1
Vraag
2
Reacties
PKoster

Level 5
  • 55Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

Temperatuur Ubee 1318 'thermal throttle'

Wanneer ik de internet verbinding langere tijd (zwaar) belast, merk ik op dat de Ubee modem hiervan erg warm wordt.

 

De modem staat in een relatieve grote voorraad kast met andere apparatuur. De omgevingstemperatuur in die ruimte is iets warmer, maar verre van extreem (steekproef: 28 graden in de huidige zomer periode).

 

De Ubee 1318 heeft tijdens 'idle' een voor zover ik kan zien niet ongewone temperatuur voor een apparaat met een voor zover ik kan zien zeer kleine heatsink en volledig passieve koeling:

1.png

 

Wanneer ik het internet zwaar belast, schiet deze omhoog totdat deze een niveau bereikt van:

2.png

 

De modem klaagt vervolgens daarover in het log:

3.png

 

Ik zie in de historie dat dit meermaals is voorgekomen, en het is momenteel niet lastig om te reproduceren.

 

Ondanks dat er thermal throttle getoond wordt in het log herken ik niet direct een noemenswaardig effect op de bandbreedte. Ik heb het niet exact gemeten, maar mijn initiële indruk was dat het effect niet echt merkbaar was.

 

Is dit iets om actie op te ondernemen? Ik ga er van uit dat het normaal is voor dit modem, gezien hij geen actieve koeling heeft.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Thermal throttle is een in de chipset ingebouwde beveiliging, die bij het bereiken van een bepaalde kritische grens, de prestaties van de chip terugschroeft.

Kan je hier een schermprint plaatsen van de up- en downstreamwaarden en de volledige netwerkhistorie? 

Bekijk in context

PKoster
Topicstarter
Level 5
  • 55Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

20220709_184232.jpg

 

Met de toevoeging van wat actieve koeling komt de board temperature van het kabel modem nu niet meer boven de 45 graden uit.

 

5.png

Bekijk in context

20 Reacties 20
Verwijderd account
Niet van toepassing

Hoi @PKoster ,

Dat is echt wel heel erg warm, ik denk niet dat dat goed is.

Heb je hem gekregen omdat je problemen hebt met de puma chipset of met de vaste telefoon i.c.m een compal connectbox?In geval van het 2e, kan je ook kiezen om een Arris connectbox te nemen.In geval van het eerste kan je van ziggo een nieuwe Ubee krijgen.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

staat te modem wel vrij zodat er genoeg lucht circulatie is ?

 

kun je het een een paar uur testen met de deuren van de kast open

PKoster
Topicstarter
Level 5
  • 55Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

@anoniemforum, de test was met de deur open. De modem staat vrij op een plank - de behuizing wordt nergens bedekt.

 

Mijn vraag is of dit normaal is bij intensief gebruik voor dit model gegeven de omgevingstemperatuur, en of dit problematisch is. Wat ik verwacht dat de mogelijkheden zijn:

  • Dit is normaal gedrag, niets aan doen
  • De modem is 'defect' en zou niet zo heet moeten kunnen worden
  • Dit is normaal voor het model en problematisch - de modem moet actief geventileerd worden

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik denk zelf dat dit modem omgeruild moet worden helaas hebben deze modems geen actieve koeling voor zover ik weet de gewone connectbox wel 

 

ik heb dit modem ook gehad en die werd max 64c

 

kan je anders een foto delen van hoe die staat ?

PKoster
Topicstarter
Level 5
  • 55Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

@MR_CHIP  schreef:

kan je anders een foto delen van hoe die staat ?


kast.jpg

Jansat

Level 4
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Zou de Ubee eens boven op de apperatuur van UBNT zetten deze worden ook warm en hebben een ventilator en die blazen waarschijnlijk de warme lucht zo het modem in.

PKoster
Topicstarter
Level 5
  • 55Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

@Jansat  schreef:

Zou de Ubee eens boven op de apperatuur van UBNT zetten deze worden ook warm en hebben een ventilator en die blazen waarschijnlijk de warme lucht zo het modem in.


Ik wil graag eerst een beter idee hebben van of het als problematisch gezien moet worden, en of het normaal is voor het modem. Zo ja dan is het simpel om het modem van actieve koeling te gaan voorzien.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

dit is niet normaal mijn modem werkt mag 64c maarja ik had geen apparaten ernaast staan die warme er naar toe blazen die van mij staat gewoon in de meterkast

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

bij mijn wordt het modem ook niet zo warm

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hi @PKoster!

Deze temperatuur is inderdaad wel aan de hoge kant. Goed dat je even navraag doet. Dit is niet normaal qua temperatuur. Als je het modem aanraakt, is het dan ook echt heel heet of eerder gewoon warm? 

Het lijkt mij van belang dat we je modem wel omruilen. Ik hoor graag hoe jij hier in staat. 

JanAssen

Level 10
  • 383Posts
  • 3Oplossingen
  • 97Likes

Mijn 1318 hangt in de meterkast tegen de muur, aan de ophangpunten, en de boardtemperatuur is 66 graden. 
Ik heb een Internet Basic abonnement en doe verder niets bijzonders.

 

 

2022-07-01 21:30:24criticalTHERMAL THROTTLE: Temperature 67C, transition to state 'Normal'
2022-07-01 21:30:18criticalTHERMAL THROTTLE: Temperature 67C, transition to state 'Elevated 1'
PKoster
Topicstarter
Level 5
  • 55Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

@Maud, het modem is niet bijzonder warm om aan te raken. De temperatuur zal alleen de processor in het apparaat betreffen en de heatsink (waar je niet bij kan komen).

 

Een vervanging lijkt me wel de makkelijkste manier om te bevestigen of het de modem is, of een combinatie van een iets warmere omgevingstemperatuur met een zwaarder dan gemiddelde belasting.

 

Dan wel graag hetzelfde type en niet de Giga Connectbox - ik gebruik de Ubee 1318 in bridge modus met zijn functionaliteiten (bridge modus met IPv6, vermijden Puma chipset, eigen wifi, link aggregatie, etc.).

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Thermal throttle is een in de chipset ingebouwde beveiliging, die bij het bereiken van een bepaalde kritische grens, de prestaties van de chip terugschroeft.

Kan je hier een schermprint plaatsen van de up- en downstreamwaarden en de volledige netwerkhistorie? 

PKoster
Topicstarter
Level 5
  • 55Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

@KBX458 ik zie dat naar aanleiding van onderhoud door Ziggo het log van het modem vol staat met andere meldingen, dus die gegevens zijn niet meer relevant.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@PKoster, ik heb je modem omgeruild voor een nieuwe Ubee 🙂 Deze komt er zo snel mogelijk aan. Laat je weten of dit de oplossing is?

PKoster
Topicstarter
Level 5
  • 55Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

Het vervangende modem toont hetzelfde gedrag:

4.png

 

Het is dus redelijk om te stellen dat de modem(s) niet defect zijn maar dat dit gedrag te verwachten is wanneer hij in een iets warmere omgeving staat en voor langere tijd zwaar belast wordt met verkeer.

 

Ik zal het modem gaan helpen met wat actieve koeling, dan kan het zijn warmte kwijt.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik had die van mij direct in de meterkast staan met warme om zich geen vanwege eneco ding wat daar zit wordt max 64c 

 

en ik denk nog steeds dat je hem beter op een andere plek kan zetten zonder apparatuur die er warme tegen blaast 

PKoster
Topicstarter
Level 5
  • 55Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

20220709_184232.jpg

 

Met de toevoeging van wat actieve koeling komt de board temperature van het kabel modem nu niet meer boven de 45 graden uit.

 

5.png

JanAssen

Level 10
  • 383Posts
  • 3Oplossingen
  • 97Likes

@PKoster Is je probleem opgelost met het nieuwe modem? Maar dan zonder de passieve koeling.

 

Die van mij wordt nl. 70 graden.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic