ondernemen.

 

1  44000000  50  5.120  64qam  3
2  28600000  50  2.560  64qam  6
3  31800000  50  2.560  64qam  5
4  37100000  50  5.120  64qam  4
5  50900000  48  5.120  64qam  2
6  57800000  48  5.120  64qam  1

Monica
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 772Posts
  • 154Oplossingen
  • 262Likes

Hey @webdokter. Het begint zeker een breinkraker te worden, onwijs balen dat het nog niet is opgelost. Omdat het na alle inspanningen nog steeds niet lekker werkt lijkt het ons verstandig om een storingsmonteur bij je langs te sturen. Problemen met ons signaal, onze hoofdaansluiting of onze apparatuur lost de monteur natuurlijk kosteloos voor je op.

Ik heb de afspraak voor nu ingepland op vrijdag 04-02 tussen 12:00-18:00 uur, je ontvangt hier per mail een bevestiging van. Past het niet? In dezelfde bevestigingsmail kan je een link vinden om de afspraak mee te wijzigen/annuleren, je kunt dan zelf een ander tijdvak selecteren. Of geef hier even een seintje, mocht de afspraak gewijzigd moeten worden. 

 

Houd je ons op de hoogte?

webdokter
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Bedankt voor de snelle reactie. Zodra de monteur is geweest en er meer bekend is laat ik het weten. 

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Hallo @webdokter


Ik heb begrepen dat de aannemer is langs geweest en de schade aan de buitenkabel heeft gerepareerd.
Hoe gaat het na deze werkzaamheden met de verbinding? 

webdokter
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hallo @Meindert ,

 

Om het verhaal compleet te maken hierbij nog even de conclusie van mijn verhaal en probleem.

 

Er was in eerste instantie een monteur ingeroepen om mijn verbinding na te kijken. Deze monteur zou tussen 12 en 18 komen maar, ik kreeg een telefoontje dat het eerder tegen 19 uur zou worden en of dat een probleem zou zijn. Na aangegeven te hebben dat 19 uur geen probleem is kwam de monteur langs en zag gelijk dat de hoofdaansluiting niet goed was. Hij heeft een meting gedaan op de hoofdaansluiting en daaruit bleek dat deze goed was. Hij heeft de hoofdaansluiting vervangen en een POA-254 geplaatst. Hij heeft daarna de lijnen doorgemeten en alles was verder in orde (alleen de coax kabel naar de tv die door de muren loopt is verouderd en zou idealiter vervangen moeten worden. Qua snelheid was het nu in orde en na doormeten bleek dat mijn Netgear router 300mbit binnen krijgt echter maar 200mbit doorgeeft. (die dus gelijk vervangen voor een ASUS router).  Het probleem zou hiermee zijn verholpen (dit was op vrijdag)

 

Op dinsdag had ik weer problemen en na een herstart van de modem kon deze zich niet aanmelden. Dus telefonisch contact opgenomen met ziggo om dat aan te geven (leuk detail is dat bij geen internet het "bandje" aangeeft je de melding ook online kan doen. Hoe dan? :P) Er was een nieuwe afspraak gemaakt voor een tweede monteur op donderdag. Deze heeft de lijn doorgemeten en dan specifiek gekeken naar de upload aangezien daar het probleem zat. Ik had telkens geen of maximaal 1 upload kanaal. Na het doormeten van de lijn bleek dat er op 13 meter van de hoofdaansluiting een kabelbreuk zat. 

 

Ik had verwacht dat dit nog wel een tijdje kon duren echter tot mijn verbazing kwam ik vrijdag thuis en lag er een kaartje in de deur dat de kabel al gerepareerd was. Sindsdien ook geen problemen meer gehad en heb ik nu de volle snelheid zowel up als down ter beschikking. Ben erg blij dat op het eind de oplossing erg snel geregeld is. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic