7hijs
Gedreven Liefhebber
  • 38Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Traag Internet

Beste mensen,

 

Wij hebben thuis sinds 3 weken Ziggo en in het begin leek alles een stuk beter te werken (eerst hadden wij maar 24 mbps). Alleen na een tijdje begonnen wij een probleem op te merken. Het probleem is dat we alles meerdere keren (vaak een stuk of 4 keer) moeten refreshen voordat dingen laden. Daarna laad het wel direct in. Dit is zowel met internet kabel als met wifi. Wij hebben de router al een keer gereset en meerdere keren aan en uit gezet. Ik weet zelf niet waar het aan zou kunnen liggen… Heeft iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen?

 

Groeten, Thijs

1 Geaccepteerde oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Tom.
Expert
Expert
  • 5441Posts
  • 204Oplossingen
  • 1227Likes

Weet je zeker dat dit de aop is?

Zit ie niet in de meterkast?

Je modem waardes zijn heel erg slecht trouwens ?

 

Bekijk in context

85 Reacties 85
Tom.
Expert
Expert
  • 5441Posts
  • 204Oplossingen
  • 1227Likes

Zou je wat foto's kunnen maken van je aop (hoofdaansluiting) en wat daar op aangesloten zit?

(Bijvoorbeeld Splitter, Kabels,Modem, Signaal versterker)

(Zit bij veel mensen in de meterkast)

 

 

 

Om je signaal te kunnen beoordelen:

 

Kun je de up- en downstream waarden en netwerkhistorie van je modem hier posten?

 

Instructies:

https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van... 

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 47605Posts
  • 2879Oplossingen
  • 10487Likes

@7hijs aanvulling op bericht hierboven:

2 oorzaken die hier met regelmaat langskomen, die het niet laden kunnen veroorzaken:

1. Log in op de modem
2. Ga naar 'Geavanceerde instellingen'
3. Klik op 'DHCP'
4. Vink bij automatische instellingen onder 'DHCPv6 Server' Stateful aan
5. Klik eronder op 'Wijzigingen toepassen'

 

 

2

Heeft de Mediabox XL met een netwerkkabel of wifi verbinding met het modem?

Heb je de Mediabox XL of Horizon box opgenomen in een thuisnetwerk met je afstandsbediening?

Laat SVP even weten, er zijn nogal wat problemen met deze wijze van aansluiten en instellen van de Mediabox XL.

7hijs
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 38Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hey, 

@Tom. Ik begin even met de foto’s van het aansluitpunt:

Aansluitpunt (aop)

DSL aansluiting zit overigens niet op dezelfde plek. 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 666000000 -9 36 256qam 9
2 602000000 -9 37 256qam 1
3 610000000 -8 37 256qam 2
4 618000000 -8 33 256qam 3
5 626000000 -8 37 256qam 4
6 634000000 -7 37 256qam 5
7 642000000 -9 37 256qam 6
8 650000000 -9 37 256qam 7
9 658000000 -8 37 256qam 8
10 738000000 -8 37 256qam 18
11 746000000 -9 36 256qam 19
12 754000000 -8 36 256qam 20
13 762000000 -8 36 256qam 21
14 770000000 -10 36 256qam 22
15 778000000 -8 37 256qam 23
16 786000000 -10 35 256qam 24
17 794000000 -10 35 256qam 25
18 802000000 -9 36 256qam 26
19 810000000 -11 35 256qam 27
20 818000000 -9 36 256qam 28
21 826000000 -10 35 256qam 29
22 834000000 -10 35 256qam 30
23 842000000 -9 36 256qam 31
24 850000000 -12 34 256qam 32

 

Gebundelde downstream-kanalen 

Kanaal Locked Status RxMER (dB)  Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 36.610 9236668718 30052
2 Goed (Locked) 37.636 9233929508 10493
3 Goed (Locked) 37.636 9233927326 8483
4 Goed (Locked) 33.487 9233870201 68701
5 Goed (Locked) 37.636 9233926977 13424
6 Goed (Locked) 37.636 9233929120 12439
7 Goed (Locked) 37.356 9233914881 19590
8 Goed (Locked) 37.356 9233911242 20485
9 Goed (Locked) 37.356 9233922018 20119
10 Goed (Locked) 37.356 9233889952 52655
11 Goed (Locked) 36.610 9233872489 70640
12 Goed (Locked) 36.610 9233884201 59475
13 Goed (Locked) 36.610 9233858151 73026
14 Goed (Locked) 36.610 9233841334 103024
15 Goed (Locked) 37.356 9233860233 74748
16 Goed (Locked) 35.780 9233829622 116157
17 Goed (Locked) 35.780 9233829082 117205
18 Goed (Locked) 36.610 9233835370 99190
19 Goed (Locked) 35.084 9232843961 1100133
20 Goed (Locked) 36.175 9233709006 238150
21 Goed (Locked) 35.780 9233792534 155176
22 Goed (Locked) 35.780 9233763767 162583
23 Goed (Locked) 36.610 9232400672 727834
24 Goed (Locked) 35.084 9232070644 846547

 

Gebundelde upstream-kanalen 

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 58800000 57 5.120 64qam 8

 

Gebundelde upstream-kanalen 

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 7 0

 

@Be rt

Het bleek inderdaad dat het op stateless stond en niet op stateful. Dat zou dan evt het probleem op kunnen lossen. De mediabox is verbonden via kabel. Dat wilde wij eerst graag draadloos doen, maar (wij weten niet helemaal zeker waarom) dat werkte niet. Onze lease tijd staat trouwens op 3600 en ik zag dat die bij jou (of van wie die screen shot ook is) veel hoger staat. Zal ik dat nog aanpassen?

 

Groeten, Thijs

Tom.
Expert
Expert
  • 5441Posts
  • 204Oplossingen
  • 1227Likes

Weet je zeker dat dit de aop is?

Zit ie niet in de meterkast?

Je modem waardes zijn heel erg slecht trouwens ?

 

Bekijk in context

7hijs
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 38Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Tom. 

In de meterkast zit het niet. Er zijn 2 andere plekken waar het evt wel zou kunnen zitten, maar wat is het verschil tussen een normaal tv-aansluitingspunt (ik weet de correct naam niet) en het aop? 

 

 

7hijs
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 38Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik krijg op speedtest.net dit als internetsnelheid (pakket van 250 mbps) dus dat zou moeten kloppen. Toch duurt het soms dus lang om dingen te openen en moet je soms een paar keer refreshen voordat er iets gebeurt.

Tom.
Expert
Expert
  • 5441Posts
  • 204Oplossingen
  • 1227Likes

Een AOP is de plaats waar het kabelnetwerk overgaat naar uw binnenhuisinstallatie.

Zou je het frontje er eens af kunnen schroeven en daar 'n foto van maken?

Als je maar een kabel gebruikt op die aansluiting hoef je de splitter niet te gebruiken.

Die zorgt alleen maar voor onnodige signaal demping in jou geval.

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 47605Posts
  • 2879Oplossingen
  • 10487Likes

@7hijs Ik begrijp iets nog niet, je hebt een modem en een Mediabox XL zie ik in je profiel.

Je schrijft ook: “De mediabox is verbonden via kabel.”

Is de mediabox XL verbonden met een netwerkkabel aan je modem?

Zo ja, laat even weten want dat is niet de bedoeling, dan krijg je geheid problemen met internetverbindingen en met de Mediabox XL, beiden hebben een modem en een router en die gaan elkaar in de weg zitten.

Je binnenkomend signaal / downstream is veel te laag en je uitgaan signaal / upstream is veel te hoog en daar zouden minstens 4 kanalen moeten zitten en er staan veel te veel Post RS Errors, dat zou vrijwl 0 moeten zijn.

