1
Vraag
2
Reacties
JanAssen

Level 10
  • 398Posts
  • 3Oplossingen
  • 102Likes

Tip! Router achter modem zonder bridge!

Voor wie er geïnteresseerd is. Ik heb vandaag mijn router achter het Ziggo modem geplaatst zonder het modem in bridge te zetten. Hoe?

1. Schakel upnp uit op het modem
  2. Laat DHCP Ingeschakeld, maar laat er door het modem maar 1 toewijzen.
    De DHCP range starten bij 192.168.178.10
    De DHCP range stoppen bij 192.168.178.10
  3. Sluit je eigen router aan op de wan-poort.
  4. Kies bij het configureren van je router een andere range bij. 192.168.50.1 en verder.

De 3 overige poorten die nog beschikbaar zijn op het modem kun je handmatig toewijzen aan bepaalde devices. De range die beschikbaar is dan 192.168.178.2 tot en met 192.168.178.9

34 Reacties 34
Meldingen
Aan Uit
anoniemforum

Level 19
T.E.A.M.
  • 10284Posts
  • 597Oplossingen
  • 2920Likes

@walberg 

een moderator kan het modem ook voor je in bridge mode zetten,

telefonische is het meestal binnen enkele minuten in bridge mode,

voor vragen raad ik aan een eigen topic aan te maken

zo houden we de community overzichtelijk  

walberg

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Moet je perse die .50 range gebruiken?  als ik in ieder geval maar iets van 60 devices kwijt kan,  maar ik zou graag dus Omada router en smartswitch toevoegen, en deze zitten in de range van 192.168.0

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34246Posts
  • 2507Oplossingen
  • 17272Likes

Nee, je mag zelf bepalen welk LAN-subnet je gebruikt. Voor een thuisnetwerk is 192.168.x.0/24 (klasse C) gebruikelijk, waarbij x 0 t/m 255 kan zijn. In een /24 is buiten de router ruimte voor 253 adressen.

walberg

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Laat DHCP Ingeschakeld, maar laat er door het modem maar 1 toewijzen.

Daar gaat het al mis, ik kan geen eindrange aangeven. Alleen een startip

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34246Posts
  • 2507Oplossingen
  • 17272Likes

Als je '1' instelt voor maximaal aantal apparaten, dan wijst de DHCP-server slechts een lease toe, wat overeenkomt met .10 als eerste en laatste adres voor de pool. Ik weet alleen niet waarom je dat zou willen doen. Als je alleen de eigen router aansluit op het modem, dan kun je de DHCP-server ook geheel uitschakelen en 192.168.178.2 (met subnet mask 255.255.255.0 en gateway 192.168.178.1) instellen als statisch IP-adres aan WAN-zijde op de eigen router.

Met bridge mode heb je niets meer met de DHCP-server op het modem te maken, dit is aanbevolen bij gebruik van een eigen router.

walberg

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Uiteindelijk zal ik ook naar Bridge overgaan maar ik wil eerst zien dat al mijn Omada devices werken, anders zitten wij hier met een te lange uitval.  Wat zou er gebeuren als ik de Tp-link 605 router nu direct op het Ziggo modem zou aansluiten (de 605 heeft nu zijn eigen range vanaf 192.168.0.1).  Ben al uren bezig geweest om mijn smartswitch  t1600G-28PS op een ander adres te krijgen, want die stond ook op 192.168.0.1 

Pasi

Level 19
  • 10547Posts
  • 507Oplossingen
  • 5932Likes

@walberg  schreef:

Uiteindelijk zal ik ook naar Bridge overgaan maar ik wil eerst zien dat al mijn Omada devices werken, anders zitten wij hier met een te lange uitval.  Wat zou er gebeuren als ik de Tp-link 605 router nu direct op het Ziggo modem zou aansluiten (de 605 heeft nu zijn eigen range vanaf 192.168.0.1).  Ben al uren bezig geweest om mijn smartswitch  t1600G-28PS op een ander adres te krijgen, want die stond ook op 192.168.0.1 

Misschien uw eigen router eerst in een DMZ zetten, zo kan u eerst e.e.a. testen en is de overstap naar Ziggo Modem/Router in bridge mode, veel kleiner.

walberg

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

En ook heel belangrijk ik moet ook nog mijn nieuwe accesspoint configureren. 

jan_Doedel

Level 9
  • 299Posts
  • 10Oplossingen
  • 62Likes

ja het werkt zo, maar of het slim is is een heel ander ding. Het levert vele andere problemen op, een tekort aan fysieke UTP poorten kan in de huidige tijd geen excuus meer zijn om het zo onhandig in te richten.
Je zou op zijn minst DMZ kunnen gebruiken op een poort dien naar je volgende range gaat.

Heb dit zelf ook een paar jaar gehad, maar zodra bridge mogelijk werd heel snel overgeschakeld, wat scheelde dat een hele hoop gedoe. En ben ook maar een eenvoudige thuis gebruiker. Maar alleen al van het Ziggo modem zijn beperkingen word je al zo in en in treurig.

Maar maak het jezelf niet zo moeilijk en zet dat ding gewoon in Bridge mode. Veel eenvoudiger en probleem lozer.

walberg

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Klopt maar ik zit hier ook nog met mijn oude ouders en die gaan mekkeren als ik straks misschien uren zo niet dagen nodig heb om mijn nieuwe router met andere Omada dingen te configureren,  ik weet dat een echte it er dit binnen enkele minuten klaar heeft maar ik heb hier heel veel meer tijd voor nodig. Want al die tijd staat voor hun tabletjes en de TV alles stil.  Dus zoek ik even een tussenweg. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34246Posts
  • 2507Oplossingen
  • 17272Likes

Als tijdelijke situatie hoef je in principe niets aan de configuratie van de modemrouter aan te passen. Met 192.168.0.1 als IP-adres voor de router kun je 0.2 instellen voor de switch en 0.3 voor het AP. Uiteraard kun je de laatste twee apparaten ook via DHCP een IP-adres laten ophalen.

walberg

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wat is een dmz?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34246Posts
  • 2507Oplossingen
  • 17272Likes

DMZ = demilitarized zone, hiermee is het opgegeven IP-adres direct bereikbaar vanaf internet zonder firewall en via 1:1 NAT. Het is niet noodzakelijk om dit in te stellen bij gebruik van een eigen router, tenzij daarop je gebruik maakt van port forwarding.

walberg

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@JanAssen 

Helaas,  ben al dagen bezig, om eerst intern alles op de Omada controller aan te sluiten. Toen een paar keer bovenstaande geprobeerd en steeds geen verbinding met het internet aan deze zijde.  En na een keer of 10 wilde de Ziggo router helemaal geen internet meer afgeven (via lan,  wel telefonie en wifi)  Na gesprek met Ziggo, en ruim half uur knutselen, bleek dat de eerste twee utp aansluitingen van de vier het niet goed te doen. Na een bridge moet je juist de eerste gebruiken dus dat kan ik voorlopig dan wel weer vergeten.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34246Posts
  • 2507Oplossingen
  • 17272Likes

Bij bridge mode blijven alle poorten beschikbaar, maar aan slechts één apparaat achter het modem wordt WAN-toegang toegewezen. Als je ervaart dat met een of meerdere poorten geen link mogelijk is, dan is vervanging van het modem de gewenste vervolgstap.