CommunityStudio
Community Moderator
Community Moderator

Top 5 handige functies van de SmartWifi Pods: TP-link Deco M4 mesh

Wat zijn de meest handige functies van de TP-link Deco M4 Mesh? In deze video neemt één van onze Community leden zijn top 5 van deze SmartWifi Pods met je door. Ziet jouw top 5 er anders uit of heb jij andere handige functies ontdekt? Laat het dan weten in een reactie!

Heb je vragen over de installatie of gebruik? Neem de stappen door van TP-Link.

Nooit meer een video missen?

< Abonneer je hier >

e-mail meldingen
Aan Uit
114 Reacties 114
RoWi.
Level 20

@Nikkela76

Als ik nu de 1e TP Link in diezelfde meterkast plaats, en met een UTP kabel aansluit op de Connectbox, heb ik dan minimaal hetzelfde Wifi bereik op de begane grond als nu met mijn Connectbox ? (Wifi vd Connectbox ga ik uitzetten)

JA, ga daar maar wel vanuit het zal door de hardware mogelijk beter kunnen zijn. Maar indien mogelijk niet de eerste unit in de meterkast opsluiten!!

Kan ik de 2e en 3e TP Link aansluiten op de UTP kabels die achter de switch vanuit de meterkast hangen ?

JA, dat is zelfs het beste, om het meest uit deze set te halen.

0 Kudos
EnergieBoy
Level 19

Ik kan je zeggen dat ik zelf goed bereik heb met de M4 en zonder WiFi van de Ziggo modem. Maar dit is natuurlijk per huis verschillend en is lastig om te zeggen of het even goed is. Hier staat het in de kamer, dus het bereik is beter dan in een meterkast, die helemaal dicht is. Mijn ervaring is dat de WiFi van M4 beter is dan die van Ziggo modem. 

Je kan de M4 achter je Ziggo modem zetten, dan wel in Access Point, als je je Ziggo modem niet in bridge zet. En dan kan je met een UTP kabel naar de switch en zo boven je tweede M4 torentje plaatsen, zie plaatje. En kan je dus goed aansluiten met UTP. 

0 Kudos
Nikkela76
Level 5
RoWi. wrote:

@Nikkela76

Als ik nu de 1e TP Link in diezelfde meterkast plaats, en met een UTP kabel aansluit op de Connectbox, heb ik dan minimaal hetzelfde Wifi bereik op de begane grond als nu met mijn Connectbox ? (Wifi vd Connectbox ga ik uitzetten)

JA, ga daar maar wel vanuit het zal door de hardware mogelijk beter kunnen zijn. Maar indien mogelijk niet de eerste unit in de meterkast opsluiten!!

Oke. Als het beter is om de M4 in de woonkamer te hangen, ipv bij de Connectbox in de meterkast: Is het een probleem als ik de switch in de meterkast achter de Connectbox heb hangen, en de M4 dan weer achter die switch. 

Of moet die M4 echt rechtstreeks achter de Connectbox ?

Het is een beetje zoeken voor mij ivm aanwezige bekabeling overal.

0 Kudos
Nikkela76
Level 5

Dit is hoe mijn thuisnetwerk op dit moment is aangesloten.

Ik wil graag begane grond een M4, in slaapkamer 3 een M4, en op de zolder een M4.
Bij voorkeur allemaal bedraad natuurlijk.
Maar het moet wel een beetje passen mbt huidige UTP bekabeling naar de huidige switches in huis.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@Nikkela76 Mooi schema. Zolang je de Deco unit als Accespoint instelt kan deze prima na een switch. Wat beter is of in jouw situatie het meest practisch is toch een kwestie van uit proberen. 

Centraal in de woonkamer heb je het beste bereik, naar alle kanten, vanuit de meterkast beperk je dat bereik. Komt het beter uit om de Deco in de meterkast te plaatsen prima gewoon doen,  je geeft aan dat je van de Connectbox nu ook een goed signaal hebt, wat ik al schreef in de woonkamer zal je een beter signaal hebben als de Deco daar is geplaatst. Vanuit de meterkast zal het in theorie iets minder goed zijn.

0 Kudos
Nikkela76
Level 5

Kun je 1 stuk M5 combineren met 3 stuks M4 ?

ik probeer nog een losse 4e stuk M4 of M5 te regelen via marktplaats. Dan ben ik zeker hoe ik alles aan kan sluiten. 

0 Kudos
vincentbosse
Level 1

Ook ik heb de mesh set aangeschaft. 

Huidige setup:

Modem ziggo - 1 kabel naar Deco m4

Deco m4 connect met een uplink kabel naar de 16p switch waar alles verder bekabeld aanhangt 

Vraag: 

• Kan de connect box nu in bridge mode? Alles in mijn netwerk zit inmiddels al op 192.168.68.x
  • Mijn synology is nu niet bereikbaar via….synology.me
  • Hoe mijn Ubiquity AP die buiten hangt in dit mesh netwerk onder te brengen?
0 Kudos
Nikkela76
Level 5

Ik blijf toch in dubio:

Is het écht niet mogelijk om 1 switch rechtstreeks achter mijn modem te hangen, en dan alle 3 de stations, op elke etage 1, zo’n station achter die ene switch te hangen. 

Gaat dat niet werken? 3 stuks rechtstreeks achter het modem?

(jammer genoeg is mijn huidige bekabeling niet slim genoeg aangebracht om achter 1 station, de andere 2 stations te hangen ….)

Misschien dat iemand dit toch al eens geprobeerd heeft ....

0 Kudos
vincentbosse
Level 1
Nikkela76 wrote:

Kun je 1 stuk M5 combineren met 3 stuks M4 ?

ik probeer nog een losse 4e stuk M4 of M5 te regelen via marktplaats. Dan ben ik zeker hoe ik alles aan kan sluiten. 

Ja kan. 

0 Kudos
vincentbosse
Level 1
Nikkela76 wrote:

Ik blijf toch in dubio:

Is het écht niet mogelijk om 1 switch rechtstreeks achter mijn modem te hangen, en dan alle 3 de stations, op elke etage 1, zo’n station achter die ene switch te hangen. 

(jammer genoeg is mijn huidige bekabeling niet slim genoeg aangebracht om achter 1 station, de andere 2 stations te hangen ….)

Hoe regel je dhcp dan? Modem of AP? 

Alle apparaten krijgen op de switch krijgen een ip van de modem tenzij je deze op bridged zet. 

0 Kudos
Nikkela76
Level 5
vincentbosse wrote:
Nikkela76 wrote:

Ik blijf toch in dubio:

Alle apparaten krijgen op de switch krijgen een ip van de modem tenzij je deze op bridged zet. 

DHCP regel ik via mijn Ziggo modem die als router blijft. Dus die zet ik niet in Bridge. 
achter mijn modem hangt een 8 poorts switch, en van daaruit zou ik 3 kabels, elk 1 naar een M4 station als accesspoint. 
Maar gaat dat werken??

0 Kudos
vincentbosse
Level 1
Nikkela76 wrote:
vincentbosse wrote:
Nikkela76 wrote:

Ik blijf toch in dubio:

DHCP regel ik via mijn Ziggo modem die als router blijft. Dus die zet ik niet in Bridge. 
achter mijn modem hangt een 8 poorts switch, en van daaruit zou ik 3 kabels, elk 1 naar een M4 station als accesspoint. 
Maar gaat dat werken??

Ik zou (net als hier) je modem met 1 Deco verbinden en die doorlussen naar je switch. 

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@Nikkela76 @vincentbosse voor beide opties is iets te zeggen.

Ja alle drie aan de switch gaat werken. Als de Connect box in bridge wordt gezet is modem - Deco in routermode - switch en verder een goede setup.

@vincentbosse met de connectbox in bridge heb je weer 1 iprange die van de Deco dan zou synology.me weer moeten werken. In de huidige setup heb je een dubbele forward nodig.

AP van ubiquity is die bedraad verbonden? Gewoon verbinden volgens de instructies. Enkel zal deze niet lekker meelopen in je Mesh.

0 Kudos
vincentbosse
Level 1
vincentbosse wrote:

Ook ik heb de mesh set aangeschaft. 

Huidige setup:

Modem ziggo - 1 kabel naar Deco m4

Deco m4 connect met een uplink kabel naar de 16p switch waar alles verder bekabeld aanhangt 

Vraag: 

• Kan de connect box nu in bridge mode? Alles in mijn netwerk zit inmiddels al op 192.168.68.x
  • Mijn synology is nu niet bereikbaar via….synology.me
  • Hoe mijn Ubiquity AP die buiten hangt in dit mesh netwerk onder te brengen?

Iemand hier nog reacties op?

0 Kudos
Nikkela76
Level 5
RoWi. wrote:

@Nikkela76 @vincentbosse voor beide opties is iets te zeggen.

Ja alle drie aan de switch gaat werken. Als de Connect box in bridge wordt gezet is modem - Deco in routermode - switch en verder een goede setup.

Ik las deze zin op de TP Link website:

“When Deco works in Access Point mode, it’s no problem to connect more than 1 deco unit to the existing router directly.”

(dus ik ga het bestellen, vanaf Ziggo modem in de meterkast een UTP naar een 5-ports switch in te meterkast, en vanaf die switch gaan er 3 UTP kabels naar Woonkamer, Slaapkamer en zolder, waar ik dan de 3 stuks M4 bedraad op ga aansluiten als Accesspoints.)

Ik ben echt benieuwd of dit gaat werken ….. en er geen netwerkloop ontstaat.
Oh ja, achter 1 van de M4's hang ik dan weer een 5-ports switch, waaraan ik mijn NAS en PC met UTP koppel.

EnergieBoy
Level 19

Spannend @Nikkela76 
We kijken met je mee naar of alles goed werkt. Hou ons op de hoogte 🙂

RoWi.
Level 20

@vincentbosse heb je de aanvulling nog gezien, in een eerder bericht.

0 Kudos
vincentbosse
Level 1
RoWi. wrote:

@vincentbosse heb je de aanvulling nog gezien, in een eerder bericht.

Excuses. Nu wel ?

0 Kudos
Nikkela76
Level 5

Can I connect all the Deco units directly to my home modem/router?

* In Router mode

Only the main Deco could be connected to your home modem/router. Other slave Deco units should be connected behind the main one, just as the Star Network shows. If not, they may be in a network loop and cause unexpected dropout issues.

* In Access Point mode

You can connect all the Deco units directly to your home modem/router/switch as you want. The system will work as expected.

0 Kudos
Dave
Level 20
T.E.A.M.

Heb net voor het eerst het filmpje in een topic kunnen gebruiken, dus voor de maker weer een verdiende pluim