1
Vraag
2
Reacties
Antepli

Level 5
  • 45Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Tp link deco m4: Vragen over downloadsnelheid

Dag allemaal,

 

We hebben sinds kort een set tp link deco m4 thuis. Deze set heb ik aangeschaft omdat we op de eerste verdieping een wifi download snelheid hadden van tussen de 10 en 20 mbits. De deco's heb ik volgens de instructies aangesloten aan de modem. Ik heb de deco's op Access Point gezet. En de 2,4 ghz en 5 ghz van de modem uitgeschakeld. Nu merk ik het volgende:

De wifi download snelheid op de eerste verdieping gestegen naar 30-40 mbits.

De wifi download snelheid op de begane grond gedaald van 300 mbits naar 70-80 mbits.

Weet iemand hoe dat kan? En moet ik perse de wifi van de modem uitzetten? En hoe kan ik ervoor zorgen dat de download snelheid op de eerste verdieping nog hoger word, bijv. min 100 mbits?

Alvast bedankt.

Antepli

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Wanneer het modem in bridge mode staat, moet de router direct met het modem verbonden worden zonder switch. Het modem geeft in bridge mode namelijk slechts een publiek IP-adres c.q. DHCP-lease door op LAN-poort 1. Op de router kan uiteraard wel een switch worden aangesloten.

 

Overigens gaat bridge mode niet direct resulteren in betere snelheden via WiFi. Daarvoor is de plaatsing van (en bij draadloze backhaul, de onderlinge afstand tussen) de AP's van het grootste belang.

Bekijk in context

11 Reacties 11
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Waarschijnlijk heb je getest terwijl je verbonden was op 2.4 GHz. Op die frequentieband is ~80 Mbps de maximaal haalbare snelheid. Voor hogere snelheden moet je op 5 GHz verbinden.

 

Hoe zijn de AP's verbonden, bekabeld of draadloos? Bekabeld geeft uiteraard de beste prestaties.

Antepli
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Hoe maak ik met mijn deco's verbinding met 5 ghz dan? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Helaas is het op de meeste apparaten niet mogelijk om handmatig op 5 GHz een verbinding te maken. Gescheiden SSID's voor 2.4 en 5 GHz gaan tegen het principe van mesh WiFi in.

 

Het is de taak van de Deco AP's om verbonden apparaten naar 5 GHz te 'sturen' (band steering). Het is echter aan het apparaat om hieraan gevolg te geven. Het kan verder een paar minuten duren voordat de daadwerkelijke overschakeling van 2.4 naar 5 GHz plaatsvindt en vaak gaat het sneller als het apparaat niet in standby is. Daarnaast wordt 5 GHz snel gedempt door beton en isolatie.

 

Lees ook eens de Leidraad voor TP-Link DECO door.

 

Eventueel kun je wel 5 GHz ingeschakeld laten op de modemrouter. Dan kun je in de woonkamer altijd handmatig naar die SSID overschakelen (indien het niet lukt om automatisch via 5 GHz verbonden te worden door de Deco AP's) en haal je waarschijnlijk wel 300 Mbps.

Arjan25

Level 9
  • 280Posts
  • 7Oplossingen
  • 64Likes

@Antepli 

 

Zelf gebruik ik op 1 laptop 5ghz, omdat hij op 2,4 ghz steeds verbinding verliest.

Telefoons en andere apparaten in huis werken wel zonder problemen op 2,4 ghz.

Zelf heb ik dit probleem opgelost, door het gast netwerk aan te zetten en alleen daar de 5 ghz aan te zetten en de laptop daarmee te laten verbinden.

Andre Verbeek

Level 9
  • 296Posts
  • 21Oplossingen
  • 96Likes

Je kan de wifi uitzetten op de modem (of de modem in bridge, maar dan heb je een switch nodig). De deco’s bedraad aansluiten. In de deco app kan je de 2,4ghz uitzetten. Bij mij is op het gast-netwerk de 5.0 en 2.4 ghz aan. Op het prive netwerk heb ik de 2.4 ghz uit. Geef deze netwerken een andere naam en jouw snelle apparaten kan je verbinden op het snelle netwerk. Overige apparaten kunnen via gast netwerk.

Antepli
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Oww ok dus als ik het modem in bridge mode wilt laten zetten, dan heb ik een switch nodig. Dit werd niet verteld door medewerker ziggo.

Antepli
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Ik heb inmiddels de kabel tussen de deco en het modem verwisseld en het heeft behoorlijk geholpen. De snelheid van de deco's is gestegen van 80 naar 140 mbits. Op de eerste verdieping heb ik wisselende snelheden tusen 50 en 100 mbits. Dit is toch voldoende voor een laptop om thuis te werken?

Andre Verbeek

Level 9
  • 296Posts
  • 21Oplossingen
  • 96Likes

Als de modem in bridge is, kan je alleen netwerk poort1 gebruiken. Op die poort (met netwerkkabel) een switch aansluiten. Vanuit de switch de netwerkkabels naar de deco’s en eventuele andere be-kabelde apparaten. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Wanneer het modem in bridge mode staat, moet de router direct met het modem verbonden worden zonder switch. Het modem geeft in bridge mode namelijk slechts een publiek IP-adres c.q. DHCP-lease door op LAN-poort 1. Op de router kan uiteraard wel een switch worden aangesloten.

 

Overigens gaat bridge mode niet direct resulteren in betere snelheden via WiFi. Daarvoor is de plaatsing van (en bij draadloze backhaul, de onderlinge afstand tussen) de AP's van het grootste belang.

Andre Verbeek

Level 9
  • 296Posts
  • 21Oplossingen
  • 96Likes

@tobiastheebe Oeiii ja oooppsss… mijn fout. Inderdaad vanaf de modem (in dit geval) de hoofd deco aansluiten. Vanuit deze deco naar de switch. 

@Antepli Mijn voorgaand bericht over de switch is dus fout, sorry.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@Antepli, Hoe gaat het momenteel met de internet verbinding? Werkt alles nu goed i.c.m. de Deco set? En hoe is de snelheid?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic