CommunityStudio
Community Moderator
Community Moderator

Top 5 handige functies van de SmartWifi Pods: TP-link Deco M4 mesh

Wat zijn de meest handige functies van de TP-link Deco M4 Mesh? In deze video neemt één van onze Community leden zijn top 5 van deze SmartWifi Pods met je door. Ziet jouw top 5 er anders uit of heb jij andere handige functies ontdekt? Laat het dan weten in een reactie!

Heb je vragen over de installatie of gebruik? Neem de stappen door van TP-Link.

Nooit meer een video missen?

< Abonneer je hier >

e-mail meldingen
Aan Uit
114 Reacties 114
Nikkela76
Level 5

Mijn netwerkje ziet er nu als volgt uit:

Meterkast: Ziggo Connectbox → Dlink unmanaged switch.

• Vanuit deze Dlink switch in de meterkast gaan er allemaal UTP kabels naar de 3 etage’s in huis:
     - 1 UTP komt in de woonkamer uit, daar prik ik de kabel weer in, in nog een Dlink Unmanaged switch, en daaraan sluit ik de Main Deco M4, maar ook de Next box, een mediaplayer en Bose system.
    - 1 UTP gaat vanuit de meterkast naar de 1e etage, daar prik ik de kabel in een TP link unmanaged switch in, waaraan ik de 2e Deco M4 koppel, maar ook mijn laptop.
    - 1 UTP gaat vanuit de meterkast naar de zolder, daar prik ik de kabel in een TP link unmanaged switch in, waaraan ik de 3e Deco M4 koppel, maar ook mijn SMA omvormer.
    Wat ik hier nog extra anders doe, is een UTP vanaf de 2e poort op de Deco M4, die ik rechtstreeks aansluit op de Playstation 4.

Alle Deco M4 zijn in Accesspoint modus gezet, en het Ziggo modem is mijn router die voor de DHCP zorgt.
Al met al tevreden tot nu toe, alles werkt …..

hanh
Oud Community-lid

@Nikkela76 Mooi zo. Dit is wat je bij de gekozen setup mocht verwachten.

eFfeM
Level 9
Triple wrote:

Ik ben het helemaal eens met bovengenoemde.  Wij zijn al meer dan 25 jaar klant bij ziggo maar een keer iets krijgen ho maar. Je moet overal voor betalen. [ ze hebben toch de slogan we gaan pas weg als alles het doet] wij hebben slechte wifi boven. Heb daar al enkele malen over geklaagd maar dan moet je weer je portemonnee voor trekken en dat doe ik niet.  Het zijn altijd de nieuwe klanten die overal voordeel uit halen. En ben je eenmaal klant dan …….. nou je snapt me wel. 
 Ik vind dat ze ook eens een keer iets mogen doen voor zeeeeer trouwe klanten. Want daar moeten ze het uiteindelijk van hebben toch? 

Er zijn hier twee oplossingen voor:

De eerste is: opzzeggen. 🙂
Ik had in het verleden een probleem en wilde opzeggen. Er werd mij toen het aanbod gedaan om kosteloos een monteur te sturen. Daarnaast hebben we toen afgesproken dat ik 3 maanden korting kreeg, mits ik mijn contract voor een jaar zou verlengen.

Optie 2 is abonnement upgraden.

Als je bv een 50/5 abbo hebt zou je naar 100/10 kunnen gaan via deze link:
https://www.ziggo.nl/pakketten/start-xxl
Je betaald dan eur 5/maand meer, en zit er een jaar aan vast. Na dat jaar kun je weer terug naar 50/5

Kost je in dit voorbeeld dus eur 60 (of 80, misschien komt er eur 20 admi kosten bij) maar geeft je wel een jaar dubbele snelheid

0 Kudos
Hopic
Level 2

Werk nu ook met deze Deco's en bevalt me goed. Ik heb ze nu in AP mode staan en zou ze eigenlijk alleen in router mode willen zetten als dit tbv komt van snelheid. Echter ik heb ipv van bekabeld de Deco's aangesloten via mijn TP links PowerLines. Dit werkt tot op heden prima

hanh
Oud Community-lid

Wel/niet Router Mode maakt niets uit voor de snelheid.

Hoe een wireless aansluiting zich via Power Line Adaptors zal gaan gedragen, is een kwestie van meten. 

