idsrichard

Stamgast
  • 69Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Tip: Packetloss op Raspberry Pi 4 oplossen

Hi all,

Geen vraag deze keer, maar een tip. De afgelopen dagen had ik zeer traag internet in huis en kon er maar niet achter komen wat het veroorzaakte, DNS gaat in huis via een Raspberry Pi 4. Na lang onderzoek kwam ik achter het probleem, er zat een grote packetloss (25 procent, zelfs naar het modem zelf) op de Raspberry Pi 4. Deze packetloss was niet aanwezig op andere apparaten in het thuisnetwerk. De Raspberry Pi 4 zit bekabeld aangesloten aan de Connectbox.

Wat blijkt: De Connectbox gebruikt Energie Efficiënt Ethernet en hier kunnen sommige apparaten, waaronder de Raspberry Pi 4 niet mee overweg. Gelukkig zijn er 2 eenvoudige oplossingen:

1 Zet de Raspberry Pi 4 aan een andere router of switch in plaats van rechtstreeks aan het modem

2 Zet Energie Efficiënt Ethernet uit op de Raspberry Pi 4. Door het volgende commando uit te voeren. Zet dit commando eventueel in /etc/rc.local , zodat het bij een herstart automatisch wordt ingesteld:

ethtool --set-eee eth0 eee off

Hopelijk heeft iemand wat aan deze tip en misschien is het ook een oplossing voor sommige andere apparaten met PacketLoss. Ik ben in ieder geval blij dat het internet weer goed werkt.

1 Reactie 1
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5848Posts
  • 331Oplossingen
  • 1940Likes

Interessant, dank voor het delen!

Ik liep tijdens de installatie van een UniFi AP bij familie tegen wat problemen aan die in eerste instantie leken op een defecte kabel (packet loss en schakelen tussen 1000 en 100 FDX). Daarnaast bleef de link/act LED op de CB boven de oude poort knipperen nadat ik het AP naar een andere poort had verplaatst. Om dit op te lossen moest ofwel de CB of het AP opnieuw opgestart worden. Dat zou ook wel eens hiermee te maken kunnen hebben gehad.

Uitgelicht topic