1
Vraag
2
Reacties
MartienLaarbeek

Level 4
  • 41Posts
  • 3Oplossingen
  • 15Likes

Tp-Link M4 deco installeren zonder afzonderlijk netwerk?

Ik heb van Ziggo een driedelige tp-link deco set ontvangen. Het is vooral bedoel omdat iets verder van de connectbox af de wifi wel eens wat traag wil worden of uitvallen. Echter toen ik de eerste van de drie begon te installeren via de app, kreeg ik vragen over een netwerk: welke naam ik het wilde geven, welk wachtwoord enz. enz.  Het is echter niet mijn bedoeling een soort thuiswerk te creëren,  ik ben alleenstaande en heb meestal maar één apparaat in gebruik: óf de pc, óf de telefoon en een doodenkele keer een laptop en wil graag dat het signaal een beetje oké blijft als ik een keer achter in de tuin zit  (door een van die deco's in een schuurtje te zetten) De andere twee wilde ik dan in de keuken en in de slaapkamer (die ook allebei aan de tuin grenzen).  Is het niet mogelijk het zo in te richten zonder afzonderlijke netwerknamen maar dus gewoon versterking van  het aanwezige netwerk?

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

Nee, het Deco netwerk heeft een eigen naam/SSID.

Als u de Deco M4 geïnstalleerd hebt, dan kan u het beste de wifi van de ConnectBox uitzetten. U kan de wifi ook aan laten, maar leest u punt 6 van de Leidraad eens.


Tip: de Deco set installeren en daarna In AP mode zetten.

Bekijk in context

5 Reacties 5
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

Nee, het Deco netwerk heeft een eigen naam/SSID.

Als u de Deco M4 geïnstalleerd hebt, dan kan u het beste de wifi van de ConnectBox uitzetten. U kan de wifi ook aan laten, maar leest u punt 6 van de Leidraad eens.


Tip: de Deco set installeren en daarna In AP mode zetten.

MartienLaarbeek
Topicstarter
Level 4
  • 41Posts
  • 3Oplossingen
  • 15Likes

Dank je!  Ik heb een setje met drie van die apparaten, betekent dat dat die dan ook alle drie een eigen ssid hebben?  Op zich hoeft het niet zo'n punt te zijn maar ik vraag me nog wel af of het problemen kan geven dat ze elkaar in de weg gaan zitten.  Vooral achter in de tuin heb ik, zoals gezegd slechte wifi en in de slaapkamer houdt het ook niet over maar de totale oppervlakte is misschien juist wat te klein om er drie te plaatsen. Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe het zit als ik met mijn mobieltje een filmpje maak en daarbij van de huiskamer naar de schuur loop. Ook is het zo dat er nog één vaste pc is  die via een bekabeld netwerk met de router is verbonden. De printer is dan weer via een usb-aansluiting met die pc verbonden maar heeft ook een draadloos netwerk voor het geval ik een keer vanaf een laptop wil printen. 

Tenslotte: op de Ziggo-modem kan ik een afzonderlijk gast-netwerk instellen, kan dat ook nog als ik de wifi van  de ziggo modem uitschakel?

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@MartienLaarbeek  schreef:

Ik heb een setje met drie van die apparaten, betekent dat dat die dan ook alle drie een eigen ssid hebben..

 

....Vooral achter in de tuin heb ik, zoals gezegd slechte wifi en in de slaapkamer houdt het ook niet over maar de totale oppervlakte is misschien juist wat te klein om er drie te plaatsen...

...Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe het zit als ik met mijn mobieltje een filmpje maak en daarbij van de huiskamer naar de schuur loop. Ook is het zo dat er nog één vaste pc is  die via een bekabeld netwerk met de router is verbonden. De printer is dan weer via een usb-aansluiting met die pc verbonden maar heeft ook een draadloos netwerk voor het geval ik een keer vanaf een laptop wil printen. 

 

Tenslotte: op de Ziggo-modem kan ik een afzonderlijk gast-netwerk instellen, kan dat ook nog als ik de wifi van  de ziggo modem uitschakel?

 



Als u de overige 2 Deco stations m.b.v. wifi onderling aansluit, dan moet de onderlinge afstand natuurlijk niet te groot worden. Heeft u in de tuin dan geen wifi ontvangst, dan zal u de station(s) daarvoor moeten verplaatsen, zodat aan het einde van de lijn ( van de stations ) één station, dichter bij de tuin komt te staan.

Alle stations worden m.b.v. de app toegevoegd tot één netwerk, met één SSID/naam en één password. Het mesh systeem in de Deco, zorgt ervoor dat u zonder problemen kan rondlopen zonder dat uw b.v. smartphone de wifi verbinding verliest.

Als u al een Pc met een vaste netwerkkabel hebt aangesloten, dan zou u een Deco station 'ertussen' kunnen zetten.

Het Deco netwerk heeft ook een gast netwerk. Ik adviseer altijd wifi op het Ziggo modem/router uit te zetten, maar het is een advies ....

MartienLaarbeek
Topicstarter
Level 4
  • 41Posts
  • 3Oplossingen
  • 15Likes

Dank je,

 

Dat van een deco-station ertussen zetten, bedoel je een utpkabel van modem naar een van de decostations en een tweede utp-kabel van deco-station naar vaste pc?  

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@MartienLaarbeek  schreef:

Dank je,

 

Dat van een deco-station ertussen zetten, bedoel je een utpkabel van modem naar een van de decostations en een tweede utp-kabel van deco-station naar vaste pc?  


Inderdaad.

Het beste is natuurlijk altijd om de Deco stations van een eigen netwerkkabel te voorzien, op die wijze werken ze het beste/snelst/stabielste. Maar soms is het leggen van een netwerkkabel niet mogelijk.

Omdat er nu toch al een netwerk kabel naar de pc loopt, kan u die netwerkstekker uit de pc halen, deze aansluiten op een Deco station en op de 2de aansluiting van datzelfde station ( met een netwerkkabeltje ) de pc weer aansluiten.
Het kan nodig zijn om daarvoor de Deco set in AccessPoint te zetten. Kijkt u eens in de Leidraad bij de netwerk voorbeelden.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic