Vraag
Reacties
scheurkalender
Level 4

Thuisnetwerk / internet Ziggo

Ik heb een groot huis. 3 Vediepingen. 
Gebouwd en opgeleverd in 2014. 
Ziggo signaal komt binnen in de meterkast, begane grond. 

Vandaar een coaxkabel naar 1e verdieping en 2e en 3e verdieping. 
Op de 2e verdieping staat het Ziggo modem, daar heb ik m’n kantoor. Naast het modem een Orbi. Ziggo modem staat in de bridgemode. Orbi werkt goed. 
Op de 3e verdieping staat de televisie. Op de coax. 

ik word de afgelopen maanden vaak door Ziggo benaderd omdat zij zien dat ik een verouderde mediabox heb. Dat klopt ook. Nu zijn er twee alternatieven: de Next en de Next Mini. 

De Next gaat op de coax én internet, de Next Mini alléén op internet. 

Ik heb echter geen internet op de 3e verdieping. Wel wifi, maar dit wordt door Ziggo afgeraden in combinatie met de Next en de Next Mini. 

Ziggo monteur is geweest maar die gaat voor mij niet aan de slag met mijn specifieke wensen zoals boven beschreven omdat hij Zzp’er is, zegt hij. Te veel risico dat het fout gaat….. dat zei hij erbij. 

Ik ben op zoek naar een échte monteur, installatie monteur, of zeer handige monteur, of bedrijf, die bij mij in huis de coax verwijderd en vervangt door internetkabels. En aansluitend de goede verbindingen kan realiseren. Zodat Ziggo internet overal in huis ligt. En ik ook de Next en/of Next Mini kan gebruiken. 

0 Kudos
18 Reacties 18
Meldingen
Aan Uit
CPV
Level 7

Wat betreft wifi en de Next mini: dat hangt erg af van je wifi signaal.

Ziggo beveelt natuurlijk de meest optimale situatie aan, maar ik heb een wifi pod in de woonkamer, waar de TV en de Next mini aan connecten en dat geeft een prima wifi verbinding, zonder enige TV problemen.

Dus als je wifi op de 3e verdieping gewoon goed is, zou ik het proberen. 

Verder kan de Next mini ook op een ethernetkabel, dus je zou de coaxkabel kunnen vervangen door een Cat5E/Cat6 kabel.

retep_
Level 5

hoeveel TV wordt er gekeken op de derde verdieping en dan met name, wil je daar kunnen opnemen, terug kijken e.d. of is live tv kijken voldoende, als dat laatste het geval is, is een mediabox helemaal niet nodig en kun je met elke niet al te oude tv ( grens licht zo rond 2010 ) gewoon live tv kijken en hoeft er niks van kabels e.d. veranderd te worden. 

0 Kudos
Wim C.
Level 18
T.E.A.M.
@scheurkalender schreef:ik word de afgelopen maanden vaak door Ziggo benaderd omdat zij zien dat ik een verouderde mediabox heb. Dat klopt ook. Nu zijn er twee alternatieven: de Next en de Next Mini. ”

Omdat u waarschijnlijk een Mediabox XL heeft, is deze inderdaad hard toe aan vervanging.  Zelf zou ik kiezen voor een Mediabox Next dan heeft u wat meer audio-aansluitingen; de Next Mini heeft alleen HDMI.

Dat een Mediabox Next of een Next Mini het meest optimaal werkt via een netwerkkabel is zeker waar, maar als u op de derde etage een prima wifi-verbinding heeft, dan zou dit ook moeten kunnen werken.

Een stappenplan zou kunnen zijn; probeer eerst of het werkt via wifi en anders kunt een netwerkkabel (laten) aanleggen.
Overigens is het aanleggen van een netwerkkabel geen halsbrekende toer.

0 Kudos
scheurkalender
Level 4
Topicstarter

Dank voor de reactie. 

Vraag nog is hoeveel wifi snelheid een Next Mini of Next minimaal nodig heeft. 

ik heb een Orbi satelliet op de 3e verdieping staan  (de master staat op de 2e verdieping naast het Ziggo modem) namelijk….

0 Kudos
scheurkalender
Level 4
Topicstarter

zeker óók terugkijken ..

0 Kudos
scheurkalender
Level 4
Topicstarter

Ik ben op zoek naar een échte monteur, installatie monteur, of zeer handige monteur, of bedrijf, die bij mij in huis de coax verwijderd en vervangt door internetkabels. En aansluitend de goede verbindingen kan realiseren. Zodat Ziggo internet overal in huis ligt. En ik ook de Next en/of Next Mini kan gebruiken. 

0 Kudos
Steefb
Level 20

@scheurkalender  schreef:

Ik ben op zoek naar een échte monteur, installatie monteur, of zeer handige monteur, of bedrijf, die bij mij in huis de coax verwijderd en vervangt door internetkabels.

https://www.google.com/search?q=installatie+bedrijf+ "jouw woonplaats"

Of een ziggo monteur 

Kies de juiste monteur

Dit doet de servicemonteur

Deze monteur helpt je met het aansluiten en goed laten werken van Ziggo producten en diensten.

Inbegrepen:
Wifi verbeteren (na de Ziggo Installatiehulp)

Ziggo apparatuur aansluiten, na een pakketaanpassing

Extra apparatuur aansluiten, zoals een tweede televisie

Kabels doortrekken naar bijvoorbeeld de zolder

Randapparatuur aansluiten

Instellen van bijvoorbeeld e-mail

Extra's aansluiten, zoals wifi-versterkers, tegen kostprijs

Je krijgt 28 dagen garantie op de uitgevoerde werkzaamheden.

Dit doet de servicemonteur niet:

Boren in huis

Kabels wegwerken in de muur

Klusjes die niets met Ziggo te maken hebben

Voor het eerste half uur betaal je € 40, daarna € 15 per kwartier.

0 Kudos
scheurkalender
Level 4
Topicstarter

Ik woon in Rotterdam….

0 Kudos
Garihd
Level 17

Als er tussen de minimaal 50 en 75 Mb via wifi haalbaar is dan zullen beide boxen wel werken.

Wat een installatie monteur betreft die ga je hier niet vinden. Behalve de link naar de Ziggo monteurs en Google.

Wat ook een mogelijkheid is plaats een opdracht op Werkspot 

0 Kudos
anoniemforum
Level 19
T.E.A.M.

het modem dient aangesloten te worden bij het aop (hoofdaansluiting meterkast) met een coax kabel niet langer dan 1,5 meter

0 Kudos
Enigma147
Level 8

In plaats van de coax vervangen voor ethernet kan je ook kiezen voor MoCa's.  Dat zijn adapters die een netwerkverbinding over coax maken.  

Ziggo levert ze ook.

https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/68922

0 Kudos
scheurkalender
Level 4
Topicstarter

Goeie tip. Dank. 

0 Kudos
scheurkalender
Level 4
Topicstarter

Zo’n MoCa lijkt een uitkomst! 😁

Moet zo’n MoCa verbinding hebben met het modem? Kan een monteur beoordelen of dit bij mij in huis kan? 

0 Kudos
scheurkalender
Level 4
Topicstarter

Vraag is of een goeie (!!) Ziggo monteur dit kan installeren in mijn huis. 

0 Kudos
puppie
Level 17

@scheurkalender kijk even in de installatie handleiding.
Ik lees dat er 1 punt bij het modem moet staan/aangesloten.
Dit kun jij zelf ook plaatsen als je een klein beetje handig bent en goed de gebruiksaanwijzing kunt volgen.
Staat stap voor stap uitgelegd.
Maar ik zou zelf een paar utp kabels aanleggen, woning is nog niet oud dus vast plakken van de coax kabel zal nog niet aan de orde zijn.
Moet je wel even met twee personen doen, 1tje duwen aan de trekveer en de andere trekken.
Als ik in de buurt woonde kwam ik even helpen.

0 Kudos
scheurkalender
Level 4
Topicstarter

Ja puppie dat is zo: die coax kabels eruit, UTP kabels voor in de plaats. 

0 Kudos
Wim C.
Level 18
T.E.A.M.
@scheurkalender schreef:Ja puppie dat is zo: die coax kabels eruit, UTP kabels voor in de plaats.”

Aanvullend: de coaxkabel kunt u eventueel als trekkabel gebruiken om de UTP-kabel er doorheen te trekken.

caesar
Level 17

@scheurkalender 

Ieder fatsoenlijk installatiebedrijf kan dat voor je doen. Coaxkabels er uit, en vervangen door UTP kabels.

Je kunt dan het beste de Orbi en de Ziggo modem verhuizen naar de meterkast, en op iedere verdieping een Orbi plaatsen, aan te sluiten op de Orbi in de meterkast.  Dan heb je overal goede WiFi en kun je overal ook nog apparatuur met ethernetkabels aansluiten als dat nodig is.

0 Kudos