1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Aankondigingen
dof

Level 5
  • 44Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Tip bij nu alweer derde Giga Modem

Niet een vraag maar een tip voor Giga modem (Arris TG3492LG-ZG)  gebruikers:

Mijn meerdere klachten in de periode jan-mrt waren dat de down snelheid (giga abo) bij mij -na eerst goede werking- na een aantal weken terugviel van ~950 Mbit naar <100 Mbit. 

Inmiddels al een aantal keren (periode jan-mrt) monteurs over de vloer gehad om m'n Giga verbinding te "repareren". Er is van alles gemeten en ook tussen m'n huis aansluitpunt en wijkkast etc. Uiteindelijk bleek toch het modem niet goed en na vervanging werkte het weer oke (~950 Mbit down).

Na een maand weer terugval naar <100 Mbit en is weer een monteur geweest. Weer getest en leek het in eerste instantie ergens bij mij fout (achter modem zit als eerste een Zyxel 24p eth giga switch en daar achter meerdere access points, pc's  etc) want het testkastje van monteur direct aan het modem bleek wel de 950 Mbit down te halen. Dus ik me achter oren krabben wat het zou kunnen zijn (ik had niets veranderd), en ik kreeg de ingeving om dan toch ook maar eens de modem ethernet poort te gebruiken die hij had gebruikt (2de i.p.v. eerste) en verdomd daarna werkte het dus bij mij weer goed (950 Mbit down). Ziggo gebeld dat het toch iets met het giga Arris modem is (want monteur had mij 50€ rekening geboekt) en ik heb netjes weer een nieuw modem gekregen. Paar dagen was het oke (950 Mbit down) en toen weer terugval (nu naar 200 Mbit), zucht. Vandaag weer even ethernet kabel omgezet van eerste naar tweede poort en je raad het al: weer ok met 950 Mbit down.

Ik laat het nu maar even zo want er zitten 4 eth. poorten op dus ik kan nog een paar keer switchen. BTW: nooit problemen met de Zyxel gigabit switch gehad , het is ook geen gevoede ethernet aansluiting. 

Moraal van verhaal: als je soortgelijke problemen hebt, probeer dan eens te wisselen van ethernet poort op dit modem. 

Clipboard.jpg

 ps. Dit is de soort speedtest snelheid die ik haal wanneer het oke is.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
dof
Topicstarter
Level 5
  • 44Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Sorry @Vincent , ik kom niet dagelijks op dit forum en heb je bericht gemist. Om even vervolg te geven: sinds eergisteren zag ik weer een teruggang naar < 100Mbit down via speedtest. Ik heb het modem gereset en meteen weer even de aansluiting gewisseld van (op het modem) ethernet switch poort 2 naar poort 1 (die dus eerder last gaf). En nu gaat het weer op de goede 950 Mbit down (en 50Mb up). Blijkbaar geen defect in ethernet switch-poort (waar het eerst wel op leek).

(achteraf had ik misschien beter niet deze twee veranderingen [reset en poortwisseling] in 1 keer moeten doen, maar tja...)

Bekijk in context

10 Reacties 10
Meldingen
Aan Uit
Steefb

Level 20
  • 16719Posts
  • 3079Oplossingen
  • 7934Likes

Zou een herstart van de modem het probleem  ook niet oplossen?

Welke verbindingssnelheid gaven je computer en modem aan?

Wat natuurlijk het rare verschijnsel niet oplost of verklaart.

dof
Topicstarter
Level 5
  • 44Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Nee, ik heb vele keren geherstart en dat hielp niets. Ook door Ziggo servicedesk geconcludeerd dat herstart niets hielp. Overigens heeft Ziggo in februari mijn modem op afstand gereset en zodanig dat ik al m'n forwards en zo toen kwijt was. Het jammere is ook dat er in het modem niets wordt bijgehouden van status van de vier ethernet poorten, zodat je dat ook niet kunt checken. Maar goed, dat is wellicht een chipset waar niks te zien is.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78427Posts
  • 5307Oplossingen
  • 23393Likes

"Ziggo gebeld dat het toch iets met het giga Arris modem is (want monteur had mij 50€ rekening geboekt) en ik heb netjes weer een nieuw modem gekregen."

Heb je die 50 euro wel weer terug gekregen?

Top dat je die tip hier plaatst.

dof
Topicstarter
Level 5
  • 44Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Dat was me door de helpdesk beloofd, maar ik heb nog geen nieuwe rekening. Ik zie het bedrag ook niet terug op m'n "mijn ziggo" overzicht. Ik ga ervan uit dat het goed komt.

Graag gedaan.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5778Posts
  • 600Oplossingen
  • 3452Likes

Hey @dof

Wat vaag zeg, ik sta hiervan te kijken. Deze tests die je hebt gedaan zijn direct verbonden met het modem zonder de switch ertussen toch? Of gaat de UTP kabel in de verschillende poorten wel eerst naar de switch? Ook ben ik benieuwd of je verschillende UTP kabels hebt getest. Het moet niet de definitieve oplossing zijn om steeds te wisselen van poort.

De kosten van de monteur waren trouwens nog niet vergoed, dit heb ik zojuist voor je gedaan dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. 

Yoshi

Level 8
  • 183Posts
  • 3Oplossingen
  • 55Likes

Gebruik je misschien een cross utp kabel in plaats van een straight? Ik weet dat tegenwoordig switches de functie hebben dat te corrigeren, maar je weet nooit of er misschien iets in de modem/router of in de switch van de leg raakt waardoor er nog maar een beperkt aantal aders gebruikt wordt, wat weer resulteert in een lagere snelheid.

dof
Topicstarter
Level 5
  • 44Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Hallo @Mariska , 

In de eerste plaats dank voor de vergoeding, ik zag nu een sms bericht daarover. Dat scheelt me weer wat gesprekken met servicedesk, top service 👍

Andere vraag, nee ik heb nu gewisseld met m'n Zyxel 24p 1000Mbit switch ertussen, maar wel een paar keer; dus kabeltje van switch naar poort 1 op het modem gaf 100-200 Mbit down, en daarna omgestoken naar poort 2 op het modem gaf 950 Mbit. En dat een paar keer gedaan met zelfde resultaat. Het lijkt me dat de interne 4 poorts ethernet switch in het modem toch gelijke poorten zouden moeten geven? Momenteel is het al een tijd stabiel 950 Mbit down (op poort 2) dus dat is prima. 

Maar het blijft natuurlijk een vreemd verschijnsel.

dof
Topicstarter
Level 5
  • 44Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Nee, dat is straight, m'n cross cables heb ik met fel rood gekleurde kabels om maar niet in de war te raken. 😉

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4619Posts
  • 610Oplossingen
  • 2343Likes

Dat is inderdaad vreemd @dof! Hoe presteren de overige LAN poorten? Poort 3 en poort 4? Als je dit liever niet test, omdat het nu wel goed loopt, snap ik dat ook. We horen het graag!

dof
Topicstarter
Level 5
  • 44Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Sorry @Vincent , ik kom niet dagelijks op dit forum en heb je bericht gemist. Om even vervolg te geven: sinds eergisteren zag ik weer een teruggang naar < 100Mbit down via speedtest. Ik heb het modem gereset en meteen weer even de aansluiting gewisseld van (op het modem) ethernet switch poort 2 naar poort 1 (die dus eerder last gaf). En nu gaat het weer op de goede 950 Mbit down (en 50Mb up). Blijkbaar geen defect in ethernet switch-poort (waar het eerst wel op leek).

(achteraf had ik misschien beter niet deze twee veranderingen [reset en poortwisseling] in 1 keer moeten doen, maar tja...)