Voor wie er geïnteresseerd is. Ik heb vandaag mijn router achter het Ziggo modem geplaatst zonder het modem in bridge te zetten. Hoe?
De 3 overige poorten die nog beschikbaar zijn op het modem kun je handmatig toewijzen aan bepaalde devices. De range die beschikbaar is dan 192.168.178.2 tot en met 192.168.178.9
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Ja dit werkt natuurlijk, de problemen beginnen pas bij port forwarden of bestands / printer toegang tussen de verschillende netwerken die je nu creëert.
Bedenk dan wel dat je firewall van het modem nog aanstaat en als je port forward toe wilt passen op je router dat je dan ook in de firewall van je modem naar de router een port forward in moet stellen.
Je kunt de router ook in de DMZ zetten, dan werkt de firewall van het modem niet voor je router.
wat is er in dit geval het nut om juist niet bridge mode te gebruiken
Het is niet mijn specialiteit maar ergens lijkt er iets niet te kloppen met de genoemde ranges.
UPnP zou hoe dan ook altijd uit moeten.
Ik gebruikte 192.168.0.0/24 (DHCP-server uitgeschakeld) op een EPC3928AD en 192.168.1.0/24 op een R7000 daarachter in DMZ (WAN 192.168.0.2), van circa 2017 t/m 2019, maar gebruik sinds eind 2019 bridge mode, naar volledige tevredenheid en zou niet meer terug willen gaan naar router mode.
DMZ is overigens 1:1 NAT. Er is dus nog steeds sprake van dubbele NAT, maar inkomende verbindingen worden direct zonder firewall doorgezet naar de DMZ host (dus de eigen router).
Er is een mooi al wat ouder topic over dit onderwerp.
How to: router als DHCP server achter modem-router - Ziggo Community
Dank voor jullie additionele tips. Voor mijn huis, tuin en keukengebruik werkt het. Port forwarding doe ik niet aan. Voordeel, ik de poorten van het modem blijven gebruiken voor apparatuur die alleen maar een internetverbinding nodig hebben, die ik niet via een landingspagina hoef te benaderen.
@tobiastheebe schreef:....maar gebruik sinds eind 2019 bridge mode, naar volledige tevredenheid en zou niet meer terug willen gaan naar router mode....
Fijn te horen 👍, alleen jammer voor de 'achterblijvers' 😮.
Zo had ik jarenlang een ER-X-SFP ubiquiti router er achterhangen, werkte zonder problemen. Voordeel is dat je dan een dubbele firewall gebruikt. Het subnet tussen de Connectbox en eigenrouter was mijn “DMZ” achter de eerste firewall. Apparatuur van mijn baas en gasten liet ik de wifi en ethernet van de Connectbox gebruiken. En mijn eigen apparutuur zat achter de eigen router en wifi accespoint. Mooi gescheiden op deze manier. De portforwarding naar mijn VPN server moest ik wel dubbel uitvoeren maar werkte ook probleemloos.
Wat een gedoe lijkt me, met dubbele port forwarding en een gesegmenteerd thuisnetwerk. Ik zie de voordelen niet. dubbele firewall configuratie, dubbel NAT voor IPv4 en IPV6 prefix delegation naar een 2e router zal ook wel issues geven. M.I. is het geen tip, maar een recept voor problemen. Bridge mode is echt beter als je met een eigen router werkt.
@efok schreef:.. en IPV6 prefix delegation naar een 2e router zal ook wel issues geven.
Dat is een onjuiste aanname. PD naar tweede router werkt bij mij goed. De LAN delegated prefix bij de Ziggo-modem-router is /56 en bij mij eigen router /59. De in cascade schakeling laat namelijk toe dat je meer dan één router achter die van Ziggo zet.
In theorie werkt IPv6 prefix delegation inderdaad met een of meerdere downstream routers, maar in de praktijk levert het soms (routing)problemen op. De /56 (of /57 in fUPC) prefix is voor alle (V)LAN's achter de (modem)router beschikbaar, per (V)LAN wordt normaliter een /64 gebruikt t.b.v. SLAAC.
@MR_CHIP Nu houd ik nog bruikbare poorten over. In bridge modus ben ik een extra of een switch nodig met meer poorten . Met deze oplossing niet en blijven de poorten op het modem hun functie behouden.
@JanAssen schreef:...Nu houd ik nog bruikbare poorten over. In bridge modus ben ik een extra of een switch nodig met meer poorten . Met deze oplossing niet en blijven de poorten op het modem hun functie behouden.
Als u toch al een fatsoenlijke router hebt, dan dat Ziggo ding in bridge mode zetten, want router achter router geeft soms de vreemdste problemen.
Tevens bent u dan ook direct verlost van al die onaardigheden die in de Ziggo box zitten, waar dit alles in de eerste plaats toch om begonnen is.
M.b.t. tot die 3 extra porten die u op uw wijze bespaart, voor nog geen €30,- hebt u een prima switchtje, die waarschijnlijk ook nog eens veel beter presteert, dus die extra investering is in dit geval het geld dubbel en dwars waard.
Router achter router is weliswaar niet iets dat je de "gemiddelde Ziggo-abonnee" adviseert.
Voor die "gemiddelde" gebruiker kan het wel handig zijn als tussenfase voor het omzetten naar bridge. Je kan dan je thuisnetwerk rustig overzetten op de nieuwe LAN-omgeving.
Router achter router kan leuk zijn voor experimenten. Het Ziggo LAN is dan b.v. de DMZ. De mogelijkheid om extra eigen routers aan te sluiten kan leuk zijn in een testfase.
"M.b.t. tot die 3 extra porten die u op uw wijze bespaart, voor nog geen €30,- hebt u een prima switchtje, die waarschijnlijk ook nog eens veel beter presteert, dus die extra investering is in dit geval het geld dubbel en dwars waard."
Hoezo, waarschijnlijk ook nog eens veel beter presteert en het geld dubbel en dwars waard?
Wat voor problemen zijn er met de switch op de Ziggo modems?
Probleem is dat je nooit weet wanneer Ziggo het modem in Bridge zet. Gaan de anderen in huis weer miepen als er geen Bold an beautiful of goede tijden gezien kan worden. Er staat minimaal 24 uur voor.
Probeer maar eens een Omada Smart switch en Omada router op de CH7465LG modem aan te sluiten.
Ik wacht nog even op mijn oc-200, en dan ga ik dit proberen, als ik mijn Omada materiaal niet aan de praat krijg kan ik eenvoudig terug. Voor voorlopig even voldoende.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.