Ik beschik nog over een EVW321B voor internet, waarmee ik de laatste tijd absoluut niet de snelheden van internetten haal van mijn abonnement (van 300 Mb down volgens abo blijft bij de speedtest iets meer dan 100 Mb over, up is wel 30 net zoals abo).
Thuisinstallatie (uit 2017, met oplevering huis):
- AOP in meterkast, geaard en wel
- POA 01-UPC
- Ubee EVW321B, direct op de PAO 01-UPC gekoppeld
Gemakshalve gelijk maar down/ upstream screenshot toegevoegd.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
ER4 zou volgens de verhalen boven de 400Mb moeten kunnen draaien met QoS actief. Met sommige vermeldingen zelfs 500Mb+. Dan is het echt een flinke CPU, want HW offload gaat toch echt uit op dat moment.
De ER-4 beschikt over een 1 GHz quad-core met 1 GB RAM i.p.v. een 500 MHz dual-core met 512 MB RAM van mijn huidige ERPOE, een flinke upgrade dus. Mijn abonnement is overigens ook Internet Complete met 300/30 Mbps, binnenkort de upgrade naar 350/35 Mbps.
Goedemorgen @Espa en een warm welkom op de Community,
Super dat je dit forum gevonden hebt voor het stellen van je vraag. Zo te lezen is het al gelukt om het probleem op te lossen aan de hand van de hulp die door de hier aanwezige experts geboden. Ik zie dat je nog wel een ouder type modem (UbeeEVW321) modem hebt. Als je het wilt kan ik dit modem kosteloos vervangen door een nieuwer type modem(Smart Wifi of Ubee1318ZG non-wifi). Wil je dat ik dit voor je in orde maak?
Hallo Paul,
Als de Ubee1318ZG een optie is, dan houdt ik me zeker aanbevolen. Zeker gezien het feit zoals @tobiastheebe aangeeft deze de mogelijkheid kent voor DNS configuratie.
Heeft de inzet van dit modem trouwens gevolgen voor Ziggo WifiSpots (als zijnde, modem heeft geen WiFi, dus vervalt WifiSpots ook direct?).
@Espa Het wisselen naar een Ubee1318ZG heeft geen invloed op je WifiSpots. Als je WifiSpots hebt aanstaan in Mijn Ziggo dan krijgt je modem een bootfile toegewezen waarmee het modem zelf geen wifispot is (ivm geen wifi aanwezig in het modem) maar dat je wel gebruikt kunt maken van WifiSpots.
Dan hou ik me helemaal aanbevolen voor een Ubee1318ZG. Kun je dat in gang zetten?
@Espa Hartelijk dank voor je reactie! Ik heb kosteloos een Ubee1318ZG modem voor je aangevraagd. Binnen 2 a 3 dagen ontvange je het nieuwe modem met de pakketdienst van Post NL in huis. Het oude Ubee modem hoeft niet retour en mag je inleveren bij de milieustraat.
Let op: het kan zijn dat je een standaard orderbevestiging ontvangt waarin gesproken wordt over de levering van een SmartWifi modem, dit kun je negeren want je krijgt een Ubee1318ZG toegestuurd.
Laat je weten hoe het nieuwe modem jou bevalt?
@Paul Een bericht alvast met het nieuwe modem geïnstalleerd. Ik heb even een speedtest gedaan en ik kom nu via alle kanalen op 300/30.
Bijgevoegd even een screenshot van de huidige waarden. Wat me opvalt:
Downstream Power is tussen oud en nieuw modem iets omhoog gegaan van 3 dBmV naar in sommige gevallen 7 dBmV. Bij ideale waarden tussen -8 en +8 zit het dus redelijk goed, maar wel aan de bovenkant.
Ik zal het de komende dagen even in de gaten houden.
Er is een kleine slope in downstream-vermogen aanwezig, dit is vrij gebruikelijk. Het vermogen dient tussen -8 en 11 dBmV te liggen (volgens blauwdruk binnenhuisinstallatie Ziggo), eventueel kan dit nog gedempt worden met een 3 dB (forward path) attenuator, maar het is niet noodzakelijk. De MER is nog steeds uitstekend.
Duidelijk afhankelijk van wie je spreekt. Sommigen zitten zo in de angsthaas modus dat ze tussen -5 en +8 rekenen. Dan weer hoor je soms -8 tot +8 of +10. Als Ziggo volgens de blauwdruk werkt tussen -8 en +11 hoef ik me nergens druk over te maken.
Ik ging er ook al niet echt vanuit vanwege 0 Correctables (modem staat inmiddels 1u20m actief en nog steeds 0).
De slope had ik ook gezien, maar dat zag ik met de huidige waarden ook niet direct als een probleem. Maar goed, daarom ook maar even een plaat meegestuurd.