0 Kudos
Hopic
Level 2

Heb wat tests gedaan; ik kom op de Deco's (alle 3 getest rond 230 en 240 Mb/s). koppel ik de powerlines af dan fluctureert dat bij sommige deco's tussen de 180 en 210 Mb/s

Ronald87
Level 1
Sander Ziggo wrote:

@Valthermond0599 Wat een goeie vraag! Er zit verschil in functies zodra je de TP-Link Deco M4 instelt als accesspoint of juist als router. Met de routerfunctie heb meer opties dan als accesspoint. Hoe staat jouw Deco M4 ingesteld? 

Dat is misschien wel zo maar waarom adviseert Ziggo hem dan als accespoint in te stellen. Er zat zelfs een apart papiertje bij in. Misschien een idee om er dan ook bij te vermelden dat je dan veel functies mist. Ook functies waarmee jullie adverteren. Zo als oudertoezicht

0 Kudos
hanh
Oud Community-lid

Als je al een Router in gebruik hebt en wilt houden, dan zet je de Deco Set in Access Point Mode.
De functies die je bij de Deco set mist, heb je al via een Router.

Dubbelop levert complicaties op, waarmee je moet weten om te gaan.

Ronald87
Level 1
hanh wrote:

Als je al een Router in gebruik hebt, dan zet je de Deco Set in Access Point Mode.
De functies die je bij de Deco set mist, heb je al via een Router.

Dubbelop levert complicaties op, waarmee je mee moet weten om te gaan.

Eens maar ja een handige app voor de router is er niet, tenminste niet die ik ken. Plus waarom adverteren ze hier dan mee als de router het al heeft? Gewoon een verkoop praatje dus. 

Was fijner geweest als ze dat er dan ook bij vertellen. Of nog beter, de standaard functies van de router ook gewoon als verkooppunt hanteren ?

RoWi.
Level 20

Het mooiste zou zijn als Ziggo de modem/routers en de accespunten met mesh functionaliteit zou leveren dan is al dat gedoe niet nodig.

De dubbele router setup is alleen lastig als je een uitgebreid netwerk hebt en toegang van buitenaf nodig hebt. 

Ziggo adviseert ook de Connectbox in bridge te zetten en de Deco als router te gebruiken wat bij bedraad aangesloten apparaten extra investeringen vraagt, je hebt dan namelijk switches nodig. 

0 Kudos
hanh
Oud Community-lid

Ik vraag me al veel langer af, of het wel zo handig is dat Liberty Global zich bezig houdt met de ontwikkeling van Modems,  Routers en aanverwant.

Je kunt aan alles merken dat dit geen core business is, met navenant gebrekkige hard en software produkten & bijbehorende kopzorgen. De Deco sets zijn voorbeelden van samenwerking die me aanspreekt.

Ga snel door op deze weg!

0 Kudos
eFfeM
Level 9

Liberty Global houdt zich niet echt bezig met de ontwikkeling van modems.

Dit zijn modems die extern ontwikkeld worden. Echter als je een tier-1 klant bent (omdat je veel afneemt) dan kun je wel eisen stellen b.v. dat je eigen user interface erop gezet wordt.

De input van Liberty Global zit ‘m meer in specificatie en in acceptatie testen.

0 Kudos
eFfeM
Level 9

Over router na router.

Dat kan wel maar kan wat extra complicaties opleveren b.v. als je port forwarding moet doen. Natuurlijk kun je dat via DMZ wel oplossen.

Ook geeft het potentieel iets meer latency, en als je sommige apparaten op de 1e router aansluit en sommige op de tweede, dan kun je ook problemen krijgen als het ene apparaat het andere apparaat wil bereiken.

Allemaal wel oplosbaar als je weet wat je doet, maar anders gaat dat veel service calls opleveren, vandaar dat Ziggo dat niet zal stimuleren.

0 Kudos
Pasi
Level 19
eFfeM wrote:

Liberty Global houdt zich niet echt bezig met de ontwikkeling van modems.

Dit zijn modems die extern ontwikkeld worden. Echter als je een tier-1 klant bent (omdat je veel afneemt) dan kun je wel eisen stellen b.v. dat je eigen user interface erop gezet wordt.

De input van Liberty Global zit ‘m meer in specificatie en in acceptatie testen.

IK denk dat Ziggo alles bepaald m.b.t. modem/routers.

B.v. de ConnectBox, die wordt dan misschien wel door Compal of door Arris gemaakt, maar naar de specificaties van Ziggo. Ziggo bepaald wat het apparaat moet kunnen, hoe het reageert, hoe het menu eruit ziet, welke opties voor de gebruikers beschikbaar zijn, wat de keuzes zijn van die opties, hoelang het apparaat minimaal moet kunnen werken ( life cycle ) en wat het apparaat maximaal mag kosten.

Tevens weet Ziggo ook wat haar eigen infrastructuur en systemen zijn en wat Ziggo daarmee van plan is. Daardoor is het niet nodig om alle modem opties/eisen/ISO's te implementeren. De Ziggo modems/routers worden tenslotte alleen aan het Ziggo netwerk gekoppeld, dus alles wat de Ziggo systemen niet gebruiken, dat zit ook niet in de modem/routers.

Welke hardware wordt gebruikt door de makers van de Ziggo modems/routers, dat interesseert Ziggo geheel niet. Zolang het apparaat maar voldoet aan de eisen van Ziggo. Kan je als bedrijf dat niet leveren, dan zijn er 101 andere bedrijf in b.v. China .

eFfeM wrote:

...Allemaal wel oplosbaar als je weet wat je doet, maar anders gaat dat veel service calls opleveren, vandaar dat Ziggo dat niet zal stimuleren.

Helaas blijken de Ziggo modems/routers toch nukken te hebben ( vreemd hé  ), waardoor soms de enige ‘oplossing’ is om de Compal voor een Arris ( meer 'smaken’ zijn er niet ) of v.v. om te wisselen. Werkt het dan nog niet, dan heb je bij Ziggo gewoon pech.

0 Kudos
eFfeM
Level 9

@Pasi Tier-1 customers kunnen inderdaad veel bepalen. Dat is de specificatie.

Ziggo/Liberty Global houden zich niet bezig met de software implementatie en maar beperkt met de hardware keuze (dat laatste is vooral kostprijs gedreven) of het hardware design. Maar Ziggo doet uiteindelijk wel een stuk acceptatietesten.

Ik spreek uit ervaring.

(en een Tier-1 customer heeft veel hogere volumes en kan dan ook meer eisen dan een Tier-2 customer die wat meer een standaard produkt krijgt)

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Ten dele of topic.

Dit geld voor alle hardware door providers geleverd. De operator van een netwerk dicteert grotendeels de hardware die door de op hun netwerk actieve providers wordt gebruikt. Of dat nu modem/routers of TV mediaboxen zijn.

Dat brengt deze laatste paar reacties naar de lopende eindapparaten /eigen modem/routers topics.

0 Kudos
Jvriezekolk
Level 4
Nikkela76 wrote:

Mijn netwerkje ziet er nu als volgt uit:

Meterkast: Ziggo Connectbox → Dlink unmanaged switch.

• Vanuit deze Dlink switch in de meterkast gaan er allemaal UTP kabels naar de 3 etage’s in huis:
     - 1 UTP komt in de woonkamer uit, daar prik ik de kabel weer in, in nog een Dlink Unmanaged switch, en daaraan sluit ik de Main Deco M4, maar ook de Next box, een mediaplayer en Bose system.
    - 1 UTP gaat vanuit de meterkast naar de 1e etage, daar prik ik de kabel in een TP link unmanaged switch in, waaraan ik de 2e Deco M4 koppel, maar ook mijn laptop.
    - 1 UTP gaat vanuit de meterkast naar de zolder, daar prik ik de kabel in een TP link unmanaged switch in, waaraan ik de 3e Deco M4 koppel, maar ook mijn SMA omvormer.
    Wat ik hier nog extra anders doe, is een UTP vanaf de 2e poort op de Deco M4, die ik rechtstreeks aansluit op de Playstation 4.

Alle Deco M4 zijn in Accesspoint modus gezet, en het Ziggo modem is mijn router die voor de DHCP zorgt.
Al met al tevreden tot nu toe, alles werkt …..

Dit is precies de opstelling die ik ook wil toepassen. Je hebt nu achter je modem in router functie de Dlink switch gehangen, maar zou je daarvoor in de plaats ook de UTP aansluitingen van de Ziggo Connect box kunnen gebruiken? Dat scheelt me weer een extra switch in de meerkast? Hoor het graag. Gr. jeroen

0 Kudos
Harold
Level 9
0 Kudos
MajaMestreech
Level 1

Toch nog 2 vragen:

1. Levert Ziggo modem in Bridge modus met de Deco in Router modus snellere Internet connectie op dan Ziggo modem in Router modus met Deco in Access Point modus?
  2. Hoe kan ik het Ziggo modem in Bridge Modus zetten?

Bedankt.

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi @MajaMestreech,

Goede vragen!

1: Zolang ze beide maar op elkaar zijn afgestemd (in welke situatie dan ook), heeft dit geen invloed op de snelheid.

2: Dat kunnen wij alleen op afstand  Mocht dat nodig zijn, neem dan dus even contact op.