1
Vraag
2
Reacties
nmiddel

Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Tot 0,05% tot 1% pakket verlies richting het internet

De afgelopen tijd is het mij opgevallen dat de internet verbinding gedurende de dag een aantal keren weg valt.

Inmiddels heb ik een 24 uurs test uitgevoerd waarbij een PC op LAN1 zit aangesloten en deze laat ik continu (lees: elke seconde) de volgende IP adressen pingen (via een tool genaamd pinginfo).

 

Connectbox IP: 192.168.178.1 - 0% packetloss

Next-Hop: 217.120.30.1 - 0,7% packetloss

Cloudflare DNS: 1.1.1.1 - 0,7% packetloss

Google DNS: 8.8.8.8 - 0,7% packetloss

 

Dit komt neer op een verlies van ~600 seconden per dag, voldoende impact om met enig regelmaat merkbaar de Teams/Zoom sessies weg te zien vallen.

 

Ik heb eerder contact gehad met de technische helpdesk en daar kwamen de volgende waarden uit, ook heb ik toen een POA-01-B toegezonden gekregen:

RX power zit tussen de 0,5 en -6

kleine verlies in de CER van 0,018%

 

Bijgevoegde Foto's

-Ik heb de AOP / groene kabel gecontroleerd op vocht/roest en dat er geen kortsluiting zit aan de kabelkern.

-Verder kun je zien hoe de aansluitingen zitten in mijn meterkast.


Dan heb ik nog wat extra relevante info.

-In de test setup had ik over een periode van 24 uur alleen 1 PC aangesloten, er was verder geen randapparatuur gekoppeld aan de modem.

-WiFi staat uitgeschakeld

-Modem staat niet in bridge mode, dit omdat ik normaliter naast mijn firewall ook een extra VPN-router gebruik. Dus heb ik meerdere IP-adressen nodig in de "DMZ"


Op advies van de technische helpdesk werd ik verwezen naar deze website. Hopelijk kan iemand mij hier verder helpen.


Alvast bedankt!

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De downstream zakt met een minimumvermogen van -8,7 dBmV onder de acceptabele grens van -8 dBmV. Ook de spreiding in vermogen is groot (-2,7 dBmV tot -8,7 dBmV). Naarmate de frequentie toeneemt, neemt het vermogen af en de ruis toe. In de log is geregeld instabiliteit in de downstream zichtbaar (RCS partial service en SYNC timing failure).

 

Samengevat lijkt dit op een probleem tussen AOP en EV (eindversterker/straatkast).

Bekijk in context

19 Reacties 19
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Zou je de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/... 

nmiddel
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Bedankt voor jullie reacties, ik heb de gevraagde gegevens toegevoegd aan het eerste bericht (deze kon ik nog bewerken, maar ik zie dat ik dat nu niet meer kan)

Los heb ik aan dit bericht nog de Netwerk Historie toegevoegd, in het groen aangegeven is het moment dat ik de foto's van vandaag heb gemaakt (daarvoor moest ik de AOP open maken en dus de verbinding verbreken)

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De downstream zakt met een minimumvermogen van -8,7 dBmV onder de acceptabele grens van -8 dBmV. Ook de spreiding in vermogen is groot (-2,7 dBmV tot -8,7 dBmV). Naarmate de frequentie toeneemt, neemt het vermogen af en de ruis toe. In de log is geregeld instabiliteit in de downstream zichtbaar (RCS partial service en SYNC timing failure).

 

Samengevat lijkt dit op een probleem tussen AOP en EV (eindversterker/straatkast).

nmiddel
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

@tobiastheebeBedankt voor je input. Wat voor actie(s) zou ik hierop kunnen nemen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Een monteur kan de buitenkabel doormeten en eventueel een vervolgafspraak inplannen voor een reparatie. De DIO-01 is licht verouderd en zal bij de monteursafspraak waarschijnlijk vervangen worden door een TRISZ-DG300.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Welkom op de Ziggo Community @nmiddel

Super tof dat je het probleem hier voorlegt. Zoals je ziet, duikt @tobiastheebe hier graag voor je in om het probleem helder te maken.
Er rest mij dan ook niets anders dan een monteur in te plannen om de problemen op te lossen.
Ik heb een afspraak voor je ingepland voor donderdag 24-02 tussen 8.00 & 13.00
Wanneer dit niet gelegen komt, dan mag je de afspraak verplaatsen in Mijn Ziggo. 

Per mail volgt nog even een bevestiging met daarin de voorwaarden voor de monteursafspraak. Neem deze nog even goed door. Mocht je het niet eens zijn met de voorwaarden, dan mag je de afspraak annuleren via Mijn Ziggo. 

Ik ga er vanuit dat het zo helemaal goed komt allemaal. Laat maar even weten hoe het gegaan is 🙂

nmiddel
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Inmiddels is er vandaag een monteur op bezoek geweest.

Hij heeft de AOP vervangen

Een POA-13-A geplaatst, deze heeft een retour filter en ik aangezien ik geen I-TV functionaliteit is dit wellicht beter voor mijn situatie.

De aansluiting in de EV naar een sterker poortje gezet.

Een nieuw modem geplaatst (de vorige was zo'n 5 jaar oud)

Meerdere testen uitgevoerd op ruis en mogelijke kabelbreuk. Ook is mijn versterker/tv combi nagemeten op ruis, om mijn eigen apparatuur uit te kunnen sluiten.

 

Er zijn geen bijzonderheden gemeten, behalve dat het is bevestigd dat de signaal waarden "scheef" lopen, wel zijn deze inmiddels verbeterd. (zie bijgevoegde bestanden).

Verder is het vermoeden ontstaan dat de vorige bewoners de kabel hebben laten verlengen, een dergelijke koppeling zou een zwak punt kunnen zijn. Ook is er recent glasvezel aangelegd in de buurt, mogelijk heb ik pech en is de kabel geraakt. Echter, tijdens de metingen lijkt de kabel naar mijn woning van goede kwaliteit te zijn, onder voorbehoud dat dit een momentopname is.

 

Lang verhaal kort: Het is even afwachten en tijd zal leren of de situatie nu verbeterd is. Verder mijn complimenten aan deze vriendelijke monteur voor zijn grondige onderzoek.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Het downstream-vermogen is inderdaad verbeterd en is nu op acceptabel niveau. De spreiding is verminderd van 6 naar ~5 dBmV en kan eventueel nog verder worden teruggebracht met een forward path equalizer. Er is nog wel sprake van toenemende ruis naarmate de frequentie toeneemt.

 

Zo te zien is het Arris-modem vervangen door een Compal, waardoor andere gegevens worden getoond in de downstream (unerrored codewords en correctable errors i.p.v. (un)correctable errors).

 

Ik neem aan dat er een TRISZ-DG300 is geplaatst als AOP?

nmiddel
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

@tobiastheebeJe aannames zijn correct. Wellicht moet ik op termijn hier de nieuwe gegevens uploaden wanneer de modem op zijn minst een aantal dagen aan staat?

 

Ik heb nu 24/7 een pingtest lopen, dus eventuele onderbrekingen merk ik snel genoeg 🙂

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Je kunt vanavond nog eens de gegevens plaatsen.

nmiddel
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Goedemiddag,

 

Ik zou nog de meest recente informatie hier delen (zie bijlagen).

Verder heb ik in de afgelopen 24uur, voor het eerst, 0% pakket verlies gehad.

 

Alvast bedankt voor de review!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Er zijn geen nieuwe bijzonderheden zichtbaar in de gegevens. Het signaal is qua sterkte en kwaliteit niet optimaal, maar wel acceptabel.

nmiddel
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Goedemorgen,

 

Bij deze een status update.

 

Wanneer ik in de GUI kijk zie ik de Post RS Errors oplopen, de laatste keer dat ik de modem een herstart heb gegeven was op 03-03-`22 13:25

In de praktijk ervaar ik overigens geen problemen, van de 300.000 ICMP opdrachten zijn er maar 3 fout gegaan (een foutpercentage van 0.001%), de gemiddelde latency is ~15ms. Kortom, eigenlijk niets aan de hand.

 

Desalniettemin lijken mij de RS Errors erg hoog, daarom bij deze de vraag aan de of iemand de getallen wil reviewen (en daar een uitspraak over wilt doen).

 

Alvast bedankt!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Ik zie geen nieuwe bijzonderheden. Het vermogen neemt af en de ruis toe, naarmate de frequentie toeneemt. Dit duidt op een tekortkoming van de buitenkabel.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Zoals @tobiastheebe al een beetje doet vermoeden, is dit inderdaad nog niet goed @nmiddel
Ik kan eigenlijk niets anders dan wederom een monteur voor je inplannen die de verbinding nogmaals naloopt. 

Ik heb een afspraak ingepland voor morgen, woensdag 09-03 tussen 8.00 & 13.00. (MORGEN ;))
Wanneer deze niet gelegen komt, mag je de afspraak verplaatsen via Mijn Ziggo.
 

Laat je even weten hoe het gegaan is?

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

 @nmiddel Sorry, toch een kleine aanpassing. De afspraak is voor morgen 09-03 tussen 12.00 en 18.00 ingepland. 

nmiddel
Topicstarter
Level 5
  • 43Posts
  • 2Oplossingen
  • 18Likes

Hallo @Jiri ,

 

Wil je voor nu de afspraak annuleren? Ik zit de komende weken niet zoveel meer thuis en dan gaat het even niet lukken om de monteur te ontvangen.

 

Ik had dit graag zelf gedaan, maar ik krijg de afspraak niet te zien in de Mijn Ziggo omgeving. (ik krijg de melding: "Er zijn op dit moment geen afspraken gepland.").

 

Wanneer mijn agenda weer vrij is, dan zal ik nogmaals hier een verzoek plaatsen. Excuses voor het ongemak!

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Geen enkel probleem! Ik annuleer hem voor eerst. Zodra je weer iets meer ruimte in de agenda hebt, plannen we hem opnieuw in.
Geef ons tegen die tijd maar even een seintje. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic