Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Jaccovk
Level 2

Telkens (met moeite) opnieuw met WiFi verbinden PS4

Goedemiddag!

Ik heb sinds kort een PS4 waarbij ik redelijk wat problemen ondervind met de wifi. Deze moet ik iedere keer wanneer ik de PS4 aan zet (of deze in rustmodus stond of uit heeft gestaan maakt geen verschil) opnieuw verbinden. Ook het verbinden lukt bijna niet: "Kan niet binnen tijdslimiet met netwerk verbinden".
Het vreemde is dat ik wel een verbinding heb wanneer ik de PS4 opstart: een signaalsterkte rond de 90%, SSID wordt netjes opgehaald maar ik krijg geen IP adres toegewezen lijkt het. Wanneer ik het netwerk test geeft deze bij het IP adres de melding "mislukt".
Onder netwerkstatus is ook te zien dat er geen "NAT-type" bekend is/is toegewezen.

Een bekabelde aansluiting is helaas niet mogelijk. Wat zou de oorzaak kunnen zijn van dit probleem?
0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jaccovk
Level 2
Topicstarter
B.J.O. wrote:
Ik hoor links en rechts vaker dat er verbindingsproblemen zijn bij PS 4 gebruikers.
Ik hoor ook dat een directe bekabeling het euvel oplost.
Ik weet niet waarom het geen mogelijkheid is bij jou.
Verder is 5ghz meer boostend maar onstabieler t.o.v. de 2.4.
Dat is wat ik weet.

Alles kan natuurlijk, dan moet ik echter een kabel langs een kale muur leggen en daar zit ik niet zo op te wachten.

De afstand tussen PS4 en het modem is zo'n 7 meter zonder een muur, zoals in de eerste post genoemd is de signaalsterkte om en nabij de 90% dus dat mag het probleem ook niet zijn.
Dat het 5GHz netwerk minder stabiel is wist ik niet, mogelijk is dat een oorzaak.
Ik drukte bij toeval op de 'options' knop op de controller in het scherm met beschikbare wifi netwerken, hierbij kon deed zich de mogelijkheid voor te kiezen tussen 2,4GHz, 5GHz of beide netwerken.
Wanneer ik kies voor alleen 2,4GHz netwerken kan ik zonder problemen verbinden en bij 5GHz geeft dit nog steeds hetzelfde probleem.
Het lijkt echter wel opgelost op deze manier: wanneer ik de PS4 opnieuw opstart maakt deze direct weer verbinding met het internet.
Beide netwerken hebben nog dezelfde naam (dus er is er maar 1 zichtbaar in de lijst), op deze manier is er dus (gelukkig) geen workaround nodig met verschillende netwerknamen of iets dergelijks. 🙂

Bekijk in context

0 Kudos
Ga naar reactie
6 Reacties 6
Meldingen
Aan Uit
Lycke
Community Moderator
Community Moderator

Hey @Jaccovk. Welkom hier! Goed dat je de Community gevonden hebt om je vraag te stellen. Helaas is er nog geen reactie, maar deze komt vast snel nog!

Zelf heb ik geen PS4, en heb dus niet direct een idee waar dit mee te maken kan hebben.
Maak je gebruik van de wifi van de Ziggo modem, of gebruik je nog iets van een extern apparaat als een router/accespoint ?
0 Kudos
Jaccovk
Level 2
Topicstarter
Ik maak gebruik van het Ziggo modem, de Connext Box als ik het goed heb. Het lijkt te liggen aan een verbinding op 2,4GHz of 5GHz waarbij laatst genoemde problemen lijkt te geven.
0 Kudos
B.J.O.
Level 3
Ik hoor links en rechts vaker dat er verbindingsproblemen zijn bij PS 4 gebruikers.
Dat is wat ik weet.
0 Kudos
acoster
Level 16
De playstation van mijn zoon staat sinds kort op zolder en draait daar via een draadloze verbinding zonder problemen. Ik heb een AP staat op de 1ste verdieping, die zowel een 2.4 als een 5 Ghz wifi-netwerk uit zend. De Playstation heb ik gekoppeld met het 2.4Ghz netwerk, omdat deze stabieler is. En de snelheid op het netwerk is ruim voldoende om een behoorlijk spel te spelen. Het is bekend dat de 5 Ghz band op 'lange' afstand minder goed werkt.

Ik zou adviseren om je 2.4 en 5 Ghz netwerken NIET dezelfde naam te geven en dan de PS aan te melden op het 2.4 Ghz netwerk. Met een Wifi Analyzer op je smartphone kan je nog even kijken hoe goed je signaal is op de plek waar de PS4 staat.
Is de wifi op de plek niet toereikend of instabiel, kan je nog kijken of je het wifi-netwerk op een ander kanaal kan zetten (ivm drukte op hetzelfde kanaal). Indien dat nog niet helpt, denken aan een Access Point die je ergens dichter in de buurt kan zetten dan je connectbox, waar je wel met een kabel kan komen.
0 Kudos
Jaccovk
Level 2
Topicstarter
B.J.O. wrote:
Dat is wat ik weet.

Alles kan natuurlijk, dan moet ik echter een kabel langs een kale muur leggen en daar zit ik niet zo op te wachten.

De afstand tussen PS4 en het modem is zo'n 7 meter zonder een muur, zoals in de eerste post genoemd is de signaalsterkte om en nabij de 90% dus dat mag het probleem ook niet zijn.
Dat het 5GHz netwerk minder stabiel is wist ik niet, mogelijk is dat een oorzaak.
Ik drukte bij toeval op de 'options' knop op de controller in het scherm met beschikbare wifi netwerken, hierbij kon deed zich de mogelijkheid voor te kiezen tussen 2,4GHz, 5GHz of beide netwerken.
Wanneer ik kies voor alleen 2,4GHz netwerken kan ik zonder problemen verbinden en bij 5GHz geeft dit nog steeds hetzelfde probleem.
Het lijkt echter wel opgelost op deze manier: wanneer ik de PS4 opnieuw opstart maakt deze direct weer verbinding met het internet.
Beide netwerken hebben nog dezelfde naam (dus er is er maar 1 zichtbaar in de lijst), op deze manier is er dus (gelukkig) geen workaround nodig met verschillende netwerknamen of iets dergelijks. 🙂
0 Kudos
Ga naar reactie
hanh
Oud Community-lid
Een kabel is niet verplicht, maar wel beter.
Voor en test wel aan te bevelen, om al doende andere problemen dan met Wireles uit te kunnen sluiten. Gelijke namen van SSIDs kan een probleem geven bij sommige Wireless te verbinden apparaten. Mooi dat het nu werkt. Houden zo en succes.
Gr Han
0 Kudos