1
Vraag
2
Reacties
MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

Terug naar ipv6

graag wil ik weer terug naar ipv6 merk dat sommige dingen en projecten het niet goed doen op ipv4 portforwarding niet echt nodig via de chat in de app geprobeerd en die zeggen gewoon simpel dat dit niet kan

ik heb zelf een ipv4 only profiel kunnen jullie die regel/bootfile uitschakelen

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Onze eerdere berichten in dit topic zijn wat verwarrend, daarom nu uitsluitsel over deze vraag:

 

Is het mogelijk om van een IPv4 only profiel terug te switchen naar een IPv6 (DS-Lite) profiel?

Ja, dat is mogelijk.

 

Alle modems draaien in principe op een IPv6 profiel mits het modem daarvoor geschikt is. Dat kan full dual stack zijn of dual stack lite (hiertussen is geen keuzemogelijkheid).

Draait je modem op full dual stack? Dan is er in principe geen reden om te switchen naar IPv4 only, je hebt immers al een volwaardig IPv4 adres en je kunt daarop portforwarding instellen.

Draait je modem op dual stack lite? Dan is portforwarding niet mogelijk, omdat je geen eigen IPv4 adres hebt. We kunnen in deze gevallen op verzoek van de klant een 'IPv4 only' optie toevoegen aan het abonnement waarna het modem alleen nog een eigen IPv4 adres krijgt waarop portforwarding wel mogelijk is.

 

Op dezelfde manier kunnen we die 'IPv4 only' regel ook weer verwijderen uit het abonnement, dan zal het modem terugspringen naar dual stack lite. Het is echter niet de bedoeling om dit te pas en te onpas te wijzigen.

 

 

In het account van Robin lopen we nu tegen een administratieve uitzondering aan waardoor de switch lastiger te regelen is (niet onmogelijk), maar dat is niet op elk account van toepassing.

Bekijk in context

25 Reacties 25
Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Vrijwel alle websites zijn bereikbaar via ipv4.

70% van Nederland heeft nog geen ipv6.

Als eenmaal omgezet bent naar ipv4 only is het niet de policy van ziggo om dat weer terug te draaien.

 

Zoals je al weet, dit heb je zelf hier aangegeven.

Re: Port forwarding - Ziggo Community

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Terug naar DS-Lite vanaf IPv4 Only is een lastige, misschien kan een moderator het regelen.

MR_CHIP
Topicstarter
Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik las ergens dat de regel ipv4 only verwijderd moet worden oid ?

 

daar staat ook dit

 I have removed the IPv4 rule for you and it should switch back to your previous IPv6 rule within several hours. 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Het kwam inderdaad in dit topic ter sprake. Misschien is er iets veranderd waardoor de optie er nu wel is. Persoonlijk zou ik echter afraden om naar DS-Lite te gaan. Vermoedelijk ben je wel bekend met de nadelen hiervan. Ik zou wachten tot Full-DS beschikbaar komt in fUPC.

 

Overigens dacht ik dat jouw modem in bridge mode stond met een eigen router?

 

Ik beheer twee modems in fUPC, een CH7465 en een TC7200, van beide heb ik het profiel destijds naar IPv4 Only laten omzetten voor monitoring vanaf mijn server.

MR_CHIP
Topicstarter
Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

geen eigen router meer wel een losse ap 

maar merkte dat ik meer gemak wou en minder problemen met mijn  eigen zelfbouw router

 

en dan kan ik wachten tot ik een ons weeg en dan kan een project waaraan ik mee doet niet aan mee doen

ik heb er dan vrede mee dat ik ik ds lite heb

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Ik heb de moderators gevraagd of zij dit verder willen oppakken.

mdav

Level 5
  • 44Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Ik draai zelf alweer een paar jaar DS-Lite in fUPC en ben daar nog steeds supertevreden mee! Port-forwarding heb ik niet echt nodig (de andere kant van de verbinding heeft meestal ook IPv6, dus we bereiken elkaar gewoon lekker via IPv6) en zo kan ik tenminste bij de IPv4-wereld èn de IPv6-(only) wereld. Wat toch wel handig is, als je bedenkt dat bijvoorbeeld de Amerikaanse overheid al begonnen is met het langzamerhand uitschakelen van IPv4 (ter illustratie: https://clintonwhitehouse2.archives.gov/).

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5791Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

Goedemorgen @MR_CHIP

 

Helaas is het niet mogelijk om zelf voor IPv6 te kiezen.

Momenteel zijn we met een project bezig in oud Ziggo regio's waarbij klanten met een modem in bridge modus wel voor IPv6 kunnen kiezen, daar waar dit voorheen niet mogelijk was.

Pas als dit project en testen is afgerond, gaan we dit uit faseren. Momenteel heb je dus geen mogelijkheid handmatig voor IPv6 te kiezen, sorry.

 

MR_CHIP
Topicstarter
Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

waarom kan bij die andere gebruiker er dan wel voor gekozen om de ipv4 only regelen te verwijderen

mijn modem staat niet in bridge mode en woon in upc gebied en wil graag ds lite

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5791Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

@MR_CHIP

 

Simpel gezegd, we zijn bezig met een project in enkel Ziggo regio's waarbij het mogelijk is om IPv6 te activeren in combinatie met bridge mode.

Maar, voor klanten die geen bridge mode actief hebben en in UPC gebied wonen is deze mogelijkheid er nog niet. Daarnaast is ook niet bekend of deze optie er gaat komen zonder bridge modus. Dit zal in de toekomst moeten blijken.

 

MR_CHIP
Topicstarter
Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

maar je kan dus niet de ipv4 only regel verwijderen ik zag op nog 1 andere plek dat dat bij uitzondering wel kon

 

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5791Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

@MR_CHIP

 

Ik heb de IPv4 regel voor je verwijderd. Ik weet niet zeker of dit het gewenste effect heeft waar jij naar zoekt. Dat kan ik dus niet garanderen. Test het morgen even uit 🙂 Dan is het in de systemen verwijderd.

MR_CHIP
Topicstarter
Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

we gaan het zien ik houd je op de hoogte

MR_CHIP
Topicstarter
Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

jammer ik dacht door het weghalen van de ipv4 only regel hij de bootfile omzet naar v6

maar ik snap dus niet waarom de ene wel ter hoge uitzondering terug kan naar DS lite en ik niet ik bedoel er is nooit tegen mij gezegd ten tijde van omzetten naar ipv4 dat teruggaan naar ipv6 een probleem zou zijn misschien kan er voor mij ook een uitzondering gemaakt worden ?

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5791Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

@MR_CHIP

 

Jammer dat het niet het gewenste effect heeft voor jou. Ik heb zoals eerder gezegd geen andere mogelijkheden je hierin te ondersteunen. Dat heeft niks te maken met wel of geen uitzondering, de optie is er simpelweg niet.

MR_CHIP
Topicstarter
Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

waarom kan het dan voor sommige wel hebben die gewoon ziggo gebied

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5791Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

@MR_CHIP

 

Dit heb ik je gisteren al uitgelegd in dit topic waardoor we nu in herhaling vallen.

Ik ga er vanuit dat je inmiddels voldoende bent geinformeerd.

MR_CHIP
Topicstarter
Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ziggo houd dus niet echt van duidelijkheid geven en dingen gelijk trekken

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Het wegwerken van de verschillen tussen fZiggo en fUPC is complex en zal nog wel jaren in beslag nemen.

 

Het gelijktrekken van de aangeboden IP-profielen lijkt mij een mooi begin. Daarnaast zou het fijn zijn als ook fZiggo de mogelijkheid krijgt om zelf bridge mode in en uit te schakelen, dat is dan weer een voordeel van fUPC.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic