Ik heb mijn internet verhoogd van 350mbit naar 1000mbit.
De grote witte kubus zelf opgehangen en aangesloten. Kom niet hoger dan 300mbit, soms 350mbit.
Monteur kwam langs om te controleren. deze zegt op zijn metertje 900 mbit te zien maar als ik kijk op 2 verschillende macbook airs dan zie ik niet meer snelheid dan 350 mbit. Ik meet vast bedraad en andere stekkers eruit.
Wat moet ik hier nu mee?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Windows heeft andere ingebakken drivers dan een Apple computer.
Ik kan uit je foto's niet afleiden welke chip er in je dongen zit, maar ik durf wel te gokken dat deze niet goed samenwerkt met je macbook air.
Je kan nog even kijken welke chip in de dongle zit door (met dongle aangesloten) hetvolgend te doen:
- op je MacBook Air "appeltje" (linksboven)
- about this Mac / over deze mac
- system report
- ethernet
- screenshotje met shift-control-4
Deze zou wel moeten werken. En wel hierom.
De Ziggo monteur had een Windows laptop. Jij hebt een MacBook air met macOS.
MacOS werkt minder goed met bepaalde netwerkchips. Ik kan o.b.v. De foto’s niet nagaan of deze netwerkchip ook in jouw dongle zit.
Ook op apple.nl worden dongles voor redelijke prijzen verkocht.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Het klinkt alsof de service flows op het modem nog niet zijn omgezet naar Internet Giga (1070/53,5 Mbps), dat zou verklaren dat de DOCSIS analyzer van de monteur wel 900 Mbps haalt buiten het modem om. De service flows bepalen de maximaal haalbare download- en uploadsnelheden.
Kun je (voor de zekerheid) een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?
Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.178.1 en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Configuratie op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?
Een MacBook Air heeft geen ethernetpoort (toch?).
Dus je sluit het bekabelde netwerk an via een dongle (ethernet-to-USB A of C).
Het is niet uitgesloten dat deze dongels niet meer halen dan 300 à 350 megabits/seconde. Welke dongle gebruik je?
Via Wifi moet sowieso een hogere snelheid dan 300 mbit/sec haalbaar zijn.
Hey @pell26. Kunnen we je nog helpen? 🙂
as. dinsdag komt er weer een monteur. De derde in rij.
Wij kunnen je nu alvast helpen als je de gevraagde gegevens en foto's wil plaatsen.
De installatie ziet er goed uit.
Kun je de gegevens van de tabbladen Downstream, Upstream en Configuratie plaatsen? Handigst is om deze gegevens naar een Word- of Kladblok-document te kopiëren en dat document hier te plaatsen.
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen want de monteur heb ik afgemeld omdat dit 50 euro per keer kost. Er was mij gezegd dat ik garantie had op de installatie. Dus geen kosten. Met gratie kreeg ik die 50 euro weg.
Blijft dat ik op de laptop 350 mbit download zie bij ziggospeed test. Ik heb dus 1000mbit betaald. Monteur zegt dat mijn laptop te oud is om de 1000mbit te zien.
die tabbladen zie ik niet
Over welke MacBook Air(s) gaat het?
Dus uit welk jaar zijn ze?
Via een gigabit usb3.0 kan ik de kabel aan mn laptop aansluiten
Volgens mij heb je als je pas bent overgestapt recht op de nieuwe Sagemcom modem
De tabbladen staan in dezelfde rij als het tabblad Status, wat je eerder hebt geplaatst.
Het is alsnog mogelijk dat de service flows op het modem niet correct zijn c.q. niet zijn aangepast naar Internet Giga (1070/53,5 Mbps), vandaar mijn vraag om o.a. de configuratie-gegevens.
Op een enkele PC is exact 1 Gbps in ieder geval niet haalbaar met dit type modem, maximaal ~950 Mbps.
@tobiastheebe test met een onx word gedaan met utp en op de poort van het modem. Deze test word niet buiten het modem omgedaan.
Uit "deze zegt op zijn metertje 900 mbit te zien" wordt mij niet duidelijk op welke manier dit precies gemeten is. In eind 2019 kwam de monteur bij mij thuis een snelheidstest doen en maakte daarbij gebruikt van het ingebouwde modem van zijn analyzer.
Lijkt mij dus alsnog waardevol om de gegevens van het modem te controleren.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.