1
Vraag
2
Reacties
Wil2405

Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Technicolor valt te pas en te onpas uit

Al enige tijd valt mijn Ziggo Technicolor modem te pas en te onpas uit. Als ict-er heb ik mijn thuisnetwerk meerdere malen gescreend waarbij geen onvolkomenheden te bespeuren zijn. Een ziggo monteur heeft het totale AOP (SOP) vervangen. Toch blijf ik steeds dezelfde problemen hebben met Internet. Tegenwoordig dien ik het modem wel meerdere keren per dag spanningsloos te maken alvorens Internet weer toegankelijk is. Mijn modem is al meerdere jaren oud. Het verzoek aan u is mijn modem te vervangen waarna ik uiteindelijk verlost ben van mijn dagelijkse wandelingen naar de meterkast.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Wil2405
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ben nu een week aan het testen met Connectbox modem. De beschreven problemen zijn allen opgelost. Enkel de SNR downstreem blijft maar ca. 37-38 dB. Ik ondervindt geen noemenswaardig probleem hiervan. Door de MTU naar 1280 terug te schroeven is de totale troughput van/tussen internet en alle geswitchte lokale hosts aanzienlijk verbeterd.
Voor allen die meedachten over dit probleem, veel dank!

Bekijk in context

28 Reacties 28
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Toch voor de zekerheid ondanks dat een monteur is langs geweest, kan ook fout gemaakt zijn zou je volgende wel kunnen laten zien. Modems worden omgeruild voor nieuwe Smart Wifi Modems van Ziggo maar misschien is er ook nog iets niet helemaal in orde vandaar de vraag. Ik geef dit wel door aan medewerker zodat er misschien een nieuw modem naar je toe komt.

 

Om je signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

Wil2405
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Vandaag alweer 5 keer naar de modem moeten lopen om hem spanningsloos te maken en na enige tijd te rebooten. Huppekee en weer de 'Same Old Show' na het wederom spontaan weg vallen van mijn  internetverbinding weer contact met de buitenwereld door het modem weer een nieuw startschot te geven. Saillant detail. Bij de laatste keer heb ik voor het startschot de DOS ipconfig weer eens van stal gehaald. Dit leverde mij de informatie dat de modem op het moment wederom in 'Big Troubles' verkeerde (de netwerk adapter presenteerde mij een mooi APIPA adres). Dus voor de aller, aller laatste keer; De techinicolor opnieuw koud opstarten om vervolgens te kunnen reageren op uw bericht met de aanvullenden informatie. Ik hoop eindelijk eens van de problemen af te geraken; mijn schoenen beginnen flink te slijten van al die wandertochten naar de meterkast.... (grapje).
mvg groet, W. Thimister Maastricht

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

het modem zit op de zwarte kabel die naar de splitter loopt ?

 

de downstream power is aan de lage kant

 

kun je het witte kapje van de splitter verwijderen daarna de splitter stevig in het aop duwen en de modem opnieuw opstarten 

 

https://youtu.be/IH7Wa-ugt4M

 

het modem is verouderd dus lijkt het mijn wel handiger eerst het modem + kabel te vervangen

 

een moderator kan kosteloos een smartwifi modem sturen zoals @Dave!  ook al had aangeven 

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Heb dit topic ook vermeld en door de waardes en beoordeling van @anoniemforum  wordt deze z.s.m. Opgepakt.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Hallo Wil2405

Ik kan mij voorstellen dat je schoenen slijten wanneer je niets anders doet dan naar het modem lopen om hem te herstarten 😉

@anoniemforum zijn analyse klopt. De downstream power zit aan de ondergrens en ik verwacht heel eerlijk dat dit de oorzaak is voor de problemen. De bekabeling lijkt verder wel in orde, al heb ik mijn twijfel of die zwarte kabel wel ver genoeg in de splitter zit. Wil je dit nog eens controleren?
Wanneer dit wel goed zit, ga ik je hiervoor andere bekabeling sturen. 

Daarnaast heeft @Dave! gelijk voor wat betreft jouw modem. Deze is verouderd en toe aan vervanging. We wachten nog heel even met het omruilen. Stel dat ik je wel bekabeling moet sturen, dan moeten we dit eerst versturen voordat we het modem sturen. 

 

Wil2405
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hallo Jiri,
zojuist even de bekabeling gecontroleerd. Alle connectoren zitten stevig vast en maximiaal ingedrukt, zowel aan AOP zijde als aan de modemzijde.

Verwijderd account
Niet van toepassing

Die witte kabel gaat naar het modem?Waar gaat die zwarte heen?

Er zit een koppeling tussen de grondkabel en het AOP, en naar m.i hoeft die er niet persé te zitten.Want het AOP kan gewoon onderaan de meterkast aangesloten worden.

En heb je een TC7200 of 7210?

Wil2405
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Alle onderstaande kabel componenten zijn aangelegd door de Ziggo monteurs om het signaal te verbeteren.
antwoord op uw vragen:
modem = technicolor TYPE 7210

Splitter: POA-01-B, ook vervangen door ziggo monteur

Signaal versterker voor TV X : verbonden met de splitter, dmv witte kabel  (beiden zelf reeds succesvol vervangen  door een regelbare HF versterker voor het verkrijgen van een betere signaal ruis versterking. Na afregeling ervan prima TV ontvangst;  jammer genoeg weer Alles vervangen door de ziggo monteur omdat de versterker volgens de ziggo monteur niet voldeed (????)

De extra las tussen de grondkabel en AOP is ook aangelegd door de ziggo monteur; Zou leiden tot een verbetering van het signaal


Verwijderd account
Niet van toepassing

Die zwarte kabel kan dan vervangen worden voor een witte modemkabel(groen-rood), daardoor kan de f to IEC koppeling vervallen.Dat doet het signaal ten goede.

De TC7210 is ruim prima, en die vervangen raad ik eerder af dan aan.Daarnaast word het signaal daar niet beter van.

Die koppeling zorgt denk ik niet voor verbetering van het signaal, zelfs verslechtering misschien.Misschien kan @tobiastheebe daar wat over zeggen?Hij weet er nog veel meer van dan ik.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Er is een koppeling aangebracht omdat de grondkabel C6 is, dit impliceert een vrij grote afstand tot de EV (150~200 meter). C6 kan i.t.t. C9 en C12 niet direct op het AOP afgemonteerd worden, vandaar de C6/C9-koppeling. Dit heeft niets met een verbetering/verslechtering van het signaal te maken.

 

De F/F-kabel naar het modem kan inderdaad het beste worden vervangen door een IEC/F-kabel.

 

De versterker is een FRA-752X, dit is het nieuwste type van Technetix en wordt ook verkocht via Ziggo Randapparatuur. De HMV 41 van Hirschmann en OV-8420 zijn Teleste zijn ook prima opties.

 

Zoals eerder opgemerkt is het downstream-vermogen aan de lage kant, zeker op de hogere frequenties, dat heeft ongetwijfeld te maken met de afstand tot de EV. Dit zou echter niet tot uitval van het modem moeten leiden, de waarden zijn acceptabel. In de log zie ik behalve de handmatig uitgevoerde resets geen problemen. Aangegeven werd dat er geen IP-adressen meer worden uitgedeeld bij uitval (APIPA). Ik vraag mij af of apparaten met een statisch IP-adres wel internettoegang behouden.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

@Verwijderd account  op de beoordeling van @anoniemforum  zal Tobiastheebe precies zelfde komen en is een nieuw modem eerder een oplossing, daarnaast nieuwe kabels en alles worden geregeld door @Jiri 

Voor nu heeft het weinig zin meer om nog iets te veranderen.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Dankjewel voor de verduidelijking, @Wil2405
Ik heb een andere splitter en kabel naar je verstuurd. 
Daarnaast ga ik het modem voor je omruilen. Per mail krijg je nog even een bevestiging.

Zodra je alles binnen en aangesloten hebt, hoor ik het graag hoe het gaat.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@tobiastheebe  schreef:

Er is een koppeling aangebracht omdat de grondkabel C6 is, dit impliceert een vrij grote afstand tot de EV (150~200 meter). C6 kan 

 

 

 C6 kan max +_ 140 meter van de kast op tap 1  150 <> 200 is echt te ver 😉 

C 12 kan max  +_ 70 meter

Het nummer staat voor het aantal dbmv verlies per 100 meter bij 240 Mhz dit is dubbel zo veel bij 860 Mhz.

 

Ben ff kwijt welke toetsenbord combi je ook alweer moet gebruiken voor het juiste millivolt teken ........

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De afstanden heb ik in deze PDF gelezen, pagina 12.

Wil2405
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Zowel dynamic als static ip setting via dhcp en/of hostst uitgeprobeerd. Beiden leverden geen verbinding op (vast als draadloos) op maar enkel een IPIPA adres toekenning.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@tobiastheebe  schreef:

De afstanden heb ik in deze PDF gelezen, pagina 12.


Dat boek ken ik ook ,maar de genoemde afstanden daarin kloppen niet , het is een indicatie.

Het ligt uiteraard ook aan het uitstuurniveau van de eindversterker , ik leun even op mijn kennis en waarden van ruim 20 jaar geleden zo ver ik weet is het uitgangsniveau van een EV  97 dbmV  en de Casema voorschriften van destijds en aangezien de demping waarden niet veranderen hou ik de waarden aan waar ik 17 jaar mee heb gewerkt en gerekend. 😉 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

@Wil2405 APIPA is alleen van toepassing op een interface die op DHCP ingesteld is. Een statisch ingesteld IP-adres op het eindapparaat is ook echt statisch. Ik ben benieuwd of je tijdens uitval nog wel de router (default gateway) kunt bereiken.

 

@Ronihd Er zijn inderdaad meer variabelen om rekening mee te houden, naast het zendvermogen van de versterker speelt natuurlijk ook de tapdemping mee. Overigens zul je 97 dBµV bedoelen. Misschien wordt in het boek uitgegaan van een andere referentiefrequentie, bijvoorbeeld 200 i.p.v. 240 MHz?

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@tobiastheebe  schreef:

 

 

@Ronihd Er zijn inderdaad meer variabelen om rekening mee te houden, naast het zendvermogen van de versterker speelt natuurlijk ook de tapdemping mee. Overigens zul je 97 dBµV bedoelen.


De uitgang van de versterker en de daarop aangesloten eventuele verdelers en de demping op de tap zijn mij uiteraard niet vreemd........

 

Ja ik bedoel dBµV  maar ben ff kwijt hoe ik dat symbool  schrijf op het toetsenbord ( combinatie ) . ( ik heb ff kopie gedaan net ) 

 

 

Je weet ook dat het signaal scheef 😉 weg gaat uit de mulititap waardoor als het goed geprojecteerd is de signaalsterkte op zowel VHF en UHF even sterk op de AOP aankomt. ( VHF wordt niet meer gebruikt voor TV zenders ) 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik gebruik meestal charmap voor speciale tekens die niet op het toetsenbord worden vermeld.

 

De slope in vermogen is inderdaad ook veelvoorkomend. In januari 2020 is onze grondkabel (Siemens C12 uit 1979, ~70 meter tot EV) vervangen i.v.m. inwatering, sindsdien is het vermogen op het AOP vrijwel perfect vlak op 602-850 MHz. Bij familie van mij ziet het er als hieronder uit:

 

20220507-01.PNG

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic