1
Vraag
2
Reacties
PeterM030

Level 1
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ten einde raad: VOIP valt regelmatig weg, met regelmaat "Request timeout" in ping

Wij hebben sinds een paar maanden Gigabit internet van Ziggo, lekker snel! Je zou verwachten dat iets redelijk simpels als VOIP daarop prima zou moeten werken, maar inmiddels heb ik wel geleerd dat er meer bij komt kijken dan pure snelheid.

Via DSLReports terecht gekomen bij de term ‘Bufferbloat’, en daarom een nieuwe router gekocht (Netgear R78000) waarbij ik gebruik kan maken van Smart Queue Management. Daarmee dacht ik het probleem wel even op te kunnen lossen. 

Helaas blijft het uitgaande geluid van onze VOIP verbinding af en toe weg vallen, waardoor delen van zinnen niet hoorbaar zijn voor de andere kant, en de DSLReports meting blijft regelmatig een flinke Bufferbloat aangeven…

Situatie:
Ziggo connextbox in bridge modus
Netgear R7800 met OpenWRT (SQM aan of uit, maakt niet zoveel verschil)
Gigaset VOIP toestel via Ethernet aan Netgear
Macbook via Ethernet aan Netgear
(WIFI netwerk uitgeschakeld, om problemen daarmee uit te sluiten)

Nu merk ik het volgende: als ik op mijn Macbook een ping doe op bijvoorbeeld: google.com dan krijg ik prima ping tijden, zo rond de 9ms met soms een uitschieter naar 16ms… helemaal prima. Maar zo nu en dan krijg ik de melding ‘Request timeout for icmp_seq xxx’ En laat dat nu precies tegelijkertijd met het wegvallen van het geluid via het VOIP toestel.

En met zo nu en dan bedoel ik:

--- google.com ping statistics ---

509 packets transmitted, 469 packets received, 7.9% packet loss

round-trip min/avg/max/stddev = 8.173/9.758/18.949/1.727 ms


Hoe kan ik bepalen waar die timeouts vandaan komen, en is er iets dat ik kan doen om dat op te lossen?

Tijdens ‘gewoon’ internetten en netflixen heb je dit niet door, maar tijdens een VOIP gesprek is dit natuurlijk erg vervelend...

Mocht er iemand zijn die hier iets meer verstand van heeft… HELP! 🙂

26 Reacties 26
PeterM030
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
hanh wrote:

Dat zou dan het volgende kastje moeten worden:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/zonder-wifi/ubee-ubc1318zg/

Is ook DOCSIS 3.1.

Zag al een vervanging door een Connectbox Giga langskomen bij eeen zakelijke klant, omdat het niet goed werkte.
Die Ubee is zeer incidenteel als DOCSIS 3.0 oplossing bij consument-klanten terechtgekomen.
Of je hem als consument makkelijk los zou kunnen krijgen, zal beslist niet het geval zijn.

Eigen kabelModem is uitgesloten. Wel: (jouw) Ziggo kastje in Bridge laten zetten en eigen Router erachter. Of dit je kan gaan helpen, is mogelijk.

Mijn connectbox staat al in bridge modus, met een spiksplinternieuwe router, waarmee ik het probleem in eerste instantie probeerde op te lossen.


Ik vermoed dat zo’n Ubee modem mijn beste kans is op een stabiele verbinding. Hopelijk kan ik de klantenservice hiervan overtuigen...

 

 

 

ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
PeterM030 wrote:

Dat is wat ik wilde bewerkstelligen met mijn nieuwe router… Als ik met DSLReports.com een meting verricht krijg ik een hoge ‘bufferbloat’ te zien. Met het nieuwe router zou ik SQM kunnen instellen, dat blijkbaar nog iets verder gaat dan QoS.

Een eigen router kan alleen de prioriteiten van het data verkeer in het interne netwerk beheren. Ik neem aan dat je VOIP problemen betrekking hebben op extern data verkeer. Mijn VOIP data verkeer voorbeeld in relatie de telefonie dienst van Ziggo gaat over QoS in het coaxsegment dat in DOCSIS wordt geregeld via Service Flows (https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/kabel-internet-capaciteit-een-zeer-uitgebre...). Daar heeft een eigen modem geen invloed op.

 

PeterM030 wrote:

Het lijkt er alleen op dat die Bufferbloat waarde niet zo hoog is omdat de pingtijden heel hoog zijn, maar omdat er zoveel packet loss is. Als op al het verkeer zoveel packet loss is, dan heeft het natuurlijk geen enkele zin om iets van QoS of SQM in te stellen.

Voor zover mij bekend maakt de nieuwe Giga Connectbox ook gebruik van de Puma chipset net als de overige Connectbox modems. Misschien is de packet loss een gevolg van Puma chipset problemen.

PeterM030
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
ArChie.DVB wrote:

 [……..]

Voor zover mij bekend maakt de nieuwe Giga Connectbox ook gebruik van de Puma chipset net als de overige Connectbox modems. Misschien is de packet loss een gevolg van Puma chipset problemen.


Zo hé… als je gaat zoeken op die Puma chipset, dan trek je een heel blik met klachten open zeg… Genoeg leesmateriaal en steeds meer overtuigd dat die connectbox ritueel verbrand zou moeten worden…   

PeterM030
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Even een update voor de geïnteresseerden, nadat de monteur van Ziggo langs is geweest vandaag.

Het korte verhaal: mijn grootste probleem is opgelost.
_____________________________________________

Maar met de “techniek van tegenwoordig” is het echte verhaal iets ingewikkelder, en het probleem eigenlijk nog niet helemaal opgelost… maar ik kan er mee leven 😉

De monteur heeft de aansluitingen, koppelstukken etc vervangen. Zoals ik wel vaker lees… bijna standaard procedure. Deze techneuten zijn er op gebrand om de kwaliteit van het signaal an sich te verbeteren… Tegelijkertijd vond hij bij de metingen een probleem in de kabel naar de wijkcentrale. Dat is iets wat met graafwerk waarschijnlijk opgelost gaat worden (wachten op vergunningen en dat soort zaken...)

“Toevallig” had hij ook een Ubee modem bij zich, en hij was wel bereid om de standaard connectbox te vervangen door dit wifi-loze modem. Direct daarna mijn ping weer aan het werk gezet en wat blijkt: 0% packet loss! YAY!

Wat een beetje jammer is, is dat we voor de swap niet even getest hadden. Naast de nieuwe koppelingen had hij ook een puls door de kabel gegeven. Blijkbaar kun je tijdelijk het signaal in de kabel even strak zetten door er een flinke puls doorheen te geven (even in mijn woorden uitgelegd), alleen is dat iets dat langzaam weer uitwerkt en dus slechts voor een korte periode effect heeft.

Alles aardig en wel, met 0% packet loss was ik natuurlijk zo blij als een kind en kon eindelijk storingsvrij Skypen, voip-en etc.

Dat was helaas van korte duur… ineens was de packet loss weer terug.

Conclusie:
Blijkbaar lag het toch niet aan de connectbox (?)
Misschien heeft de kwaliteit van de kabel toch iets met dit probleem te maken(?)

Er wordt in ieder geval een afspraak gemaakt om aan die kabel buiten te gaan werken. 
________________________________________

Maar…. ik geef niet zomaar op. Na een hoop puzzelen heb ik nu twee routers achter mijn Ubee gehangen, één oude waarop het VOIP toestel is aangesloten, en mijn nieuwe Netgear waar de rest van mijn netwerk aan hangt.

Via die oude router haal ik de 1Gigabit internet snelheid niet, maar dat is voor VOIP ook niet nodig. En verrassing: via dit netwerk 0% packet loss!

Via de nieuwe router haal ik die 1Gigabit wel (bijna), met de inmiddels bekende packet loss… maar dat is voor mijn reguliere internet verkeer niet zo’n probleem.

Ik kan nu dus storingsvrij bellen (en gamen) via mijn oude router, dat is een opluchting.

Nieuwe conclusie, hoe verwarrend ook:
Ubee → Oude router → geen packet loss
Ubee → nieuwe router → wel packet loss

Dus dan rijst de vraag: zou het dan ergens aan mijn Netgear router moeten liggen?
In eerste instantie dus niet, want ook daarmee begon het gewoon netjes met volledig stabiel netwerkverkeer…

Waarom het via die oudere router (een Airport Extreme van Apple) dan wel werkt… geen idee… misschien juist omdat die niet zo’n hoge snelheid probeert te halen?


Ik weet het niet, maar de haperende telefoonverbinding is opgelost, en daar ben ik heel blij mee.

In de tussentijd kan ik lekker aan die Netgear router gaan knutselen (firmware aanpassen, instellingen tweaken etc… terwijl mijn VOIP telefoon het doet en via de Airport Extreme internet ook beschikbaar blijft).
_____________________

Hartelijk dank aan iedereen die heeft meegedacht!

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3460Likes

Ubee → Oude router → geen packet loss

Kan komen doordat de oude Router de snelheid noodgedwongen afknijpt.
100 Mbps poorten? Te lage max WAN throughput? Check it out.

PeterM030
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
hanh wrote:

Ubee → Oude router → geen packet loss

Kan komen doordat de oude Router de snelheid noodgedwongen afknijpt.
100 Mbps poorten? Te lage max WAN throughput? Check it out.


Yep, dat is het… voor mijn VOIP in ieder geval een prachtige oplossing voor nu.

PS: en het reguliere internet verkeer voelt nu ook een stuk ‘snappier’… 

Bert

Level 21
Super Expert
  • 64831Posts
  • 4530Oplossingen
  • 17435Likes

Ik zie het ook vaker voorkomen als Quality of Service (of QoS) ingesteld wordt in een router, dan kom je een stuk(je) onder je maximale snelheid, maar wordt geen packet loss meer gezien.

Je zit nu ook onder de maximale snelheid van het modem en lijkt hetzelfde effect te hebben.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Kijk jij je favoriete programma het liefst live of op een later moment?

Uitgelicht topic