Hieronder nog twee screenshots, eerste uit de genoemde blauwdruk en tweede uit de DOCSIS interface specifications.
Helder. Ik zal de zaak voor de vorm de komende dagen even in de gaten houden, maar ik vermoed dat deze casus binnenkort gesloten kan worden.
Dank voorlopig.
@Espa We zijn heel erg benieuwd wat je bevindingen zijn van de afgelopen dagen. Werkt alles volledig naar wens?
Hoi @Paul
Even een export gemaakt van de Connection page. Is het misschien niet sowieso zinnig om op deze pagina iets van een Export knop te hebben voor diagnostische motivaties? Dat is vaak toch iets eenvoudiger uit te leggen dan dat iemand een snippet maakt en die dan invoegt. Tevens kun je op een export meer geavanceerde analyse loslaten.
Maar goed, ten aanzien van het modem wat bij mij staat: Ik was in eerste instantie helemaal blij toen ik op 100 Correctables uitkwam. Ik had immers al sinds mijn laatste bericht niet meer aan het modem gezeten en rekende dus op een fikse uptime. Blijkbaar is het modem vanmorgen in de reload gegaan.
Dat mag de pret echter zeker niet drukken. Sinds wat aanpassingen aan mijn eigen thuisnetwerk en dit nieuwe modem gaat alles als een raket.
Een dergelijke export-functie zou het voor klanten met minder technische kennis inderdaad veel gemakkelijker zijn om de juiste gegevens te delen. Dit idee schoot mij een tijd geleden ook eens te binnen en heb er nog aan gedacht om het bij Ziggo aan te kaarten, maar is er niet van gekomen.
Aan de waarden valt mij nog op dat het OFDM-kanaal (nog) niet over de definitieve configuratie (879-973 MHz met PLC op 913 MHz) beschikt, waarschijnlijk is Internet Giga nog niet in jouw woonplaats beschikbaar?
Op jouw adres is tot 600 Mbit/s downloadsnelheid haalbaar via het glasvezel-kabelnetwerk van Ziggo.
Nog niet dus inderdaad. Ach, en dat is ook wel lekker. Nu moet je nog afzien als je het hele internet wilt downloaden...met die 1Gb snelheid is dat afzien ook verleden tijd. We moeten wel een beetje moeite blijven doen.
Zakelijke Cisco routers kennen het "show tech-support" commando, wat heel veel data oplevert. Misschien dat zoiets wel in een knop te vatten is om daarna die data te kunnen analyseren/ verzenden naar Ziggo support.
Ik kijk af en toe rond op de Virgin Media Community, daar is het al iets makkelijker gemaakt. Op de Hub 3 en 4 is de downstream/upstream-pagina bereikbaar met een link op de loginpagina, inloggen is dus niet nodig.
Voor de UBC1318ZG en destijds de CH7465LG-ZG heb ik monitoring scripts geschreven in PHP om elke vijf minuten de gegevens op te halen uit het modem (via Nagios Core), om ze vervolgens te kunnen opslaan in RRD databases en tenslotte te analyseren in grafieken.
@Espa Hartelijk dank voor het delen van jouw bevindingen! Fijn om te lezen dat de verbinding als een raket gaat met het nieuwe modem. Als ik de verbinding bekijk, dan ziet deze er verder ook prima uit. Gigabit internet is op dit moment zo te zien inderdaad nog niet beschikbaar. Wanneer Gigabit internet beschikbaar is ontvang je hierover van ons bericht.
Even een export gemaakt van de Connection page. Is het misschien niet sowieso zinnig om op deze pagina iets van een Export knop te hebben voor diagnostische motivaties?
Deze optie is er op dit moment inderdaad niet. Ik heb de suggiestie die door jou en @tobiastheebe aangedragen is even doorgestuurd binnen de organisatie. Mogelijk dat dit iets is wat geimplementeerd kan worden in een toekomstie firm- of software upate. Ik kan natuurlijk niets beloven, en enkel de suggestie doorgeven.
Helemaal goed @Paul .
Ik denk dat de casus voor een dergelijke optie te vinden moet zijn in wanneer je informatie wordt gevraagd te delen met een medium zoals deze community.
Ik kan me op zich voorstellen dat intern Ziggo veel van de gegevens van het modem van afstand kan uitlezen, maar daar kan de community zich niet op beroepen.
En aangezien het delen van screenshots met diagnostische informatie ook zo enorm jaar 2006 overkomt.
Ik hou mij in ieder geval aanbevolen bij updates hieromtrent.
@Espa Even een update vanaf onze kant. Helaas heb ik nog geen terugkoppeling ontvangen van de collega's van de afdeling die meer kunnen zeggen over een eventuele implementatie van de Exportoptie op onze modems. Ik laat het weten zodra we een antwoord hebben. We zijn in iedergeval druk voor je bezig om hier antwoord op te krijgen.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.