1
Vraag
2
Reacties
QuickR

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Technetix FRA-752X

Vraag of een coaxkabel van de versterker altijd aangesloten moet worden aan een wandcontactdoos of kan deze ook rechtstreeks in de Mediabox-XL?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@QuickR 

Ziet er goed uit.

Alleen is de UPC AOP wel verouderd maar zal wel goed zijn ding doen zolang je niet overstapt naar GIGANET 

Als je zou overstappen dan moet er een nieuwe AOP worden geplaatst.

Wat wel zo hoort te zijn is dat op de AOP een splitter komt en 1 aansluiting naar het modem en de andere na de versterker toe, dat is de nieuwe Ziggo blauwdruk.

Maar als het goed werkt en je hebt geen problemen lekker laten zitten zo.

Bekijk in context

17 Reacties 17
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Maak eens een foto van de situatie. De coaxkabel heeft twee uiteinden. Een gaat er in de mediabox, de andere is verbonden met een punt waarop signaal staat. Dat zou een versterker kunnen zijn, maar dat is ongebruikelijk. Kies een uitgang die niet te veel versterkt. Een te sterk signaal veroorzaakt net zoveel problemen als een zwak.

QuickR
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik snap je opmerking Janmaar mijn concrete vraag of de kabel vanuit de versterker ook direct kan plaatsen in de mediabox (zonder tussenkomst van een wandcontactdoos)...anders moet ik na de versterker ook nog  wandcontactdozen gaan aanbrengen.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
QuickR wrote:

Vraag of een coaxkabel van de versterker altijd aangesloten moet worden aan een wandcontactdoos of kan deze ook rechtstreeks in de Mediabox-XL?

 

De uitgang van een Technetix FRA-752 kan natuurlijk rechtstreeks aangesloten worden op apparatuur.

Was het een paar jaar geleden nog standaard, dat Ziggo's signaal vaak via een versterker ging en dan pas naar apparatuur, tegenwoordig is die versterker vaak niet meer nodig ( en dus ook niet meer de standaard ). Sterker nog, juist het onnodig versterken van het signaal, creëert soms problemen.

Wat foto's van o.a. de AOP en hoe e.e.a. is aangesloten ( zoals @Jan F. vraagt ) is de manier, om te kunnen controleren of het Ziggo netwerk bij u iets verouderd is en of dit simpel ( en vaak gratis ) kan worden aangepast aan de huidige eisen van Ziggo.

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Ja, ik denk dat dat kan.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
QuickR wrote:

Ik snap je opmerking Janmaar mijn concrete vraag of de kabel vanuit de versterker ook direct kan plaatsen in de mediabox (zonder tussenkomst van een wandcontactdoos)...anders moet ik na de versterker ook nog  wandcontactdozen gaan aanbrengen.

 

Ja dat kan zeker , maar het is wel iets beter om er een wcd tussen te hebben ivm galvanische scheiding en zo. , blokjes vorming en een aardlus/brom

QuickR
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hierbij de gevraagde foto's….

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@QuickR 

Ziet er goed uit.

Alleen is de UPC AOP wel verouderd maar zal wel goed zijn ding doen zolang je niet overstapt naar GIGANET 

Als je zou overstappen dan moet er een nieuwe AOP worden geplaatst.

Wat wel zo hoort te zijn is dat op de AOP een splitter komt en 1 aansluiting naar het modem en de andere na de versterker toe, dat is de nieuwe Ziggo blauwdruk.

Maar als het goed werkt en je hebt geen problemen lekker laten zitten zo.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Ronihd wrote:

….Alleen is de UPC AOP wel verouderd maar zal wel goed zijn ding doen zolang je niet overstapt naar GIGANET 

Als je zou overstappen dan moet er een nieuwe AOP worden geplaatst.

Wat wel zo hoort te zijn is dat op de AOP een splitter komt en 1 aansluiting naar het modem en de andere na de versterker toe, dat is de nieuwe Ziggo blauwdruk.

Maar als het goed werkt en je hebt geen problemen lekker laten zitten zo.


Aanvulling: Het plaatsen van een nieuwe AOP, wordt gratis door Ziggo gedaan. Verder zijn alle genoemde ‘updates’ gratis via Ziggo te krijgen, maar die kan u ook aan de Ziggo monteur vragen, die t.z.t. de AOP komt vervangen.

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
QuickR wrote:

Hierbij de gevraagde foto's….

De modem heeft u toch niet via de versterker aangesloten?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Jan F. wrote:

...De modem heeft u toch niet via de versterker aangesloten?



Het ligt eraan wat de groen Ziggo coax is. Ik meen 2 groene exemplaren te zien, één als input voor de versterker,



en één bij te VQ601R galvanisch splitter.





Welke is de Ziggo coax?

 

Is dat de groene coax op poort 1 van de versterker, dan: “... Was het een paar jaar geleden nog standaard, dat Ziggo's signaal vaak via een versterker ging en dan pas naar apparatuur, tegenwoordig is die versterker vaak niet meer nodig ( en dus ook niet meer de standaard ). Sterker nog, juist het onnodig versterken van het signaal, creëert soms problemen...”

 

QuickR
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Nee, de modem is rechtstreeks aangesloten op de ESX-02-S splitter en loopt achter de zwarte kabel langs, die is aangesloten (zwarte kabel) aan de input van de versterker. De witte kabel vaan de splitter gaat rechtstreeks naar het modem.

De groene kabel was toen onderbroken en loopt via de linker aansluiting versterker naar de WCD in de huiskamer.

De groene kabel is dus de ZIGGO-kabel en die is aangesloten op de VQ601R galvanisch splitter.

QuickR
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Aan @Jan F. , @Ronihd en @Pasi het  een en ander is mij nu duidelijk en weet ik wat voor stappen ik moet ondernemen richting ZIGGO, daarnaast bedankt voor jullie imput!

 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Pasi wrote:
Jan F. wrote:

...De modem heeft u toch niet via de versterker aangesloten?



Het ligt eraan wat de groen Ziggo coax is. Ik meen 2 groene exemplaren te zien, één als input voor de versterker,



en één bij te VQ601R galvanisch splitter.





Welke is de Ziggo coax?

 

Is dat de groene coax op poort 1 van de versterker, dan: “... Was het een paar jaar geleden nog standaard, dat Ziggo's signaal vaak via een versterker ging en dan pas naar apparatuur, tegenwoordig is die versterker vaak niet meer nodig ( en dus ook niet meer de standaard ). Sterker nog, juist het onnodig versterken van het signaal, creëert soms problemen...”

 

 

Scherp.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

 

@Pasi  ik schreef SCHERP  en dat is ook zo 😉  maar als ik de post van @QuickR lees is het zo dat op het UPC overname punt de groene kabel die je ziet op de versterker uitgang 1 vroeger aangesloten heeft gezeten op het UPC AOP .

In het begin van aanleg in de 80er jaren toen het plaatsen van een AOP in de meterkast in beeld kwam was het heel normaal dat de groene kabel door de meterkast heen liep al dan niet via een AOP doorgetrokken werd via een elektrabuis die uitkwam in de woonkamer en in de woonkamer ook een 2 gats wcd werd gemonteerd dit werd zo door de aannemers van de voorlopers van Ziggo aangelegd in opdracht van…..

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

 

Nu e.e.a. bekend is, lijkt de Ziggo aansluiting wel goed, maar zijn de gebruikte onderdeel wat oud.

De Ziggo coax is aangesloten op een galvanische splitter ( VQ601R ), die weer is aangesloten op een splitter ( ESI-02N ) en rechtstreeks daarop is de ConnectBox en de versterker ( Tratex FDU-44 ) gekoppeld


Hier moet een AOP gemonteerd worden en dat doet Ziggo gratis voor u. Daarna zal de monteur ook de andere ‘Ziggo' aansluitingen daarop voor u aanpassen. Ook dat is allemaal gratis.


Mocht u verder nog kleine ‘coax’ klusjes hebben, dan kan u de monteur daarvoor vragen. Hij/zij heeft een bus vol onderdelen, die u tegen kostprijs kan kopen en de monteur zelf werkt ( voor deze ‘extra’ klusjes ) dan voor 15 minuten tarief.


 

Ronihd wrote:

...was het heel normaal dat de groene kabel door de meterkast heen liep...

En die groen coax hebben ze toen doormidden geknipt, zodat ze in de meterkast e.e.a. konden aanleggen.
Weer wat geleerd !!!

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Pasi wrote:



Hier moet een AOP gemonteerd worden en dat doet Ziggo gratis voor u. Daarna zal de monteur ook de andere ‘Ziggo' aansluitingen daarvoor aanpassen.

 

 

Hier ben ik het niet mee eens omdat dit AOP nog prima functioneert en zelfs tot 1000 Mhz doorloopt en ook instraling proof is  volledig metaal afgeschermde behuizing. 

Het is gewoon niet per definitie nodig om alle oude soortgelijke AOP's te vervangen,het moet wel als de klant over stapt op giganet die frequentie loopt door tot 1250 mhz.

Het is anders als de klant problemen ervaart met blokjes in beeld en dergelijke.

Wel weet ik dat als er een monteur langs zou komen bij de klant en treft dit zo aan hij wel de AOP vervangt dat is een werkinstructie.

 

Maar goed wie ben ik 

 

 

 

 

 

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Ronihd wrote:

Hier ben ik het niet mee eens...

 

Ik had toevallig ook gecontroleerd of de galvanische scheider genoeg bandbreedte had . Vandaar dat ik schreef “...lijkt de Ziggo aansluiting wel goed, maar zijn de gebruikte onderdeel wat oud…”.

Men zou inderdaad hier ook niets kunnen doen, maar omdat e.e.a. toch aardig verouderd is en je beter voordat de problemen verschijnen e.e.a. kan vervangen, dan dat je dat moet doen, als je al problemen hebt. Daarom zou ik nu of m.b.t. Corona, t.z.t. de AOP toch laten plaatsen.

De oorspronkelijk vraag van de TS is beantwoord. Aan hem de keuze om wel of geen actie te ondernemen. Het is nu in ieder geval wel duidelijk, wat de status van dit gedeelte van zijn huis netwerk is.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic