Wat zijn de meest handige functies van de TP-link Deco M4 Mesh? In deze video neemt één van onze Community leden zijn top 5 van deze SmartWifi Pods met je door. Ziet jouw top 5 er anders uit of heb jij andere handige functies ontdekt? Laat het dan weten in een reactie!
Heb je vragen over de installatie of gebruik? Neem de stappen door van TP-Link.
Nooit meer een video missen?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Je had gelijk, mijn ziggo modem niet in bridge. Heb dat gelijk met èèn telefoontje geregeld. Heb nu ook mijn deco ingesteld als router en alles werkt nu weer perfect. Ik merk ook dat mijn download snelheid een flink stuk omhoog is gegaan. Waar ik eerst zan op 110mb/s zit ik nou op 235mb/s
Hoi @Ale
Het antwoord op de vraag of je deze nu zo moet houden in Access Point of over moet zetten naar Router functie is helemaal aan jezelf. Stel je hebt nu al 40 producten aangesloten op je Ziggo Wifi Modem en die communiceren allemaal via 192.168.178.XX en deze heb je ook nog eens met een vast IP adres ingesteld dan is het handiger om dit zo te laten en jeWifi van je Ziggo Wifi Modem uitzetten en dan de M4 in Access Point plaatsen.
Heb je dit nu allemaal niet, of je hebt maar 4 of 5 dingen die met je Ziggo Wifi Modem contact maken en/of zelfs nog dat je er niet naar hoeft om te kijken, dan kan de Ziggo Wifi Modem in Bridge laten zetten en de M4 als Router gebruiken (je krijgt dan ook een ander IP range, namelijk 192.168.68.X). Wat je dan krijgt is dat je meer functies kan gebruiken zoals het instellen van port forwarding, device vast zetten op een IP adres, rapporten en nog een paar dingen. Wat je nu ook kan met de Ziggo Wifi Modem. Maar goed, als je dat nu ook niet gebruikt, dan is het niet nodig.
Maar het is wel handig om bepaalde dingen te gebruiken. Stel, je hebt kinderen en je wil niet dat ze in de avond, of juist in de nacht, online zitten te gamen. Dan kan je dit, als je de M4 in Router functie gebruikt, allemaal instellen. Daarnaast kan je ook bepaalde websites uitzetten, of websites waarvan je weet dat er betaalmogelijkheden zijn en je wil voorkomen dat je kind, of een ouder iemand, dit gebruikt. Dat kan je dan instellen en dat lukt niet via de Access Point functie.
Wat wil je zelf, dat is de vraag 🙂
Valthermond0599 wrote:
Je had gelijk, mijn ziggo modem niet in bridge. Heb dat gelijk met èèn telefoontje geregeld. Heb nu ook mijn deco ingesteld als router en alles werkt nu weer perfect. Ik merk ook dat mijn download snelheid een flink stuk omhoog is gegaan. Waar ik eerst zan op 110mb/s zit ik nou op 235mb/s
Geweldig en wat je zegt, de download gaat dan ook wat omhoog.
Hoe dat komt, weet ik ook niet. Heb de M4 inmiddels ook aangeschaft en merkte dat ook op. Ben er wel zeer blij mee en kan zo ook de controle over mijn netwerk goed bekijken. Het rapport is ook best wel eens leuk om te bekijken. Zo zie je dat je toch meer websites bezoekt dan ik zelf had verwacht 🙂
Mocht jij nog een leuke tip hebben, laat het weten. Ben wel benieuwd wat andere gebruikers hebben uitgevonden.
Hi @Cyberbuddy,
Het is me niet helemaal duidelijk wat je met je eerste bericht bedoelt. Ik vind je vergelijking dan ook vrij extreem. Natuurlijk zijn het ontzettend kwalijke zaken die je aanhaalt, maar de koppeling hiermee gaat aan me voorbij. Ouderlijk toezicht kan voor veel verschillende doeleinden ingezet worden en is een zeer handige optie die veel devices tegenwoordig hebben. In dat opzicht kan alles ook ‘kwaad’ worden ingezet.
hoi energyboy
Zeer veel dank voor je uitvoerige en helder antwoord.
Rest mij nog 1 vraag
Is bij elke toepassing (wel of geen access point) de wifi snelheid hetzelfde.
De wifi assistant geeft aan dat mijn snelheid op alle locaties prima is dus geen reden om het access point uit te zetten. De andere mogelijkheden benut ik toch niet. Er zou dus maar 1 reden zijn om de connect box in bridge te laten zetten als de snelheid dan nog beter wordt
Alvast dank
Dan zou ik het zo laten staan. Je kan natuurlijk een test uitvoeren door hem uit Access point te halen en alleen aan te sluiten op je Ziggo WiFi modem, dan. Kan je zien of er nog een kleine verschil in zit. Bij mij was dit wel het geval, maar het is echt nihil. Bij mij dan.
Als je dan wel veel verschil hebt kan je altijd nog de bridge aanzetten. Meten is weten ? - heb hier ook al van alles uitgeprobeerd.
okay ik laat de zaak zoals die is. Prima wifi!
Dank voor de hulp en bijstand
prettige avond verder
Hartelijk dank voor je advies!
Ale wrote:
Hartelijk dank voor je advies!
Graag gedaan ??
Als je nog eens vragen hebt, help je graag, als ik er antwoord op heb ?
Ale wrote:
hoi energyboy
Zeer veel dank voor je uitvoerige en helder antwoord.
Rest mij nog 1 vraag
Is bij elke toepassing (wel of geen access point) de wifi snelheid hetzelfde.
De wifi assistant geeft aan dat mijn snelheid op alle locaties prima is dus geen reden om het access point uit te zetten. De andere mogelijkheden benut ik toch niet. Er zou dus maar 1 reden zijn om de connect box in bridge te laten zetten als de snelheid dan nog beter wordt
Alvast dank
Voordeel van bridge is dat je het maximum uit de deco gaat halen. Je hebt dan 1 unit die het signaal van ziggo gaat onderverdelen voor zowel bedraad als wifi. Dan kan je ook alles vanuit de app beheren enz. Snelheid van wifi in accespoint mode zou geen verschil moeten maken mijns inziens. Als u de ziggo modem kapitein wil hebben door bv geen wijzigingen in ip adressen enz wil hebben lekker zo laten. Als men er een beetje tijd en hobby aan heeft zou ik persoonlijk de bridge modus prefereren. Bevalt me hier super tot zover.
Kampronald dank
ik laat het maar zo want ik heb veel wifi apparaten in huis die aangstuurd worden via de connectbox (camera, kachel, omvormer, sonos, printer, sygnology vaste schijf, ik kan de gevolgen niet goed overzien
in mijn ogen een belangrijk argument tegen bridge is het verlies van drie nuttige poorten op de Connect box, ik kan het niet terug vinden klopt het dat elk device maar 2 utp poorten heeft?
Dat is de afweging ten opzichte van de functies.
Groot minpunt is het ontbreken van een derde band/zender het beste is elk device bedraad aan te sluiten.
Hallo, elke Deco unit heeft 2 poorten (als je dat bedoeld)
Ale wrote:
Kampronald dank
ik laat het maar zo want ik heb veel wifi apparaten in huis die aangstuurd worden via de connectbox (camera, kachel, omvormer, sonos, printer, sygnology vaste schijf, ik kan de gevolgen niet goed overzien
Helder. Als u verder niet veel geeft om de extra,s van de app e.d. zou ik het zo laten. Anders moet u inderdaad eerst kijken of er vaste ip adressen zijn enz. Als de apparaten geen vaste ip adressen hebben zijn ze ook gelijk weer online in een ander netwerk maar het kan wel wat complex worden idd. Mooi zo laten en het kan altijd nog. Dan wil ik of zeker andere community leden middels PB oud wel helpen met uitleg enz.
Ale wrote:
Hallo, elke Deco unit heeft 2 poorten (als je dat bedoeld)
Dat bedoel ik inderdaad een router unit met maar 2 poorten feitelijk 1 de ander verbind je met de connectbox valt voor mij af. Deze set is dan ook meer bedoeld voor de wifi/mesh functie.
Logisch sinds we meer draadloos doen met alle iot luxe.
RoWi. wrote:
in mijn ogen een belangrijk argument tegen bridge is het verlies van drie nuttige poorten op de Connect box, ik kan het niet terug vinden klopt het dat elk device maar 2 utp poorten heeft?
Dat is de afweging ten opzichte van de functies.
Groot minpunt is het ontbreken van een derde band/zender het beste is elk device bedraad aan te sluiten.
Dat klopt maar als je zoals in mijn geval vanaf de deco m4 de ene vrije poort naar een switch leid kan je weer net zo veel poorten gebruiken als je zou willen. Ik heb dan hierop naast mijn bedrage apparaten ook de andere 2 decos aangesloten omdat ze dan nog sneller zijn middels internet backhaul. Dan haal je het beste er uit maar als dit te veel werk is met kabels trekken en of dat helemaal niet te doen is in bv oudere huizen zonder loze leidingen die ik gelukkig wel had liggen werken de potjes op de meshverbinding die dan een deel van de bandbreedte kosten nog steeds perfect. Heb ze ook eerst zo getest en was al heel tevreden maar nogmaals mijn kabels lagen er dus al en ik heb echt overal de volle bak wifi nu.
Er is zeker iets te zeggen voor bridge, wel mogelijk onnodig een € 30,00 tot €35,00 extra investeren of het dubbele in mijn geval voor switches.
Zelf zou ik de M9 kiezen of een andere triple band set, dat is dan een tip, is bedrading echt een probleem en neem je een 50 Mb abonnement af sluit elke unit bedraad aan, anders eindig je mogelijk met 25Mb of op de derde 12,5 Mbps of minder afhankelijk van de plaatsing. Onbedraad zijn het repeaters door het missen van de genoemde 3e band.
Houd dat in de gaten bij eventuele verwachtingen.
Werkt deze versterkers ook met Google home en Alexa of geeft dat problemen? die twee moeten op, het zelfde netwerk zitten, wifi met de zelfde naam. anders werkt Google home en Alexa niet dacht ik. kan iemand mij dat vertellen?
Of dit werkzaam is kan je vinden op deze pagina:
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2891/
en op deze https://www.tp-link.com/us/support/faq/1570/
Dan plaats je deze ook op het zelfde netwerk. Je moet ze wel achter de TP-Link Deco M4 plaatsen, anders werkt het niet goed.
Vraag: Ik heb nu de Connectbox in de meterkast staan, en die geeft goeie wifi op de hele begane grond.
Als ik nu de 1e TP Link in diezelfde meterkast plaats, en met een UTP kabel aansluit op de Connectbox, heb ik dan minimaal hetzelfde Wifi bereik op de begane grond als nu met mijn Connectbox ? (Wifi vd Connectbox ga ik uitzetten)
Daarnaast heb ik nu vanaf de Connectbox een UTP kabel naar een switch, in de meterkast, en vanuit die switch gaan UTP kabels naar 1e etage en naar de zolder.
Kan ik de 2e en 3e TP Link aansluiten op de UTP kabels die achter de switch vanuit de meterkast hangen ?
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.