1
Vraag
2
Reacties
EVrije

Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Thunderbird krijgt niet alle emails uit webmail

In Ziggo webmail zie ik dat er meer emails zijn binnengekomen dan dat ik in mijn mail-client (=Thunderbird) ontvang. Op dit moment bijvoorbeeld zie ik voor vandaag 9 ontvangen emails (de eerste om 00:05 en de laatste om 10:31 ontvangen). Kijk ik in Thunderbird dan zie ik er maar 5 (de eerste om 08:00 en de laatste om 10:00). De ontbrekende mails staan niet in andere mappen zoals spam. Van de 4 ontbrekende mails zijn er 3 ontvangen voor 08:00, en 1 na 10:00. Die laatste zou nog naar T.B. verstuurd kunnen worden (maar het is nu al 11:40, dus is in ieder geval erg laat als hij nog komt). Ik heb wel vaker mails ontvangen tussen middernacht en 08:00 uur, en die zijn wel doorgestuurd.
Ik maak bij Ziggo nog gebruik van het oude pop.ziggo.nl mail systeem.
In het verleden heb ik ook wel eens gezien dat er mails ontbreken. Die heb ik uiteindelijk binnen kunnen halen door ze eerst naar een ander (imap)account in webmail te verplaatsen en ze dan na ontvangst in T.B. weer naar mijn pop account over te zetten. Dit werkt wel, maar is natuurlijk niet de bedoeling.
Een optie zou kunnen zijn om mijn pop account om te zetten naar een imap, maar dan veranderd mijn email adres van xxx.upcmail.nl naar xxx.ziggo.nl, maar het upcmail account wordt zo vaak gebruikt bij aanmeld gegevens dat account omzetten heel erg veel bijkomstig werkt oplevert.
Hoe kan ik dit oplossen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@EVrije  schreef:

Het omzetten van mijn account op thunderbird (en juist niet aan de ziggo mail kant) van POP naar IMAP bleek de oplossing te zijn. Met dank aan alle meedenkers.


Aan de Ziggo kant kun je niets veranderen wat betreft POP of IMAP, een mailserver heeft geen POP of IMAP instellingen in zich.

 

POP en IMAP zijn 2 verschillende manieren om de mail te kunnen beheren, die in een mailprogramma gebruikt kunnen worden.

Om de mail te kunnen binnenhalen, op je computer, heet POP en dan verdwijnt de mail op de mailserver van Ziggo. (Behalve als je instelt dat er een kopie achter moet blijven.)

 

Om de mail alleen maar te kunnen bekijken, op je computer, heet IMAP en dan blijft die mail op de mailserver van Ziggo staan en komt niet werkelijk op je computer te staan, want je kijkt alleen maar op de mailserver.

 

Met IMAP: Gaat er iets fout op de mailserver, een hack of een defect of verwijder je per ongelijk mail, dan is die mail ook helemaal weg en staat dan ook niet op je computer.

Maak daarom altijd backups van belangrijke mail als je IMAP gebruikt.

Ziggo mag ook data verwijderen die ouder is dan 12 maanden volgens de voorwaarden, als dit nodig blijkt voor een stabiel netwerk, dus die mails kunnen ineens weg zijn.

Bekijk in context

21 Reacties 21
EVrije
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Ineens bedacht ik me dat het wel eens met de mail ontvangst op mijn telefoon te maken kan hebben. Als de telefoon de mail eerst leest dan wordt in webmail deze gemarkeerd als opgehaald.
Maar dan is de vraag hoe ik de telefoon en mijn laptop samen dezelfde mail kan laten lezen.

Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Gebruik imap. Staat in je e-mail instellingen van je apparaten.

 

Alles over e-mail | Klantenservice | Ziggo

EVrije
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

imap gebruiken? Alleen bij client werkt niet (krijg geen verbinding, zowel server als portnr aangepast). Aan Ziggo kant kan ik alleen het wachtwoord aanpassen. Of anders het huidige adres verwijderen en een nieuw imap adres aanmaken. Maar dan veranderd het email adres. En dat wil ik juist niet.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Haal met Thunderbird je mail binnen met POP en laat een kopie achter op de mailserver, staat ergens in de instellingen.

 

Met de telefoon kun je het best IMAP gebruiken, die haalt de mailserver niet leeg, maar kijkt alleen in de mailserver, verwijder je mail op de telefoon, dan is die op de mailserver ook weg en kan Thunderbird die ook niet meer ophalen.

Dus de telefoon is dan alleen om te lezen, verstuur je ook mail, dan staat de verzonden mail op de mailserver en is via IMAP en in de webmail te zien.

 

Welk mailprogramma gebruik je op de telefoon?

Om op de telefoon van POP naar IMAP te gaan, moet je het hele account verwijderen en een nieuw account aanmaken met hetzelfde emailadres en wachtwoord.

In veel mailprogramma's op de telefoon hoef je dan geen handmatige instellingen in te vullen, de programma's krijgen de instellingen van de Ziggo mailserver.

EVrije
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Bedankt. Alles werkt nu. Alleen even afwachten of ik nog mails ga missen.

EVrije
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Helaas, probleem is toch niet opgelost. Vandaag weer 4 mails, die wel in webmail staan, wel op mijn telefoon en niet in Thunderbird op mijn laptop.

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@EVrije  ik heb een tijdje terug bij een kennis een vergelijkbaar probleem gehad, maar dan dat er niet naar bepaalde adressen gemaild kon worden er nog boven op. Ik kon zelf de vinger er niet op leggen. Uiteindelijk zijn email in de standaard mail app van windows 10 ingesteld en nu werkt alles wel. Zou dit voor jou ook een oplossing kunnen zijn?

EVrije
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

@jansmarcel Ik ben niet zo bekend met Windows Mail, dus ik kan er weinig van zeggen. Wel heb ik Outlook geprobeerd. En ik heb dit zo snel mogelijk weer uitgezet (mijn laptop was niet meer vooruit te branden). Dus ik ben een beetje huiverig v.w.b. Windows Mail. Daarnaast denk ik dat W.M. niet zoveel extra functionaliteit heeft, zoals submappen.

Verder heeft Thunderbird altijd perfect gewerkt (sinds 2008 gebruik ik die al).

puppie

Level 17
  • 2637Posts
  • 66Oplossingen
  • 1063Likes

als je imap instelt voor jouw nu gebruikte mail adres dan veranderd er verder niks.

mail adres blijft gewoon hetzelfde als wat je nu hebt.

Voordeel van imap is dat er een bericht achter op de server blijft en dat je mail kunt lezen op verschillende apparaten  dus niet zoals nu wie het eerste leest heeft geluk en de tweede krijgt het dan niet te zien.

misschien kan deze handleiding jou een beetje helpen > klik <

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@EVrije  Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat je er huiverig voor bent. Waar ik aan dacht was om te kijken of de mail in een ander programma wel compleet is. Is dit wel het geval, dan een backup van thunderbird maken en het opnieuw installeren/instellen.

Buurman

Level 14
  • 986Posts
  • 50Oplossingen
  • 897Likes

@EVrije  Het e-mail programma eM Client (e-mail, agenda, contacten)  is ook een uitstekende vervanger voor Thunderbird. De gratis versie is wel beperkt tot max. 2 e-mail accounts.  

Op de website van SchoonePC  staat informatie over dit programma.

Ik gebruik het zelf al bijna 2 jaar met volle tevredenheid.

eM Client: e-mail, agenda en contacten beheren (het gratis alternatief voor Outlook) (schoonepc.nl)

EVrije
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

@jansmarcel Ik heb ondertussen Windows Mail weer eens gestart. Blijkt dat ik het jaren geleden al eens heb gedaan, althans ik vond heel oude mailtjes. Mijn huidige POP account krijg ik (nog) niet aan de gang, maar mijn nieuwere IMAP en Hotmail wel. En juist in mijn POP account mis ik soms emails.
Het opnieuw installeren van thunderbird is misschien een idee. Maar ik hou erg veel history bij in thunderbird-archieven (totaal 10 GB aan mails) die moet ik dan wel eerst saven en later weer restoren.
Maar al met al weet ik nog steeds niet waarom het soms mis kan gaan. Mij POP account haalt mails van de server pas na 14 dagen weg.

