1
Vraag
2
Reacties
vktrs

Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Tegenvallende upstream bandbreedte - haperende teams/zoom verbindingen

Hoi allemaal. Ik ben sinds 2014 klant bij Ziggo, over het algemeen naar tevredenheid. Huidige verbinding 100/10 Mbit.

 

Sinds vorig jaar maart werk ik thuis, sinds het begin van dit jaar is naast ikzelf ook mijn vrouw vaker thuis gaan werken. Beide maken we gebruik van Teams/Zoom voor de nodige meetings, en krijgen wel 's de opmerking van andere deelnemers in een meeting dat het aan onze kant hapert. Met name als we beide in zoom/teams sessie zitten. 

 

Ik heb zelf een IT achtergrond dus ben 's gaan kijken wat er gebeurt op mijn router (Ubiquiti Edge Router in bridge mode met de Ziggo EPC3928AD), tevens een ping laten lopen naar 8.8.8.8. 2 teams/zooms sessies gebruiken circa 2-3 Mbit, in een normale situatie zou de ping rond 10-30ms moeten zijn echter kan deze ineens oplopen naar 3000-4000ms waarbij het gehaper start (klinkt logisch). Er is op een dergelijk moment geen significant ander verkeer waarneembaar op mijn router (bandbreedte consumptie upstream is 2-3 Mbit).

 

Een bandbreedte test met speedtest tijdens kantooruren gaf mij de indruk dat de upstream bandbreedte overdag sterk terugloopt - soms slechts naar maar 2 Mbit! In de avond uren, laten we zeggen na 1800 krijg ik bijna altijd strak 10 Mbit.

 

Om e.e.a. wat meer inzichtelijk te maken heb ik vorige week een week lang ieder half uur een speedtest laten lopen, de resultaten laten exporteren naar CSV en in een grafiek gezet (zie bijlage). Hier is duidelijk zichtbaar dat de upstream tijdens kantooruren volledige instort, met rond de lunchpauze (12u) weer even een normale upstream bandbreedte van 10 Mbit waarna het in de middag weer de verkeerde kant op gaat. Vrijdag was overigens Goede Vrijdag, wellicht veel mensen vrij en voila een veel betere upstream.

 

Ik verwacht relatief veel thuiswerkers in mijn wijk (jaren 30-40 wijk, wellicht heeft dit er iets mee te maken, relatief hoge oversubscriptie?) en het zou zo maar kunnen dat Ziggo hier een uitdaging heeft qua upstream. Dit is een vermoeden, ik kan dit verder niet meten; maar ik begrijp dat Ziggo medewerkers meelezen op dit forum dus het zou fijn zijn als hier iemand naar kan kijken want dit is zo niet werkbaar.

 

Overigens zie ik meer mensen soortgelijke problemen rapporteren, bijvoorbeeld hier: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Upload-snelheid-erg-laag/m-p/745086/emcs_t/S2h8ZW1haWx8bWVudG...

 

Hieronder de twee grafieken die zijn gegenereerd op basis van de speedtests die ik heb laten lopen. Het systeem dat gebruikt is voor de tests is bekabeld aangesloten.

 

ziggo-upstream.png

ziggo-downstream.png

ziggo-modemwaarden.png

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8988Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @vktrs,

 

Het gaat erg moeizaam, allereerst sorry voor de late reactie. Ik heb je zojuist een privébericht gestuurd!

Bekijk in context

vktrs
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Even een laatste update. Na het aanpassen van de bekabeling, het plaatsen van een (nieuw) AOP en ook nog een vervanging van het modem waren de resultaten helaas nog steeds niet om van over naar huis te schrijven. Uit een netwerkmeting van Ziggo bleek dat er toch wel sprake was van een overbelasting op de upstream hier in de wijk, waardoor er uiteindelijk een "lijn splitsing" heeft plaats gevonden. En tadaaaaaaa, probleem opgelost. Keurig netjes volle bak 150/15 Mbit, geen haperende teammeetings/zoom meetings meer en gewoon gaan. 

 

Blij dat het uiteindelijk werkt zoals je zou mogen verwachten, @Alex bedankt voor je betrokkenheid en hulp. Het heeft wel even even geduurd allemaal, maar dan heb je ook wat. Probleem opgelost 👍

Bekijk in context

37 Reacties 37
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Om een aantal mogelijke oorzaken uit te sluiten:

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers en modem op de foto?

vktrs
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hoi Bert, dank voor je bericht. Over welke oorzaken heb je het dan? Zoals je in de bijlage kunt zien zijn de signaalwaarden prima, en wordt de beloofde snelheid behaald - alleen niet tijdens kantooruren. Dan gaat het mis met alleen de upstream zoals blijkt uit de bijgesloten grafieken.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

De signaalwaarden zijn prima, alleen is er geen signaalkwaliteit te zien in Pre en Post errors en ook een vreemde SNR die opvallend lager is dan de anderen.

 

"Over welke oorzaken heb je het dan?" Niet meer hedendaagse eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt, niet meer hedendaagse splitters / versterkers en/of stekkers, er is veel veranderd in de laatste jaren vanwege allerlei zenders 4G 5G Digitenne enz.

 
 
 
vktrs
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ik zie de iets lagere SNR staan, maar dit betreft de downstream en de problemen zitten op de upstream. 

 

Onderzoeken of de bekabeling goed zit kan iets zijn als de verbinding *altijd* slechts is. Echter is de verbinding prima buiten kantooruren, en zijn de upstream bandbreedte problemen alleen tijdens kantooruren aanwezig zoals uit de grafieken blijkt. Een kabel zit niet het ene moment wel goed, vanaf 900 niet meer goed, om dan om 1700 weer op z'n plek te schieten lijkt mij zo 😉.

 

Ik zou het erg waarderen als iemand van Ziggo een meting kan doen om te bekijken of alles wel gaat zoals zou moeten.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

De upstream signaalsterktes zijn prima in orde, de upload gaat niet goed en daar kunnen een aantal oorzaken voor zijn, ook die dip in de SNR, ergens is er iets niet lekker en als het signaal al niet geheel lekker is en er is dan ook nog een mogelijk capaciteitsprobleem, dan is het al dubbel puistjes.

 

Als ICTer ken je het nut van uitsluiten om problemen te tackelen vandaar mijn eerdere vragen.

Kijk maar wat je er mee doet, in ieder geval succes gewenst verder.

 
Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hoi @vktrs

Onwijs balen dat je steeds problemen ervaart tijdens de kantoor uren, terwijl je dan de verbinding extra hard nodig hebt! Ik heb je signaal uitgelezen, maar dit ziet er goed uit. Zou je, zoals @Bert al heeft gevraagd toch eens foto's willen sturen van de hoofdaansluiting en hoe je modem hierop aangesloten is? Dan krijgen we een beter beeld en kunnen we je beter ondersteunen.

vktrs
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hi @Maud, @Bert. Bijgaand de foto van de aansluiting. Modem zit op port 2 (+2 dB) en staat verderop in mijn kantoorkamer (dichtbij router/switch/etc.). Ik begrijp dat dit niet de standaard aansluitmethodiek is, maar dit is wel hoe het spul hier draait sinds 2014. Eigenlijk zonder problemen, met een stabiele internet verbinding als ook probleemloos (interactieve) TV (port 1 en 3). Het enige wat dus de laatste tijd niet lekker gaat is het eerder gemelde upstream probleem. Ik hoop dat jullie hier verder mee uit de voeten kunnen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@vktrs Kun je ook de eerste plaats waar Ziggo binnenkomt hier met een foto plaatsen?

Waar komt de inkomende kabel vandaan die in de versterker in de in zit?

Gezien de leeftijd van de versterker lijkt me ook dat de eerste plaats mogelijk aan vernieuwing toe is.

Zo ja, dat gebeurt gratis door Ziggo.

 

Een modem achter een oudere 752/N gaat op den duur sputteren blijkt uit de praktijk, ook hier die ervaring gehad en heb nu een 752X, tegen kostprijs in de Ziggo webshop: Coax signaalversterker | Ziggo

 

Vandaar dat nu de standaard aansluitwijze als volgt is: AOP wandcontactdoos -> POA-01 B -> 1 uitgang naar het modem (kan zo nodig een wat langere kabel zijn) en 1 uitgang naar de versterker.

vktrs
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hi Bert, ik denk dat je de "groene kabel" bedoelt. Ik heb geen idee waar die zit. Dit is hoe het zit in de meterkast  zit (en altijd gezeten heeft), een andere aansluiting is mij helaas niet bekend.

 

Huidige versterker is 6-7 jaar oud, ik heb 'm toendertijd zelf aangeschaft. Op zich kan ik 'm best vervangen, maar toch klinkt het niet helemaal logisch. Signaalwaarden lijken in orde (inmiddels ook bevestigd door Maud), alles werkt naar behoren behalve tijdens de kantooruren. Prima om "de puistjes" uit te sluiten (zoals jij ze noemt), maar laten we ook de ogen niet sluiten voor wat uit mijn metingen komt en het gedrag wat ik alleen overdag ervaar.

 

Wat is het bezwaar om aan Maud/Ziggo te vragen om een meting te doen hoe het e.e.a. erbij staat in de buurt/wijk? Mocht hier niets uit komen ben ik de laatste die niet versterkers, aansluitingen etc. gaat vervangen...

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

"Wat is het bezwaar om aan Maud/Ziggo te vragen om een meting te doen hoe het e.e.a. erbij staat in de buurt/wijk? Mocht hier niets uit komen ben ik de laatste die niet versterkers, aansluitingen etc. gaat vervangen..."

 

Er is geen bezwaar dat je dat vraagt, alleen is dat slechts zeer beperkt mogelijk.

Een Ziggo moderator kan wel zien of er wel of geen signaalproblemen / capaciteitsproblemen zijn in de wijk, maar zij kunnen verder geen metingen doen vanuit Ziggo naar jou, want je modem zendt maar zeer beperkt uit, uitsluitend de 4 upstream kanalen en die blijken goed te zijn.

Het signaal wordt vanuit Ziggo verstuurd en is te meten vanuit de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt.

Daar kan de signaalsterkte en signaalkwaliteit gemeten worden en zo nodig per frequentie gekeken waar er storing op zit.

 

Als je bedenkt dat grofweg 85% van de signaalproblemen, die mensen ervaren, zitten in het AOP/de bekabeling/splitters/versterkers thuis, 10% in het Abonnee Overname Punt, de eerste wandcontactdoos wat een afgeschermde dubbel galvanisch gescheiden moet zijn en 5% of minder verder naar buiten, zul je begrijpen dat er eerst binnen wordt gekeken en bij geen oplossing van de problemen, pas uitgebreid naar buiten en dat kan alleen vanuit je eigen woning op een hedendaags AOP.

 

Als er al geen hedendaags Abonnee Overname Punt aanwezig is, kunnen ook allerlei storingen die overdag door anderen op het net worden gezet, niet uitgefilterd worden.

En die AOP lijkt niet aanwezig te zijn en daarnaast een modem achter een versterker, dan wordt altijd eerst binnen alles optimaal aangesloten voor verder specifiek naar buiten wordt gekeken.

 

Ik vermoed dat een Ziggo monteur de eerste stap gaat worden om alles gratis hedendaags te maken en aan te sluiten, dit gebeurt overigens zonder kosten tot en met het modem en tot en met de aansluiting van de versterker.

vktrs
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Dank voor je uitgebreide reactie Bert. Het is denk ik wel zaak om uit te vinden waar de beruchte groene kabel origineel het huis binnenkomt en hoe deze verlengd is naar de plek waar ik de splitter heb aangesloten. De aanvraag voor het vernieuwen van het AOP is iets wat ik via de Ziggo helpdesk kan aanvragen? 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Ik zou het via hier laten verlopen, hier heb je nu een vast aanspreekpunt bij Ziggo.

En de moderator kan aan de monteur info meegeven.

Ziggo moderators blijven dit topic in de gaten houden en de juiste actie ondernemen.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5736Posts
  • 596Oplossingen
  • 3325Likes

Ik had het zelf niet beter kunnen omschrijven @Bert

De monteur staat ingepland om ervoor te zorgen dat er een AOP wordt gemonteerd @vktrs 🙂 De monteur komt langs op 20 april tussen 08.00 en 13.00 uur. Komt dit niet goed uit dan kun je de afspraak verplaatsen via je Mijn Ziggo account onder het kopje Gegevens -> Mijn monteursafspraken. 

We horen heel graag van jou hoe het hierna gaat!

vktrs
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Dank je wel @Mariska, ik laat weten wat de resultaten zijn. BTW - ik heb de afspraak verzet naar vrijdag 23/4, bevestiging hiervan in de mail ontvangen, maar in mijn ziggo is de afspraak verdwenen... 

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5736Posts
  • 596Oplossingen
  • 3325Likes

Top 🙂 Ik zie dat de wijziging wel goed is doorgekomen dus geen zorgen daarover! Ik verwacht dat de afspraak binnen nu en 24 uur ook weer zichtbaar is in Mijn Ziggo. 

ehofstede

Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Bij mij lijkt het een beetje op bovenstaande, echter bij mij wordt het niet traag, bij mij valt de gehele verbinding gewoon weg, vooral aan het begin van de middag, rond 13:00 / 13:30, dit is nu al een paar maanden aan de gang, nagenoeg dagelijks. 75% tot 100% packet loss, soms duurt het een kwartier, soms regelmatig de hele middag. Enkele keer loopt het door tot in de avond. Dankzij deze verbinding moet ik mijn online meetings al gaan inplannen, nou sorry, maar dat klopt volgens mij niet.
Ik gebruik een Fortigate firewall achter het Ziggo modem wat in bridge modus staat. Maar ook een Asus router heeft hetzelfde probleem, daar ligt het dus niet aan.
Chat met een Ziggo "support engineer" en die vertelt me gewoon, ja, ach, af en toe geen verbinding? Ja, kan ik niets voor je doen. En dat is het! Super schandalig, dure verbinding en dan krijg je dit als ondersteuning? Bizar!
En ik iedere keer maar denken, ach, het duurt maar even, komt zo wel weer goed, maar het begint me nu toch echt knap te vervelen...

vktrs
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hi @ehofstede - het is het handigst om even een eigen topic aan te maken heb ik inmiddels geleerd. Dan blijven discussies en mogelijke oplossingen netjes gescheiden 😀. Ook willen de actieve forumleden graag de volgende informatie zien om je zo verder te kunnen helpen:

 

"Om je signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?"

 

Suc6 ermee!

vktrs
Topicstarter
Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Even een update van mijn kant. Vanochtend is een monteur van ziggo langs geweest, heeft een deel van de kabel vervangen en een AOP geplaatst. Voor de aanpassingen bleek de signaalwaarde beneden de 30 te zijn (30 is kennelijk een bepaalde drempelwaarde), na de aanpassingen zit de signaalwaarde boven de 30 zoals het hoort. Wel zag de monteur wat fluctuaties in het upstream signaal, ook in kastje van ziggo wat hier in de straat aanwezig is. Wat ik begrepen heb is dat hij hier een ticket/request voor heeft aangemaakt, zodat dit nader onderzocht en opgelost kan worden. Dit zou ergens volgende week moeten gebeuren voor wat ik begrepen heb. 

 

Dan natuurlijk de vraag zie ik op dit moment al verbetering in m.n. de upstream. In de ochtend (vlak nadat de monteur zijn werk had afgerond) zag ik +/- 6 Mbit up via speedtest, in de middag fluctueerde het tussen de 11-15 Mbit (abonnement hier is 150/15). Volgende week zal ik wat uitgebreider meten, maar de vraag is of dit helemaal representatief is aangezien het vakantietijd is in mijn regio (en het vermoedelijk minder druk is op het netwerk?). Ook loopt er dus nog een actie m.b.t. het ziggo netwerk in mijn straat. Dus...to be continued.

 

Wel iig fijn dat de ziggo aansluiting nu gewoon netjes ingeregeld is. 

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5736Posts
  • 596Oplossingen
  • 3325Likes

Hi @vktrs

Fijn dat je laat weten hoe de afspraak is verlopen! Er is dus nog werk aan de winkel, ik zie dat de monteurs op het moment bezig zijn om een storing in de wijk op te lossen. Je kunt deze storing via https://ziggo.nl/storing/ in de gaten houden. We horen heel graag van je hoe het gaat als de storing is opgelost. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic