Even een update voor de geïnteresseerden, nadat de monteur van Ziggo langs is geweest vandaag.
Het korte verhaal: mijn grootste probleem is opgelost.
De monteur heeft de aansluitingen, koppelstukken etc vervangen. Zoals ik wel vaker lees… bijna standaard procedure. Deze techneuten zijn er op gebrand om de kwaliteit van het signaal an sich te verbeteren… Tegelijkertijd vond hij bij de metingen een probleem in de kabel naar de wijkcentrale. Dat is iets wat met graafwerk waarschijnlijk opgelost gaat worden (wachten op vergunningen en dat soort zaken...)
“Toevallig” had hij ook een Ubee modem bij zich, en hij was wel bereid om de standaard connectbox te vervangen door dit wifi-loze modem. Direct daarna mijn ping weer aan het werk gezet en wat blijkt: 0% packet loss! YAY!
Wat een beetje jammer is, is dat we voor de swap niet even getest hadden. Naast de nieuwe koppelingen had hij ook een puls door de kabel gegeven. Blijkbaar kun je tijdelijk het signaal in de kabel even strak zetten door er een flinke puls doorheen te geven (even in mijn woorden uitgelegd), alleen is dat iets dat langzaam weer uitwerkt en dus slechts voor een korte periode effect heeft.
Alles aardig en wel, met 0% packet loss was ik natuurlijk zo blij als een kind en kon eindelijk storingsvrij Skypen, voip-en etc.
Dat was helaas van korte duur… ineens was de packet loss weer terug.
Conclusie:
Blijkbaar lag het toch niet aan de connectbox (?)
Misschien heeft de kwaliteit van de kabel toch iets met dit probleem te maken(?)
Er wordt in ieder geval een afspraak gemaakt om aan die kabel buiten te gaan werken.
Maar…. ik geef niet zomaar op. Na een hoop puzzelen heb ik nu twee routers achter mijn Ubee gehangen, één oude waarop het VOIP toestel is aangesloten, en mijn nieuwe Netgear waar de rest van mijn netwerk aan hangt.
Via die oude router haal ik de 1Gigabit internet snelheid niet, maar dat is voor VOIP ook niet nodig. En verrassing: via dit netwerk 0% packet loss!
Via de nieuwe router haal ik die 1Gigabit wel (bijna), met de inmiddels bekende packet loss… maar dat is voor mijn reguliere internet verkeer niet zo’n probleem.
Ik kan nu dus storingsvrij bellen (en gamen) via mijn oude router, dat is een opluchting.
Nieuwe conclusie, hoe verwarrend ook:
Ubee → Oude router → geen packet loss
Ubee → nieuwe router → wel packet loss
Dus dan rijst de vraag: zou het dan ergens aan mijn Netgear router moeten liggen?
In eerste instantie dus niet, want ook daarmee begon het gewoon netjes met volledig stabiel netwerkverkeer…
Waarom het via die oudere router (een Airport Extreme van Apple) dan wel werkt… geen idee… misschien juist omdat die niet zo’n hoge snelheid probeert te halen?
Ik weet het niet, maar de haperende telefoonverbinding is opgelost, en daar ben ik heel blij mee.
In de tussentijd kan ik lekker aan die Netgear router gaan knutselen (firmware aanpassen, instellingen tweaken etc… terwijl mijn VOIP telefoon het doet en via de Airport Extreme internet ook beschikbaar blijft).