 

@puppie Ik ben bekend met het fenomeen IMAP en POP. Alleen is mijn POP account zo veel gebruikt als usernaam op veel web-sites dat het bijna ondoenlijk is om deze om te zetten naar IMAP.

EVrije
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Bedankt. Ik hou het in m'n hoofd als mogelijk alternatief.

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@EVrije  Dat laatste stukje waar je puppie noemt snap ik even niet... Op een website wordt een emailadres vaak als gebruikersnaam gebruikt. Dat klopt wel. Het heeft er volgens weinig mee te maken met welk protocol (POP of IMAP) de email gelezen/bekeken/binnengehaald wordt in een email programma zoals thunderbird. Voor het maken van een backup van thunderbird zou dit kunnen helpen: https://support.mozilla.org/en-US/kb/profiles-where-thunderbird-stores-user-data


 

puppie

Level 17
  • 2637Posts
  • 66Oplossingen
  • 1063Likes

@EVrije ik zou mij toch eens verdiepen in een pop account en een imap account.

De mailnaam heeft hier niks mee te maken.

Je haalt of mail binnen met de pop instellingen of je haalt de mail binnen met de imap instellingen.

dus puppie(at)ziggo kan met pop binnengehaald worden en

puppie(at)ziggo kan met IMAP binnengehaald worden.

 

maar oke....ik laat het hierbij en zal niet meer zeuren over imap.

Suc6 met het probleem en ik hoop voor jou dat het opgelost gaat worden. (en het is geen ziggo probleem maar een instelling in jouw software)

EVrije
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

@puppie Toch bedankt. U heeft me wel getriggerd. Tot nu toe kon ik alleen omschakelen naar imap door een nieuw email account op ziggo aan te maken. Is natuurlijk (en dat weet ik nu dank zij u) niet de enige mogelijkheid. Ik kan hem nu ook alleen aanmaken in thunderbird. En dat heb ik nu gedaan (vooralsnog samen met het pop account. Even aanzien hoe het gaat werken, en dan kan ik het pop account misschien wel verwijderen.

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

het pop account zou ik alleen verwijderen als de inhoud de imap versie dekt. Het zou maar zo kunnen dat oudere email alleen in het pop account staat omdat hier de mail lokaal wordt opgeslagen en de imap versie op de server kijkt en vervolgens eventueel maar een klein deel offline beschikbaar heeft.

EVrije
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Het omzetten van mijn account op thunderbird (en juist niet aan de ziggo mail kant) van POP naar IMAP bleek de oplossing te zijn. Met dank aan alle meedenkers.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@EVrije  schreef:

Het omzetten van mijn account op thunderbird (en juist niet aan de ziggo mail kant) van POP naar IMAP bleek de oplossing te zijn. Met dank aan alle meedenkers.


Aan de Ziggo kant kun je niets veranderen wat betreft POP of IMAP, een mailserver heeft geen POP of IMAP instellingen in zich.

 

POP en IMAP zijn 2 verschillende manieren om de mail te kunnen beheren, die in een mailprogramma gebruikt kunnen worden.

Om de mail te kunnen binnenhalen, op je computer, heet POP en dan verdwijnt de mail op de mailserver van Ziggo. (Behalve als je instelt dat er een kopie achter moet blijven.)

 

Om de mail alleen maar te kunnen bekijken, op je computer, heet IMAP en dan blijft die mail op de mailserver van Ziggo staan en komt niet werkelijk op je computer te staan, want je kijkt alleen maar op de mailserver.

 

Met IMAP: Gaat er iets fout op de mailserver, een hack of een defect of verwijder je per ongelijk mail, dan is die mail ook helemaal weg en staat dan ook niet op je computer.

Maak daarom altijd backups van belangrijke mail als je IMAP gebruikt.

Ziggo mag ook data verwijderen die ouder is dan 12 maanden volgens de voorwaarden, als dit nodig blijkt voor een stabiel netwerk, dus die mails kunnen ineens weg zijn.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic