Tijdens corona heb ik maanden thuis gewerkt via een VPN waarmee ik kon inloggen op het netwerk van mijn werk.
Afgelopen maand heb ik dit weer geprobeerd maar ik kan inmiddels geen toegang meer krijgen.
Via een mobiel hotspot op mijn smartphone krijg ik direct verbinding dus het probleem is niet mijn PC instellingen op mijn PC of dergelijke.
Het enige verschil tussen mij bedraad netwerk en een mobiel hotspot is dan dus de router die blijkbaar nu verkeer via die VPN blokkeert. Ik heb alles al diverse malen opnieuw opgestart dus dat hoeft niet meer gevraagd te worden.
Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Ik ben erg onthand nu.
Verder heb ik geen enkel probleem met internettoegang .
Opgelost! Ga naar oplossing.
Het is kinderlijk eenvoudig opgelost. Blijkbaar is bij een windows update ook de driver van mijn netwerkadapter geupdated. Ik update in principe ik in principe nooit drivers tenzij ik problemen heb. Die heb ik nu gedowngraded naar een W10 versie en alles werkt weer als vanouds 🙂 Met dank aan onze systeembeheerder.
If it aint broken dont fix it!
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Welke foutmelding krijg je te zien?
Daar heb je helaas niet veel aan. FortiClient geeft slechts een generieke foutmelding.
En de instellingen van FortiClient kunnen het niet zijn, want dan zou ook een mobiel hotpsot niet werken wat het dus wel doet.
Weet je met welke server de client verbindt? Kun je daar eens een traceroute naar doen?
Die komt niet verder als mijn router ( wat ik al verwachtte eerlijk gezegd)
Even vanuit een andere hoek bekeken?
Wordt je IP adres mogelijk geblokt door de server van je werk?
Of krijgt geen toegang?
Zojuist met de systeembeheerder van mijn werk gesproken:
Door de server van mijn werk word geen enkel IP of MAC adres gefilterd cq geblokkeerd.
Nogal logisch want de meeste thuis PC's hebben een dynamisch IP adres.
Iedereen die met de juiste credentials via Forticlient inlogt, krijgt toegang.
En ja, ik heb je de juiste credentials.
Dus dat is het ook niet.
Stomme vraag: maar is het mogelijk om het modem te resetten naar begininstellingen oid net zoals bij bijv. android telefoons of gebeurt dat al als je de stroom er voor 30 sec afhaalt?
@SirThanxalot schreef:
maar is het mogelijk om het modem te resetten naar begininstellingen oid net zoals bij bijv. android telefoons of gebeurt dat al als je de stroom er voor 30 sec afhaalt?
De fabrieksinstelling heet dat. Er zit een klein gaatje achterop je modem. Daar keun je met een tandenstoker o.i.d. een knopje indrukken.
Hoe zet ik mijn modem terug naar de fabrieksinstel... - Ziggo Community
Als je internet verder goed functioneert verwacht ik niet dat dit je probleem oplost.
Let op, al je persoonlijke instellingen (wachtwoorden e.d.) verdwijnen.
Weer vanuit een andere hoek gekeken.
Wat zijn de 1e 6 cijfers van je IPv4 adres? What Is My IP? Shows Your Public IP Address - IPv4 - IPv6
Hmmm dan reset ik hem liever niet. Zeker als de verwachting is dat dat niets uitmaakt.
1e zes cijfers zijn: 31.151.12
Maar ik vermoed toch echt dat mijn IP adres het probleem niet is. want ik kom niet eens het modem door met de VPN van mijn werk.
Dat is een uniek IP adres, dan heb je Full Dual Stack, je kon ook nog dual Stack Lite hebben gehad, wat problemen op kan leveren met VPN.
@tobiastheebe Heb jij misschien een idee hierover?
Het is een IP-adres van voormalig UPC-gebied, dus IPv4 Only of inderdaad Full Dual-Stack.
Kun je de firewall-instellingen van de modemrouter zo aanpassen dat alleen 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en (indien beschikbaar) IPv6?
Kun je de firewall-instellingen van de modemrouter zo aanpassen dat alleen 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en (indien beschikbaar) IPv6?
Hoe doe ik dat? Ik kan in de connectbox komen maar dan word het een beetje abracadabra voor mij.
Hoe verbind je met de VPN server?
- via een domeinnaam (bedrijfsnaam.nl)
- via een IPv4 IP-adres (123.456.789.123)
- moet je ook een poortnummer opgeven? (bedrijfsnaam.nl:1234 of 123.456.789.123:1234)
Probeer in ieder geval met IPv4-adres met en zonder poortnummer.
Zie de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall.
Zo dus? In ieder geval geen oplossing. Nog steeds geen VPN verbinding mogelijk.
Ik heb de firewall ook uit gezet. Ook geen oplossing helaas
Zo staan de opties inderdaad goed. Zie de suggestie van Marinus boven mijn vorige reactie als volgende test.
Even nagevraagd bij onze systeembeheerder:
aanmelden VPN gebeurt met domeinnaam van de server.
Met een IPsec tunnel geen SSL.
Zonder poortnummer.
Inmiddels weer geprobeerd net domeinnaam en IPP adres. Beide geen verbinding.
Blijft natuurlijk wel het feit dat aanmelden met een mobiel hotspot ipv bekabeld of via wifi op dezelfde PC zonder problemen de VPN verbinding maakt.
Dus het lijkt onze systeembeheerder stug dat het aan de zijde van "zijn" netwerk ligt.
Ik denk dat het tijd word voor een nieuw modem.
Gezien de traceroute die je hebt uitgevoerd, lijkt verkeer naar de VPN-server al in een vroeg stadium te worden geweigerd. De modemrouter blokkeert geen uitgaande verbindingen, tenzij dit bewust is ingesteld via IP/port filtering. Is daarvoor niets ingesteld? Hoe ziet de traceroute eruit bij een verbinding via 4G/5G?
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.