1
Vraag
2
Reageer en help mee
dipswitch

Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

Tien jaar oud cisco modem en aop vervangen, moeizaam contact met ziggo

"ik vraag dit voor een vriend", meestal als grap opgemerkt, maar nu een keer serieus.

Ik ben gevraagd 's mee te kijken bij een kennis naar een slecht werkende ziggo verbinding. Men ondervond problemen in stabiliteit en snelheid. Na één blik geworpen te hebben op de huidige installatie, en gekeken te hebben naar de datum vd laatste werkzaamheden (door een ziggo monteur), blijkt dat het hier om een tien jaar oude aansluiting gaat, nog van voor de liberty global overname. Het betreft een cisco epc3925 modem, oude kabels, de oude tratec umu-01 opsteek splitter en tratec tras1000b aop . Al deze materialen zijn eol (end of life) en, zoals zo vaak hier in de community aangegeven, hard toe aan vervanging.

 

Via een speedtest (zowel die van ziggo alsook de algemene speedtest.net meting) houd ik iets van 3 - 5 mbit netto down over (up nog minder), in een aangrenzende kamer, op 2,4ghz (802.11n), met dropouts en een instabiele verbinding. Dit is behoorlijk bedroevend.

We hebben vandaag telefonisch contact opgenomen met ziggo, wat een zeer moeizaam gesprek opleverde. Met grote moeite lukte het om duidelijk te maken dat het oude cisco modem echt niet meer van deze tijd , net als de andere onderdelen vd aansluiting. Na veel aarzeling kon er dan uiteindelijk een nieuw modem, splitter en aansluitkabel geleverd worden. Deze zouden nu onderweg zijn.

Het aop, ik heb er meerdere keren om gevraagd, wilde men niet zomaar vervangen. Er moest eerst een nieuw modem komen, zo vertelde de medewerker. Hij gaf aan dat hij in zijn systeem niet meteen het vervangen van het aop kon regelen? Dit zou stapsgewijs moeten...

Het aop zit bevestigd tegen de buitenmuur, waar een zeer korte groene grondkabel in uitkomt. Deze kabel is behoorlijk antiek, ik durf zelf het aop niet te vervangen, wegens kans op kabelbreuk. Gezien er geen enkele speling in de grondkabel zit, zou ik bij een kabelbreuk of andere ellende zelf niets kunnen herstellen, en lijkt me dit toch echt een klus voor een monteur, althans, zo als ik het denk te zien.

Hierdoor dan alsnog de vraag: is het mogelijk om (kosteloos)  door een monteur het aop te laten vervangen zodat eea weer aan de huidige norm voldoet?

Om verwarring te voorkomen: het gaat om een aansluiting bij een kennis; voor de ziggo medewerkers: de naw gegevens in mijn profiel zijn dus niet van belang. Deze mensen zijn technisch minder bekwaam, daarom schiet ik ze even te hulp. naw gegevens van het betreffende abonnee kan ik in een pb met een ziggo medewerker delen.

20 Reacties 20
Verwijderd account
Niet van toepassing

Hoi @dipswitch ,

Hier word altijd meteen een monteur gestuurd voor een AOP vervangen.Ik zou de cisco aangesloten laten tot het AOP vervangen is, want als de cisco al moeite heeft, heeft de connectbox dat nog erger.Behalve als de 14 dagen om zijn, dan moet je wel.

Ik zou nog 1 keer het via chat proberen( ziggo.nl/chat ), als die het ook niet doen wachten op de moderator.

Als je het via een moderator wil, kan je beter even tijdelijk de gegevens van je vriend in je profiel zetten omdat het anders langer gaat duren.Als het opgelost is kan je weer je eigen gegevens terug zetten.

dipswitch
Topicstarter
Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

@Verwijderd account  "Hier word altijd meteen een monteur gestuurd voor een AOP vervangen". Zo had ik het ook begrepen en heb dit meerdere keren aan de medewerker gemeld, dit hier niet in wilde helpen.