Ik zie op je foto ook maar één kabel aangesloten, waar zit de Mediabox XL aangesloten aan de coax?

Je schreef ook: “Er zijn 2 andere plekken waar het evt wel zou kunnen zitten, maar wat is het verschil tussen een normaal tv-aansluitingspunt (ik weet de correct naam niet) en het aop? “

Kun je van die 2 andere ook een foto van plaatsen?

Want ik heb het vermoeden, gezien het hopeloze signaal, dat dit niet de eerste plaats = Abonnee Overname Punt = AOP is waar Ziggo je woning binnenkomt.

7hijs
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 38Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb de Mediabox XL net van de kabel afgehaald, maar ik snap eigenlijk niet helemaal waarom er dan 4 netwerkkabel-poorten op de Mediabox XL zitten. Ik kreeg de box de vorige keer niet draadloos op het thuisnetwerk en heb het daarom maar via kabel gedaan. In ons huis zitten volgens mij 6 coax-aansluitpunten. Naar mijn idee zien die er allemaal hetzelfde uit, ik zal er morgen even naar gaan kijken. De mediabox XL zit op een andere verdieping aangesloten op coax, maar ik weet zelf eigenlijk hoe de kabels lopen. Het zou inderdaad kunnen dat het toch op een andere plek is. 

 

Even een heel andere vraag, wij willen nog een versterker kopen en ik vroeg me even af wat jullie aanraden. Wij waren zelf van plan om de TP-Link te kopen, maar wij weten niet helemaal zeker hoe dat zit met Mesh. Wat raden jullie aan?

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 47605Posts
  • 2879Oplossingen
  • 10487Likes

@7hijs schreef: “Ik heb de Mediabox XL net van de kabel afgehaald, maar ik snap eigenlijk niet helemaal waarom er dan 4 netwerkkabel-poorten op de Mediabox XL zitten.”

In oud-UPC gebied is de Mediabox XL zowel het modem zijn als mediabox en heb je een apart modem als je dit wenst.

In oud-Ziggo gebied krijg je altijd een los modem, omdat het daar technisch anders is in de achtergrond.

 

“Even een heel andere vraag, wij willen nog een versterker kopen en ik vroeg me even af wat jullie aanraden. Wij waren zelf van plan om de TP-Link te kopen, maar wij weten niet helemaal zeker hoe dat zit met Mesh. Wat raden jullie aan?”

Er zijn grofweg 2 stromingen te vinden, die beiden heel goed kunnen werken voor een goede wifi verbinding.

Een aantal mensen hebben zeer goede ervaringen met mesh.

Ik heb een prima wifi dekking met 2 bekabelde Wifiboosters / Access Points van Ziggo met elk 4 UTP uitgangen waar ik ook regelmatig gebruik van maak om een bekabelde verbinding te hebben op die plekken, die je kunt huren bij Ziggo voor € 2 euro per maand en een wifibooster via de stroom op een plek waar met goed fatsoen geen netwerkkabel meer gelegd kan worden en mijn apparaten springen vloeiend over als ik door het huis loop, maar dat vergt wel meer instelwerk als met mesh.

7hijs
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 38Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wij wonen in Utrecht, wat als het goed is uit-UPC gebied is, maar we kregen er alsnog een modem bij. Zal ik dan de Mediabox XL als modem gebruiken (als dat überhaupt mogelijk is) of toch het modem van Ziggo? 

 

Dit zou eventueel het punt kunnen zijn waar de aop zit. 

kabel links: Mediabox XL (niet de originele kabel Ziggo, want die was te kort) kabel rechts: -

 

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 47605Posts
  • 2879Oplossingen
  • 10487Likes

“Dit zou eventueel het punt kunnen zijn waar de aop zit. “

Je had het ook nog over een 3e plaats?

Soms is het heel lastig om te bepalen wat de eerste plaats is waar Ziggo je woning binnenkomt, je kunt nog gebruik maken van de installatiegarantie van Ziggo, een monteur komt dan alles in orde maken voor 1 TV, 1 telefoon en 1 computer aansluiting.

Verder kan hij dan ook nog meer in orde maken tegen kostprijs mocht je dit willen.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/service-van-ziggo/monteur/monteur-kiezen#/hulp-bij-installatie/

7hijs
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 38Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Gebundelde downstream-kanalen 

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 666000000 -10 36 256qam 9
2 602000000 -10 36 256qam 1
3 610000000 -10 37 256qam 2
4 626000000 -9 37 256qam 4
5 634000000 -11 36 256qam 5
6 642000000 -11 36 256qam 6
7 674000000 -10 36 256qam 10
8 682000000 -9 37 256qam 11
9 690000000 -10 36 256qam 12
10 698000000 -10 36 256qam 13
11 706000000 -11 36 256qam 14
12 714000000 -11 35 256qam 15
13 722000000 -11 36 256qam 16
14 754000000 -11 36 256qam 20
15 762000000 -12 35 256qam 21
16 786000000 -11 35 256qam 24
17 794000000 -12 35 256qam 25
18 802000000 -12 35 256qam 26
19 810000000 -12 35 256qam 27
20 818000000 -12 35 256qam 28
21 826000000 -12 35 256qam 29
22 834000000 -12 35 256qam 30
23 842000000 -12 35 256qam 31
24 850000000 -13 34 256qam 32

 

Gebundelde downstream-kanalen 

Kanaal Locked Status RxMER (dB)  Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 36.610 46094267 179
2 Goed (Locked) 36.387 43743461 139
3 Goed (Locked) 37.356 43741129 259
4 Goed (Locked) 37.356 43743977 225
5 Goed (Locked) 36.610 43743262 284
6 Goed (Locked) 36.610 43741508 137
7 Goed (Locked) 36.387 43746594 246
8 Goed (Locked) 37.356 43741879 149
9 Goed (Locked) 36.610 43748622 284
10 Goed (Locked) 36.610 43749860 363
11 Goed (Locked) 36.387 43751207 254
12 Goed (Locked) 35.595 43751589 384
13 Goed (Locked) 36.387 43752514 220
14 Goed (Locked) 36.387 43752944 415
15 Goed (Locked) 35.780 43748352 448
16 Goed (Locked) 35.595 43753292 478
17 Goed (Locked) 35.084 43753565 713
18 Goed (Locked) 35.595 43754639 518
19 Goed (Locked) 35.595 43755298 380
20 Goed (Locked) 35.595 43758053 563
21 Goed (Locked) 35.084 43758383 723
22 Goed (Locked) 35.595 43759092 555
23 Goed (Locked) 35.084 43755092 650
24 Goed (Locked) 34.346 43758434 1599

 

 

Gebundelde upstream-kanalen 

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 58800000 57 5.120 64qam 8

 

Gebundelde upstream-kanalen 

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 1 0

 

Is dit beter? Het staat nu op de plek waarvan het het meest waarschijnlijk is dat het ons AOP is. 

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 47605Posts
  • 2879Oplossingen
  • 10487Likes

@7hijs Heb je al een installatiemonteur geregeld?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 8214Posts
  • 671Oplossingen
  • 1761Likes

Goedemiddag @7hijs en welkom op de Community 

Fijn dat je hiermee even aan de bel trekt! Ik begrijp uit je verhaal dat je net een pakket van ons hebt aangesloten maar het werkt helaas nog niet zoals het hoort. Zoals @Be rt ook aangeeft heb je recht op een gratis installatiemonteur die alles voor je komt aansluiten.
Is het een idee dat een afspraak voor je in inplan? Ik hoor graag op welke data een afspraak het beste uitkomt. 

7hijs
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 38Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank allen! Nu werkt alles naar behoren (als het goed is tenminste) ik weet niet hoe het zit met de modemwaarden, maar: 

Gebundelde downstream-kanalen 

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 666000000 -9 36 256qam 9
2 602000000 -10 36 256qam 1
3 610000000 -10 37 256qam 2
4 626000000 -9 37 256qam 4
5 634000000 -10 36 256qam 5
6 642000000 -10 37 256qam 6
7 674000000 -10 36 256qam 10
8 682000000 -8 37 256qam 11
9 690000000 -10 36 256qam 12
10 698000000 -10 36 256qam 13
11 706000000 -11 36 256qam 14
12 714000000 -11 35 256qam 15
13 722000000 -11 36 256qam 16
14 754000000 -11 36 256qam 20
15 762000000 -11 35 256qam 21
16 786000000 -11 35 256qam 24
17 794000000 -12 35 256qam 25
18 802000000 -12 35 256qam 26
19 810000000 -12 35 256qam 27
20 818000000 -11 35 256qam 28
21 826000000 -12 35 256qam 29
22 834000000 -11 35 256qam 30
23 842000000 -12 35 256qam 31
24 850000000 -13 34 256qam 32

 

Gebundelde downstream-kanalen 

Kanaal Locked Status RxMER (dB)  Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 36.610 2762953721 7323
2 Goed (Locked) 36.610 2760606468 3695
3 Goed (Locked) 37.636 2760604639 3239
4 Goed (Locked) 37.636 2760606580 4130
5 Goed (Locked) 36.387 2760603991 6081
6 Goed (Locked) 37.356 2760602353 5760
7 Goed (Locked) 36.610 2760605347 7947
8 Goed (Locked) 37.356 2760601772 6713
9 Goed (Locked) 36.387 2760605845 9521
10 Goed (Locked) 36.610 2760606359 10323
11 Goed (Locked) 36.387 2760604513 13393
12 Goed (Locked) 35.595 2760601320 17094
13 Goed (Locked) 36.387 2760605107 14089
14 Goed (Locked) 36.387 2760598046 21815
15 Goed (Locked) 35.780 2760589076 26202
16 Goed (Locked) 35.780 2760581676 38567
17 Goed (Locked) 35.084 2760567051 53712
18 Goed (Locked) 35.595 2760585720 35934
19 Goed (Locked) 35.595 2760589277 32889
20 Goed (Locked) 35.780 2760586292 38819
21 Goed (Locked) 35.084 2760566320 59254
22 Goed (Locked) 35.595 2760572372 49063
23 Goed (Locked) 35.084 2760143132 207360
24 Goed (Locked) 34.484 2759902812 347670

 

Gebundelde upstream-kanalen 

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 58800000 57 5.120 64qam 8

 

Gebundelde upstream-kanalen 

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 1 0

 

Als het niet goed is, zullen we alsnog een monteur langs laten komen.

Tom.
Expert
Expert
  • 5441Posts
  • 204Oplossingen
  • 1227Likes

De modem waardes zijn nog even slecht ?

Binnen de kortste keren heb je weer problemen.

Ik raad je aan om samen met @Paul Ziggo 'n afspraak in te plannen voor een monteur ?

 

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 47605Posts
  • 2879Oplossingen
  • 10487Likes

@7hijs Hier ga je geheid problemen mee krijgen, te laag signaal, te vel vermogen nodig om Ziggo te bereiken en veel ruis zijnde de Post RS Errors.

Ik ben het geheel met @Tom. eens, nu heb je nog recht op een installatiemonteur, later niet meer en ben je afhankelijk van de Corona maatregelen en mogelijk ook nog voor kosten als er meer richting je TV gedaan moet worden.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 2307Posts
  • 197Oplossingen
  • 275Likes

Hi @7hijs 

Hier is nog werk aan de winkel! Ik zie dat er inmiddels een monteur voor je ingeland is. Laat je ons weten hoe het afloopt?

Uitgelicht topic