1
Vraag
2
Reageer en help mee
dipswitch

Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

Tien jaar oud cisco modem en aop vervangen, moeizaam contact met ziggo

"ik vraag dit voor een vriend", meestal als grap opgemerkt, maar nu een keer serieus.

Ik ben gevraagd 's mee te kijken bij een kennis naar een slecht werkende ziggo verbinding. Men ondervond problemen in stabiliteit en snelheid. Na één blik geworpen te hebben op de huidige installatie, en gekeken te hebben naar de datum vd laatste werkzaamheden (door een ziggo monteur), blijkt dat het hier om een tien jaar oude aansluiting gaat, nog van voor de liberty global overname. Het betreft een cisco epc3925 modem, oude kabels, de oude tratec umu-01 opsteek splitter en tratec tras1000b aop . Al deze materialen zijn eol (end of life) en, zoals zo vaak hier in de community aangegeven, hard toe aan vervanging.

 

Via een speedtest (zowel die van ziggo alsook de algemene speedtest.net meting) houd ik iets van 3 - 5 mbit netto down over (up nog minder), in een aangrenzende kamer, op 2,4ghz (802.11n), met dropouts en een instabiele verbinding. Dit is behoorlijk bedroevend.

We hebben vandaag telefonisch contact opgenomen met ziggo, wat een zeer moeizaam gesprek opleverde. Met grote moeite lukte het om duidelijk te maken dat het oude cisco modem echt niet meer van deze tijd , net als de andere onderdelen vd aansluiting. Na veel aarzeling kon er dan uiteindelijk een nieuw modem, splitter en aansluitkabel geleverd worden. Deze zouden nu onderweg zijn.

Het aop, ik heb er meerdere keren om gevraagd, wilde men niet zomaar vervangen. Er moest eerst een nieuw modem komen, zo vertelde de medewerker. Hij gaf aan dat hij in zijn systeem niet meteen het vervangen van het aop kon regelen? Dit zou stapsgewijs moeten...

Het aop zit bevestigd tegen de buitenmuur, waar een zeer korte groene grondkabel in uitkomt. Deze kabel is behoorlijk antiek, ik durf zelf het aop niet te vervangen, wegens kans op kabelbreuk. Gezien er geen enkele speling in de grondkabel zit, zou ik bij een kabelbreuk of andere ellende zelf niets kunnen herstellen, en lijkt me dit toch echt een klus voor een monteur, althans, zo als ik het denk te zien.

Hierdoor dan alsnog de vraag: is het mogelijk om (kosteloos)  door een monteur het aop te laten vervangen zodat eea weer aan de huidige norm voldoet?

Om verwarring te voorkomen: het gaat om een aansluiting bij een kennis; voor de ziggo medewerkers: de naw gegevens in mijn profiel zijn dus niet van belang. Deze mensen zijn technisch minder bekwaam, daarom schiet ik ze even te hulp. naw gegevens van het betreffende abonnee kan ik in een pb met een ziggo medewerker delen.

20 Reacties 20
dipswitch
Topicstarter
Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

@BertJe analyse gaat, zoals zo vaak, wederom mank. Ik voel me echter op geen enkele manier uitgedaagd je te voorzien van duiding; het is me inmiddels duidelijk dat het voor je belangrijk is je stempel hier op zo'n beetje alle content te drukken. Daarnaast lijk je een onweerstaanbare drang te bezitten om overal en in ieder gesprek het laatste woord te willen hebben.
"einde discussie" is een misvatting; er was namelijk nooit een discussie. Gebleken is dat ieder vorm van zelfreflectie niet bij je aankomt.
Ik zal mij beraden op wat een mogelijk volgende stap kan zijn.

ps. ga je vandaag nog lekker naar buiten? Wellicht een fijne wandeling maken? Of ook vandaag, zoals iedere dag, de hele dag binnen voor de computer zitten; f5-en, mensen "helpen" . Het zou vanmiddag redelijk droog blijven, doe er je voordeel mee. Is ook een stuk beter voor je gezondheid 😉 (gratis tip!)

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic