Arjan Wijdeveld

Level 3
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

To bridge or not to bridge

Hallo, een vraagje. De Ziggo modem staat nu NIET gebridged, maar de IPv4 DHCP server op de Connect Box staat uit en ook de DNS voor IPv4 verloopt via een Pi-hole buiten de modem om. Wifi staat ook uit, deze wordt door de 2e modem verzorgt. En alle vaste netwerkaansluitingen gaan via een managed switch. Het enige wat de Connect Box nog doet is IPv6 afhandelen (kan niet anders, en ik had begrepen blijft dat ook zo in bridged mode) en een basale firewall verzorgen. Kan ik de Connect Box beter in bridge mode laten zetten of maakt het eigenlijk niets uit zolanf IPv6 toch via de Connect Box verloopt? 

 

Ik voeg wat plaatjes toe van de situatie in de meterkast.     Meterkast.jpgZiggo_DHCP.pngPi-hole_DHCP.png 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Steefb

Level 20
  • 15824Posts
  • 2990Oplossingen
  • 7233Likes

Ipv6 en bridge gaan niet samen, in bridge mode krijg je altijd ipv4 only.

 

Bekijk in context

9 Reacties 9
Steefb

Level 20
  • 15824Posts
  • 2990Oplossingen
  • 7233Likes

Ipv6 en bridge gaan niet samen, in bridge mode krijg je altijd ipv4 only.

 

Arjan Wijdeveld
Topicstarter
Level 3
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dank je. Lijkt voor nu dan ook beter de Connect Box in niet bridged te laten staan. Ik weet dat de Pi-hole de IPv6 setting niet over kan nemen, krijg nu toch nog wel wat verkeer over IPv6 wat niet gefiltert wordt. Maar alleen IPv4 is ook zo wat. 

efok

Level 17
  • 4013Posts
  • 219Oplossingen
  • 1590Likes

Helaas is dat zo bij Ziggo. We zeuren als jaren om IPv6 in bridge mode. Technisch kan dat natuurlijk wel, maar niet bij Ziggo....

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9732Posts
  • 579Oplossingen
  • 2646Likes

zover ik weet zijn er maar weinig tot geen websites die alleen via ipv6 werken

 

heb je een reden waarom je ipv6 zou willen gebruiken ?

anders raad ik je aan de modem in bridge mode te zetten en de netgear in router mode

Arjan Wijdeveld
Topicstarter
Level 3
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik zie in de Pi-hole log toch aardig wat traffic naar IPv6 sites. Vandaar dat ik huiverig ben het helemaal uit te zetten. Liefst heb ik IPv6 via de Pi-hole, maar dat kan dus niet.

 

De vraag is eigenlijk wat nu het verschil is voor de IPv4 verbindingen tussen bridged of niet. Nu doet de Connect Box in feite ook niets met het internetverkeer met IPv4. DHCP en DNS gaan via de Pi-hole, de Wifi via de Netgear en de ethernet verbindingen zitten op een managed switch (en anders was de Connect Box ook niet meer dan een switch voor ethernet).  Wat is er anders als de Connect Box in bridged staat?

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9732Posts
  • 579Oplossingen
  • 2646Likes

als zowel de connectbox als netgear in router mode staat heb je een dubbele nat dat is voor bijvoorbeeld online game

Arjan Wijdeveld
Topicstarter
Level 3
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dank voor je feedback, maar lijkt gelukkig geen probleem. De verwarring is denk ik dat ik de Netgear op de foto ook als AP heb ingesteld. DHCP en DNS gaan via de Pi-hole. Wel staat UPnP aan op de Connect Box, de Pi-hole kent geen port forwarding en zou dan ook niet moeten conflicteren qua NAT. 

 

Dank jullie voor de feedback, ik denk dat ik nog even doorga in deze wat rare hybride mode waarin de Connect Box niet in bridge mode staat (zo houd ik IPv6 ondersteuning) maar erg weinig toevoegt. Zodra IPv6 via de Pi-hole kan gaat de Connect Box in bridge mode.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9732Posts
  • 579Oplossingen
  • 2646Likes

als de Netgear in acces point mode staat is het prima

maar meestal kies je natuurlijk voor een eigen router om die als router te gebruiken en voor uitbreiding van wifi een acces point

Arjan Wijdeveld
Topicstarter
Level 3
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Klopt, maar ik had de Netgear eerder wel als router in gebruik. Met de Pi-hole is het inderdaad alleen als AP voor het WiFi (gast)netwerk. Bereik en instelmogelijkheden zijn een stuk beter dan van de Connect Box. Staat zelfs nog een 3e router in huis, een Fritsbox, die ook als AP de Wifi  voor de 1e en 2e etage voor zijn rekening neemt. Nu zou ik een mesh opzetten, maar ach, het werkt nu goed, ook met 3 video streams tegelijk. 

 

Mijn vraag was vooral of ik door niet in bridge mode te gaan voor de Connect Box extra overhead creeer. De NAT tip was goed, daar had ik wat aan! 

Baal wel van het gebrek aan controle over IPv6 op de Connect Box, kan toch een reden zijn om te kijken of bridged zonder IPv6 ondersteuning tot problemen leidt. Ik zie in de log file dat Synology, Google, Netflix en nog wat meer normale sites er gebruik van maken. Uitschakelen lijkt me daarmee een risico. 

Uitgelicht topic