Tijdens corona heb ik maanden thuis gewerkt via een VPN waarmee ik kon inloggen op het netwerk van mijn werk.
Afgelopen maand heb ik dit weer geprobeerd maar ik kan inmiddels geen toegang meer krijgen.
Via een mobiel hotspot op mijn smartphone krijg ik direct verbinding dus het probleem is niet mijn PC instellingen op mijn PC of dergelijke.
Het enige verschil tussen mij bedraad netwerk en een mobiel hotspot is dan dus de router die blijkbaar nu verkeer via die VPN blokkeert. Ik heb alles al diverse malen opnieuw opgestart dus dat hoeft niet meer gevraagd te worden.
Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Ik ben erg onthand nu.
Verder heb ik geen enkel probleem met internettoegang .
Opgelost! Ga naar oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Blijft natuurlijk wel het feit dat aanmelden met een mobiel hotspot ipv bekabeld of via wifi op dezelfde PC zonder problemen de VPN verbinding maakt.
Ik denk dat TS bedoelt dat verbinden alleen via hotspot (4G/5G) lukt.
99% zeker dat je gelijk hebt, echter eerst 100% zeker zijn.
Het probleem van @SirThanxalot lijkt verdacht veel op het probleem dat meerderen met dual stack IPv4/IPv6 en VPN hebben.
De PC verbindt met de domeinnaam en doet dat via IPv6. De VPN server "kent" alleen IPv4. De verbinding komt niet tot stand. Via mobiel 4G/5G werkt dit wel, want bijvoorbeeld Vodafone werkt alleen met IPv4.
Als verbonden wordt met de VPN server met het IPv4 adres van de VPN server zou het ook fout kunnen gaan als de VPN server bijvoorbeeld alleen een connectie met domeinnaam toestaat en een connectie met IPv4 adres blokkeert.
TS gaf eerder aan: "Inmiddels weer geprobeerd net domeinnaam en IPP adres. Beide geen verbinding.", waarvan ik vermoed dat IPv4 wordt bedoeld met 'IPP'. We moeten inderdaad maar even de volgende reactie afwachten om over e.e.a. meer duidelijkheid te krijgen.
Nee, helaas via wifi niet, via bekabeld netwerk niet maar via een mobeil hotspot van mijn telefoon wel.
Dus zodra het modem gebruikt word, krijg ik geen VPN verbinding.
Btw de traceroute zoals eerder gedaan was naar het verkeerde IP-adres.
En idd IPP was een typefout. IK bedoelde simpelweg IPadres.
Klopt tobias. Het werkt alleen met 4g/5G hot spot met mijn mobiel
Ik bedoelde IP te typen.
Ik bedoelde: bij de instellingen van de VPN kun je zowel het IP-adres of de domeinnaam invullen.
Beide instellingen geprobeerd, beide geen VPN-verbinding
Geen idee of ik IPv4 of IPv6 gebruik als ik via het modem verbinding probeer te maken..
Maar blijft het feit dat tijdens corona ik geen enkel probleem met de VPN had.
Zo te zien is de VPN-server (vermoedelijk een router + firewall) wel bereikbaar via jouw Ziggo-verbinding, op domeinnaam en IPv4.
Zou het dan kunnen zijn dat het retourverkeer vanuit de server van mijn werk geblokkeerd word oid?
De traceroute geeft aan dat ICMP in ieder geval niet wordt geblokkeerd door de firewall van de (FortiGate-)router, maar inkomende IPsec-verbindingen kunnen alsnog (dynamisch) worden geweigerd door de VPN-server op de router. Misschien kan de systeembeheerder in de event log van de VPN-server controleren of inkomende verbindingen vanaf jouw Ziggo IP-adres (31.151.x.x) daar wel aankomen?
Het is kinderlijk eenvoudig opgelost. Blijkbaar is bij een windows update ook de driver van mijn netwerkadapter geupdated. Ik update in principe ik in principe nooit drivers tenzij ik problemen heb. Die heb ik nu gedowngraded naar een W10 versie en alles werkt weer als vanouds 🙂 Met dank aan onze systeembeheerder.
If it aint broken dont fix it!
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.