Krijg ik geen gedoe met het invullen van andermans gegevens in mijn profiel? Ik wil niet verweten worden zaken niet naar waarheid ingevuld te hebben. Ik zou graag in een pb de juiste naw gegevens met een moderator delen; deze komt vanzelf langs of is deze op te roepen?

Zoals ik de (slechte) staat van de verbinding op het betreffende adres ervaar, zou het me niet verbazen wanneer de groene grondkabel in zeer slechte staat verkeert.  Wellicht een idee om een monteur deze kabel te laten doormeten?

Verwijderd account
Niet van toepassing

Een moderator komt vanzelf, maar is wel op te roepen voor dingen die haast hebben.Maar dat kunnen alleen superusers en dat ben ik niet.

Ik heb ook iemand anders gegevens in mijn profiel staan en dat is prima.Als je het via pb doet duurt het allemaal langer, omdat de moderator dan 2x moet komen en als je je profiel invult kan hij het direct doen.

Als de monteur het AOP vervangt kan hij meteen de kabel doormeten.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75183Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@dipswitch Plaats je eigen gegevens zoals postcode en huisnummer op de juiste plaats en zet er tussen haakjes de postcode en huisnummer achter, met vriend ervoor, dan kan er geen misverstand ontstaan.

 

Het is lastig te zeggen welk AOP er in de wandcontactdoos zit, dat kunnen er verschillende zijn en mogelijk nog prima in staat om de Connect box te voorzien van een goed signaal, vandaar dat eerst nieuwe aansluitmaterialen gestuurd worden, heel vaak is het probleem dan opgelost.

De oude splitter en de oude kabel naar het modem kunnen eenvoudigweg defect zijn, waardoor het signaal over de rooie gaat.

Dat scheelt een monteur sturen, is het niet opgelost, dan kan alsnog een monteur alles in orde maken en zijn de aansluitmaterialen al aanwezig.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Hey @dipswitch

Goed dat je contact opneemt voor je vriend. Super lief natuurlijk. 

Er moet zeker een monteur langskomen om de boel daar op orde te krijgen. Het lastige hieraan is wel dat ik deze monteur niet kan en mag inplannen wanneer dit niet door de contracthouder aangevraagd wordt. Er kunnen namelijk kosten ontstaan en hiervoor dient de contracthouder akkoord te geven. In dit geval moet ik je toch vragen om deze vriend zelf contact op te laten nemen met ons. Aangezien er redelijk haast bij is, kun je ze het beste laten bellen, chatten of via de Mijn Ziggo app contact op laten nemen. Ik ga er vanuit dat het helemaal goed komt. 

dipswitch
Topicstarter
Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

@JiriEen kleine update: gistermiddag hebben we contact met ziggo opgenomen. Het nieuwe modem was in ieder geval binnen en deze is in werking. Het aansluitmateriaal (splitter en kabel) waren nog niet gearriveerd.

Lang verhaal kort: we hebben gister ruim een uur (!) met ziggo gebeld en in totaal vijf (!) medewerkers gesproken. Het bleek dat het interne systeem wat men gebruikt compleet plat lag, en dus niemand iets kon verrichten. Er werd wel telkens naar een andere medewerker doorverbonden, waarvan persoon no. 5 aangaf dat dit geen enkele zin had, gezien niemand in het systeem kon werken.

De 1e persoon die we spraken gaf aan dat er inderdaad een monteur moest komen (in tegenstelling tot de eerdere medewerker die er een groot probleem van maakte). Echter kon er niets in het systeem verwerkt worden. De medewerkster maakte een notitie en zou terugbellen om een monteur in te boeken zodra het systeem weer werkte. Hier hebben we nog niets van gehoord.

De verbinding werkt in ieder geval beter dan voorheen. Dat oude cisco modem presteerde relatief beroerd (ook wat betreft wifi dekking / gevoeligheid). Die stonden daar in mijn ervaring redelijk bekend om, niet erg denderend. De connect box , ondanks de intel puma chipset problemen, is wbt wifi ( heeft ac wifi multi stream support) een vooruitgang.

Dus nu is het wachten tot de ziggo medewerkster terug belt om een monteur in te boeken. Ik hoop dat ze haar notitie van gisteren niet vergeten is.

Kan je iets vertellen @Jiri over of jullie interne storing inmiddels is opgelost?

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Wat lastig dat niemand de monteur kon inplannen vanwege problemen met het systeem. Voor zover ik weet is alles weer helemaal opgelost en kan er weer een monteur ingepland worden. Het is nu inderdaad wachten tot mijn collega hierop terugkomt. Ik lees hierover niets terug, maar dat kan natuurlijk kloppen. Wanneer het systeem plat ligt, worden er ook geen notities achter gelaten. Je zou je vriend eventueel nog een keer kunnen laten bellen of chatten met ons.

Wel super fijn dat het een stuk beter werkt nu het nieuwe modem aangesloten zit. Dat is het allerbelangrijkste. 

dipswitch
Topicstarter
Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

@JiriWe zijn weer een paar stapjes verder. De monteur is ingepland en komt spoedig. Kabelwerk en splitter waren nog niet binnen; hopen dat de monteur deze bij heeft. We gaan het zien.

Ik wil opmerken dat het advies van @Verwijderd account en @Bert , het vermelden van andermans adresgegevens in het eigen profiel, hoewel wellicht goed bedoeld, toch niet de bedoeling kan zijn. Dit begreep ik nu van @Jiri (ik vond het zelf al enigszins bedenkelijk dat dit zomaar mogelijk zou zijn). Dus ik verwijder die gegevens nu weer uit mijn profiel.

We wachten af wat de monteur gaat tegenkomen...


Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75183Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@dipswitch De postcode en het huisnummer zijn niet openbaar te zien.

Alleen te zien door Ziggo medewerkers, dus dat is veilig.

dipswitch
Topicstarter
Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

Dat ligt nogal voor de hand @Bert , echter veranderd dit niets aan wat ik heb aangegeven. Ik heb ook geen zin om hier weer een hele welles-nietes discussie over te voeren, daar heb ik helemaal geen tijd voor. Ik ga van het mooie weer genieten en, ik heb het je al vaker gezegd, dat zou ik als ik jou was ook doen. Zonde om op zo'n mooie dag de hele dag voor de computer te zitten...

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75183Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Ik wil opmerken dat het advies van @Visser_ en @Bert , het vermelden van andermans adresgegevens in het eigen profiel, hoewel wellicht goed bedoeld, toch niet de bedoeling kan zijn."

Dat kan zeker wel de bedoeling zijn, Ziggo moderators vragen dit ook met regelmaat als het over een ander adres gaat waar iemand de bewoners helpt.

 

"Ik ga van het mooie weer genieten en, ik heb het je al vaker gezegd, dat zou ik als ik jou was ook doen. Zonde om op zo'n mooie dag de hele dag voor de computer te zitten..."

@dipswitch Je mag het mogelijk nog vaker zeggen, want ik maak natuurlijk helemaal zelf uit wat ik doe op welke momenten, uit je reacties maak ik op dat jij dat ook doet.

 

Prettige dag gewenst verder.

dipswitch
Topicstarter
Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

@JiriHallo @Jiri . Ik heb inmiddels alweer ontzettend spijt van het openen van een topic op dit forum. Ik was er al bang voor, maar het gevreesde is alweer werkelijkheid geworden: forum misbruiker @Bert is me weer behoorlijk aan het stalken. Komt daarnaast met verkeerde adviezen ( die niet kunnen en zelf niet mogen) en het is hem er alles aan gelegen het laatste woord te hebben.

Ik kan werkelijk geen enkel topic openen op dit forum of ergens op reageren of ik heb last van hem. Die man lijkt zeven dagen in de week van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat op het forum te zitten, werkelijk op alles te reageren wat voorbij komt. Ik wordt er letterlijk onpasselijk van. Ik vraag je nu hier actie in te ondernemen. Als hier geen passend antwoord op komt dan neem ik komende week vervolgstappen, gezien ik er nu echt helemaal klaar mee ben. Op dit forum moet iedereen de ruimte krijgen, niet enkel enkele lieden die zich het forum toe-eigenen. Ik hoop op een passende reactie.


MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

wat voor vervolg stappen wou je nemem we mogen hier gewoon reaggeren hoor daarin kan jij ons niks verbieden

Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 418Likes

Hi @dipswitch

@Bert probeert jou net als alle andere users te helpen, als zijn antwoorden/reacties niet zijn waar je op hoopt, kan je dit natuurlijk aangeven. Het staat iedereen vrij om hier gewoon te reageren en te helpen. Graag zelfs! Dat is waar de Community voor bedoelt is 😄 

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Hoe komt het dat je reacties van een forumlid ervaart als stalken? Voel je echt zo beperkt in je vrijheid hier door 1 persoon? 

dipswitch
Topicstarter
Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

@MadelonJe gaat in zijn geheel voorbij aan wat ik aandraag. Ik begrijp dat het voor ziggo lucratief is om mensen vrijwillig(kosteloos) zo ongeveer fulltime op een forum actief te hebben, en dat dit waarschijnlijk de reden is waarom je niet inhoudelijk reageert op hetgeen ik benoem.
@wewanl  Als dit niet het geval was zou ik dit niet aangeven. Zoals gezegd, het is compleet belachelijk dat je op dit forum niet één bericht/topic kunt openen of je hebt ALTIJD één forumlid die zich met je bemoeit, waar je niet aan ontkomt. Zeg nou zelf: (op dit moment) dit forumlid heeft nu 56578 berichten geplaatst. Je kunt niet meer zeggen dat dit hobby of liefhebberij is. Zoals ik het zie zit daar een bepaalde dwangmatigheid achter, en verpest die persoon het daarmee voor vele anderen (door ALTIJD en OVERAL aanwezig te zijn).  Zoals gezegd @wewanl : dit forumlid is hier ALTIJD en OVERAL aanwezig, bemoeit zich overval tegenaan, kan ontzettend bijdehand doen en wil vaak ook nog eens het laatste woord hebben.

Voor mij is dit forum hierdoor compleet verpest , evenals mijn beleving van ziggo als provider zijnde. Kan eenieder uiteraard beweren dat dit niet het geval echter; ik beleef het als zodanig (ook heb ik dit in de loop der jaren al meerdere keren aangegeven).

Een vraag aan ziggo medewerkers @Madelon en @Jiri : welke badge (wat een kinderachtig gedoe trouwens) krijgt een "super expert" als door zijn/haar toedoen mensen zich uitschrijven van de ziggo community en hun lidmaatschap bij ziggo opzeggen?

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

nogmaals hoezo is dat belachelijk ik ben juist blij met de hulp/aanwezigheid van @Bert hoe hij zich inzet voor mede community gebruikers is echt mooi om te zien

 

 

hij probeert mensen alleen maar te helpen 😉

Verwijderd account
Niet van toepassing

Inderdaad @MR_CHIP ,

Het is leuk om te zien dat mensen elkaar hier zo goed helpen, en zeker de superusers die dat vaak al jaren doen.

Overigens een goede prestatie al die reacties @Bert !

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75183Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@dipswitch schreef: "Zoals gezegd, het is compleet belachelijk dat je op dit forum niet één bericht/topic kunt openen of je hebt ALTIJD één forumlid die zich met je bemoeit, waar je niet aan ontkomt"

"dit forumlid is hier ALTIJD en OVERAL aanwezig"

 

@dipswitch Je hebt 5 topics gestart, ik heb in de eerste 3 topics geen bericht geplaatst en in je 4e topic heb ik 1 bericht geplaatst en dat was een reactie op iemand anders.

Pas in dit 5e topic, heb ik informatie gegeven, zoals dit op dit forum de werkwijze is, niet meer en niet minder.

Je beleving, zoals je hierboven omschrijft, komt niet overeen met de werkelijkheid.

 

Einde discussie wat mij betreft, prettige dag verder gewenst.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic